Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:06

Ik heb mijn toets van vrijdag gehaald gelukkig, volgende week vrijdag weer. Wou vandaag eigenlijk beginnen, maar ik heb de hele dag niks uitgevoerd, dus ben sinds een uur of 8 nog maar even aan de slag gegaan met samenvatten. Ik ben eigenlijk altijd wel minimaal 2 uur per dag bezig, met lezen, opschrijven, uit typen en leren. Op de meeste hoeven we ook niet vroeg te beginnen, dus dan zet ik mijn wekker om 6-7 uur en dan leer ik een uurtje terwijl ik nog lekker in bed lig. Vind dat heel fijn, want zo blijf ik in een ritme(niet dat ik de ene dag heel vroeg wakker hoef te worden, en de dag daarna pas half 9 opsta bijvoorbeeld), ik kan gewoon lekker warm in bed liggen, en 's ochtends leren is ook fijn omdat je dan niet moe of afgeleid bent.

Oja, en in de trein (20 minuten heen en 20 terug) leer/lees ik ook altijd samenvattingen of dergelijke door.

xJurdyWonanx

Re: Eerstejaars HBO studenten 2016 - 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:31

Maar jullie hebben weinig school uren dan neem ik aan? Ik zit van 9 tot 4 of 5/6 op school. Soms een meevaller tot 2 ofzo maar das maar af en toe.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:05

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. :+

Ik heb geen hele lange dagen nee, in totaal ongeveer 15 tot 20 contacturen verspreid over 5 dagen.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:02

Ik doe meestal zo een 1-4 uur hangt er helemaal vanaf welke vakken ik die dag had!
Maar heb wel met mezelf afgesproken dat als ik tijd heb om te leren na school, maar te veel ingeplande heb voor die middag ik om 18:00 op moet houden en wat leuks (okey studie is ook leuk, maar creatief :P) mag gaan doen :D

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:16

Ik heb idd maar 3 dagen school, ongeveer 5 uur per dag les. Maar ben wel 3 uur per dag aan het reizen, al probeer ik soms in de trein al wat te doen.
Ik ga er (bijna) elke dag tegelijk met mijn vriend uit, tussen 5 en 6 en ga dan huiswerk maken totdat ik naar school moet.
Ik probeer in de avonden wel zo weinig mogelijk te doen, en liever in het weekend niet te veel, maar dat lukt me nog niet echt :+

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:37

Met mijn huidige rooster ben ik maandag en dinsdag vrij , dus in het weekend houd ik echt weekend , en vrijdag middag , maandag en dinsdag maak ik huiswerk /nabereiding .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:02

Ik moet wel elke dag naar school, maar ik heb niet de hele dag les. Vandaag heb ik bijvoorbeeld van kwart over 12 tot 10 voor 6. Dan kan ik de trein van half 7 pakken, en dan ben ik ongeveer 7 uur thuis. En dan met de hond lopen voordat ik aan het eten kan beginnen, dus dat wordt laat vandaag.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 10:03

Mijn SLB-er is ziek, dus ik ben onverwachts vrij vandaag. :D

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 12:42

Dat is nog eens lekker Nuray!
Als mijn slb'er ziek is, dan vallen bijna al m'n lessen uit, aangezien ik bijna al m'n lessen van haar heb :+
Dus stiekem is dat best fijn haha, maar aan de andere kant moet ik dan alle lessen inhalen in de bufferweek, dus dat is dan wel weer poedersuiker vlak voor de tentamens haha.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:03

Hmmm ik heb ondertussen enorme moeite om te aarden op mijn studie... :(

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:13

wat dan?

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:44

Toperoit schreef:
wat dan?

Tot zover vind ik de studie niet echt geweldig; ik merk dat het beroepsbeeld niet bij mij resoneert als iets wat ik professioneel wil doen. De vakken zijn grotendeels wel erg leuk; maar waarom we het doen, dat spreekt me op het moment niet echt aan.

Mijn rooster is heel erg balen, ik heb gemiddeld veel langer les dan de meesten van jullie en ik heb geen enkele dag vrij.

De huiswerkdruk is groot. Nou is dat opzich niet zo erg maar ik vind het dus moeilijk om mezelf te motiveren om het te maken.

Ook mis ik wel een beetje de klik met mijn klasgenoten. Het ene moment is het sociaal gezien best gezellig, het andere moment voelt het alsof mensen zich nogal aan me irriteren of negeren. Niet erg handig aangezien ik klassenvertegenwoordiger ben. :( Ook werk ik met een projectgroepje aan een project dat we dit blok af moeten krijgen en waar we veel studiepunten mee kunnen verdienen. Alleen tot nu toe loopt dit allemaal nog niet lekker op sociaal/communicatief niveau.

Op het moment zie ik er nogal tegenop om naar school te gaan terwijl ik er juist zin in zou moeten hebben. Ik probeer mezelf elke dag wel te motiveren en niet bij de pakken neer te gaan zitten maar elke dag denk ik weer; 'dit is niet wat ik wil'...

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:50

@ Tytonidae. Balen dat het niet zo leuk is zeg. Dat met de klas herken ik heel erg. Ik ben ook 23 terwijl bijna iedereen verder 17 is. Ze zijn allemaal wel aardig maar verder dan "wat is het huiswerk" kom ik niet. Ook ons projectgroepje valt nu al bijna uit elkaar. :=
Heeft jouw SB'er of projectbegeleider niet een moment om met het groepje om tafel te zitten? Misschien wordt er dan een hoop opgeklaard.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:18

topsylover schreef:
@ Tytonidae. Balen dat het niet zo leuk is zeg. Dat met de klas herken ik heel erg. Ik ben ook 23 terwijl bijna iedereen verder 17 is. Ze zijn allemaal wel aardig maar verder dan "wat is het huiswerk" kom ik niet. Ook ons projectgroepje valt nu al bijna uit elkaar. :=
Heeft jouw SB'er of projectbegeleider niet een moment om met het groepje om tafel te zitten? Misschien wordt er dan een hoop opgeklaard.

Hahaha wat grappig bij mij is het precies omgekeerd, ik ben 17 en de rest is bijna allemaal tussen de 22 en de 26 :P

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:26

Ik herken het ook hoor. Ik ben helemaal niet veel ouder dan de meesten in mijn klas, maar heb wel enorm veel geleerd van 2 maanden HBO, veel werken en in mijn eentje op 17-jarige leeftijd naar Australië. Maar heb genoeg sociale contacten buiten school om en kan prima samenwerken met ze verder, dus dan is er niks aan de hand.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 19:44

@topsylover,

Dat heb ik dus ook. Ik ben 23, de meesten in mijn klas zijn jonger dan 20.
Eigenlijk wil ik ook niet met het groepje aan tafel. Bij de eerste weektaak was de rest een beetje te laat met het regelen van alles, toen heb ik in het weekend op een hele vriendelijke manier verzocht of ze nog wat konden doen en heb ik verder nog het grootste gedeelte van hun werk zelfs op me genomen. Maar ik merkte meteen daarna al dat ze me al niet meer zo mochten. Daarom heb ik deze week mijn mond maar gehouden. Tot ik gisteren nog steeds niks had vernomen terwijl we het vandaag moesten presenteren. Toen bleek iemand zijn werk helemaal niet gedaan te hebben en konden we weer halsoverkop aan de slag om dat op te lossen. Ik heb gewoon niet het gevoel alsof ik mijn mond open kan trekken zonder dat ze me een stukje minder mogen. Ik ben verder niet opdringerig, het werk hoeft van mij echt niet meteen af, maar ik hou wel van duidelijke communicatie en dat iedereen zich aan zijn afspraken houdt, dat is toch niet meer dan normaal in een samenwerkingsverband? :?

Ik voel me gewoon niet op mijn plek op school. Ik durf er niet echt eerlijk over te zijn tegenover mijn ouders sinds zij mij helpen met het financieren van de studie want ik wil ze niet teleurstellen. Ik probeer signalen over te sturen naar mijn vriend, maar die is zelf net ook begonnen met een HBO studie en vindt deze helemaal geweldig. Ik ben oprecht echt blij voor hem, maar ik denk dat hij zo gelukkig is met zijn eigen studie dat hij mijn ongelukkigheid niet ziet...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 20:07

@Tytonidae: Ik zou juist wél mijn mond open trekken en er op een normale manier iets van zeggen, desnoods tegen je SLB-er. Wij hebben gelukkig bij onze samenwerkingsopdracht een docente die erg betrokken is en regelmatig vraagt of de samenwerking goed gaat, dit omdat je nog vier jaar met elkaar moet doen. Dat er op een middelbare school onder pubers gedoe is bij het samenwerking is te begrijpen, maar op het HBO vind ik dat je als volwassenen met elkaar om moet gaan en dus ook op een volwassen manier conflicten op moet kunnen lossen.

Is overigens geen verwijt naar jou hoor. Vind het erg rot voor je dat je je zo ongelukkig voelt met je studie.. Is er geen vriendin met wie je daar even over kunt praten?

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:08

Tytonidae schreef:
Toperoit schreef:
wat dan?

Tot zover vind ik de studie niet echt geweldig; ik merk dat het beroepsbeeld niet bij mij resoneert als iets wat ik professioneel wil doen. De vakken zijn grotendeels wel erg leuk; maar waarom we het doen, dat spreekt me op het moment niet echt aan.

Mijn rooster is heel erg balen, ik heb gemiddeld veel langer les dan de meesten van jullie en ik heb geen enkele dag vrij.

De huiswerkdruk is groot. Nou is dat opzich niet zo erg maar ik vind het dus moeilijk om mezelf te motiveren om het te maken.

Ook mis ik wel een beetje de klik met mijn klasgenoten. Het ene moment is het sociaal gezien best gezellig, het andere moment voelt het alsof mensen zich nogal aan me irriteren of negeren. Niet erg handig aangezien ik klassenvertegenwoordiger ben. :( Ook werk ik met een projectgroepje aan een project dat we dit blok af moeten krijgen en waar we veel studiepunten mee kunnen verdienen. Alleen tot nu toe loopt dit allemaal nog niet lekker op sociaal/communicatief niveau.

Op het moment zie ik er nogal tegenop om naar school te gaan terwijl ik er juist zin in zou moeten hebben. Ik probeer mezelf elke dag wel te motiveren en niet bij de pakken neer te gaan zitten maar elke dag denk ik weer; 'dit is niet wat ik wil'...

Dat is echt naar :(
snap ook wel dat je die gedachte krijgt elke schooldag.
Misschien handig te gaan praten met je studiebegeleider/decaan om te kijken wat voor oplossingen er zijn.
Succes!

Toperoit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:10

topsylover schreef:

haha, ik ben 26 (wow bejaard :j ) maar kan het over algemeen met iedereen wel vinden, ben volgens mij wel de oudste maar er zijn bijna geen 17/18 jarige. En project is veel zelfstandig werk op dit moment. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:18

Voor alle mensen met struggles nu: praat met je slb'er/groepsbegeleider over je struggles. Maak afspraken met je groep, blijf praten! Niet je studie opgeven voor een stel luiwammesen!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:23

Ik denk dat het juist voor de meeste jongeren wel fijn is als iemand duidelijke afspraken maakt.

Ik heb in mijn groepje ook 1 zo iemand die alles relaxed wil doen. Ik heb 1 keer nogal duidelijk gemaakt dat ik daar niet tegen kan en het niet wil. En ja ze was nogal op haar teentjes getrapt maar ze levenrd het wel in en we zijn prima op tijd dus tot nu toe werkt het :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:49

welke opleiding doe je Tytonidae?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:58

Wat ontzettend vervelend dat je je opleiding en klasgenoten zo ervaart, Tytonidae! Ik zou ook zeker even met je SLB'er overleggen. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat jij straks geen zin meer hebt in je opleiding of je je studiepunten niet kan behalen dankzij de nalatigheid van anderen! :(:)

Ik heb wel een beetje het zelfde als jou. Ik ben met mijn bijna 25 de oudste van de klas (samen met 1 andere jongen, maar die is amper aanwezig). Ik merk dat de rest gewoon een stuk jonger is in doen en laten. Daarnaast zijn er ook een aantal in mijn leerteam die niet bepaald veel motivatie hebben. Het zijn altijd dezelfde mensen die hun huiswerk niet gemaakt hebben, met als gevolg dat de mensen die het wél elke keer netjes gemaakt hebben lijden onder de nalatigheid van een ander tijdens de werkcolleges. Ik ben inmiddels ook geneigd om bij bepaalde werkcolleges niet meer te komen (er geld geen aanwezigheidsplicht), maar anderzijds studeer ik voor mijzelf en niet voor een ander. Ik heb vanmiddag een gesprek met mijn SLBer en ga dit ook zeker even aankaarten.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:31

Wat vervelend Tytonidae!

Ik heb echt een hele diverse klas qua leeftijden. Eentje van 54, een aantal eind 20, een aantal begin 20 en dan de meeste wel tussen de 17-19 jaar. Erg gezellige klas vind ik!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:30

Ik studeer in Rotterdam , mijn groepje bestaat uit alle brabanders , 5 van de 190 :D dus dat klikt wel !