Examenjaar HAVO 2015/2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:53

Ik zit ook nog een beetje met mijn jas in de winter.. Nu heb ik een dun vestje of zomerjas aan en die gaat gewoon mee de klas in. Maar of dat met die dikke jas zo ideaal is.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:58

Ik deed mn jas al nooit in mn kluisje, paste voor geen meter. Alleen toen was mn jas dus inderdaad wel gesloten :')
Op mbo en nu ook op vavo moet je dus kuisjes huren en jassen hang je over je stoel of hang je op de kapstokken die er soms op de gang staan. Nog niet meegemaakt dat mn jas gestolen werd, wel vergeten. Dan hing ie nog op de 3e verdieping terwijl ik het laatste uur beneden had, mocht ik nog fijn tig trappen op om mn jas te halen :=

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:09

Ik heb hier nog geen kapstok gezien, maar dat kan gerust aan mij liggen. Haha!
Ik denk dat ik ook voor meenemen in de klas ga. Natte jassen oid ga ik toch niet in een kluisje stoppen, dan is die als ik vrij ben nog nat

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:11

Ja een zomerjas is makkelijker om over een stoel te hangen dan zo'n dikke winterjas inderdaad!
Ohja dat is ook wat, als je jas nog een paar verdiepingen hoger hangt... Wordt je wel sportief van :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:14

Zo mijn huiswerk voor morgen en dinsdag klaar! Heb op dinsdag alleen maar Nederlands, dus dat er meteen bij gedaan.
Nu nog even uurtje bezig met mijn pws, wat ik wel enorm leuk vind om te doen! Goed onderwerp gekozen ;) .

Vero

Re: Examenjaar HAVO 2015/2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:21

Hoi! Ik had even een vraag, wij doen een onderzoek over examenstress en we waren benieuwd hoe jullie er nu, aan het begin van het jaar tegen aan kijken? We zouden het fijn vinden als we reactie krijgen :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:27

BeSen schreef:
Hoi! Ik had even een vraag, wij doen een onderzoek over examenstress en we waren benieuwd hoe jullie er nu, aan het begin van het jaar tegen aan kijken? We zouden het fijn vinden als we reactie krijgen :)

Ik heb nu nog lang geen examenstress. Ik ben dit jaar gaan doen met de insteek, lukt het dan is dat onwijs gaaf en ga ik door voor mijn vwo en daarna diergeneeskunde. Dan is dat jammer, maar heb ik het wel geprobeerd en kan ik nooit spijt krijgen.
Dus ik heb eigenlijk niet echt examenstress, als ik er tijdens de schoolperiode goed voor sta dan is er geen reden tot stress. Dan beheers ik de stof en komt dat op het examen ook wel goed. Sta ik er slecht voor, nou dan is dat maar zo, maar dan is de kans klein dat ik mijn examens wel haal. Dus weer geen reden voor stress.
Maar dat is puur hoe ik er in sta hoor.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:42

Vorig jaar -toen ik voor het eerst examen deed- eigenlijk geen examenstress gehad, ook niet toen het examen naderde, ook niet toen ik op mn stoel zat te wachten tot het examen uitgedeeld zou worden. Zeker als je voor je schoolexamens goede cijfers hebt, heb je niks om bang voor te wezen.

Dit jaar besef ik wel heel goed dat t pittiger gaat worden met oa natuurkunde en wisb :Y) Mgoed, dat telt miss niet, want dit is mn 2e examenjaar. Ben banger voor de schoolexamens nu :=

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:25

ijssnuiver schreef:
Zo mijn huiswerk voor morgen en dinsdag klaar! Heb op dinsdag alleen maar Nederlands, dus dat er meteen bij gedaan.
Nu nog even uurtje bezig met mijn pws, wat ik wel enorm leuk vind om te doen! Goed onderwerp gekozen ;) .

Lekker bezig! Wat voor onderwerp heb je gekozen voor het PWS?
Wij zijn nog niet begonnen maar moeten het al wel voor de kerstvakantie inleveren... :=
We hebben al wel onderwerp + deelonderwerp voor de zomervakantie moeten inleveren, maar dat is het dan ook. Mijn vriendin en ik zijn samen, maar die wil nu het onderwerp veranderen... Dus nu weten we al wel een onderwerp maar ze is het niet eens met de deelvragen.... Terwijl we dan juist hebben wat we allebei willen....

BeSen schreef:

Ik heb nu nog geen examenstress. Wel heb ik me bedacht dat ik het in de periode voor de kerstvakantie het heel druk ga krijgen met leerwerk. Dan slik ik maar even, ik laat het maar gewoon op me af komen en dan zie ik het wel! Meer dan mijn best kan ik niet doen. Gelukkig heb ik nog een hele tijd om me voor te bereiden op mijn examens!

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:26

Bedankt voor de reacties!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:45

Oh god ja, dat PWS.. moet t alleen doen en moet in oktober 3 onderwerpen inleveren van 3 verschillende vakken, maar ik heb nog maar 1 onderwerp :') Kan verder er niks bedenken. Qua nederlands of engels... tjah? M'n andere vakken zijn dan tekenen/kunst, wiskunde, scheikunde en natuurkunde. Die vakken heb ik alleen havo 3 niv gehad, dus ik zou niet weten wat ik kan verwachten en zou ook niet weten wat ik ermee kan qua onderwerp voor pws. Biologie had ik ook nog maar daar heb ik dus al een onderwerp bij, aka mn 1e keus. Weten jullie misschien onderwerpen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:57

Mijn onderwerp is 'natuurgeneeskunde bij bewegingsproblemen bij paarden'.
De titel wordt nog wel anders, maar zo eerst even.

Wij hebben iedere maandagochtend verplicht pws. Hoop dit snel te kunnen afronden!

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:13

Ik heb gelukkig een eigen kluisje, net als de rest van school. Moet er niet aan denken om er een te delen want dat gaat echt nooit passen haha.

Mijn PWS onderwerp is "Forensische DNA techniek", doe hem samen met Maxime uit dit topic. :)

Besen, ik heb nog geen examenstress, voor toetsen ben ik eigenlijk nooit zenuwachtig, mondelingen heel erg. Ik denk dat het rond het eindexamen ook wel mee valt als ik goede SE's heb gemaakt dit jaar!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:04

Hebben jullie voordat jullie je onderwerp moesten inleveren, nog info gehad over je onderwerp vinden en uberhaupt info over het pws? Mijn school doet er zo vaag over... ik heb serieus geen idee en dat vind ik niet bepaald leuk.

Ik heb al 1 onderwerp, kleurvererving bij paarden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:05

Wij hebben daar nog wel wat uitleg over gehad. Maar aangezien ik mijn onderwerp al wist, heb ik daar niet echt naar geluisterd...
Moeten jullie allemaal meer onderwerpen hebben en daaruit kiezen ofzo?

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:13

Nee wij zijn ook heel slecht ingelicht, sommige klassen wisten niet eens dat je nu al een onderwerp moest hebben dus die worden gewoon random ingedeeld.

Ijssnuiver, wij mogen gewoon zelf een vak kiezen en ook een onderwerp, de docent moet hem alleen wel goed keuren en hij was bij ons best streng. :=

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:30

Aah oké.
Mijn docent moet het ook nog goedkeuren trouwens. Dat moet allemaal via de mail en het antwoord laat op zich wachten...
Denk trouwens dat het wel een punt van discussie wordt als ze dit afkeurd, haha!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:53

Ik heb alleen donderdag tijdens de intro wat over t pws gehoord, dat we in oktober online moesten aanmelden voor pws (omdat niet iedereen t doet), en dan 1e, 2e en 3e keus moesten invullen, voor als een vakdocent teveel mensen heeft, dan krijg je je 2e keus bijv. Verder geeeeeeen idee of ik nog een les of extra info erover krijg?

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:18

Bij ons mochten we bij havo wel gewoon je eigen onderwerp kiezen, maar vervolgens moesten we op een postermarkt (eerst een poster over je onderwerp maken dus) gaan staan, verspreidt over school (dus de helft van de docenten heb ik niet bij onze poster gezien), en dan mochten de docenten komen kijken en als je een sticker kreeg, was je verzekerd van je onderwerp. Dus je moest je onderwerp zó bedenken dat er ook nog eens docenten zijn (van jouw vakgebied) die jou onderwerp "leuk" genoeg vinden om dit jaar ondersteuning te bieden.

Dus de conclusie is dat je het onderwerp niet voor jezelf uitzoekt (terwijl jij je er helemaal kapot aan werkt (als het goed is)) maar voor de docent die mogelijk per week 5 minuutjes tijd voor je heeft.
Nu hebben wij (we moesten in groepjes van 3) het onderwerp "Koopzondag in Harderwijk", waar ik het maatschappelijke deel ga doen (interviewen e.d.), het 2e meisje het economische deel en het 3e meisje het geschiedenis deel. We hebben wel eerst meerdere keren van onderwerp moeten veranderen helaas...

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:14

Wij hebben ook geen verdere informatie meer gekregen.... Opeens zijn de begeleiders bekend. Vandaag tijdens Nederlands werd mijn vriendin bij haar geroepen. Ze was vergeten dat ik ook in die klas zat.. :') Later wees mijn vriendin haar erop dat ik 'daar' zat. Toen kreeg ik ook nog de nodige informatie, haha. Maar ze is wel heel aardig!

Emma: Voor Nederlands misschien onderwerpen als analfabetisme, dyslexie, taalverwerving? Op scholieren.com kun je trouwens ook veel onderwerpen vinden! Een onderwerp bedenken is zo lastig, als je eenmaal iets hebt, kom je wel weer verder.

Ik ga zo maar even huiswerk maken.... Tot 2 keer toe vandaag nat geregend. Terwijl vanochtend een bui zou wegtrekken en het daarna droog zou worden volgens buienradar... :?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:26

Pff hier ook enorm verzopen vanochtend.. Leuk regen -O- .

Ik heb vandaag ook kennisgemaakt met het fenomeen strafwerk :') . Ik mistte 3 huiswerkopgaven voor natuurkunde en ipv luisteren naar de huiswerkbespreking moest ik een andere opdracht doen.. En ik maar denken dat ik op volwassenonderwijs zit..

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:37

Balen :(

Je zou denken dat dat niet zo erg is.... Wat was je strafwerk? Heel volwassen onderwijs trouwens! :j :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:50

Ik moest alle "blauwe" begrippen uit de te maken paragrafen overschrijven en de betekenis erbij en daarna inleveren.
Voordeeltje: ik doe dat vaak als hulp voor het leren(ik leer dan makkelijker), deze begrippen zal ik dan ook niet meer vergeten, haha!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:09

Iets met taal kan inderdaad wel een goed idee zijn, ilovepuk, dankje! Ik had ook een idee om voor kunst t misschien over een bepaalde schilderstroming te doen en hoe die tot stand gekomen was oid.

Wauw, strafwerk? Goh, ben toch blij dat dat hier op de vavo echt totaal niet gebeurt! (anders zat ik maandenlang aan het strafwerk want ik heb vorig jaar geen zak gedaan, ik werk graag op mn eigen manier, die goed werkt voor mij -want ik had prima cijfers-)
Toch lijkt me die vorm van strafwerk niet zo handig.. wat als je juist op de huiswerkbespreking wil letten met de opgaven die je wel hebt, zodat je weer wat je fout en goed hebt gedaan, maar dat door dat strafwerk niet kan?

Morgen eindelijk eerste schooldag! En meteen de dag met de overlappende lessen, waarvan ik op de mail daarover overigens een vaag antwoord kreeg, dus voor dat opgelost is duurt nog wel even. Ik heb besloten morgen maar gewoon naar tekenen te gaan ipv natuurkunde, aangezien ik niet precies weet wat er tijdens de tekenles gaat gebeuren, maar wel ongeveer bij natuurkunde.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 19:14

ijssnuiver schreef:
Pff hier ook enorm verzopen vanochtend.. Leuk regen -O- .

Ik heb vandaag ook kennisgemaakt met het fenomeen strafwerk :') . Ik mistte 3 huiswerkopgaven voor natuurkunde en ipv luisteren naar de huiswerkbespreking moest ik een andere opdracht doen.. En ik maar denken dat ik op volwassenonderwijs zit..

Hoe heet je natuurkunde leraar. Volgens mij is dat mijn mentor :')
Echt VO is het niet