Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Re: Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:43

He bah.. ik moest ver teruglezen en nu weet ik niet meer wie ik nou moest feliciteren.. in ieder geval barbabientje! En de rest.. ik denk wel aan jullie :o

Ik heb mij door een stapel boeken heen gewerkt, morgen ga ik verder met een klus voor mijn stage en dan woensdag maar eens een dagje typen. Donderdag heb ik vrijgenomen van stage want dan komt de tandarts voor paardlief :+

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:15

Het is altijd fijn om te horen dat je goed bezig bent Kirsha!
Ik ga morgen met mijn afstudeerpartner zitten voor het onderzoeksvoorstel, daar heb ik echt heel veel zin in!

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:21

Fijn om te horen idd Kirsha!

Ik heb wel al een onderwerp, het is alleen nog een gevalletje "ik ga iets doen met..., maar wat precies?".

Vinden jullie het ook zo fijn dat hiermee bezig zijn betekent dat het einde in zicht is? :D

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:32

Ja zeker fijn Sourire! Een deel van mijn vriendinnen zit alleen nog midden in het studentenleven dus ik moet wel een beetje wennen dat lang leven de lol niet meer op gaat. Mijn vriend werkt wel al 8 jaar dus wat dat betreft is het wel lekker dat onze levens (en financien...) wat gelijkwaardiger zijn.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:29

Ik ga vandaag weer verder werken aan mijn scriptie, zullen vooral aanpassingen zijn want de basis is er. Heb volgende week woensdag weer een afspraak met mijn begeleider. Kan me er alleen altijd zo moeilijk toe zetten om echt te beginnen, hoe gaan jullie daarmee om?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:57

Sourire schreef:
Vinden jullie het ook zo fijn dat hiermee bezig zijn betekent dat het einde in zicht is? :D

Nee. Ik vind het veel te leuk om te studeren. :') _O-
Lastig is wel dat ik ga doorstuderen en daarmee ook kies voor langer thuiswonen. Daar kijk ik dan wel weer tegenaan. :=

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:06

Hallo allemaal,

Mag ik mij hier melden?
Ik studeer niet af in 2015 door een half jaar studie vertraging maar ga wel beginnen aan mijn scriptie! Ik doe de HBO opleiding SJD en ga mijn onderzoek uitvoeren bij mijn ouder stagebedrijf > een incassobureau. Ik ga een kwaliteitsonderzoek doen en ben vorige week begonnen. Ik heb 1x per week werkcollege waarvan overmorgen de 2e is en de eerste 3 weken 1x per week nog een hoorcollege erbij. We zijn nu bezig om de onderzoeksopzet te maken. Ik moet donderdag een hoofdvraag hebben maar vind dat zo moeilijk.. Waar halen jullie tips vandaan?

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:38

Sourire: Ja, dat heb ik wel! Nog even een aantal weekjes doorbikkelen en dan ben ik er klaar mee! Ik zeg ook altijd; dan begint de rest van mijn leven. Ik heb een aantal jaren gewerkt voordat ik weer ging studeren, ben er nu echt aan toe om weer te gaan werken, hoewel ik het leren ook geweldig vind!
Miekel92: Hoe is het gegaan, een goed begin kunnen maken met je afstudeerpartner?
Missy: Normaliter ben ik nooit gemotiveerd en komt alles op het laatste moment. Maar ik ben nu van de strakke planning en loop zelfs al een beetje voor de planning op. Moet ook wel, aangezien ik naast fulltime afstuderen ook nog 24 uur werk en een huishouding draaiende moet houden... :')
Nathalie: Welkom! Wij (mijn afstudeerpartner en ik) hebben onze hoofdvraag niet zelf verzonnen, dit hebben we samen met de opdrachtgever en onze begeleider vanuit het lectoraat gedaan tijdens de startbijeenkomst. In deze bijeenkomst zijn we gezamenlijk gaan zitten om het doel en de probleemanalyse helder te krijgen. Werkte zeer verhelderend! Verder haal ik tips uit de colleges onderzoek die we krijgen en schiet ik iedere docent aan die er ook maar iets van weet. Ondertussen kennen ze me allemaal bij naam en gezicht... :+

Hier gaat het dus voorspoedig! Hoewel het echt al heel druk is, loop ik mooi op schema (zelfs iets voor). Over 6 weken moeten we het onderzoeksontwerp klaar hebben, dan hebben we ons GO/NO GO moment. Ik ben op dit moment al op de helft van het onderzoeksontwerp. *\o/* Hoop dat ik deze motivatie en spirit vol kan houden de komende weken!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:52

Ik heb de laatste tijd niet meer gepost, maar wel meegelezen. Goed om te horen dat iedereen hard aan het werk is en het goed gaat!

Marrit89: Knap dat je voorloopt op het schema! +:)+
Missy_: Ik vind het soms ook lastig om aan mijn thesis te werken, het duurt vaak even voordat ik er echt in zit maar als dat het geval is dan kan ik ook echt lang aan een stuk door blijven werken. Voor mij helpt het om even een halfuurtje wat anders te doen als ik me niet kan concentreren, of nog een keer te lezen wat ik tot dan toe allemaal heb, de feedback nog een keertje door te nemen, even kijken hoe ik bepaalde dingen in de bachelorthesis neer heb gezet etc.
xNathaliee: Misschien kan je in overleg met je begeleider vanuit de opleiding of met de begeleider van je stagebedrijf bekijken wat je zou kunnen onderzoeken? Bij ons was de keuze binnen een onderwerp wel redelijk vrij, de begeleider had zelf ook al suggesties van waar nog weinig onderzoek naar is gedaan, en brainstormen met medestudenten helpt ook!

Bij mij loopt het met de vakken en de thesis heel goed, maar met de stage.. tja dat wordt 'm niet :') Ik heb een gesprek gehad met mijn stagebegeleider en begeleider van de uni, mijn stagebegeleider wil me nog wel het voordeel van de twijfel geven (na een halfjaar zeer weinig/geen begeleiding, hele slordige communicatie en keihard m'n best doen..) maar mijn begeleider vanuit de uni vond het een goed idee als ik na zou denken of ik die plek zelf nog wel koste wat het kost wil houden. En ik ben vrij snel tot de conclusie gekomen dat dat niet het geval is want het is duidelijk dat ik gewoon niet kan voldoen aan de eisen die er worden gesteld, het is gewoon een mismatch. Ik vind het heel dubbel, maar ik denk dat ik de goede keuze maak door morgen bij mijn stagebegeleider aan te geven dat ik ga stoppen. Ik ga misschien volgend jaar zelfs starten met een andere master (wel zelfde vakgebied) dus ik zit opeens in een hele rare fase, maar wat betreft de stage heb ik de knoop echt al doorgehakt. Ik vind het wel spannend en zie er tegenop om het morgen tegen mijn stagebegeleider te zeggen, maar ik vind dat ik er maar beter zo snel mogelijk eerlijk over kan zijn zodat ik nog wat dingen af kan gaan ronden en er eventueel gekeken kan worden naar een vervanger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:13

Als het goed is krijg ik aanstaande vrijdag mijn laatste cijfer binnen... Als dat voldoende is, ben ik helemaal klaar met school. Zo spannend!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 10:08

Girassol, wat een moeilijke beslissing. Wel goed dat je de knoop hebt doorgehakt. Als je inderdaad niet aan de eisen kan voldoen van het bedrijf/ je stagebegeleider, dan is het misschien ook wel beter om gewoon te stoppen. Wat heeft dat voor gevolgen voor de voortgang van je studie? Heb je je stage nu afgerond, moet je opnieuw beginnen, of moet je je stage gewoon afronden bij een andere organisatie/ bedrijf?

Kayleight, spannend hoor! Ik duim voor je.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:59

Whoehoe het is me gelukt!!!!! Eindelijk ben ik dan geslaagd.

Ik heb niet alle reacties terug gelezen maar iedereen die me succes gewenst heeft: Dank je wel. En iedereen die het even niet meer ziet zitten: Kop op je kunt het . Geloof in jezelf je kunt het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:00

Gefeliciteerd!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:10

Gefeliciteerd Christeltjuh!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:29

Gefeliciteerd Christeltjuh!! *\o/* *\o/*

Jeetje wat lastig Girassol.. Balen dat stage niet gaat lukken. Wat heeft dat verder voor consequenties, qua vertraging ed?

Fijn dat het zo goed loopt allemaal Marrit89, dat is fijn! :)

Ik ben al een heel eind met mijn plan van aanpak. Gister een hele poos bij de opdrachtgever geweest. Veel vragen gesteld, vergadering bijgewoond ed. Veel wijzer geworden, dus dat ben ik nu allemaal in mijn plan van aanpak aan het stoppen. Hopelijk heb ik het allemaal goed verwerkt. Moet na de vakantie ingeleverd worden ter goedkeuring. Vind het wel lastig om de hoofdvraag goed te formuleren. Weet precies wat ik wil weten en wil onderzoeken, maar dan moet de vraag natuurlijk ook kloppen.. :P

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:00

Dank jullie wel :D

Zoetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:36

gefeliciteerd! Dat zal een last van je schouders zijn zeker! Geniet er van :D

Iedereen is druk bezig zo te lezen, top!

Hier staat het even stil.. toch besloten om een ander onderwerp te gaan onderzoeken, morgen brainstormen met mijn teamleider en dat houdt in dat ik nu dus gruwelijk achter loop.. 2 maart is de eerste deadline dus wordt straks flink aanpoten.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:40

Gefeliciteerd!
Ik ga morgen weer even flink bikkelen aan mijn stuk, komende woensdag weer een afspraak met mijn begeleider dus zal wel moeten :P

Zoetje_ Wat lastig dat je een nieuw onderwerp moet gaan zoeken! Was je al ver met je eerste onderzoek? Hopelijk kan je je achterstand een beetje inhalen!

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:31

Gefeliciteerd Christeltje!! Geniet ervan!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:39

Christeltjuh: gefeliciteerd! *\o/*
Saskiaa_: mooi dat het lukt met je plan!
Kayleigh_: spannend, hopelijk is het gelukt!

Nou ik heb vandaag dus laten weten dat ik stop en de begeleider vond het jammer maar begreep het wel. Ik blijf er nog een paar weken om dingen netjes af te ronden en dan ben ik klaar. Ik loop sowieso uit omdat het niet mogelijk is om voor die laatste maanden nog een volledige stage ergens anders te doen en de kans dat ik daar nog een plek voor zou vinden is ook zeer klein. Als ik doorga met de opleiding dan kan ik het misschien wel voor elkaar krijgen om een halfjaar uit te lopen door een halfjaar fulltime stage te lopen maar de kans is groter dat je echt een jaar uitloop hebt. Als ik een andere master ga doen dan loop ik ook een jaar uit omdat ik dan weer opnieuw begin, maar ik ga nog met de studieadviseur overleggen of ik eventueel de thesis van dit jaar mee kan nemen zeg maar, dat is iets waar mijn begeleider vanuit de uni nog mee kwam. Het voelt nog wel raar, maar het lucht ook wel op en ik ga nu gewoon door met vakken en de thesis en uitzoeken of de andere master misschien meer bij me past. Ik heb er overigens ook al de voordelen van gezien hoor, als ik die andere master ga doen dan studeer ik af met ongeveer 150 anderen met een soortgelijke opleiding en heb ik inmiddels zowel klinische als niet-klinische ervaring en scholing waardoor ik breder inzetbaar ben (hopen dat dat helpt met een baan vinden :')) en als ik deze opleiding blijf doen dan studeer ik af met honderden en dan zijn er al honderden die al eerder klaar waren en nog geen baan hebben.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:17

Gefeliciteerd Christeltjuh!

Fijn Girassol dat je in ieder geval de voordelen er van inziet. Maar ik begrijp ook goed dat je er even stevig van baalt.

Hier even een baalmomentje. Ik dacht een echt goed onderwerp te hebben, vanmiddag met een docent gesproken en ook die was helemaal enthousiast. Zonet kreeg ik een mailtje dat ze het niet kon laten toch even een beetje vooronderzoek te doen omdat ze het zo'n boeiend vraagstuk vond. Ze mailde dat ze ergens had gevonden dat deze wetswijziging niet ging worden ingevoerd binnen de gemeente waar ik m'n onderzoek ging doen (of althans, niet vwbt het onderwerp wat ik wou onderzoeken), dit zou in het beleid van de gemeente staan. Doorgegeven aan m'n afstudeerbegeleider vanuit de gemeente en deze vond het maar vreemd. Ze zijn, nu nog in ieder geval, bij de gemeente in de overtuiging dat dit wel geldt en dat men zelfs bezig is met beleid. Ik hoop dus stiekem dat de docent zich vergist, maar ik vrees dat het aanpassen wordt..

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:40

Ah wata fijn dat er wat mensen zijn met een positief verhaal.
Helaas heb ik niet zoveel tijd, vandaar dat ik niet actief mee klets...

Sourire balen van je tegenslag, wie weet krijg je het er wel door!

Hier ook een flinke tegenslag.
drie weken geleden mijn voorstel in geleverd voor de eerste keer en vandaag pas de beoordeling gekregen.
Het enige wat ik kan doen is tranen met tuiten huilen want eigenlijk komt de feedback erop neer dat er niet een een probleem is dus waarom zou je het onderzoeken.
Eerlijk is het ook wel zo, ik loop op een hele sterke school stage, maar ze wilden graag dat ik dit ging onderzoeken..
Alleen voel ik me gewoon zo slecht begeleid en beoordeeld. Van mijn begeleider krijg ik namelijk minimaal feedback op de inhoud 'want hij als pedagogiek docent heeft niet zoveel met begrijpend lezen' (heeft hij letterlijk gezegd) terwijl ik een beoordelaar heb, die juist super kritisch is en altijd wel iets over de inhoud te zeggen heeft ookal is het niet zijn vakgebied.
Ik voel me echt ontzettend benadeeld.

effijn. Mailtjes eruit gegooid om dit met mijn studiebegeleider te gaan bespreken. Mailtjes eruit naar mensen die mij zouden kunnen helpen met die verlegenheid situatie.
En hopen dat ik het zo weer op de rit ga krijgen. Maar wat een tegen slag zeg.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:07

Sourire: Wat een vreemde situatie zeg.. Je zou toch verwachten dat ze er bij de gemeente wel van op de hoogte zijn of een wetswijziging wel of niet doorgaat. Hopelijk krijg je snel duidelijkheid over of je dat onderwerp dan kan gebruiken voor je onderzoek of niet en het zou mooi zijn als je het alsnog kan gebruiken natuurlijk!

Floemii: Wat balen zeg, doe je je best en dan krijg je dat als feedback -O- Ik vind het wel raar dat je stageplek aangeeft wat ze willen dat jij onderzoekt en dat je begeleider vanuit de opleiding dat gewoon afkeurt.. Als het niet echt een probleem is dan kan ik me best voorstellen dat de begeleider dat aangeeft en vraagt of er geen andere dingen zijn die meer geschikt zijn voor onderzoek, maar als dat niet het geval is dan zou je toch gewoon het verzoek van je stageplek in kunnen willigen? Misschien kan de school je erbij helpen om te formuleren waarom het toch van belang is om dit te onderzoeken, als de school het graag onderzocht wil hebben dan neem ik aan dat ze daar ook goede redenen voor hebben. Dat over pedagogiek docent zijn en niet zoveel hebben met begrijpend lezen klinkt wel apart trouwens, je kan toch lezen, begrijpen wat er staat (tenzij het echt een enorm ingewikkeld stuk is over iets totaal buiten zijn vakgebied) en daar feedback op geven :') Maar: het gaat echt wel goed komen! Misschien kan je dit probleem/onderwerp alsnog gebruiken, misschien niet, maar een onderzoek komt er echt wel en dat zal vast goed gaan :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:39

Sourire: welkom! Het vinden van een goed scriptie waardig onderwerp is inderdaad lastig. Er gaan ook veel Kwartjes vallen als je begint met je onderzoeksplan, dan ga je er op een andere manier over nadenken. Balen dat je je onderzoek misschien aan moet passen!

Kirsha, altijd fijn om te horen dat je goed bezig bent.

Missey ik vind het ook super lastig om me ertoe te zetten, vooral ook omdat ik het spannend vind haha. Ik ga altijd naar het huis van mijn vader, daar is bijna nooit iemand en kan ik dus lekker rustig zitten. Dat helpt mij wel.

Nathalie welkom! Lastig dat je een deadline hebt voor je hoofdvraag, bij ons moet dit namelijk echt gebaseerd zijn op het vooronderzoek wat je doet. Zoals je in je onderzoeksplan beschrijft waar je tegenaan loopt etc. Zo is mijn onderzoeksvraag ontstaan.

Marrit goed dat je voorloopt! Is echt fijn als je even een dipje hebt dat je niet meteen achter loopt.

Girassol wat een rot keuze om te moeten stoppen met je stage. Maar als het een mismatch is dan snap ik het wel het is echt vervelend als je ergens niet past. Kan je wel verder met je thesis?

Kayleigh spannend hoor!

Christel gefeliciteerd!!

Saskia ik zit met hetzelfde als jij, ik worstel ook met mijn hoofdvraag haha. de richting van de vraag is wel goedgekeurd maar ze vinden hem niet goed geformuleerd. :')

Zoetje ik hoop dat je snel een nieuw onderwerp vindt en je achterstand man inhalen!

Floemii wat een tegenslag joh.. ook wel echt raar dat die school jou vraagt om iets te onderzoeken en het door je begeleider wordt afgekeurd. Heb je het wel goed geformuleerd? Wat belachelijk dat je docent niks heeft met begrijpend lezen, sorry maar waarom begeleid je dan het afstuderen?

Ik ben woensdag begonnen met het aanpassen van mijn verslag aan de hand van de feedback maar ik zat er echt helemaal doorheen dus ik was niet gemotiveerd. Meer mensen hadden daar last van, dus gisteren met de afstudeer kring gezeten. Een meisje bij mij uit de groep heeft al een go en die heeft ons echt hele goede uitleg gegeven over de probleembeschrijving, wat bij mij was afgekeurd. Ik ben nu weer helemaal gemotiveerd en ga er het weekend en volgende week even tegenaan zodat ik het voor de vakantie kan inleveren :D

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:49

amandananana schreef:
Girassol wat een rot keuze om te moeten stoppen met je stage. Maar als het een mismatch is dan snap ik het wel het is echt vervelend als je ergens niet past. Kan je wel verder met je thesis?

Ik ben woensdag begonnen met het aanpassen van mijn verslag aan de hand van de feedback maar ik zat er echt helemaal doorheen dus ik was niet gemotiveerd. Meer mensen hadden daar last van, dus gisteren met de afstudeer kring gezeten. Een meisje bij mij uit de groep heeft al een go en die heeft ons echt hele goede uitleg gegeven over de probleembeschrijving, wat bij mij was afgekeurd. Ik ben nu weer helemaal gemotiveerd en ga er het weekend en volgende week even tegenaan zodat ik het voor de vakantie kan inleveren :D

Ik kan gelukkig wel verder met de thesis want die staat helemaal los van de stage, en ik krijg allemaal lieve en begripvolle reacties vanuit m'n omgeving over mijn keuze en mijn begeleider vanuit de uni complimenteerde me ook met hoe professioneel ik deze situatie aanpak dus dat is heel fijn :)

Wat fijn dat je weer uit je dip bent en verder kan met je verslag, je kan het! *\o/*