Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re: Bokt-ondernemers deel 5: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:32

Hier schiet het niks op. Padstelling blijft at betreft die 2500 euro. Word er gek van, ik wil de goede versie online hebben zodat ik eindelijk verder kan!!

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:54

Die werkzaamheden zijn toch al doorgevoerd? Alleen zonder overeenkomst? Wat willen ze doen als jij niet betaald? Naar de rechter gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:21

Lastig probleem Lottie. En een prijzig meningsverschil op die manier!

Ik vroeg me trouwens af hoe jullie je onderneming zijn begonnen. Hebben jullie eerst een businessplan geschreven? En zo ja, hoe heb je dat gedaan? Evt. financiering, heb je dat er zelf ingestoken of komt dat van anderen weg of van de bank? Even nieuwsgierig.

De onderneming die ik zelf in gedachten heb, heeft namelijk echt bedrijfsruimte nodig. En da´s duur...

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:26

Als je een financiering of lening bij de bank wil regelen, vragen zij een uitgebreid financieel plan. Een ondernemingsplan dat de niet-financiele kant belicht is dan wel een aanrader. Je moet ze er immers van overtuigen dat jouw concept succesvol kan worden, en dat ze geen groot financieel risico lopen. Bovendien merkte ik persoonlijk dat het hebben van een ondernmings- en financieringsplan ook voor jezelf net even wat meer inzicht in je toekomstige onderneming geeft. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:34

Dankjewel! Ik was sowieso van plan om een ondernemingsplan te schrijven, inderdaad voor mijn eigen inzicht. Ik denk er daarnaast over om aansluiting te zoeken met een school, want ik wil eigenlijk twee kleine ondernemingen starten omdat ik denk dat ze mooi op elkaar aansluiten, en omdat ik denk dat ze los van elkaar niet levensvatbaar zijn. Dan is dat beetje extra inzicht zeker welkom.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:58

Vandaag de bijdrage van de KVK betaald. Maar wat mij opeens opviel, daar zit geen BTW op. Nou heb ik de voorgaande jaren hier ook geen btw over verrekend, dus dat is wel goed gegaan. Maar ik vroeg mij af waarop daar geen btw op zit. Weet iemand van jullie dat? En het zelfde geldt dan voor de maandelijkse bankkosten. Deze worden gewoon in mindering gebracht op het saldo, maar verder krijg je daar ook niks van qua kostenregistratie. Hoe doen jullie dat?

Ik zit overigens bij de ABN AMRO. Heeft een van jullie daar ook zijn zakelijke rekening? Krijgen jullie ook zo veel van die fraude mailtjes? Ik denk dat wij er momenteel wel iedere week 1 krijgen. We hebben dit al bij de bank gemeld, maar ze kunnen er ook niet zo veel aan doen. Ze gaven het advies om ons wachtwoord te wijzigen???

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:11

Waarom dat er op de bijdrage van de kvk en bank geen btw zit, dat weet ik niet, maar ik denk dat dat iets te maken heeft met overheidsinstanties.
Ik zit bij de Rabobank, maar ik krijg netjes ieder kwartaal een overzicht van mijn bankkosten per onderdeel. Misschien dat je dat op kunt vragen?

Fraude mailtjes krijg ik voornamelijk van de ING en ABN AMRO veel. Voordeel is dat ik meteen weet dat die dus niet kloppen, omdat ik daar niet aangesloten ben. De Rabobank komt maar max 2x per week voor, maar de andere regelmatig 2x per dag.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:13

Ik krijg ook bijna dagelijks spam-mails van de ABN (en vele anderen) en ik ben niet eens een klant bij hun, dus tja!

Ondernemersplan schrijven kan inderdaad veel helpen om goed bij jezelf te raden te gaan waarom je wil starten en wat je voor ogen hebt. Als je geen doelen stelt, heb je ook niet om naartoe te werken. Het bedrijfspand zou ik goed uitzoeken: heb je detailhandel nodig, wat is een goede vestigingsplaats, gas/water/licht, kan je evt. in een gemeenschappelijk pand?

Ik zit in de drukste tijd van het jaar en ik heb een paar weekende geleden op twee beurzen gestaan. Niet direct klanten uit voortgekomen, maar hier wel een leuke impressie van de stand op de tuinbeurs: http://www.wilgenwilg.nl/geen-categorie ... -kan-zijn/

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:17

11AFotograaf schreef:
Ik zit bij de Rabobank, maar ik krijg netjes ieder kwartaal een overzicht van mijn bankkosten per onderdeel. Misschien dat je dat op kunt vragen?

Mmm, zo'n overzicht heb ik nog nooit gehad. Maar jij bent met zo'n starterspakket begonnen toch? Misschien hoort het daar standaard bij.

Spam van ING en ABN-Amro komt bij vlagen meerdere keren per dag. Ben bang dat er niks anders aan te doen is dan verwijderen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:39

Dat is echt spam hoor Paan en die krijgt iedereen, wel of niet klant bij die bank.

Yucca hele leuke foto's!
Apart, wie waen je bezoekers? Andere ondernemers, of jij en ik die het tuintje eens willen veranderen/mooi maken voor van de zomer?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:41

Ik krijg ze ook van alle banken. Zo irritant.
Laatst ook eentje van Paypal (zogenaamd).

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:43

holly schreef:
Dat is echt spam hoor Paan en die krijgt iedereen, wel of niet klant bij die bank.

Yucca hele leuke foto's!
Apart, wie waen je bezoekers? Andere ondernemers, of jij en ik die het tuintje eens willen veranderen/mooi maken voor van de zomer?

Dit was een beurs voor iedereen, gewoon als in een evenement. Het was gratis (eerste keer dat er op deze locatie iets georganiseerd werd) en het thema was tuin, wonen, brocante en streekproducten. Dus de bezoekers waren van dagjesmensen, tot de burgemeester tot mensen die echt iets met de tuin willen veranderen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:16

Ik krijg geen overzicht, maar dat kan natuurlijk heel goed komen omdat het geen zakelijke rekening is. :(:)

Oke, dus iedereen heeft last van die zgn Bank-spam. Ik word er niet goed van, zoveel als het is. Maar dan maar stug blijven weggooien.

Yucca, wat een leuke foto's. Hopelijk gaat het je in de toekomst echt wel wat opleveren. Ik vond het er leuk uitzien hoor. Echt creatief.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:37

Ik vergeet gewoon tev ertellen dat ik wel contact heb opgedaan met een hovenier :+ Hij heeft me nu benaderd om een ontwerp te maken voor een binnentuin waarop hij wil inschrijven. Hij werkt al met een ontwerpster, maar zij tekenent alleen met de hand en hij wil voor dit plan een gelikt, digitaal ontwerp. Dus daar gaan we donderdag even over babbelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:51

oeoeoe Yucca, spannend! *gaat duimen*

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:57

Wat een onwijs gave stand, Yucca. Echt heel leuk en modern ingericht! En succes donderdag!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:03

Hier komt ook heel veel spam binnen, banken en zgn erfgenamen met echt heel veel geld te verdelen en of ik ook mee wil delen |( .
Ik krijg een overzicht van de bankkosten (zakelijk abn).

Registratie bij de KvK is vrij van BTW.

De Kamer van Koophandel rekent voor de jaarlijkse bijdrage géén btw (voor andere producten kan dit wel het geval zijn).
Overige diensten (adressen, inzien handelsregister e.d.) wordt wel BTW op geheven, die wordt dan op de factuur vermeld.

Gaaf Yucca, fotoimpressie ziet er erg goed uit! Succes met de hovenier.

Straks een begin maken van de btw aangifte. Maar gelukkig nog wel even de tijd.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 23:11

Ook bij ons vele bankmailtjes. Gek wordt je ervan.

Na een paar maanden niet veel werk te hebben gehad, wat normaal is in de winter, is het deze week volop druk geworden. De hotels zaten lekker vol, en nu de Turkse visite in Amsterdam er is, hebben we het helemaal druk.
Daarbij worden de paardendekens ook veel langs gebracht. En hebben we diverse routes, in planning staan. Ik ben nu blij zoals het nu gaat.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:25

Yucca schreef:
Ik krijg ook bijna dagelijks spam-mails van de ABN (en vele anderen) en ik ben niet eens een klant bij hun, dus tja!

Ondernemersplan schrijven kan inderdaad veel helpen om goed bij jezelf te raden te gaan waarom je wil starten en wat je voor ogen hebt. Als je geen doelen stelt, heb je ook niet om naartoe te werken. Het bedrijfspand zou ik goed uitzoeken: heb je detailhandel nodig, wat is een goede vestigingsplaats, gas/water/licht, kan je evt. in een gemeenschappelijk pand?

Ik zit in de drukste tijd van het jaar en ik heb een paar weekende geleden op twee beurzen gestaan. Niet direct klanten uit voortgekomen, maar hier wel een leuke impressie van de stand op de tuinbeurs: http://www.wilgenwilg.nl/geen-categorie ... -kan-zijn/

:D Die plantenbakken staan hier tussen Rotterdam Alexander en Capelle als nog grotere variant in de middenberm om bomen heen. Ziet er erg vrolijk uit :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:59

JolandaS schreef:
11AFotograaf schreef:

Mmm, zo'n overzicht heb ik nog nooit gehad. Maar jij bent met zo'n starterspakket begonnen toch? Misschien hoort het daar standaard bij.

Vaag... Ik heb er nooit om gevraagd en altijd standaard toegestuurd gekregen.
Ik heb een ondernemerspakket (http://www.rabobank.nl/bedrijven/produc ... et_test2|2) waarbij ik de eerste 2 jaar startersvoordeel kreeg. Dit is ondertussen afgelopen, maar ik krijg de overzichten nog steeds ieder kwartaal.
Heb pas ook een nieuwe rekening Courant geopend binnen dit ondernemerspakket en daar kreeg ik dan weer geen kostenoverzicht van, maar deze kon ik wel gewoon opvragen.
Misschien dat je aan kunt geven dat je deze standaard wilt ontvangen??

@Yucca, leuke foto's! Je stand zag er goed uit!!

Spam gaat bij mij voortaan standaard naar de ongewenst mail map, die ik wel regelmatig controleer voor het geval dat er dingen instaan die geen spam zijn. Van de banken controleer ik alleen de Rabobank mails, maar als er Rabo Bank staat, weet je al genoeg en is het echt nep!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:16

Leuk zo met dat gras op die stand Yucca !

Die grote bloempotten dat vind ik alleen niet zo aansprekend maar dat gras maakt het dan weer goed qua creativiteit :j

Zeg, mensen die spullen verkopen en opsturen......hoe doen jullie dat met ruilen en retouren enzo als ik vragen mag....?

Ik zit er toch wel een beetje mee hoe ik dit het beste kan doen. Bij een zadel vind ik het niet zo'n probleem om de verzendkosten meerdere keren te betalen vanwege een omruiling, die marge zit er wel op :)

Maar bij de kleinere dingen weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik het aan moet pakken...

Het verzenden van een (klein) pakje kost me 7,75 euro. (pakkettendienst). Boven een bestelwaarde van 100 euro neem ik de verzendkosten op me, onder de 100 euro bereken ik het normale post-pakket-tarief van 6,75 euro.

Wanneer een klant iets terugstuurt dan is dat op de eigen kosten van de klant.

Wanneer ik dan het gehele aankoopbedrag terug betaal, heeft zo'n bestelling mij tijd en geld (verzendkosten van het opsturen) gekost, en niks opgeleverd....in theorie kan dat je de nek om gaan draaien natuurlijk als je maar genoeg klanten hebt die spullen terugsturen.

Bij het omruilen van spullen komt het er ook op neer dat ik 2x verzendkosten betaal. De eerste keer van de originele bestelling, en de 2e keer van het nieuwe artikel.

Ergens klopt er hier iets niet :P

Maar om nu de klant 3x verzendkosten te laten betalen.....dat deugt natuurlijk ook niet.
Zelf verlies draaien echter ook niet.

Hoe doen anderen dit :?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:06

Bij mij gaat het zo:

Bij bestellingen boven de €50,- neem ik de verzendkosten op mij en als het onder dat bedrag zit kan de klant uit meerdere opties kiezen om het pakketje te laten verzenden.

Wil een klant iets ruilen of retour sturen (wat bij mij overigens nog nooit is voorgekomen), dan kan de klant kiezen: Het product terug sturen op eigen kosten en dan krijgen ze het aankoop bedrag terug gestort (dus niet het bedrag inclusief verzendkosten). Of ze mogen het product ruilen, dan moeten ze ook weer op eigen kosten retour sturen, ze kunnen dan zelf kiezen waar ze het voor willen ruilen (uiteraard worden de aankoop bedragen dan met elkaar verrekend) en ik neem dan eenmalig de verzendkosten voor mijn rekening voor het toesturen van het nieuw uitgekozen product.

De klant betaald dus maximaal 2x verzendkosten. Op die manier voorkom ik dat mensen mij op hoge kosten jagen (je zou er maar een paar flauwe mafkezen tussen hebben zitten die voor de lol dingen bestellen en het dan steeds weer terug sturen), maar ik probeer mensen wel aan te moedigen om te ruilen door het "ruil product" gratis naar ze toe te sturen.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:22

@Yucca, wat een gave stand!

@pmarena: Als het af en toe voorkomt dat er iets geruild wordt of teruggestuurd, dan lijkt me dat geen probleem. Die kosten vallen onder normaal bedrijfsrisico.
Als het regelmatig voorkomt, dan zou ik me afvragen waarom iets teruggestuurd wordt. In hoeverre had het voorkomen kunnen worden? Had de klant voldoende info over het product etc.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:45

Nou als de klanten bij mij nog niet voldoende info vinden dan weet ik het niet meer, zie website :P

Maar er zitten gewoon sufkoppen bij die niet de moeite nemen om even te meten, of zelfs ondanks waarschuwingen dan toch iets bestellen dat waarschijnlijk niet gaat passen....

Op zich heb ik weinig retouren maar ik wil mensen ook weer niet aanmoedigen om maar voor de leuk wat te bestellen en mij daarmee op kosten te jagen :)

Joyce: wat jij doet mag volgens mij wettelijk niet, ik dacht dat het verplicht was om bij retouren klanten het volledige aankoopbedrag + verzendkosten terug te geven. Het retour sturen van het pakje is dan wel voor hun eigen rekening.

Maar met je retour-voorbeeld, als iemand dan boven de 50 euro bestelt, betaal jij de verzendkosten.
Stuurt de klant het retour om om te ruilen, dan moeten ze het pakje zelf naar het postkantoor brengen + verzending betalen. Maar je stuurt het ruil-artikel ook weer gratis toe. Dan betaal jij toch 2x verzendkosten ?

Ik heb nu bvb. een setje beugelriempjes van 2 tientjes die via een wederverkoper verkocht zijn, dan is mijn marge maar een paar eurootjes en dus nog een stuk minder dan de verzendkosten om de nieuwe weer naar de klant toe te sturen :P

Nu komt dit zelden voor maar als zoiets vaker voorkomt dan word je het toch wel heel snel zat lijkt mij, zulke verkopen die geld kosten :=

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:28

@Pmarena: Mijn algemene voorwaarden zijn nagekeken door HippeShops.nl en om je bij hen in te kunnen schrijven moet je minimaal aan alle wettelijke eisen voldoen. Misschien heb ik er overheen gelezen, want toen ik de algemene voorwaarden opstelde kwam er aardig wat info op me af, maar voor zover ik weet is het niet verplicht.

Wat betreft je voorbeeld, dat klopt helemaal. Iemand die voor minimaal 50 euro besteld, hoeft bij ruilen/retour sturen maar 1x verzendkosten te betalen.