Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 11:31

@Hilda: Dat is inderdaad wel een goed manier van het in de gaten houden!
Maar hoe doe je dat bij je btw-aangifte? Dan moet je boekhouder toch de papieren versies hebben? Of doe jij die aangiftes zelf?

@Fleur: Dat is ideaal! Hoe heet die app als ik het mag weten?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:05

Goedemorgen allemaal, jullie praten lekker door, ik kan het niet bijhouden, haha, ziet niet dadelijks achter de laptop! Wel heerlijk om te horen hoe jullie dagelijkse zaken ordenen/bijhouden, zoals facturen en uren.

Ik heb gister aquisitie/reclame materiaal gekocht: 43 vogelhuisjes (meer waren er niet....:+).
Ze waren 99 cent per stuk, er zat alleen een erg lelijk/kitsch vogeltje op met bloementakje, maar die kon ik er eenvoudig afhalen. Ze zitten al in een doos te wachten tot ze naar de hopelijk toekomstige klanten kunnen!

Verder nog druk met mijn ondernemersplan, ik zit me steeds meer af te vragen of ik toch verschillende bedrijfsnamen neem voor verschillende takken (tuinontwerp, landschapsontwerp, fotografie, bruidsfotografie)....ik vind het moeilijk om hierover een beslissing te maken.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:20

Lijkt mij Yucca dat als je je bedrijfsnaam 'grafisch' houdt, dat je dan alle kanten op kunt toch? Vind ik juist mooier en overzichtelijker dan voor alle takken een andere naam.
Verschillende bedrijfsnamen, ik geloof dat je dat dan ook bij de kvk moet melden, of niet?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 14:51

Je kan onder 1 inschrijving meerdere namen kwijt, ik geloof dat Kaisa en Nouks dat ook hebben.

Probleem is juist dat als je alles samengooit je niet proffesioneel overkomt. In de fotografie werkt publieke fotografie en zakelijke fotografie (of in mijn geval autonome fotografie) elkaar tegen. Het zelfde geldt voor tuinontwerp (en workshops) en het projectmatig werken voor overheden/bedrijven.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:40

Oooh, ok, ja, ik denk misschien iets te simpel (vanuit mezelf namelijk :') ). Ja, dan gaat het mij iets boven mijn pet :D

Maargoed, volgens mij heb je nu je eigen vraag al beantwoordt of niet? :D

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:15

Als het elkaar tegenwerkt is het idd niet handig.
Ik heb over mijn eigen naam ( Just Western) ook een tijd na zitten denken omdat ik inmiddels ook skippy koeien, engelse ruitersport artikelen, honden artikelen, en nog diverse andere dingen verkoop. Maar bij mij 'bijt' het elkaar niet dus verander ik niks.
Overigens heb ik inmiddels wel mn vaste telefoonnr af laten sluiten. Dit bleek het oude nummer te zijn van een growshop hier uit zwolle en daar had ik wel last van. Soms ook wel grappige dingen hoor, als ik werd gevraagd of ik ook aan inkoop deed.... Alleen dan niet van zadels maar van wiet :D

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:18

Ik zou het ook zeker scheiden Yucca, in minimaal 2 takken: tuin- en landschapsontwerp en de fotografie. Dat vind ik zulke essentieel andere dingen, die moet je niet bij elkaar gooien. (Dan is het net alsof je hovenier bent, en oh ja ook nog wat fotografeert, en oh ja je kan ook nog timmeren, ik noem maar wat. :+ ) Ik zou ook 2 verschillende (minimaal 2) websites maken.

@ cornelie: wat zijn skippy koeien? Ik heb het me al een paar keer afgevraagd. :o

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:32

@ Kay, dit zijn skippy koeien :-) :
Afbeelding

Dus een skippy koe ipv aan skippy bal :-)
Trouwens wel meteen een irritant iets van deze groothandel. Deze groothandel is tevens zelf ook detailhandel. Op de koeien, de doos en het beeldmateriaal staat www.skippykoe.nl
Dus verkoop ik zo'n ding en vind iemand het leuk zullen ze dus eerder naar skippykoe.nl gaan dan naar mijn site. En dat merk je dan terug in je verkoop. Helaas gebeurd dit steeds vaker met kleine groothandels dus ik ben eigenlijk benieuwd of de overige webshophouders hier ook wel eens mee te maken hebben?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:37

@Yucca: Ik wou hetzelfde zeggen als Kay, ik zou fotografie en tuindingen gescheiden houden qua naam!

@Cornelie: Tot nu toe nog geen last van, maar dat komt ook omdat ik nog niet begonnen ben ;) Is het niet mogelijk, dat als je een grote partij skippy koeien inkoopt, je daar je eigen logo of naam op kan laten drukken?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:45

Wat een grappige dingen zeg, die skippy koeien.

Ik was vanochtend in een pesthumeur. Had 5 foto's de Hoefslag geleverd, zijn ze vergeten om mijn naam er bij te zetten. En daarna moest ik op pad om een trouwerij te fotograferen, met dat poepweer :(

Gelukkig heb ik vanmiddag toch nog wat leuke foto's kunnen maken buiten.
En van de Hoefslag heb ik ook een bevredigende reactie terug gekregen, dus is mijn stemming weer beter :+

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:03

11AFotograaf schreef:
@Fleur: Dat is ideaal! Hoe heet die app als ik het mag weten?

Het heet Time recording en is gewoon in de Market gratis te downloaden (ik heb een HTC Legend).

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:40

Meld me hier ook in het topic. Ben al een tijd aan het meelezen en al goede tips tegen gekomen!
Inmiddels zijn we weer druk met de webshop en heb ik de doelen voor 5 jaar op papier gezet.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 20:52

@Fleur: Thanks voor de tip! Blijkt dat het toch niet op mijn telefoon kan, maar misschien voor wanneer ik een nieuwe telefoon krijg bij mijn abo!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:02

Ben wat afwezig de laatste tijd hier. Wij hebben een heftig sterfgeval in de familie. Vandaag de crematie gehad.

Zo'n Skippy Koe heeft mijn dochter ook.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:04

gecondoleerd Hilda!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:18

Mensen, weer eens een vraagje van mijn kant! Hoe vaak per jaar moeten jullie belastingaangifte doen? En wat voor dingen besteed je nog meer uit aan een administratiekantoor? Dan kan ik ff berekenen hoeveel geld ik straks kwijt ben ;) en ben ook wel nieuwsgierig wat jullie hiervoor betalen! Ik heb nu van 3 bedrijven de tarieven doorgekregen, maar ze hebben het alle3 anders omschreven, dus ik moet even puzzelen wat voor mij het meest praktische is.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:37

Je doet per kwartaal aangifte van je BTW.
Dit houdt in dat je jan, feb, mrt voor de laatste dag van april digitaal moet hebben ingediend en zo verder met de andere kwartalen.
Als je een goed boekhoudprogramma hebt (Minipak heb ik) dan kun je één op één het overtypen in de aangifte. Kind kan de was doen.

Velen zullen mij voor gek verklaren maar ik doe dus alles zelf en besteeds niets uit.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:39

Minipak werd mij net ook aangeraden door het administratiekantoor, klinkt heel interessant!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:48

Ik werk ook al jaren met minipak. Ik moet elke maand btw aangifte doen.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:53

Gecondoleerd Hilda!

€Joyce: Ik boek ook alles in in een online-boekhoudprogramma van mijn accountantskantoor en doe zelf aangifte voor de BTW, maar de jaarrekening en aangifte IB laat ik aan de accountant over. Dit kost mij dan ongeveer € 300 per jaar.
Maak jij zelf de jaarrekening Hilda?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:56

cornelie schreef:
Ik moet elke maand btw aangifte doen.
Jeetje, waarom??

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:10

Hilda, gecondoleerd.

M'n vader werkt ook met Minipak. Heb je al een reactie gekregen van m'n vader Joyce?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:12

@ Cornelie, mag ik jou dan vragen hoe ik nu een nieuw jaar aanmaak? Heb geen uitlegboekje erbij namelijk en wil natuurlijk niet iets fout doen en dan 2010 kwijt raken.

@ Yvonne, dat ga ik wel proberen ja. Mijn schoonvader doet de boekhouding van een vereniging en heeft ook altijd alles voor mijn zwager zijn zaak gedaan. Voorheen deed hij ook onze privé aangifte en heeft mij geleerd om dat zelf te doen. Met zijn hulp wil ik het gaan proberen. Online is vast wel een voorbeeld of lege te vinden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:44

@Georgette: Jep! Hij heeft me minipak aangeraden ;) En ik geloof dat hij ook het meest uitgebreid aanbied voor een goede prijs. Daarom moest ik even weten hoe vaak per jaar je aangifte moet doen, want ik heb nu het meeste interesse in je vader en een ander administratiekantoor hier praktisch om de hoek. Alleen je vader gaf een hele mooie uitleg van zijn tarief per jaar en die andere noemde een tarief per aangifte, maar moet nu even kijken wat voor mij het meest praktisch is.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:52

BTW kun je echt met Minipak zonder enige kennis zelf doen!
Je klikt op btw en er staat klip en klaar wat je in moet vullen.
Tenzij je aan het buitenland gaat leveren en bijvoorbeeld met verlegde btw werkt dan zou ik eerst het door een ander laten doen of met hulp.