Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:18

coydog schreef:
[VN] Paardencoaching: een hippische hype of zinvolle therapie?

Wil hier reageren maar kan het niet goed omschrijven.
Misschien het beste om niet te reageren :=

Ach wat leuk, Nienke Endenburgh ken ik nog vanuit mijn jeugd. Was een tijd stalgenoot van mij en ik ben daarna ook nog een tijdje met haar omgegaan. Helaas is het contact toen verwaterd nadat ze naar Otterlo verhuisde.

Maar ik ben bang dat ik me wel in de strekking van het artikel kan vinden. Niet omdat ik zelf ervaringen met dat soort cursussen heb, maar omdat ik erg veel mensen heb gezien die zo'n dergelijke workshop hebben gedaan, maar er echt niets beter van zijn geworden.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:29

Ik sta ook niet achter iedere therapeut, maar kan eigenlijk niet zo goed verwoorden wat ik wel wil zeggen :=
Zo heb ik bv nu een hittepetit dame, zit ik niet goed in mijn vel zie ik dat aan haar, dan ga ik bij mezelf na wat me dwars zit en als dat duidelijk is weet ik waar mijn stress/spanning vandaan komt.
Gevolg is dat ik het niet meer (onbewust) op haar afreageer en zij mij ook wat beter kan velen.
Zo heb ik op een paard gereden wat als jij niet werkt het ook echt niet voor jou gaat doen.
Paarden die jouw lichaam lezen en precies weten of jij te intimideren bent, of juist moe bent of niet.
Daar geloof ik dus wel in, dat stukje van de spiegel.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:33

Breghje schreef:
Nimue, Den Gouberg tov Bregh haar stal is wel trailerafstand.... ik heb alleen geen trailer.

Ik ook niet, maar mocht het zover komen dan is daar wel een oplossing voor te vinden. Er wonen hier in de buurt wel veel mensen met trailers, dus die zou ik wel kunnen huren of lenen. Paard vinden is een groter probleem dan een trailer voor mij. ;)
Ach ja, even aanzien hoe alles loopt allemaal. :)

Citaat:
Coydog, ik zal vanavond of morgen eens in dat topic kijken, ben wel benieuwd. Heb zo ook al eens discussies over Reiki gehad, en als ik in de juiste bui ben dan wil het wel eens hard tegen hard gaan, maar altijd netjes. Ik heb niet zo heel veel problemen met mensen die het niks vinden, die heb ik namelijk genoeg op mijn tafel gehad...:)

;)

Het is tot nu toe wel een mooi topic aan het worden, vind ik. Eigenlijk wel vooral berichten van mensen die er wél wat mee hebben, maar wel mooie berichten met diepgang. Ik hoop eigenlijk dat er nog wat kritische mensen echt inhoudelijk gaan reageren, met argumenten. Lijkt me interessant en leerzaam om te lezen.

Breghje

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 09:56

Het gaat tot nu toe idd heel erg netjes, heb er ook nog niks aan toe te voegen. (Ben ook moe, dan krijg ik alles al minder goed onder woorden) Ga zo naar Bregh in de wei gooien als ze al niet buiten staan. De bak is nog niet geëgd, vorige week was ie nog te doen maar nu is ie echt te hobbelig voor mijn energieke mutsie. Die wil eerst haar energie kwijt aan de longe, en daarna pas wil ze aan de lange teugels werken, en dat is nu even geen doen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:56

Onze bak is ook niet super. De paarden hebben er heel de winter veel in gelopen, en met al die regen is het gewoon teveel aangestampt. Ze hebben er ook in lopen graven e.d., het is niet echt lekker rijden. Ik rijd nu dus in de wei, omgekeerde wereld maar het gaat wel goed. :D

Alleen vandaag niet, pony liep gisteren in de bak niet lekker. Ik dacht dat het aan de bodem lag dus ben een stukje naar buiten gegaan, maar snel weer omgedraaid want ze bleef wat onregelmatig. Vanochtend nog in draf, dus ze mag even rust. Met dit soort zaken merk ik toch wel dat ze ouder wordt, ze is gewoon wat stijver, wat sneller onregelmatig. Voor het eerst zie ik dit jaar ook dat ze wat moeite heeft met verharen, ze is iets minder energiek en ligt wat meer.

In juni wordt ze 23, dus het mag ook wel. ;) Toch vind ik dat ergens wel moeilijk, om zo langzamerhand meer te gaan zien dat ze ouder wordt. Tis weer een heel acceptatieproces natuurlijk... Ik heb haar nu bijna 15 jaar, aan de ene kant is het mooi om de veranderingen mee te mogen maken, aan de andere kant vind ik het gewoon een rot-idee dat ze er op een dag niet meer gaat zijn.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:54

Nimue schreef:
Ik heb haar nu bijna 15 jaar, aan de ene kant is het mooi om de veranderingen mee te mogen maken, aan de andere kant vind ik het gewoon een rot-idee dat ze er op een dag niet meer gaat zijn.

Dat is het nadeel van dieren houden, je overleeft de meesten. Ik zat van het weekend ook helemaal in de rats, mijn oude hond was duidelijk niet in orde. Gelukkig gaat het nu weer goed (op de Metacam) maar het is uitstel van executie en het blijft in je achterhoofd hangen. En als ik een dier al lang heb, krijg ik er ook een heuse opdonder van als ze eenmaal "hemelen" zijn. En ik denk dan ook altijd dat ik er nooit meer aan begin, totdat ik weer een paar maandjes verder ben.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:35

Ik zei het laatst al in een ander topic, in een volgend leven neem ik gewoon een papegaai of een landschildpad of zo :+ Ik moet er nu ook echt niet aan denken dat mijn poezebeest er niet meer zou zijn... Hij is pas 7 dus dat duurt hopelijk nog even, maar je weet inderdaad dat de dag onvermijdelijk komt.

Eerste dag was een beetje apart. Ze houden er toch wat andere ideeën over paarden opvoeden op na dan ik en ik hoop dat dat niet teveel gaat botsen... Paard was wel heel leuk, lief ding :j Maar ze heeft geleerd dat ze wortels krijgt als ze die eist en dat eisen begint met wat snuffelen en eindigt met gewoon bijten. En wat krijgt ze dan... een wortel :x Tis dus gewoon een aangeleerd kunstje waar die mensen geen kwaad in zien, maar ik zit er niet zo op te wachten dat dat kunstje straks een tandafdruk in mijn arm achterlaat omdat ik geen wortel heb :+

Ze komt in de wei blijkbaar ook alleen als je een wortel hebt, ik heb dus tien minuten in de wei gestaan toen de eigenaresse me dat kwam zeggen := Alhoewel ze toen al wel een paar keer was komen kijken wat ik kwam doen, maar ik wilde er totaal geen druk op leggen vandaag. Ze was ook nog eens zo hengstig als de P dus de ruin liep er met opgeheven... eeh... staart :+ omheen te dansen :D

Al met al werd ik er toch wel onzeker van de hele situatie, ik kreeg het idee dat ze vooral aan het wachten waren tot ik die NH-kunstjes ging doen :+ Dat was ik ook nog eens helemaal niet van plan vandaag, eerst maar eens aftasten en kennismaken en dan zullen we wel eens zien. Maar ik kwam er toch wel met een beetje een kater vandaan :o

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:09

Misschien goed om eens om de tafel te gaan zitten met een kop koffie en wederzijdse verwachtingen uit te spreken?

Ik kan echt niet wachten tot over 2 weken m'n lessen beginnen, de smid komt om ijzers er onderuit te halen, en massage hippique terug mailt dat er toch nog een plekje is 12 juni in Nederweert, en de paarden lekker dag en nacht het land inkunnen.
Dus een soort nieuwe start maken met Boa.
Geduld, ben er even niet zo goed in :(

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:06

Ga ik morgen ook zeker even doen :j Zou fijn zijn als de lucht wat dat betreft wat geklaard kan worden en werkt het uiteindelijk toch niet dan merken we dat wel :) Het is ook echt mijn onzekerheid die me dan parten speelt hoor, ik ben gewoon heel bang om het in de ogen van anderen fout te doen :o Als ik alleen met paarden ben zonder mens in de buurt is dat stukken minder...

Geduld ben ik ook niet goed in, heel herkenbaar! :(:)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:10

Geduld.....daarvan weet ik hoe je het schrijft :D , en mijn paard leert het me ooit nog wel geloof ik... ;)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:11

Gedult, toch? :P

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:05

Justy schreef:
Gedult, toch? :P

:)) Of was het nou gedultdtd.....

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:08

Justy, jammer dat het toch wat tegenviel. Dat blijft denk ik een heikel punt als je met andermans paard aan de gang gaat, ik heb dat zelf in elk geval wel. Ik vind het dan toch moeilijk om echt mezelf te blijven en mijn eigen gevoel te volgen. Hopelijk komen jullie er uit!

Sosha, het blijft lastig hé, en het doet inderdaad altijd nogal pijn als ze naar gene zijde verhuizen... Ik vraag me ook wel eens af waar je dan mee bezig bent, al die pijn en ellende, maar ik kan het ook niet laten. :D

Vandaag heb ik op mijn werk aangegeven dat ik in sept. misschien die opleiding wil gaan doen in Utrecht. Mijn werkgever stond er wel voor open, als ik naar de open dag ben geweest gaan we een keer in gesprek om de mogelijkheden door te nemen m.b.t. de uren die ik moet hebben. Super dat hij zo reageerde, ik maakte me er toch wel wat zorgen over maar hij was heel positief en noemde gelijk al wat dingen die hij zou gaan overwegen. Erg fijn, en nu zaterdag dus e.e.a. nog eens goed navragen op de open dag, zodat ik goed voorbereid dat gesprek in kan gaan.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:44

Wat super dat ze op je werk zo mee willen denken Nimue! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen van de open dag :j

Nimue schreef:
Justy, jammer dat het toch wat tegenviel. Dat blijft denk ik een heikel punt als je met andermans paard aan de gang gaat, ik heb dat zelf in elk geval wel. Ik vind het dan toch moeilijk om echt mezelf te blijven en mijn eigen gevoel te volgen. Hopelijk komen jullie er uit!

Dat heb ik dus ook altijd ervaren en daarom ben ik er ook niet eerder weer aan begonnen. Maar het is nu nog even de enige mogelijkheid die ik heb dus ik heb toch maar weer eens een poging gedaan. En ik hoop ook echt dat we eruit komen, met het paardje heb ik in ieder geval wel een klik :j Maar die onzekerheid hè... Ik vind het idd ook vreselijk moeilijk om mezelf te zijn dan en heb ineens het idee dat ik er niks van weet en kan, terwijl ik verdorie al 20 jaar bij de paarden rondloop :=

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:39

Ik lees nog steeds wel zo nu en dan mee, maar momenteel te druk om echt de tijd te nemen om te reageren!
Wel heel leuk om te lezen dat een aantal mensen nog fanatiek op zoek is naar meer kennis :j

Ik heb het ontzettend druk, dus helaas niet zoveel tijd *sorry, sorry*
Ik ga misschien voor een jaar bij het bestuur van mijn ondervereniging van de studievereniging, die over de paarden gaat.
Verder ga ik bij een cursuscentrum verschillende cursussen (paard-gerelateerd) volgen en wat leuke projectjes doen daarvoor.
Ook ga ik vrijdag op bezoek bij mijn mogelijk stage-adres: een revalidatiecentrum voor paarden in Drenthe die veel met de Seawalker werken.

Daarnaast heb ik een ernstige twijfel of ik misschien alsnog diergeneeskunde wil gaan doen, dus daar heb ik gesprekken over gehad met mijn studiebegeleider en een dierenarts van het cursuscentrum.
Allemaal erg leuk dus, maar wel heel druk!!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:57

Justy schreef:
Wat super dat ze op je werk zo mee willen denken Nimue! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen van de open dag :j

Ja, ik ben er erg blij mee. Ik zag mijn plannen al in duigen vallen, maar ik had me blijkbaar weer te druk gemaakt om niks. Da's toch wel een les voor mij hoor - eerst maar eens afwachten hoe dingen lopen voor ik in de stress schiet.

Citaat:
Maar die onzekerheid hè... Ik vind het idd ook vreselijk moeilijk om mezelf te zijn dan en heb ineens het idee dat ik er niks van weet en kan, terwijl ik verdorie al 20 jaar bij de paarden rondloop :=

Heb ik dus ook! Met mijn eigen pony en de paarden op stal loop ik zo weg, maar kom ik ergens anders dan lijk ik soms wel 12. Als een pony mij dan hapt, en de eigenaar staat erbij, dan reageer ik niet op de pony maar dan ga ik eerst zitten bedenken welke van mijn reacties het beste zal vallen bij de eigenaar. Dat is ook wel een stukje respect, ik wil namelijk ook niet dat mensen dingen met míjn pony doen waar ik niet achter kan staan dus wil ik dat bij anderen ook niet doen - maar ook gewoon een stukje onzekerheid, bang dat er een confrontatie uit komt.

Het mooiste is een pony waar de eigenaar haast nooit komt. Ik heb mijn eigen ponies (toen nog twee) eerst jaren verzorgd terwijl de eigenaar er maar 1x p/week bij kwam kijken, dan gaat het prima. Het is voor mij wel iets om aan te werken, als ik ooit wat meer met paarden wil gaan doen zal ik dit toch wel moeten overwinnen want dan zal ik hier steeds weer tegenaan lopen.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:22

Wat zijn dingen die je nog wilt weten Nimue? Over de opleiding?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:28

Ik ga zaterdag naar de open dag en daar wel wat concrete vragen stellen (hoeveel lesdagen, wanneer precies, wat zijn de eisen die ze aan je werk stellen), maar omdat jij schreef dat het je eigenlijk nog steeds niet bevalt vroeg ik me af wat jij er vervelend aan vindt. Het was nogal chaotisch begreep ik van je in het begin, maar zijn er nog meer dingen? En ben je alles bij elkaar toch wel blij dat je de opleiding doet ook al zou je bepaalde dingen liever anders zien, of zou je het mensen echt afraden omdat het niks is?

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:09

Heel veel vragen ;).

Je hebt leerteambijeenkomsten, de bedoeling is dat je met mensen bijeenkomt die bij jou in de regio zitten.
Bij mij was dat vorig jaar niemand en dit jaar moet ik per keer nog steeds een uur (met de auto) reizen voor een leerteambijeenkomst.
Vaak heb ik het gevoel dat binnen het leerteam het niveau niet gehaald wordt. En dat officieel elke week. Met mijn werk red ik dat dus niet.

Dan heb je de "verplichte" kwaliteitskringen. Binnen deze dagen worden er of door mensen uit het werkveld of door studenten een dag georganiseerd die verdieping geeft aan EMP. De eerste kwaliteitskring was erg oppervlakkig, maar goed, voordeel van de twijfel.
Daarnaast is er voor ons geen budget om mensen die iets willen komen doen, wat te betalen of een bos bloemen te geven.

Op ons netwerk van de opleiding worden suggesties neergezet, maar er wordt miniem op gereageerd en dus worden leuke ideeen en mensen uit het werkveld niet uitgenodigd.
Op deze dagen worden ook presentaties van afgesloten domeinen gehouden.

De werkplaatsdagen zijn vaak interessant en kan je zoveel verdieping geven als je wilt.

Voor de hele opleiding maak je honderden kilometers want alles wordt overal gehouden.

Omdat er gewerkt wordt volgens het principe van levend leren, bepaal je zelf je eigen inhoud en wat je wilt gaan leren. Ook bij wie en wanneer enzo.
Maar ik mis kaders. Wie vertelt mij of ik goed bezig ben? Of ik op die manier wel bij de einddoelen aankom? Er wordt vanuit de opleiding m.i. te weinig aangeboden. Het lijkt soms wel een doe het zelf opleiding, maar ik heb wel 1200 euro moeten dokken.
Wil ik meer verdieping, dan ben ik afhankelijk van mensen die workshops geven en die moet je dan nog eens zelf betalen.

Als ik weer zou moeten kiezen, dan zou ik niet de opleiding gaan doen.

Maar aan de andere kant ben ik hele leuke mensen uit het werkveld tegengekomen.
Die ik anders misschien niet ontmoet had.
Maar misschien kom je met dit topic wel net zo ver!

Oei, klinkt allemaal niet positief he? :o :o

Wordt me misschien ook niet in dank afgenomen, maar wilde een eerlijk antwoord geven.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:53

Inderdaad niet zo positief, maar ik hoor liever een eerlijke mening zodat ik ook de minpunten mee kan nemen in mijn beslissing. Ik vind de opleiding nog steeds super klinken, maar de dingen die jij zegt zijn wel goed om te weten. Dan kan ik ze meenemen in mijn overweging, en als ik beslis het toch te doen weet ik in elk geval wat ik kan verwachten en dat maakt het vaak ook al heel anders dan wanneer het je rauw op je dak valt. Ik blijf geneigd het wel te doen, ook omdat het voor mij de snelste manier is om een relevant diploma te halen en ik dat wel wil omdat ik in dit werkveld verder wil. Pedagogiek is dan een mooie, en in 2 jaar deeltijd is natuurlijk nog goed te overzien.

Die leerteambijeenkomsten klnikt niet echt als mijn feestje... ik had dat tijdens de lerarenopleiding ook, hadden we een COL (collegiaal ondersteunend leren geloof ik) groepje en daar moesten we mee afspraken. Reuze gezellig altijd, maar inhoudelijk gebeurde er weinig. Op de één of andere manier lijkt dat toch nooit zo goed te werken, het is te vrij en te ongestructureerd.

Die kwaliteitskringen klinken wel interessant, maar ook wel iets wat goed of slecht kan uitpakken. Zeker zonder budget wrodt het wel moeilijk om iets echt moois neer te zetten, en je gaat dat toch ook niet uit eigen zak betalen, de opleiding kost natuurlijk al genoeg aan collegegeld, boeken, benzine...

Dat je nogal vrij wordt gelaten zou ik zelf denk ik minder vervelend vinden, ik vertrouw mezelf daarin heel erg en weet dat ik, als het op zelfsturend leren aankomt, goed werk kan leveren. Toch ben ik wel blij dat je jouw bezwaren hier neerzet, het geeft toch weer een andere belichting op het hele plaatje en ik vind het fijn om dat mee te kunnen nemen in mijn beslissing.

Ik ben benieuwd of ze jouw bezwaren meenemen in de ontwikkeling van de opleiding. Het lijken me valide punten die je aanhaalt, het zou goed zijn als ze die meenemen bij het verder vormgeven van de opleiding.

In elk geval bedankt dat je hier wat meer toelichting wilde geven, het hele verhaal met werkplaatsdagen, leerteambijeenkomsten e.d. wordt nu wel een stukje duidelijker, wat alles precies inhoudt.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:10

Ik denk dat ze mij een zeikerd vinden ;).
Maar in mijn ogen komen ze tekort voor een hbo-opleiding.

Ik heb zelf ook geen moeite met het zelfstandig werken en onderzoek doen.
Juist heerlijk, en gelukkig heb ik ook de discipline.
Maar soms ben ik erg onzeker of ik wel goed bezig ben en nergens is bevestiging te halen.

Voorbeeld: ik moest een plan maken voor mijn eindonderzoek. Had er geen goed gevoel over, maar leerteam en coach vonden het fantastisch. Andere 2 coachen die de eindbeoordeling deden voor het plan hebben het helemaal afgebrand.
Wie zegt dat dat niet met alle andere onderzoeken ook zo is?

Anderen zijn misschien wel gelukkig met deze opleiding, maar is ook erg afhankelijk van je coach, maar ook van de mensen in je leerteam.

Invulling van de kwaliteitskringen is tot nu toe bedroevend, maar goed, dit is het eerste jaar dat die er zijn. Maar toch.

Als ik eerlijk ben denk ik dat de studenten de opleiding meer bieden dan dat de opleiding de studenten wat biedt.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:31

Dat vind ik wel kwalijk, wat je vertelt over dat plan voor je eindonderzoek. Natuurlijk kunnen de meningen verschillen, maar als het eerst door iemand wordt goedgekeurd is het erg vervelend als het daarna door een collega wordt overgekeurd. Je zou verwachten dat er onderlinge afspraken gemaakt zijn waaraan zo'n plan moet voldoen en natuurlijk kunnen de meningen dan wel iets uiteen lopen, maar als het zo sterk is als bij jou dan is het wel lastig.

Weet jij hoeveel mensen er ongeveer verbonden zijn aan de opleiding, en hoe bepaald wordt wie je coach wordt? Met de mensen in je leerteam moet je natuurlijk altijd geluk hebben, dat samenwerken blijft binnen opleiding toch altijd problematisch heb ik in het verleden 'mogen' ervaren.

Ik dacht dat de dingen waar jij tegenaan liep misschien zouden komen doordat jij in de eerste lichting van de opleiding zit, maar zo te lezen is er weinig zicht op verbetering? Nou ja, jij hebt straks in elk geval wel je papiertje en dan kun je lekker verder in dit veld. +:)+ Al enig idee wat je ermee wilt gaan doen, of straks eerst maar eens lekker bekomen van de drukte en deadlines?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 15:41

Dat klinkt inderdaad niet helemaal als iets wat je kwalitatief gezien van een HBO-opleiding zou mogen verwachten. Maar ja, mijn ervaring is wel dat het op de meeste hogescholen (en uni's in mindere mate) er nogal chaotisch aan toe gaat.

We gaan er met het paardje niet uitkomen helaas -O- We denken er toch te verschillend over en ik voel me er echt niet goed bij. Het is wel erg jammer, maar er komt wel weer eens iets op mijn weg :)

Ik heb in ieder geval net een mail gestuurd naar Spirithorses om daar eens te gaan kijken en misschien een dag in de week vrijwilligerswerk te gaan doen, ik ben benieuwd!

Verder is het ook mijn dag niet helemaal, ik zou als bijbaantje in de ijssalon hier om de hoek gaan werken maar ik hoor nu net dat dat ook niet doorgaat, dus ik moet schijnbaar toch een aantal dingen anders gaan doen :+ Speel al een tijdje met de gedachte om een studiebegeleidingsbedrijfje oid op te zetten, daar misschien maar eens wat werk van maken...

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:05

Justy dat is balen, maar wel goed dat het meteen duidelijk is, anders was je je misschien aan het paardje gaan hechten, en houdt het dan op..
Wat willen jullie gaan doen uiteindelijk met de opleiding EMP? Is daar werk in te vinden?

Ik snap het inschrijfsysteem van massage hippique niet. Alles zit vol, ik kan me nergens meer inschrijven voor een dagcursus (behalve in Nootdorp, maar dat is een beetje ver weg). In Nederweert op 12-6 stond hij eergister al op vol met 7 inschrijvingen, en nu staat er toch nóg iemand bij :? Op mijn mailtje is nog niet gereageerd..
Heb ik besloten het te gaan doen, krijg je dit. En dan ontbreekt het me echt aan alle geduld hé, dan moet het allemaal meteen |o

Maar over 13 dagen heb ik mijn eerste les, en Dinsdag gaan de ijzers er onderuit. Ik ben heel benieuwd hoe Boa het allemaal gaat doen, vind het ook wel een beetje eng, want ik wil haar natuurlijk niet forceren. Anderzijds denk ik wel dat het voor haar beter is als ze leert zichzelf beter te gaan dragen, rechter te worden. Zolang ze zo op haar voorhand duikt, forceert ze zichzelf natuurlijk ook..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 16:41

lunteren 26/06 zie ik ook nog plek reiziger :)

justy :(:)