een jaar high school.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JENNx

Re: een jaar high school.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 07:56

Maar dat is op zich ook wel hartstikke leuk! :)

Ik zit ook in VWO5 met een kleuterzusje van 5 .. Is ook erg vermoeiend, maar natuurlijk wel hartstikke leuk. :)

En Topsylover. Als je twijfelt over je vriend. Niet doen. Mijn vriend gaat ook volgend jaar weg, terwijl we al ruim 13 maand bij elkaar zijn. Hij twijfelt ook enorm en ik ben er best vaak emotioneel om. Vooral nu het einde van het schooljaar begint te komen, ik hem minder zie doordat hij nu examen doet. You name it.

Ik vind het ook heel moeilijk en het was ook mijn plan om een jaar weg te gaan na het VWO, ik zit dus een jaar lager dan hem. Maar nu gaat hij ineens al. Ja, dat is natuurlijk ontzettend poedersuiker.

Maar hij gaat wel en misschien ga ik ook wel. Dat betekend twee jaar zonder elkaar. Moeilijk, maar als het moet dan moet het. En als we later nog samen zijn dan weten we ook waar we het voor hebben gedaan. Als we later niet samen zijn, dan weten we ook waar we het voor gedaan hebben, en vooral waar we het niet voor hebben gelaten.

Jouw vriend is nog 'vers' .. nieuw. Als ik als derde onafhankelijk persoon daar een oordeel over moet geven, dan zou ik eerlijk zeggen: "Meid, je bent jong. Er zijn nog 100 jongens en niemand kan jou beloven dat je met deze jongen 80 gaat worden."

Dat is ook wat ik mezelf voorhoud, hoe graag ik het ook wel zou willen. Daarnaast, het leven is kort. Haal eruit wat erin zit. Geniet ervan.. en GA. GA. GA.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 10:05

Gefeliciteerd Karin!

En ik kan me alleen maar aansluiten bij hierboven :)

Ik ga even alles uitzoeken, of dat kan in een jaar tussen het mbo. Ik zag ook dat je een college kan doen, dus op een uni. Dat lijkt mij ook heel gaaf. Dus als ik niet naar een high school kan(wat ik heel erg graag wil) kan ik dat altijd nog doen.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:51

Heel mooi gezegd JENNx, jouw reactie op mijn blog vond ik ook zo ontzettend lief. :+:

Ik zou zeker college proberen... high school is leuk en aardig, maar ikd enk dat college minstens zo gaaf kan zijn!

Om eerlijk te zijn..a ls ik het over kon doen.. was ik denk ik wel naar college gegaan.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 16:30

mag ik vragen waarom? Ik moet toegeven dat ik waarschijnlijk een vertekend beeld heb van het high school bestaan.
Een college lijkt me ook heel gaaf, maar voor mijn gevoel begint het bij een high school.

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:30

Hihi. Graag gedaan Karin. :*

En weetje, als ik jouw blog lees dan wordt ik ook gewoon vet jaloers. :o Denk er zelf ook nog steeds over na om na het VWO hem gewoon lekker een jaar te peren. High School, College, Au Pair of misschien wel ontwikkelingswerk. Ik weet het nog niet.

Maar ik wil eerst zien hoe ik volgend jaar doorkom. En misschien haal ik het wel niet eens omdat ik zo down ben dat hij weg is, of haal ik het juist met gemak omdat ik geen tijd in hem hoef te steken. Misschien gaat het wel kapot .. dan ga ik zeker.

Maar goed, dat zien we over een jaar wel weer. Ik blijf dit topic gewoon lekker in de gaten houden, meepraten, ervaringen van anderen lezen. :) Heerlijk!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:35

Laat je niet weerhouden door een vent zou ik zeggen! Ik had 3,5 jaar een relatie toen ik weg ging en t is t hele jaar aangebleven. Ik was 2 maanden terug en toen was het uit :+ maar dat zat er al wel langer aan te komen.

Topsylover, ik zou ook overwegen om te kijken of ze nog een ander gezin voor je kunnen vinden.. zo niet, wel gewoon gaan hoor! misschien valt het allemaal wel heel erg mee!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:57

Ik heb gemailt naar INTO-Highschool( hetzelfde dus als INTO exchange) en het zou geen probleem zijn om na 1 jaar mbo naar een high school te gaan. Als ik zou willen zou ik eventueel ook in januari 2011 kunnen beginnen. Persoonlijk wil ik dit niet, omdat ik graag een heel jaar mee zou willen doen. Een schooljaar is al zo kort, en om er dan ook nog maar de helft van te doen vind ik een beetje zonde.

Karin, zou jij misschien nog antwoord kunnen geven op mijn vorige vraag? waarom zou je achteraf liever naar een college zijn gegaan i.p.v een high school?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:12

Ik ben wel blij dat ik naar een highschool ben geweest, indrukken van een land is al heel wat en het wonen in een gastgezin ook. Het is dan best relaxed op een highschool, ik denk dat er dan toch wat minder druk is... Ik zou er iig niet voor kiezen om college te doen.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:49

Ligt er ook maar net aan wat het niveau is van het college waar je dan heen zou gaan.. :j Ik ken een aantal mensen die nu college doen in de VS in een gastgezin en bij hen lag de druk vaak nog wel lager dan de mensen die HS doen, ook omdat je veel minder classes hebt enzo en meer vrije tijd hebt. Maar dat zal er ook maar net aan liggen wat je zou willen gaan studeren op een college :j

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:14

Welke plaatsen zitten die Unfaithfull ?

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:11

Eehm Olney(waar ik overigens ook heen ga haha :P), Richland Center, Marshalltown en Independence :j

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 22:54

Voor mij persoonlijk was college fijner / makkelijker geweest omdat ik uit een erg vrij gezin kom en erg individualistisch ben opgevoed. Ik dacht dat het fijn zijn om bij een gezin te wonen maar dat heeft echt het nodige opofferingen gekost en moeite om me aan te passen. Goed voor me? Waarschijnlijk. Leuk? Niet bepaald.

High school is inderdaad wel echt de ervaring... maar het is zoveel moeilijker om jezelf te redden dan het lijkt. Echt hoor meiden, er zijn dagen dat je het liefste naar je huis en je bekende vriendengroepje gaat. Freshman year college zou makkelijker zijn in dat opzicht imo omdat iedereen nieuw is, hier kom je terecht bij mensen die elkaar al jaren kennen.

Ik heb het ontzettend leuk gehad maar het heeft mij ontzettend lang geduurt om echt vrienden te maken, en ik weet dat dat niet gebeurd over een paar dagen, maar van alle mensen die gaan... had ik eerlijk verwacht dat ik een van de meest succesvolle zou zijn.

Heel mooi en egoistisch nu, maar ik ben een makkelijke praten, kan met iedereen opschieten, sta helemaal open voor nieuwe dingen en ben niet bang mijn mening te geven. Voor mij is het een ontzettend lastig jaar geweest.

Was het het waard? Ja. Ik ben gegroeid hierdoor. Er waren zeker heel veel mooie momenten die het waard waren.. maar overall.. hier is het leven ook maar 'gewoon'. Jouw leven gaat hier niet een magisch sprookje worden. De kans dat jij homecoming queen gaat worden is minimaal, net zoals dat je een knappe jongen als vriendje krijgt minimaal is, of het haalt in een sportteam of makkelijk vrienden maakt.

Voor mij duurde het MAANDEn terwijl ik nog in Nederland was om me te realizeren dat het nog wel eens lastig kon gaan worden. En ik hoop dat jullie het zo graag willen dat jullie je er door heen zullen vechten zoals ik dat heb gedaan, je zult gaan genieten van al de mooie momenten die er gaan komen en de lastige momenten zult accepteren en niet op zult geven.

High school klinkt eenvoudig en leuk en aardig, maar het is lang niet zo makkelijk als je denkt.

En dat is de kant die ik meestal niet in mijn blog zet.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:47

Karin: even een reactie van iemand die net het Freshman year college heeft afgerond ..
hier heb je ook de groepjes .. de meesten komen niet nieuw.. en velen komen enkel naar school voor de lessen om vervolgens vlak na de les te gaan werken :+

nuja .. ik ben goed in sociale contacten en heb hier helemaal geen problemen gehad .. heb het enorm naar mijn zin en zou graag nog wel willen blijven ..
ook heb ik NOOIT heimwee gehad ..

en meer dan genoeg jongens gehad die me wel wouden daten etc ..

het is echt wat je er ZELF van maakt .. en daar blijf ik bij ..
ik ben er zeker van dat ik op high school net zo'n goede ervaring had gehad :D

edit: iedereen die informatie wil of meer wil weten over mijn ervaring kan me altijd pb'en

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:16

NOOIT heimwee gehad? Hihi. Ik wel hoor!

Jongens... naahhhh die zijn niet zo geinteresseerd in mij. -O-

Ik heb een beetje het idee dat jij dacht dati k het helemaal neit naar mijn zin heb gehad.. vind ik een beetje jammer want zoals de meeste meiden hier wel weten heb ik het ontzettend naar mijn zin. Ik wil alleen benadrukken dat het niet makkelijk gaat worden en dat je het inderdaad zelf moet doen.

En nu ga ik wel een beetje kinderachtig door de hoek komen, maar als dat soort reacties niet gewenst zijn houd ik ze met alle plezier voor me.

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:31

Citaat:
En nu ga ik wel een beetje kinderachtig door de hoek komen, maar als dat soort reacties niet gewenst zijn houd ik ze met alle plezier voor me.

Wat mij betreft niet. Ik vind het fijn dat je je mening geeft. Ik ga er vanuit dat iedereen die gaat of wil gaan, toch wel (grote) positieve verwachtingen heeft. En natuurlijk hoopt dat het super wordt. Helaas leef je dan al vlug op een roze wolk en is het misschien een enorme klap als je dan gaat. Ik vind het fijn als je ook zegt wat er moeilijk is, wat er tegenvalt en ook redenen vertelt wat anders zou hebben gedaan.

Want de beste voorlichtingen/ervaringen komen imo toch door ex-deelnemers en niet alleen door een organisatie. Met alle respect voor de organisaties. Natuulijk zullen die het wat mooier maken dan het is om zo meer deelnemers te krijgen. Verder niets mis mee want dat doet iedereen maar af en toe een negatieve kant houd je op de grond en zorgen ervoor dat je een goed realistische beeld krijgt wat je kunt verwachten.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 00:41

Helemaal mee eens. :)

Voor mij was het PDS (Pre-Departure Seminar, voorbereidingskamp) hoe suf de spelletjes en alles soms ook leken te zijn, echt heel erg leerzaam.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:27

Ik ga echt helemaal met jou mee Lotte!
Ik vond het ook heel fijn dat jij het neerzette Karin!
En bij sommige mensen gaat het beter dan bij andere mensen, en dit zal te maken hebben met verschillende dingen :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:56

Het is zeker niet allemaal koek en ei... ik heb ook heimwee gehad, vooral rond de feestdagen. Het is moeilijk om tussen de bestaande groepjes te komen. Aangezien ik niet zo sportief ben en 0 balgevoel heb, ben ik bij de toneel/musical groep gegaan. Dat is mij wel goed bevallen maar je moet er wel hard aan werken. Ik heb mij ook wel eens eenzaam gevoeld op school, als je nog niemand goed kent, waar ga je dan zitten in de pauzes? Dat soort dingen.

Ik had 1 groot geluk, ik had super snel een goede vriendin. zij was Amerikaanse en daar voor het 1e jaar op school, alleen voor het Senior year. Met haar was ik vanaf dag 1 bevriend en dat heeft me heel goed geholpen :)

Mijn tip als je gaat: verwacht helemaal niks! Niet van je school, niet van je gastgezin. Ga er blanco en open minded in en neem alles zoals het komt. Door geen verwachtingen te scheppen kunnen dingen ook niet heel erg tegenvallen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:01

Ik heb een mailtje naar Into gestuurd over mijn gastgezin. Kijken wat zij er van vinden. :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:14

Goedzo! Ben benieuwd naar hun reactie...

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:23

'Hardstikke leuk toch, zo`n klein kind?'

Ja.. maar niet als je de grootste hekel hebt aan alles wat je s'nachts wakker krijst en poept en doet. O:)

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:03

Hele goede tip over de verwachtingen Maaike. :)

Ik heb inderdaad ook nooit gesport verder (paardrijden & snowboarden), dus ik ben bij het debateteam gegaan (ook om van mijn angst voor 'public speaking' af te komen) en dat is heel fijn geweest. In die activiteiten maak je echt vrienden.

Dus meiden, probeer echt bij het voetbal/basketbal/tennis/drama whatever team te gaan, dat is echt wat de Amerikanen doen na school en dat helpt je echt om mensen te leren kennen en vrienden te maken. :)

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:27

Ik vind het ook fijn om de alle kanten (positief en negatief) te horen :).

Heb me net ingeschreven voor het Language and Culture camp (voorbereidingskamp). Is 2 weken voordat je naar je gastgezin gaat :).

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:17

Ik vind dat ook fijn (ondanks dat ik hier helemaal niet regelmatig meepraat, lees ik wel mee) om beide kanten te horen, en wsl. zijn beide kanten er ook wiselend. Ik twijfel nog steeds tussen een jaartje highschool na mijn vwo, of 'gewoon' een jaartje naar the US/Canada en daar werken/stage lopen, dan het liefst in de paarden. Naar Canada gaan voor een jaar is geen punt, aangezien ik de Canadese nationaliteit heb. En een hoop familie daar, dus een plek om te blijven moet met de nodige moeite ook wel te vinden zijn. Alleen... Wat is slimmer/leuker/beter om te doen?
College klinkt niet heel zinvol en heel massaal, of is dat verkeerd gedacht?

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:29

Hmm ligt er maar helemaal aan denk ik waar jij je het prettigst bij voelt. Dat is voor ieder persoon weer verschillend :j Mij lijkt het allemaal leuk! Met paarden werken is inderdaad ook wel super... alleen doen ze volgens mij altijd heel moeilijk als je voor langer dan 3 maanden wil gaan werken... Ik heb ook superlang over alle mogelijkheden nagedacht en uiteindelijk toch maar gewoon de knoop doorgehakt haha ik kwam er echt niet uit :=

College ligt er ook maar aan naar welk college je gaat. Als je bijvoorbeeld naar een grote in Los Angeles of San Francisco oid wil kan het inderdaad zijn dat je er zo met 30.000 man waaronder heel veel internationale studenten zit, maar je hebt er ook genoeg die ongeveer van het formaat van een middelbare school in NL zijn of zelfs nog kleiner. College waar Leentje_ nu op zit en waar ik heen ga is ook niet zo groot. Vind het zelf ook wel wat fijner dat het niet zo massaal is :P Dan voel je je misschien toch wat minder verloren in het begin. En tsja... wat is er meer zinvol aan high school dan aan college? Ik denk dat het vooral de ervaring op zich is dat je een jaartje op jezelf aangewezen bent, en niet zozeer wat de invulling van dat jaar is :P Met college heb je wel iets meer vrijheid dan met HS, maar daar staat wel tegenover dat het wel weer moeilijker is qua lesstof :j