[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:40

Doezel, er zullen vast rijscholen zijn die niet betrouwbaar zijn. Ik zou als ik jou was op internet zoeken naar recensies, die zijn er genoeg, of in je omgeving tips vragen voor een goede rijschool. Ik ben vlak na het begin van mijn lessen aan m'n theorie begonnen en heb die na ongeveer 10 lessen gemaakt en gehaald.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:59

Doezel ik ben 30 jaar en zat met het zelfde probleem als jou.
Angst om te falen.
Angst voor ongelukken.
Angst voor de snelweg.
Angst om te beginnen eraan.

Nu? Ik heb mijn angst voor ongelukken en snelwegen als mij neer kunnen leggen want hé ik heb zelf de controle wat bij mij een beter gevoel gaf.
Ik ben blij dat ik begonnen heb en ben blij als ik hem dadelijk heb.
Eindelijk onafhankelijk zijn van andere en gaan en staan waar ik wil.

Heb mijn theorie in 1 x gehaald met een 2 daagse cursus.
Mijn ttt heb ik niet gehaald omdat ik geen controle kon houden over mijn zenuwen.
Aankomende zaterdag mijn examen, we zullen we zien hoe het gaat, heb mij er maar bij neer gelegd.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:06

Maar. Moet je je ttt halen?? .

Liefst hou ik alles geheim tegen fam enzo( als verassing. En geen gedoe met wanneer moet je op. enz.

Mijn ouders denken trouwens dat ik als ik in paniek raak handen van mijn stuur af hou.

Ooit scooter gehad. We haalden hem samen op. Mocht dus voor het eerst rijden. Nou nog geen paar meter verder noest ik afstapen en
In de auto gaan zitten.(reed weg met benen uitgestoken aan de zijkant, lijkt mij logies ondat je voor het eerst erop zat nem evenwicht moet houden, Geen mens (denk ik) rijd zo ineen x goed weg.)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:44

Nee je hoeft je TTT niet te halen. Dat is het fijne eraan :) Als je hem haalt hoef je tijdens je examen je bijzondere verrichtingen niet meer te doen, dat vinden sommige mensen fijn en anderen juist niet.

Ik dacht zelf ook altijd dat ik in paniek zou raken en het stuur los zou laten. Nooit gebeurd. Zelfs nooit meer bang voor geweest vanaf het moment dat ik achter het stuur zat. :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:23

Doezel, ik raad je joke in Markelo aan! Heb je dezelfde instructeur, en joke zelf geeft fijn les!

Ik kan op 11 augustus mn rijtest doen, baal er flink van want ik zit al bijna over mn pakket, en moet dus weer 10 lessen bijkopen omdat er geen examen voor me mag worden ingepland dus dat duurt daarna ook weer 2 maand...

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:04

Wat slecht sophieFT Of niet?
Is het niet een rijschool die je exsta lessen laat "betalen " om niets?

Heb gehoort dat. Rijschool grafen ook wel een goeie is.( schoonzusje zit daar ook bij)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:47

doezel2 schreef:

Heb gehoort dat. Rijschool grafen ook wel een goeie is.( schoonzusje zit daar ook bij)

Nee want mijn rijschool kan hier niks aan doen, de wachttijd bij het cbr is gewoon verschrikkelijk lang.
Grafen heb ik niet zulke goede verhalen over gehoord maar dat weet ik zelf ook niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:48

Ik vind je vrij veroordelend overkomen naar de rijscholen doezel, zeker in het bovenstaande geval van de rijtest is dat een situatie waar rijscholen echt 0 invloed op hebben.

Sophie, op welk moment van je opleiding heb je je EV ingediend? Zeker bij mensen waarvan bekend is dat ze gekeurd moeten worden adviseer ik dat zo snel mogelijk te doen en hou ik de les frequentie laag.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:52

Ttt hoef je niet perse te doen, Ik heb heel lang getwijfeld of ik die wel of niet zou doen.
Ik heb hier bewust voor gekozen om wel te doen.
Ik heb ook faalangst en om de situatie te leren kennen en zo dan weet wat ik tijdens een examen kan verwachten heb ik dit gedaan.
ondanks dat ik het niet gehaald heb, Weet ik wat ik aankomende zaterdag kan verwachten en waar ik op moet letten.

Ik heb ook niks tegen mijn omgeving gezegd, Word in een andere straat opgehaald zodat mensen mij niet zien instappen.
Ondertusen weten een aantal mensen het maar die vragen/zeuren niet.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:57

Polly schreef:
Ik vind je vrij veroordelend overkomen naar de rijscholen doezel, zeker in het bovenstaande geval van de rijtest is dat een situatie waar rijscholen echt 0 invloed op hebben.

Sophie, op welk moment van je opleiding heb je je EV ingediend? Zeker bij mensen waarvan bekend is dat ze gekeurd moeten worden adviseer ik dat zo snel mogelijk te doen en hou ik de les frequentie laag.

hier wilde ik even op reageren dat laatste stukje

ik heb zelf autisme , ben depressief geweest enz is het nou handig om ook op mijn eigen verklaring dalijk neer te zetten dat ik depressief ben geweest of niet ? ( ik gebruik hier geen medicijnen voor )

en ik zal aan mijn rij instructeur vragen of we dat zo snel mogelijk kunnen regelen allemaal omdat ik ook een rijtest moet gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:15

doezel2 schreef:

Volgens mij is het probleem hier vooral dat het CBR zo lang doet over het beoordelen van Eigen Verklaringen en lange wachttijden heeft voor het examen.

Rijschool kan daar volgens mij niet heel veel aan doen, behalve helpen met plannen. Zoals Polly zegt: op aanraden van mijn rijschool heb ik in het begin weinig les gehad; pas toen mijn Eigen Verklaring was afgehandeld en ik m'n theorie had, nam ik vaker in de week rijles. TTT en examen zijn tijdig ingepland ivm de lange wachttijden. Zo kwam ik precies uit, maar als ik een rijtest had moeten doen dan werd het al ingewikkelder.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:17

aha oke daar heb ik al veel aan dus het is aan te raden om eerst te beginnen met een keer per week les ? en dan gelijk te beginnen met eigen verklaring te regelen ( soms is autisme niet fijn haha maar komt vast helemaal goed )

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:18

Tis niet aanvallend bedoelt hoor naar de rijschool toe( je hoort immers verhalen dat somige scholen dat doen snap je)
Maar moet je ook een verklaring heben als je lichte autisme hebt??( ken iemand die erger dan mij heeft( ik weet dat ondat ik der goed ken en die dat niet gedaan heeft

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:21

doezel2 schreef:
Tis niet aanvallend bedoelt hoor naar de rijschool toe( je hoort immers verhalen dat somige scholen dat doen snap je)
Maar moet je ook een verklaring heben als je lichte autisme hebt??( ken iemand die erger dan mij heeft( ik weet dat ondat ik der goed ken en die dat niet gedaan heeft

voor zo ver ik weet wel dit ben je verplicht sws moet je een eigen verklaring hebben maar als je ( verbeter me als ik het fout heb hoor ) op een of meerdere vragen ja heb geantwoord zoals met autisme moet je geloof ik een rijtest doen hoe licht je autisme ook is ( ik heb ook minder last van mijn autisme )

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:24

Hoebedoel je met meerder vragen. Ja op zeggen?? Heb geen papieren ofz in huis vandaar

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:26

je moet sowieso een eigen verklaring invullen , die eigenverklaring moet je kopen bij het cbr als jij op die eigenverklaring op meerdere vragen ja heb in gevuld moet je die rij test doen

bedoel je dat je nog niet officeel op autisme getest bent ?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:32

Ja wel. Heb het wel( helaas)

Vroeg me dat af. Want heb namelijk nog geen lessen ofzo( durf ik niet)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:39

ohhw oke nouw dan moet je sowieso al op een vraag met ja beantwoorden op je eigen verklaring en ik had gelezen dat je dan met autisme een rijstest moest doen .

en kan je niet ergens een proefles doen ? zo dat je kan voelen of het echt iets voor jou is ? heb ik vorige week ook gedaan

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:40

Dus dat komt er ook nog bij op(dat bedrag)

Diegene die ik ken hoefde dat niet. En mijn schoonzusje ook niet( rijtest afleggen)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:45

Autisme moet je inderdaad melden op je EV, je krijgt dan een gesprek met een psycholoog en een rijtest, die EV kan je na je eerste les meteen invullen (of nu al bekijken op mijn.cbr.nl inloggen met DigiD) of voor je begint. Het is echter wel aan te raden om al een aantal lessen te rijden voor je op rijtest gaat dan ben je daar ook wat handiger mee. Maar dat kan in overleg met de rijschool.
Lange wachttijden zijn te plannen, ik doe de hele dag niks anders.

Of je een depressie moet melden hangt ervan af of je ervoor onder behandeling bent geweest, of je medicijnen hebt gebruikt en hoe lang het geleden is. Maar daar kan je rijschool je prima in adviseren (ik wil het ook wel doen maar dan per PB al die info hoef je niet online te zetten).
Feit blijft dat als je dingen niet meldt dat de verzekering dan heel erg moeilijk kan gaan doen als je in de toekomst iets overkomt.

edit: Doezel: de rijtest is gratis je betaald alleen huur van de auto aan de rijschool en het gesprek moet je wel betalen. Ik kan me herinneren dat wij volgens mij al eerder een soortgelijke discussie hebben gehad (correct me if I'm wrong) en dat je toen ook met een heel leger mensen aankwam die het niet moesten, het moet WEL en als je ervoor kiest om het niet te melden is dat je eigen risico, dat betekend dat een verzekering in geval van een ongeval niet wil uitkeren omdat je aandoening wel bekend was maar je dat bewust hebt stilgehouden. Ik weet niet of je weet wat je kwijt bent als je schade rijdt bij een ander of nog erger als er gewonden vallen maar daar vallen deze kosten bij in het niet! Echt. Daarnaast loop je ook nog risico dat als een examinator vermoedens heeft dat je autisme hebt en je hebt het niet gemeld dat hij het examen mag afbreken. Dus niet eigenwijs doen, ik ben er dagelijks mee bezig en ja je moet het melden.
Sorry als het niet aardig overkomt zo is het zeker niet bedoeld maar het moet nou eenmaal, of de buurvrouw van een achternicht het nou wel of niet gemeld heeft. Mensen met ervaring met rijles geven aan mensen met autisme (en ja dat zijn ook gewoon mensen) hebben vrij snel door aan de manier van doen en laten dat iemand autisme heeft en examinatoren zijn ook niet blind.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:48

Afbeelding
Dit is toch zon verklaring?

Alles is nee. op laatse na dan. Moet ik daarboor doe rijtesy doen??

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:50

dankjewel polly :D hier heb ik echt wat aan

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:52

Polly schreef:
Autisme moet je inderdaad melden op je EV, je krijgt dan een gesprek met een psycholoog en een rijtest, die EV kan je na je eerste les meteen invullen (of nu al bekijken op mijn.cbr.nl inloggen met DigiD) of voor je begint. Het is echter wel aan te raden om al een aantal lessen te rijden voor je op rijtest gaat dan ben je daar ook wat handiger mee. Maar dat kan in overleg met de rijschool.
Lange wachttijden zijn te plannen, ik doe de hele dag niks anders.

Of je een depressie moet melden hangt ervan af of je ervoor onder behandeling bent geweest, of je medicijnen hebt gebruikt en hoe lang het geleden is. Maar daar kan je rijschool je prima in adviseren (ik wil het ook wel doen maar dan per PB al die info hoef je niet online te zetten).
Feit blijft dat als je dingen niet meldt dat de verzekering dan heel erg moeilijk kan gaan doen als je in de toekomst iets overkomt.

edit: Doezel: de rijtest is gratis je betaald alleen huur van de auto aan de rijschool en het gesprek moet je wel betalen. Ik kan me herinneren dat wij volgens mij al eerder een soortgelijke discussie hebben gehad (correct me if I'm wrong) en dat je toen ook met een heel leger mensen aankwam die het niet moesten, het moet WEL en als je ervoor kiest om het niet te melden is dat je eigen risico, dat betekend dat een verzekering in geval van een ongeval niet wil uitkeren omdat je aandoening wel bekend was maar je dat bewust hebt stilgehouden. Ik weet niet of je weet wat je kwijt bent als je schade rijdt bij een ander of nog erger als er gewonden vallen maar daar vallen deze kosten bij in het niet! Echt. Daarnaast loop je ook nog risico dat als een examinator vermoedens heeft dat je autisme hebt en je hebt het niet gemeld dat hij het examen mag afbreken. Dus niet eigenwijs doen, ik ben er dagelijks mee bezig en ja je moet het melden.
Sorry als het niet aardig overkomt zo is het zeker niet bedoeld maar het moet nou eenmaal, of de buurvrouw van een achternicht het nou wel of niet gemeld heeft. Mensen met ervaring met rijles geven aan mensen met autisme (en ja dat zijn ook gewoon mensen) hebben vrij snel door aan de manier van doen en laten dat iemand autisme heeft en examinatoren zijn ook niet blind.

Valt mee hoor. Snap wat je bedoelt:)

Ik vroeg het me ook af. Weet zeker dat hun dat niet hadden. Vandaar ook de vraag. En wat als je geem gesprek wilt maar wel een rijtest?? Of het melt dat je het hebt maar geen rijtest/ gesprek wilt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:09

doezel2 schreef:
En wat als je geem gesprek wilt maar wel een rijtest??

Correct me if I'm wrong, maar zo werkt het volgens mij niet - ik neem aan dat het CBR gewoon een standaard procedure heeft.

Je hebt ergens 'ja' ingevuld op je EV. Het CBR gaat kijken of er een beoordeling van een arts/psycholoog etc. nodig is. Zo ja, dan doe je dat dus - in mijn geval kostte dat €70,- aan de arts, maar het moet gewoon. Die info gaat weer naar het CBR en obv die medische info bepalen ze of je de weg op kan. Bij twijfel moet je een rijtest doen, en zoals Polly zei, daarvoor moet je wel een klein beetje kunnen rijden (10-15 lessen werd bij mij aangeraden). Als daar ook een gesprek bij hoort, dan kom je daar niet onderuit. :)

Maar ik kan het mis hebben - mijn 'ja' was niet voor autisme en ik heb geen rijtest gedaan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:11

Volgens de Wegenverkeerswet ben je verplicht de Eigen verklaring naar waarheid in te vullen. Zo simpel is het.

Niet voor alle aandoeningen is trouwens een rijtest verplicht, maar wel bij aandoeningen in het autistische spectrum bij het behalen van je categorie B.

Je kan de wettelijke eisen per aandoening ook nalezen online, zoek even op Regeling eisen geschiktheid 2000. Is wel vrij medisch inhoudelijk, dus je zou het bv ook met je huisarts kunnen bespreken.

Edit: ik zie nu de post van Culaccino. Klopt wat je zegt inderdaad hoor :)