Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:01

Nou, de wederverkopers krijgen 20-22% korting vergeleken met directe klanten hè, ik zit natuurlijk ook gewoon met nog eens de 21% BTW die er ook nog af gaat naar de BD toe, de inkoop bij Barefoot, verzending van daar naar hier betaal ik 30 euro (!) per pakket, ik hou voorraden aan en handel garantie af enzo waardoor ik er zo weinig aan overhoud :=

Het idee is dan dat je er ook niet veel aan over hoeft te houden omdat het "extra" is van klanten die online niet bij me gekocht hadden. En dat ik er veel minder werk aan zou hebben omdat wederverkopers de bestellingen zouden bundelen, dus dan pak ik 1 grote doos in naar een wederverkoper in plaats van 15 kleine doosjes naar allemaal verschillende adressen, met allemaal een verschillende factuur allemaal apart afhandelen en klanten te woord staan.

Maar in de praktijk komen de klanten alsnog vaak bij mij info inwinnen (geen probleem op zich natuurlijk :) ) en bestellen de wederverkopers ook vaak maar voor 1 klant, en zo af en toe dan ook met de vraag of ik direct naar die klant wil sturen.

Is allemaal geen probleem, maar dan heb je er nog (bijna) net zoveel werk aan alleen je houdt er geen gezonde marge aan over die je wel nodig hebt om weer nieuw inkoop te doen, voorraden op peil te houden, te investeren in het draaiende houden en up-to-date houden van het hele spul.

Daarvoor heb ik toch ook genoeg normale online verkopen nodig met een normale marge.
En als die verkopen ook allemaal naar wederverkopers gaan blijft er voor mij niks meer over om van te leven :=

En ik moet zeggen dat het nu met die gratis verzending vanaf 50 euro eigenlijk wel heel goed lijkt te werken, klanten bestellen toch graag via mij en nu hoeven ze niet te zoeken qua verzending hoe ze het voordeligst uit zijn maar bestellen ze gewoon lekker via mij :P

Tenzij ze natuurlijk graag bij een ander bestellen waar ze (ook) goede ervaringen mee hebben, willen afhalen, iets anders van een ander merk mee bestellen....

En dat is ook prima, dit is wat mij betreft een eerlijkere verdeling. Ik heb alleen Barefoot en werk alleen online, dat is mijn sterke punt. De wederverkopers hebben weer hun eigen sterke punten met meer mogelijkheden waardoor ze ook zat klanten kunnen trekken dankzij en naast Barefoot :j

De marges zijn voor hen op BF dan wel niet zo hoog als op andere artikelen doordat ze bij mij inkopen en niet direct, maar gezien mijn alleenrecht had ik ze ook niks kunnen leveren dus dit is toch al mooi ene graantje meegepikt toch zo qua naamsbekendheid en een extra zakcentje? :)

En ze lopen eigenlijk geen enkel risico en hebben er weinig sores aan gezien ik dus een centrale voorraad aanhoud waaruit ik meestal snel kan leveren, en de garanties en vertalingen en foto's enzo door mij aangeleverd worden :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:32

Dat online gestunt kom ik helaas ook vaak tegen (met name ook Ebay)

Op ebay pas ik af en toe wel de prijzen aan. Ik maak ook vaak zelf foto's het product toont dan anders en ik zet er dan ook de normale prijs bij.
Verder ben ik op Ebay een zeer goede feedback aan het opbouwen, dit werkt ook positief.

Ik krijg mijn spullen rechtstreeks van leveranciers, ik geloof dat er 1 bijzit welke wel een online shop heeft de rest leverd alleen aan (web)winkels.

Qua bedrijfsplan oid heb ik me niet mee bezig gehouden.
Ik heb een Kleingewerbe aangemeld en klaar.

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:36

Adverteer je ook op de NL Ebay?

De Duitse is echt al jaren heel erg leuk, kun je bijna altijd slagen als je iets bepaalds zoekt +:)+

Maar er staat ook wel vaak spul op voor de normale winkelprijs en dan zonder mogelijkheden om te bieden.
Dat vind ik niet helemaal top eigenlijk want daarvoor kom je niet op Ebay :P

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:57

Ik zit op de Duitse Ebay, woon ook in Duitsland.

Ik heb alleen maar vaste prijzen, moet me ook aan de regels van de groothandel houden.
Vergeet ook niet dat Ebay ook niet gratis is.
Als iedereen maar onder de prijzen van de ander gaat is het niet leuk meer.
Vandaag besteld ( wel voor 16.00) is ook vandaag verzonden.
is er iemand niet tevreden of past het niet dan mag het artikel terug gestuurd worden.

Voor de 6 maanden dat ik nu bezig ben hoef ik helemaal niet te klagen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:19

Trouwens, nog bedankt voor de tip over Marie Forleo. Ik weet niet meer wie het was, maar echt, wat een briljant mens! Toevallig zat ik vandaag te dubben over het nemen van een grote en belangrijke beslissing (overigens op privé gebied) en toen zag ik net in mijn inbox dat ik weer een mail had van Marie Forleo, over het nemen van grote beslissingen :D Morgen maar eens kijken of ik er wat mee kan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:19

Hihi, zou wel tof zijn :D

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:36

Dat is toevallig ;)

Het blijft leuk om te lezen hoe bepaalde dingen bij jullie gaan/tegenaan lopen.. Zo komt er meer bij een webshop kijken dan verwacht. Toch wil ik binnekort eens een gokje gaan wagen.

Hebben jullie nog tips waar je het beste een website kan maken?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:53

Er zijn een paar opties.

Je kan zelf proberen een website met plug-ins voor een webshop te bouwen. Schijnt goed te doen te zijn, maar is wel een hoop uitzoekwerk. Je hebt wel zelf de volledige regie. Als je een beetje overweg kan met Photoshop, Wordpress en wat html kennis zou je er moeten komen.

Je kan een websitebouwer inhuren die de shop voor je bouwt. Je betaalt één keer een flink bedrag, maar hebt wel een website die helemaal naar jouw wensen gebouwd is. Een aantal mensen in dit topic (o.a. paan en joyce2 geloof ik) hebben hier goede ervaringen mee.

Je kan zelf een shop bouwen via een standaard template, zoals Luondo en MijnWebWinkel. Nadeel is dat je relatief veel betaalt omdat je kosten periodiek terugkomen (per kwartaal, maand of transactie). Je bent ook gebonden aan de kaders van het template en kan niet helemaal zelf alles inrichten zoals je wilt. Wij hebben wel voor deze optie gekozen, omdat we niet genoeg kennis hadden om het zelf te doen, en niet genoeg budget (en zekerheid) om een externe bouwer in te huren. Op langere termijn had een websitebouwer absoluut mijn voorkeur gehad, maar toentertijd hadden we daar geen geld voor, en achteraf hadden we die investering er misschien toch niet helemaal uitgehaald omdat we vrij snel de shop hebben opgegeven.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:07

Aangezien er hier meer Marie Forleo volgers/fans zitten, ben ik even benieuwd! Wat vinden jullie van haar nieuwe B-school programma?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:57

Ik heb me aangemeld, maar nog niet de tijd genomen om het te lezen/bekijken. Daar wil ik morgen of vrijdag mee gaan beginnen!

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:21

@Mariska: B-school moet aan haar verhalen te horen echt fantastisch zijn! Nu heb ik op dat vlak al heel veel seminars etc gevolgd en ik vind het veel geld: 2000 euro. Dus ik denk er nog over na..

En jij?

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:24

Wat betreft de webshop: er schijnen super handige plugins voor te zijn, waarmee je het makkelijk zelf kunt doen. Investering in tijd misschien wel waard :) Even Googlen en je komt er vanzelf.

Zo, ik ben van bank gewisseld, van ING naar Rabo. Helemaal blij, in 1x alles geregeld. Voorstel voor mijn verzekeringen ook ontvangen. Aansprakelijkheid doe ik sowieso, maar zit te dubben over rechtsbijstand. Hmmm... 28,15 per maand. Ik weet dat jij, Mariska, een rechtsbijstand hebt. Hoe zit het met de rest?

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:38

MissBonny schreef:
Dat is toevallig ;)

Het blijft leuk om te lezen hoe bepaalde dingen bij jullie gaan/tegenaan lopen.. Zo komt er meer bij een webshop kijken dan verwacht. Toch wil ik binnekort eens een gokje gaan wagen.

Hebben jullie nog tips waar je het beste een website kan maken?

Doe het maar niet bij Hostnet.
Wat een verschrikking zeg.
Heel veel storingen in de webmail en met het bewerken van de website.

Vandaag al helemaal iets raars. We hadden al enkele dagen geen aanvraag ontvangen, en aangezien we vaker zien dat onze webmail dan er uit zit, hebben we maar een testmailtje gestuurd.
ja hoor, nooit ontvangen en 3x gecheckt of we hem wel goed verzonden hadden. Dus ik neem contact op, bleef heel lang stil aan de andere kant. En opeens doet ie het? Lag het aan ons. Yeah, Right :o
Hij kon niet zien of er mailtjes verloren zijn gegaan, maar dat moet wel aangezien we nog steeds ons testmailtje niet hebben ontvangen. En geen excuus ofzo hoor..
Bah, als dit nou eenmalig was dan oke. Maar wij hebben echt wekelijks dat het niet gaat zoals het hoort.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:43

Ik heb ook nagedacht over haar B-school programma, maar vond de investering ook te hoog (1500 euro). Daarnaast kun je ook al veel leren door te kijken wat zij doet (niet alleen wat ze in haar video's vertelt). Bij mij past de investering op dit moment niet; jammer dat hij maar één keer per jaar wordt gegeven!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:31

Wat doet zij dan allemaal.?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:51

@Gwen en Connepon: Zo zie ik het ook. De investering zou eventueel wel kunnen, maar ik heb al zoveel van dit soort programma's zien langskomen dat ik niet weet of het wel echt zo interessant is. Zeker ook omdat ik niet alles online kan doen. Plus ook nog even een halve tot een volle dag er aan moeten besteden per week zit er nu niet echt in... Ga volgende week aan een flinke verbouwing hier thuis beginnen en ook nog even flink wat opdrachten. Wat super is natuurlijk, maar ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen en of het wel echt past omdat ik voor mijn fotografie gewoon mijn klantencontact heb en zo.
Ik zit er wel aan te denken om haar onderwerpen-lijst te kopiëren en dingen uit te pikken waar ik iets aan zou kunnen hebben en daar dan zelf onderzoek naar te doen en zo...

@Hilda: Ze is businesscoach, volgens mij en heeft nu een nieuw programma: http://rhhbschool.com/join-us/

@xdniesje: Wow, dat is wel erg vervelend! Voor webhosting ben ik nog altijd erg blij met Antagonist! Bijna nooit storingen en erg fijne communicatie!

@Gwen: Fijn dat alles zo geregeld is met je bankrekeningen en verzekeringen! Ik heb inderdaad rechtsbijstand en vind het wel een fijn gevoel dat ik daarop terug kan vallen. Ze hebben mij bijv. ook geadviseerd toen ik een contract voor mijn bruidsreportages op had gesteld en mijn algemene voorwaarde gecheckt ;-)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:27

Hoi ! Mag ik ook mee komen praten ?

Ik heb nu ruim een jaar mijn eigen bedrijf: Maatwerk in Engels. Vanuit dit bedrijf biedt ik mijn diensten aan als docent Engels en onderwijskundige. Concreet komt het er op neer dat ik voornamelijk werk doe voor verschillende hogescholen, zowel op het gebied van Engels als van vakdidactiek/onderwijskunde. Ook geef ik in het dorp een cursus Engelse conversatie aan groep dames (55-85 jr), wat ik geweldig leuk vind om te doen. Het loopt beter dan ik had durven hopen, maar het is ook wel een steep learning curve geweest, best heftig soms.

Op dit moment ben ik aan het afsluiten bij een opdrachtgever waar ik te veel en te hard voor gewerkt heb (weken van 55-70 uur gedraaid), wat ook mijn reden van opzegging is geweest, want ik trok dat gewoon niet meer. Hier heb ik wel heel van geleerd op het gebied van heel goed doorvragen voordat je ergens aan begint en dat ambitie mooi is, maar dat je ook je eigen grenzen moet (leren) kennen en in de gaten houden. Herkennen jullie dit ?

Vorige week een nieuwe opdrachtgever erbij gekregen (voor gevraagd vanuit mijn netwerk) en ik ben bezig met het maken van een website. Ook wil ik mijn activiteiten gaan uitbreiden zodat ik meer diversiteit heb in mijn dienstenportfolio. Zo ga ik in maart een cursus doen tot kindercoach.

De eerste inkomstenbelastingaangifte komt er aan, dit vind ik echt spannend. Hoeveel ga ik overhouden ?

Ook met netwerken/acquisitie staat het bij mij nog in de kinderschoenen, hoe benader ik eventueel toekomstige klanten (buiten de hogescholen) ?

Dus ik hoop hier mee te mogen praten want, behalve ideeën op te doen, lijkt het me ook leuk om contact te hebben met andere mensen met een eigen bedrijf. In mijn omgeving ben ik namelijk de enige.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:55

Welkom Nado, tuurlijk mag je mee kletsen!

Het grenzen stellen (of naja, juist het niet kunnen) is iets wat ik heeeel duidelijk herken, ik ben daar super slecht in. Ben daar nu wel mee aan het werk, want ik heb elke keer een paar maanden een piek met heel veel energie en daarna ben ik weer "op" en moet ik weer super rustig aan doen. Heel irritant, maar dat komt gewoon omdat ik in mijn enthousiasme mezelf totaal voorbij dender en ik heb pas door dat ik niet zo handig bezig was, op het moment dat het al te laat is *oops*.

Enne, wat heb je trouwens een leuk bedrijf, althans het klinkt heel leuk! Je hebt nu in elk geval al de eerste stap gemaakt qua netwerken :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:50

Welkom Nado, leuk weer een hele andere ondernemer erbij!

Ik heb een akkefietje met de belastingdienst, privé. Werkt hier iemand met automatische incasso's voor zijn/haar klanten? Wil graag weten hoelang je de machtigingsformulieren wettelijk moet bewaren.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:56

Joyce, moeilijk is dat hé ? Ik ga ook overal vol in en soms komt dat goed en soms dus ook niet. Maar afgelopen jaar ruim mijn 1225 uur gehaald, dus daar ben ik ook best trots op.

En bedankt voor het compliment, ik vind ook wel dat ik een leuk bedrijf heb :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:37

Via m'n vriend ben ik in contact gekomen met iemand die misschien vrij voordelig mijn logo op kleding kan drukken. Ben heel benieuwd of hij echt zo voordelig is ;)

Overigens wel maf, ik had hem een mailtje gestuurd, maar nog geen reactie terug. Dus ik vraag aan mijn vriend of hij nog wat van die jongen heeft gehoord. Ja zegt mijn vriend, hij stuurde me een app: "Ik heb de mail van je vriendin per ongeluk als Spam gezien en verwijderd. Ik heb nog wel even naar de logo's gekeken en ik denk dat ik wel een mooi aanbod kan doen!" Maar dan vraag ik me af, als je een mail verwacht en je opent hem (want anders had hij die logo's nooit kunnen zien), dan lees je toch ook ff snel wat er in staat? Zeg dan dat je per ongeluk de mail hebt verwijderd!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:08

Dat is inderdaad wel een heel apart verhaal!

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:05

Schrik mij niet rot. Krijg om 21.50 een mail van intrum justia dat de belastingdienst een op mij lopende vordering van 100,99 aan hen heeft over gedragen.
De aanhef is geachte heer/mevrouw en de afzender is @mail.nl en niet hun domein naam.
Na googlen kwam ik op kassa uit en daar schrijven ze dat de bd geen zaken met dit incasso bureau doet.
Ik weet ook niets van een vordering of wat dan ook.
Toch best eng. Iemand een idee?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:07

Geen idee maar snelste weg is misschien morgen de bd bellen? Hoop voor je dat het niks is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:12

Intrum Justitia heeft zijn zaakjes niet in orde. Wij krijgen prive constant post van ze. Op ons adres, maar de naam van iemand anders.
Het gaat steeds over openstaande facturen van telefoon rekeningen.

Ik heb al meerdere keren contact gehad met Intrum Justitia. Schijnbaar is het heel moeilijk om mijn zoveelste klacht in hun systeem te verwerken.

Wel vreemd van dat e-mailadres...