Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nynke_aafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:29

joyce2 schreef:
nynke_aafke schreef:
het is een bestaand bedrijf, dus cijfers enzo kunnen we aardig correct invullen. het is allemaal aardig nieuwe voor ons (wat we willen gaan doen niet, maar wel een bedrijf overnemen).

Dit klinkt als iets wat ik ook heb moeten doen voor mijn opleiding paardenhouderij en management, ik heb zo'n idee dat jij bezig bent met je opdracht ;) Wij hebben destijds het plan van de Rabo aangehouden en je moet gewoon heeeeeel veeeel zelf uitzoeken en anders even je leraar om hulp vragen.

ik zit niet meer op school hoor :) dit gaat om een echt bedrijf

Dungen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:32

Je kan ook op de site van kvk kijken. Daar hebben ze een aantsl hulpmiddelen staan :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:51

nynke_aafke schreef:
joyce2 schreef:
Dit klinkt als iets wat ik ook heb moeten doen voor mijn opleiding paardenhouderij en management, ik heb zo'n idee dat jij bezig bent met je opdracht ;) Wij hebben destijds het plan van de Rabo aangehouden en je moet gewoon heeeeeel veeeel zelf uitzoeken en anders even je leraar om hulp vragen.

ik zit niet meer op school hoor :) dit gaat om een echt bedrijf

Ohw echt? Mijn excuus dan! :x Wij moesten destijds exact hetzelfde doen voor onze opleiding en mochten niet zeggen dat het een opdracht was. We moesten contact opnemen met de bank, met de makelaar, het pand bezichtigen, bedrijfsplan schrijven, marketing materiaal maken, etc. Dit klonk echt exact hetzelfde, inclusief de dingen waar wij ook tegenaan liepen, vandaar mijn (verkeerd getrokken) conclusie :=

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:02

Wij moesten dit ook voor de opleiding Paraveterinair.
Ik had inderdaad ook het vermoeden dat dit voor een schoolopdracht was :P

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:03

holly schreef:
effe vraagje. Staat jullie IB klaar?

Geen idee, mijn boekhouder regelt het voor mij! Staat er nergens wanneer deze klaar staat?

@Nynke: Als de cijfers al bekend zijn, dan is het wel een stukje makkelijker! Het beste kun je gewoon het voorbeeld van de Rabobank erbij pakken en alle informatie eruit halen en zelf gaan invullen. Lukt een bepaald onderdeel niet, dan sla je dat over en ga je verder. Het gaat echt als puzzelstukjes in elkaar vallen, maar daar gaat wel weken/maanden overheen. En bespreek het eens met de eigenaren van het bedrijf dat je over gaat nemen! Ik neem aan dat je een goede band met hun hebt als je hun bedrijf wilt overnemen.

haha, voor mij was dit ook een schoolopdracht, mijn afstudeeropdracht voor management. Heb dat ondernemersplan na het starten van mijn bedrijf redelijk snel opzij gelegd. Klopte na een paar maanden al niets meer van ;)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:03

Gave opleiding!
Ik heb alleen alles op papier uit moeten voeren een aantal jaar geleden :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:06

Een poosje geleden vroeg iemand hier toch naar het bezorgen van pakjes door PostNL op maandag...?

Bij mij stond er net 2 man sterk aan de deur met een pakje van Bol.com...die zag ik niet aankomen :P

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:17

Dungen schreef:
Gave opleiding!

Ik moest het ook op papier uitvoeren, maar ben na mijn opleiding direct met mijn bedrijf begonnen ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 14:45

11AFotograaf schreef:
holly schreef:
effe vraagje. Staat jullie IB klaar?

Geen idee, mijn boekhouder regelt het voor mij! Staat er nergens wanneer deze klaar staat?

Kon er zo gauw niks over vinden, vandaar dat ik het even aan jullie vraag of het bij jullie al wel klaar staat.

Nou Pmarena, post die na vrijdag 5 klaar is, ging bij mij altijd op zondag, maar uh, niet meer dus he.
Zaterdags werd er al niks opgehaald, nu dus zondags ook niet meer.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:53

11AFotograaf schreef:
Dungen schreef:
Gave opleiding!

Ik moest het ook op papier uitvoeren, maar ben na mijn opleiding direct met mijn bedrijf begonnen ;)

Ohh dus het ligt niet aan mijn opleiding :=
Ik zou dat plan nooit kunnen uitvoeren! Dat is gewoon nooit haalbaar. Maar het ging om een nogal specifieke paardenmarkt welke ik tot i details heb beschreven snapte de docent er vrij weinig van :P (en misschien daarom wel goedgekeurd haha)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 15:11

Holly ik kreeg een brief dat er een ib klaar staat maar online kan ik niets vinden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 16:07

Heb gevonden dat deze vanaf 15 februari klaar zou staan?
Op twitter (BDzakelijk) lees ik 20 februari?
Lekker duidelijk :P

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:17

Dungen schreef:
11AFotograaf schreef:

Ohh dus het ligt niet aan mijn opleiding :=
Ik zou dat plan nooit kunnen uitvoeren! Dat is gewoon nooit haalbaar. Maar het ging om een nogal specifieke paardenmarkt welke ik tot i details heb beschreven snapte de docent er vrij weinig van :P (en misschien daarom wel goedgekeurd haha)

haha, de mijne was ook uhh... iets te positief en naïef, maar ik heb het vooral gebruikt als oriëntatie!

Lekker duidelijk van de Belastingdienst. Ik heb de brief wel gekregen, maar laat dat mooi over aan mijn boekhouder. Hoop dat er snel duidelijkheid komt, Holly!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 16:38

Pff, wees blij dat je het alleen op papier hoefde te doen! Het is echt voor banketstaaf om als +/- 19 jarige naar zo'n luxe makelaarskantoor te bellen, met het verhaal dat je een bedrijf over wilt nemen. En dan moet je ook nog eens naar zo'n bedrijf toe om foto's te maken...

Maar goed, het hele plan zelf was verder grotendeels nattevingerwerk. Denk dat het meer bedoelt is om je een klein beetje het gevoel te geven hoe het is om aan zoiets te werken. Een eigen bedrijf is toch heel anders dan zo'n fictief gebeuren.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:11

Klopt helemaal, Joyce! Ik weet nog dat ik mijn enquete vooral naar familie had gestuurd, die antwoorden waren echt niet bruikbaar! Maar het is inderdaad wel een goede oriëntatie.
En sinds ik mijn bedrijf gestart ben heb ik ook al meerdere tactieken/onderdelen gehad. Het blijft toch aanpassen aan je markt en de veranderingen om je heen.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:28

Oeh dat is idd een keerzijde waar ik nog niet aan gedacht had joyce! En ik kan me niet heugen dat ik ooit iemand een enquete in heb laten vullen := Vulde ze allemaal zelf in! :')

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:58

Heel veel succes Mellis. Echt balen deze situatie! Hopelijk kan je vader nog wat fixen. Vaak helpt dat wel als het iemand is die er wat verder vanaf staat.

Ik ben ook bezig met een ondernemingsplan. Dat is in het kader van die ondernemerschapstraining waar ik het laatst over had (met die test). Ik heb een handig boek die ik kan volgen. Nu alleen nog even tijd vinden om het af te maken. Drukke periode (druk met neknomination filmpje.... ahem) :+

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:02

Goeiemorgen :wave:

Mellis: jeetje, wat ongelofelijk klantonvriendelijk jouw verhaal zeg. Hopelijk komt er snel een oplossing en kun je het loslaten! Sterkte!!

Ondernemingsplan: tja... mee doodgegooid tijdens mijn opleiding, kan het dromen.. Maar nu met mijn eigen bedrijf heb ik nog geen fatsoenlijk ondernemingsplan. Ik rol er zo in en dat is natuurlijk wel een valkuil. Maar de opdrachten sla ik ook niet af, onder het mom van "ik heb nog geen ondernemingsplan". Het is altijd een proces wat vaak maanden duurt. Het is moeilijk om het ineens zo uit de grond te stampen en dan alle gecovered te hebben. Neem er dus vooral de tijd voor! Het is zeker de moeite waard, omdat je op die manier wel objectiever naar je bedrijf kunt kijken. Ik denk dat je op YouTube ook vast wel filmpjes kan vinden die je hierin begeleiden.

Vraagje: ik ben bezig met mijn eerste officiële offerte, maar ik vind het zo moeilijk. Wat zet ik er wel in en wat niet. Hoe formuleer ik het en hoe weet ik zeker dat ik alles erin heb gezet en niet iets belangrijks vergeet. Hoe zien jullie offertes eruit? :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:36

nou laatste update, gisteren heeft inderdaad mijn 'zakenpartner' :p gebeld. En zoals verwacht werkte dat een stuk beter. Toch iemand die er verder vanaf staat en ook niets van de inhoud SEO weet. Er kon dus enkel gepraat worden over het proces en de wederzijdse rechten en plichten. Dat gesprek was vruchtbaar en half maart hebben we een afspraak om het inhoudelijk nogmaals te bespreken en de afronding in gang te zetten. Zelf heb ik vandaag ook nog even gebeld en de toon was nu een stuk vriendelijker. Dus ik ga uit van een positieve afloop.

Een ander positief punt is dat we gisteren ons bezoekers record wederom hebben verbroken! Een vervijfvoudiging ten opzichte van februari vorig jaar! En dan moet ons seizoen nog gaan beginnen. Dus al het werk in SEO (met en zonder dat bedrijf :P), gaat nu wel echt zijn vruchten afwerpen, erg leuk om te zien.

Ik heb overigens voor de webwinkel geen ondernemersplan geschreven, maar wel een bedrijfsplan. Inderdaad net wat Gwen zegt gewoon alles objectief op een rijtje zetten. En van een afstandje je visie en doelstellingen beschrijven. Op mijn to do list staat ook bovenaan altijd het belangrijkste doel voor het jaar, zodat ik er iedere dag aan wordt herinnerd en niet teveel verdwaal in de dagelijkse gang van zaken (tip van Marie Forleo :p).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:20

Bedrijfsplannen daar weet ik niks van, valt voor mij in de categorie "theoretische bla-bla"

Ik ben meer van gewoon logisch nadenken en je boerenverstand gebruiken, voorzichtig beginnen en kijken hoe je het goed uit kunt bouwen en bijstellen waar nodig. Je klanten en leveranciers behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, goede producten / diensten leveren zodat je zo weinig mogelijk gezeur krijgt en het voor jezelf ook leuk blijft :)

Ik kreeg gisteren wel wat commentaar over de veranderingen op mijn website, wederverkoper vond het niet zo fijn dat ik zelf wat actiever wordt...is wel even balen want je wilt niemand kwaad doen, maar soms moet je toch dingen bijstellen om een beetje toekomstbestendig te kunnen (blijven) werken :o

Fijn Mellis dat er nu toch weer een beetje beweging in zit.

Alleen toch nog doorgaan....pfft was gewoon een deel van het geld terug geen optie :o

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:34

pmarena schreef:
Ik kreeg gisteren wel wat commentaar over de veranderingen op mijn website, wederverkoper vond het niet zo fijn dat ik zelf wat actiever wordt...is wel even balen want je wilt niemand kwaad doen, maar soms moet je toch dingen bijstellen om een beetje toekomstbestendig te kunnen (blijven) werken :o

Nogal logisch dat de wederverkopers er niet blij mee zijn. Die zien langzaam hun handeltje verminderen.
Óf ze moeten nu meer moeite gaan doen om te verkopen.
Het is je goed recht. En ik zou in jouw geval precies hetzelfde doen. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 20:25

Het is ook de grap dat het hele idee van de wederverkopers was dat die wat extra klanten zouden kunnen genereren "in het echt" zeg maar, NAAST mijn (oude) site die al online zat :)

Dan is het voor de klanten leuk dat ze ook ergens naartoe kunnen om spullen te halen, voor de wederverkopers leuk om een extra handeltje / publiekstrekker erbij te hebben waar ze verder weinig rompslomp van hebben omdat ik dat verzorg, en voor mij leuk dat er toch wat extra verkoop plaatsvindt en dat klanten zo wat extra service kunnen krijgen.

Net zoals klanten die bij jullie in de winkel komen, niet eens van plan waren om iets van Barefoot te kopen maar er dan toevallig tegenaan lopen en denken: ja dat wil ik graag hebben!

Of dat mensen naar jullie toe komen met het idee "daar verkopen ze Barefoot, we gaan eens kijken!", en dan heb je ze maar mooi binnen en kopen ze ook wat andere spullen deze of de volgende keer, is een leuke gratis reclame en als ze wat kopen dan is dat toch een extraatje dat je in je zak kan steken dat je anders niet had gehad :)

Dat is toch voor alle partijen wel leuk op die manier :)

Maar als je zoals ik dan op een gegeven moment meer dan 90% aan wederverkopers levert (die het grotendeels online verkopen....dus je bent je eigen concurrentie aan het onderhouden!) waardoor je er zelf amper iets aan overhoudt en steeds minder kapitaal in de zaak krijgt.... dan is het toch wel tijd om die ontwikkelingen niet zo verder te laten gaan /zelf wat meer doet om meer directe klanten te krijgen (en daar met een normale marge aan te leveren) om je eigen bedrijf (ook) gezond te houden.

Wat dat betreft is dat een beetje het dilemma dat Joyce ook had: ga ik spullen doorleveren aan anderen of niet :)

Ik stop niet met leveren en verander de voorwaarden ook niet voor de wederverkopers.
Dat zou ik niet fair vinden :n Maar ik wil mezelf toch wel weer wat meer online profileren en minder naar de achtergrond laten verdwijnen, want de online klanten kunnen natuurlijk ook gewoon prima bij mij terecht en dat mag ik ook best stimuleren natuurlijk :)

De wederverkopers blijven toch elk hun eigen voordelen hebben, zoals een groter assortiment waar mensen dan direct van verschillende merken spullen kunnen bestellen.

Lekker iedereen zijn eigen kracht gebruiken / benutten toch +:)+

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:02

Pmarena ik snap jouw positie wel, echter denk ik dat het wel lastig is om zelf meer klanten te genereren en je wederverkopers tevreden te houden.

Persoonlijk doe ik geen zaken met een leverancier die zelf ook particulier levert. Nou is dat in mijn branche ook niet veel voorkomend. In deze branche helpen de leveranciers ook mee zodat er niet abnormaal gestunt word online.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:36

Eigenlijk is het enige dat ik echt aangepast heb, dat ik nu gratis verzending aanbied aan directe klanten die voor minimaal 50 euro bestellen :)

Dit in de hoop dat ze dan net iets meer bestellen dan alleen een potje ledercream zeg maar :P
En als het ware ter compensatie van het niet bij mij af kunnen halen :)

Verder heb ik een pagina "Kassa-koopjes" aangemaakt, dit betreft een eenmalige rest-partij van (merkloze) spullen die ik tegen inkoopprijs + BTW te koop aanbied als extraatje dat klanten of wederverkopers kunnen mee bestellen.

Ik kan deze artikelen dus niet voor een nog lagere prijs aan de wederverkopers leveren, maar dat is toch ook niet nodig vind ik...? :o

En in plaats van de pagina "Aanbiedingen" die ik had, waarop ik af en toe iets met een korting plaatste (een overtollig artikel of niet goed lopend artikel dat wel even een boost kon gebruiken) heb ik nu een pagina "Aanbieding van de Week" waar ik exact die artikelen ga plaatsen. Alleen dan maar een week lang.

Met het idee dat dat wat dynamischer is en meer klanten naar de site trekt die toch elke week even komen kijken of ze een mazzeltje kunnen scoren (leuk toch als je iemand zo blij kunt maken met iets dat je zelf overtollig hebt liggen +:)+ ) dan wanneer die artikelen maar saai staan te staan in de aanbieding voor langere tijd.

Dus echt heel schokkend is het allemaal niet....

Omdat de klanten dit extraatje van de gratis verzending hebben gekregen, hebben de wederverkopers ook een extraatje gekregen: het minimale bestelbedrag is nu bizar laag en slechts 30 euro.

En voor alle bestellingen, hoe groot of zwaar ook, betalen ze nooit meer dan 6 euro verzendkosten.
Dit kan niet gratis zoals bij de directe klanten, dat vind ik wel lüllig :o

Maarja die ruimte zit er gewoon niet meer in. Ik heb minder dan 10% marge op artikelen die ik aan wederverkopers lever en alleen daarvan kan ik ook geen bedrijf draaiende houden joh :=

In de meeste andere landen houden de importeurs gewoon zelf hun alleenrecht en leveren ze helemaal niet aan wederverkopers. Of ze werken met percentages van 10% voor de wederverkoper / behandelaar die een klant aanbrengt.

Barefoot vindt het helemaal top hoe ik het hier geregeld heb maar ze vinden het wel een beetje belachelijk dat ik er zelf zo weinig aan overhoud en mijn shop-mogelijkheden wat wegcijfer ten gunste van die van de wederverkopers, en eigenlijk vind ik het zelf ook wel idioot.

Dus mezelf even een schop onder de kont gegeven en even wat meer voor mezelf opkomen :o

Ik snap dat het niet leuk is als ik een keer een zadel met een krasje ofzo aanbied voor een prijs die in de buurt komt van de prijs die een wederverkoper er voor betaalt.

En dat men dan baalt / het niet snapt waarom zij het niet voor nog minder kunnen krijgen dan een directe klant. (tja als ik het nog goedkoper maak dan leg ik er geld op toe? )

Maar het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat ik mezelf laat gijzelen door wederverkopers die beginnen te morren als ik een keer 1-malig kortdurend een actieprijs ergens op zet met goede reden :=

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:49

Jij bent echt coulant pmarena naar wederverkopers. Als je een 90% omzet naar wederverkopers gaat is echt heel veel.! Barefoot heeft gelijk dat je er best meer aan over mag houden :=