[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:31

Zo kwam het inderdaad over Seventeen, vandaar ook mijn reactie.

Zelf pik ik alles ook heel snel op maar de afgelopen 10 lessen heb ik ontzettend veel meters gemaakt en heel veel geleerd uit allerlei verkeerssituaties.
Met 10 lessen had ik net m'n theorie examen achter de kiezen.

In mijn ogen kan je in 10 lessen nooit klaar zijn voor een examen.
Tuurlijk, de auto bedienen, een beetje in je spiegels kijken en regeltjes stampen kan iedereen.
Maar zoals Polly al aangeeft kun je eigenlijk bijna niet voldoende inzicht in het verkeer hebben om zelfstandig te rijden.

En met inzicht bedoel ik dan vooral het voorspellen van en inspelen op het overige verkeer.
Dit kun je alleen maar leren door veel te oefenen en meters te maken.
Verder niks ten nadele aan jou hoor. :)

Ik heb net mijn laatste les voor m'n examen gehad en ging eigenlijk best lekker. :D
Maar ondanks dat toch best wel zenuwachtig. (Heb in totaal 21 lessen van 1,5u gehad.)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:48

_Laura_ schreef:
Ik zit nu rond les 20 en de laatste lessen gaan allemaal echt prut, het ging daarvoor supergoed en we zouden al bijna examen aanvragen maar ik weet echt niet waarom het nu ineens zo slecht gaat en ik word er een beetje wanhopig van -O- Zou zo graag voor het eind van de zomervakantie mijn rijbewijs willen hebben..

Dat is normaal, rond die tijd krijgt een groot gedeeelte van de leerlingen een dipje, gaat vanzelf weer over. Al voelt het nu misschien niet zo.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:30

Bij het stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht moet je toch ook altijd je koppeling intrappen zodat de motor niet afslaat?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:31

Ja

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:36

Polly schreef:
Ja

Oke, bedankt :o
Als je met bv 50 km/u in de 4e versnelling komt aangereden bij een stoplicht moet je dan ook bij 30 km/u en 20 km/u terugschakelen of pas op het einde?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:40

Ik leer mijn leerlingen pas te schakelen naar 1 als ze bijna stilstaan of als het licht eerder springt en ze kunnen doorrijden dan naar de versnelling die bij de snelheid die ze dan rijden past.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:37

Polly schreef:
Ik leer mijn leerlingen pas te schakelen naar 1 als ze bijna stilstaan of als het licht eerder springt en ze kunnen doorrijden dan naar de versnelling die bij de snelheid die ze dan rijden past.

Hèhè! Eindelijk een instructeur die het even ''zwart op wit'' zet.
Mijn moeder zeurt nog altijd dat ik voor een stoplicht terug moet schakelen, en gelooft niet dat ik dat nooit heb geleerd.
Bij deze mam! :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:17

Bedoelt ze alle versnellingen een voor een???

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:53

Ik heb maandag m'n tussentijdse toets :) Ben benieuwd. Vind het vooral prettig om dan alvast een keer te ervaren hoe het is als er een vreemde naast je zit en niet je instructeur. De vorige les ging goed, voor het eerst dat ik dacht (en m'n instructeur ook) dat ik, als ik op dezelfde manier zou rijden bij het examen, zou slagen. Fijn gevoel is dat :)

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:12

Peperkroket schreef:
Ik heb maandag m'n tussentijdse toets :) Ben benieuwd. Vind het vooral prettig om dan alvast een keer te ervaren hoe het is als er een vreemde naast je zit en niet je instructeur. De vorige les ging goed, voor het eerst dat ik dacht (en m'n instructeur ook) dat ik, als ik op dezelfde manier zou rijden bij het examen, zou slagen. Fijn gevoel is dat :)

Succes! Gaat vast goed komen dan. Had laatst mijn ttt en was ook benieuwd hoe dat zou zijn, met een vreemde naast je ipv je eigen instructeur. Maar mijn examinator was heel aardig en een beetje een grapjurk haha, zat zelf daardoor ook redelijk relaxed in de auto :D

Nou ik meld me hier bij deze na lang meelezen, morgen weer rijles sinds mijn ttt, ben benieuwd hoe t gaat :P

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:19

Peperkroket schreef:

Succes maandag!
Ik vond de TTT erg prettig, dan weet je ook hoe het examen gaat, inclusief bijbehorende spanning :D

Ik begin nu al behoorlijk te stressen voor het examen 7 juli.
Mijn laatste les was 10 juni en ik zou eigenlijk 20 juni en 28 juni nog een les hebben, maar dat kan/kon niet doorgaan omdat ik werk heb gevonden en fulltime in training zit. Dat heb ik dinsdag al aangegeven, maar ik krijg iedere keer te horen dat hij er op terug komt. Vandaag nog een bericht gestuurd, maar niets meer gehoord. :(

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:39

Peperkroket schreef:

hoeveel lessen heb jij gehad voor de TTT?

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:55

maatje987 schreef:
Oke dus eigenlijk kan ik het beste gewoon een nieuw boek halen bij bijvoorbeeld de anwb winkel ?

of i-theorie. Ik had de boeken van de ANWB en deed oefenexamens op i-theorie https://itheorie.nl/auto/theorie-leren/Daar heb je ook oefenexamens met gevaarherkenning waarbij je binnen 8 seconden moet reageren. Er staat wel constant bij als je de vraag fout hebt geantwoord dus daar had ik iets voor geplakt anders vloog ik in de stress.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:01

Polly schreef:
irritatie: vroeg je nest uit komen om extra te lessen met een kandidaat, is ie er niet. *zucht*

edit: hij belt net, verslapen :z

daar gaat het geld dan, zonde! Laatst moest ik naar de volgende lesklant rijden, maar er kwam niemand naar buiten. Instructeur bellen en appen, en zegt tegen mij: ga maar weer voorin zitten, dan mag je je zelf naar DE rijden, hij is het VERGETEN. HOE?!

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:23

Ik oefen theorie-examens ook met Itheorie maar ziet het echte theorie-examen er precies hetzelfde uit? Zegmaar dat je je fouten ziet enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 12:39

Nee, dat zie je pas op het einde. Je krijgt ook niet halverwege te zien hoe je de eerste helft (die situaties met remmen/gas los/niets doen) hebt gemaakt

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:26

Even een snel berichtje tussendoor.
Gister na 21 lessen in 1x geslaagd!
Ben echt super blij dat ik 'm gehaald heb en kan niet wachten tot ik eind van de week eindelijk zelf mag rijden. *\o/*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:46

Ann99 schreef:
Polly schreef:
irritatie: vroeg je nest uit komen om extra te lessen met een kandidaat, is ie er niet. *zucht*

edit: hij belt net, verslapen :z

daar gaat het geld dan, zonde! Laatst moest ik naar de volgende lesklant rijden, maar er kwam niemand naar buiten. Instructeur bellen en appen, en zegt tegen mij: ga maar weer voorin zitten, dan mag je je zelf naar DE rijden, hij is het VERGETEN. HOE?!

Van ons krijgen ze zelfs een half uur voor de les nog een berichtje...

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:57

Ann99 schreef:
Peperkroket schreef:

hoeveel lessen heb jij gehad voor de TTT?

Ik weet niet precies, ik houd het niet echt bij. Maar over 2 weken heb ik examen en dan heb ik er denk ik ongeveer 40 gehad.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:59

Vanmorgen ook weer een blije leerling :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:28

hoe komt het dat je de proefexamens vaak minder goed maakt dan het theorie examen zelf? Ik heb nu 3 proefexamens gemaakt en ben telkens gezakt. Ook denk ik vaak dat het wel lekker gaat en dan ben ik als nog gezakt

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:40

*komt ook ff binnenspringen*

Ik heb wel 14 oefentheorieexamens gemaakt en op 1 na ben ik op allemaal gezakt, dus ik dacht dit wordt niks, in 1 keer geslaagd met 2x 5 fouten O:)

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:03

Doet de RijbewijsApp het bij jullie ook niet?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:30

Ik had hetzelfde als Zandkorrel!

Ik heb nog twee lessen te gaan en rij volgende week woensdag af :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:39

dreamheart schreef:
Doet de RijbewijsApp het bij jullie ook niet?

Ze hebben het weekend onderhoud gehad, wij konden ook geen lessen inplannen maar inmiddels zou het allemaal weer moeten werken. Zo niet neem dan even contact op met je rijschool, zij kunnen dan contact opnemen met de eigenaren.