[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maatje987

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:58

ben benieuwd hoe dat bij mij gaat worden !

polly wat doe jij meestal in een eerste les ?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:02

sterreke98 schreef:
Je wil niet weten. Heb vaak genoeg jankend in die auto gezeten. Ook vaak genoeg willen stoppen..

Wow echt? wat doet de rijinstructeur dan als je huilt? stelt hij of zij je dan gerust?

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:03

Mijn gevoel zegt dat mijn rijlessen ook altijd minder goed gingen dan nu. ik heb nu zo'n half jaar mijn rijbewijs, en rijd echt heel veel. Ik merk dat ik veel relaxter ben en beter reageer op situaties en meer met de weg en omgeving bezig ben. Toen ik nog les had was ik er eigenlijk alleen maar mee bezig of ik het wel goed deed, en zat dan ook heel zenuwachtig in de auto. ik was dus eigenlijk totaal niet met het rijden bezig. Ik had dit trouwens met het afrijden bij mijn examinator niet! Daar was ik juist heel relaxed en gewoon lekker aan het rijden zoals ik nu ook doe.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:05

mariska_YeDo schreef:
Mijn gevoel zegt dat mijn rijlessen ook altijd minder goed gingen dan nu. ik heb nu zo'n half jaar mijn rijbewijs, en rijd echt heel veel. Ik merk dat ik veel relaxter ben en beter reageer op situaties en meer met de weg en omgeving bezig ben. Toen ik nog les had was ik er eigenlijk alleen maar mee bezig of ik het wel goed deed, en zat dan ook heel zenuwachtig in de auto. ik was dus eigenlijk totaal niet met het rijden bezig. Ik had dit trouwens met het afrijden bij mijn examinator niet! Daar was ik juist heel relaxed en gewoon lekker aan het rijden zoals ik nu ook doe.

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? want ik kan het niet voor me zien :P

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:06

Mijn instructeur was een banketstaaf.
Het enige wat hij zei; ja ga maar huilen doe maar het helpt je toch niet.

Ik heb ook echt op t punt gestaan om te stoppen bij hem. Maar ja. Ik heb mijn rijbewijs nu dankzij hem, al zal ik niemand hem aanraden. Al heeft hij wel het hoogste slagingspercentage...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:12

sterreke98 schreef:
Je wil niet weten. Heb vaak genoeg jankend in die auto gezeten. Ook vaak genoeg willen stoppen..

Dat is natuurlijk niet de bedoeling, hoe lost je instructeur het dan op als ik vragen mag? Het kan natuurlijk niet elke les een feestje zijn maar welke keuze je als leerling ook maakt, het is een keuze. En dat die keuze beter een andere had kunnen zijn.. daarvoor ben je aan het lessen en je lessen zijn ook om foutjes te maken en ervan te leren en de volgende keer misschien voor een betere oplossing te kiezen.

Bambi1995 schreef:
Had vandaag mijn 15 de les over grote kruispunten en het ging niet zo goed vandaag.
Ik liet de auto vaak afslaan ik maakte verkeerde keuzes etc. Pfoeh ik kan niet geloven hoe ik mijn rijbewijs ga halen.

Hebben jullie ook wel eens dat het minder goed gaat?

Dat heeft elke leerling wel, dat het eens wat minder gaat. Het is aan de instructeur om dan een passende oplossing te verzinnen. Dat kan zijn het nogmaals bespreken van de situatie, blijven oefenen en soms ook weleens om gewoon iets heel anders te gaan doen en dan de volgende keer er weer mee door te gaan. Rijles hoeft niet altijd leuk te zijn maar probeer het wel altijd goed af te sluiten. Je bent aan het leren dus fouten maken mag, graag zelfs want nu kunnen we nog ingrijpen en er een leermoment van maken, als je dat soort foutjes gaat maken als je je rijbewijs hebt kom je er in het slechtste geval niet zonder schade vanaf.

maatje987 schreef:
ben benieuwd hoe dat bij mij gaat worden !

polly wat doe jij meestal in een eerste les ?

Dat hangt af van de leerling, hebben ze al wat ervaring of nog niet en vooral: hebben ze een simulator opleiding gereden.
Maar ervanuitgaande dat iemand zonder ervaring een eerste les heeft: Ik haal de leerling op, ik rij naar een rustige plek. Kandidaat zit dan op de bijrijderstoel. Ik ga niet de hele eerste les uitleg voor de deur geven, meestal staat er wel allemaal familie etc voor het raam en daar word een kandidaat niet rustiger van. Op de parkeerplaats (meestal is dat de rustige plaats) leg ik terwijl ik achter het stuur zit de juiste zithouding uit, ik leg uit hoe je het stuur hoort vast te houden en laat de verschillende stuurmethoden zien. Daarna ruilen we, leer ik de leerling stoel, stuur en spiegels instellen, leg kort de knopjes in de auto uit (niet te uitgebreid hoor), laat de leerling starten, ik rij weg en de leerling mag eerst de stuurmethoden oefenen. Daarna uitleg koppeling, wegrijden, remmen en dat oefenen. Meestal gaan we dan de weg op en laat ik de leerling remmen, gasgeven en koppeling bedienen tijdens het schakelen. Afhankelijk van hoeveel tijd we dan nog hebben neem ik het schakelen de eerste les wel of niet mee. Leerling komt altijd zelf rijdend weer naar huis (of naar de volgende leerling).

Er zijn ook rijscholen die een leerling meteen zelf laten rijden thuis en soms zelfs de snelweg op gaan, ik vind dat persoonlijk geen meerwaarde hebben en geef een leerling liever een gedegen uitleg dan een funopleiding waardoor ze uiteindelijk de basis misschien niet helemaal goed aanleren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:13

sterreke98 schreef:
Mijn instructeur was een banketstaaf.
Het enige wat hij zei; ja ga maar huilen doe maar het helpt je toch niet.

Ik heb ook echt op t punt gestaan om te stoppen bij hem. Maar ja. Ik heb mijn rijbewijs nu dankzij hem, al zal ik niemand hem aanraden. Al heeft hij wel het hoogste slagingspercentage...

Wat een waardeloze instructeur zeg, ongelooflijk dat er zulke idioten rondlopen. Natuurlijk een slagingspercentage is leuk maar ik heb ook een hoog slagingspercentage maar vind het ook belangrijk dat een leerling leuk terugkijkt op de opleiding. De meeste leerlingen spreek ik zo nu en dan nog wel eens.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:18

Ik heb er gedeeltelijk spijt van. Ik ben natuurlijk erg blij dat ik mijn pasje heb, maar ik had m denk ik net zo goed bij iemand anders had kunnen halen die wat beter bij mij pastte.. Nouja ik heb m :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:21

precies maar dat weet je op dat moment natuurlijk ook niet. In het ergste geval denk je dat dat normaal is. Dat is ook zo waardeloos aan de rijschoolbranche, elke gek kan instructeur worden en zn ding doen. Als ik dat hier in de omgeving soms zie dan word ik daar echt somber van hoor, als je ziet wat sommige instructeurs uitspoken :x vooral groots van de toren blazen op social media en als je dan de resultaten ziet van die gasten dan moet ik altijd wel een beetje grinniken maar eigenlijk is het diep triest.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 11:26

Bambi1995 schreef:
mariska_YeDo schreef:

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? want ik kan het niet voor me zien :P

Ik kon wel rijden, maar werd gewoon heel zenuwachtig van mijn instructeur. Als er een ander naast zat was er niks aan de hand. :)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:37

heel erg bedankt polly :D
ik begin nu onwijs zenuwachtig te worden maar heb er ook onwijs veel zin in
dit is voor mij nu ook echt kijken van is het echt wat voor mij zo ja probeer ik in december echt te starten met lessen , gelukkig kan ik bij deze rij school ook gespreid betalen is voor mij echt super goed

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:17

Polly schreef:
met het CBR weet je het maar nooit helaas.. ik hoop met je mee.

Je hebt gelijk, ik moet een rijtest doen. Bah ben zo klaar met het CBR, kost me echt handenvol geld dit

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:57

is het al 17:10 ? word gek van de zenuwen haha

heb zaterdag nog een proefles bij een andere rij school om 12:30 deze rijschool kreeg ik weer door van een andere vriendin en hun hebben ook ervaring met mensen met autisme.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:18

Hier ging het ook met ups and downs, werd ook vaak erg gestressed van mijn vader (gaf me rijles) terwijl toen ik hem regelmatig naar zijn paard moest rijden omdat hij een gebroken been had, ik super relaxed was ook in slecht weer.

Dus ja, mindere dagen zijn echt helemaal normaal, gewoon goed ademhalen en de volgende keer gaat het weer beter.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 17:41

Pfff. Heb zo m'n laatste rijles voor m'n examen zaterdag en ik ben net zo strontnerveus als voor m'n eerste rijles. _O-

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:32

Oh wat vond ik het gaaaff

Ik mocht eerst gewoon alleen sturen deze keer maar ik vond het echt super leuk
Nu snel goed sparen en dan ga ik bij deze eijschool en deze rijinstructeur lessen

Heb die van zaterdag af gezegd omdat ik een heel goed gevoel heb bij hem en xat daar ontspannen en dat is met mijn autisme enorm belsngrijk

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:49

Ik heb net 10 lessen gehad maar ben helaas gezakt voor mijn praktijk examen... :(
was echt balen, moest om 2 uur dus midden op de dag. Geen zenuwen, helemaal niks. Alles ging top, heenreis naar het CBR ging gewoon zoals het hoort. Vervolgens stap ik in, en ik was mijzelf helemaal kwijt... Geen flauw idee waar mijn zenuwen ineens vandaan komen maar ging ineens hele domme fouten maken.

Mijn rij-instructeur super verbaasd dat ik gezakt was, die was niet mee, die had echt gedacht dat ik hem zo in 1 keer zou halen. Juist omdat ik zo super relaxed zat te rijden... Maarja... tot ik de auto in ging... -O-

Baal echt als een stekker.
Direct maar weer aangevraagd, mag halverwege juli weer. :j

Super dat je zo'n top gevoel had Maartje! Is toch altijd erg belangrijk!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:29

Balen Seventeen!
Maar ik snap ook niet dat een instructeur iemand al na 10 lessen/uur op laat gaan. :+

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:14

Carr_friesje schreef:
Balen Seventeen!
Maar ik snap ook niet dat een instructeur iemand al na 10 lessen/uur op laat gaan. :+

Anderhalfuur.
Laat ik je vertellen dat ik meer dan prima rijd, zelfs al na 10 lessen. Het examen heb ik echt zelf verpest en dat komt niet vanwege mijn rijkunsten. :)

Ik heb een bovengemiddeld IQ en pik dingen daardoor bijzonder snel op. Hij hoeft het slechts 1 maal te zeggen en ik kan en onthoud het eigenlijk. Vandaar dat ik ook zo verbaasd was, over mijn spanning. Heb dat slechts een paar keer eerder in mijn hele leven gehad.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:26

Ho ho, misschien je lange tenen de volgende keer bij je houden zodat mensen er niet zo snel op gaan staan? :+

Mijn oprechte excuses mevrouw wonderleerling met bovengemiddeld IQ.
Ik zal mijn verbazing niet meer uitspreken over jouw instructeur. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:42

10 lessen is echt weinig maar ik ben nieuwsgierig naar je examenplaats, in sommige regio's zou het me niet verbazen.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:46

Seventeen schreef:
Carr_friesje schreef:
Balen Seventeen!

Anderhalfuur.
Laat ik je vertellen dat ik meer dan prima rijd, zelfs al na 10 lessen. Het examen heb ik echt zelf verpest en dat komt niet vanwege mijn rijkunsten. :)

Ik heb een bovengemiddeld IQ en pik dingen daardoor bijzonder snel op. Hij hoeft het slechts 1 maal te zeggen en ik kan en onthoud het eigenlijk. Vandaar dat ik ook zo verbaasd was, over mijn spanning. Heb dat slechts een paar keer eerder in mijn hele leven gehad.

Ik heb ook een bovengemiddeld IQ en leer ook bijzonder snel, maar in het autorijproces komt het echt aan op fysieke handelingen automatiseren en gewoon kennis hebben van heel veel verschillende situaties. Daar moet je gewoon meters voor maken. Intelligentie heeft daarin weinig voordeel. Ik merk dat ik zelf iets sneller ben dan de gemiddelde leerling volgens mijn instructeur, maar ik zou ook nooit in 15 uur examenklaar zijn.
Laatst bijgewerkt door NoorW op 21-06-16 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:46

Denk niet dat het zoveel met intiligentie te maken heeft maar meer met de handelingen automatiseren. Natuurlijk gaat het iets sneller als je slimmer bent, maar ervaring is nog steeds het gewoon doen. En zoiets als enorme stress... Dat is enorm vervelend maar toont ook aan dat je nog moet leren om in de auto met zo'n stress te leren omgaan. Prima toch, word je alleen maar een betere automobilist van. Fijn dat je zo snel weer terug kan.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:49

Carr_friesje schreef:
Ho ho, misschien je lange tenen de volgende keer bij je houden zodat mensen er niet zo snel op gaan staan? :+

Mijn oprechte excuses mevrouw wonderleerling met bovengemiddeld IQ.
Ik zal mijn verbazing niet meer uitspreken over jouw instructeur. :)

Ik bedoelde het niet zo dus mijn excuses als het zo overkwam :)

Mijn instructeur heeft een hoog slagingspercentage, is vrij bekend in omgeving Den Bosch en heeft veel ervaring dus ik denk dat hij prima heeft gehandeld.

Even een toevoeging: Ik wil overigens verder niets zeggen over dat bovengemiddelde IQ, maar ik wou alleen even aangeven hoe snel ik dus dingen aanpak. Het staat er alsof ik er nogal over aan het pochen ben, maar zo heb ik het niet bedoeld.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:14

Ik zit nu rond les 20 en de laatste lessen gaan allemaal echt prut, het ging daarvoor supergoed en we zouden al bijna examen aanvragen maar ik weet echt niet waarom het nu ineens zo slecht gaat en ik word er een beetje wanhopig van -O- Zou zo graag voor het eind van de zomervakantie mijn rijbewijs willen hebben..