[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:47

Carr_friesje schreef:
Welkom! :wave:
Inderdaad lekker vroeg :')

Is dat in België anders dan dat je pas mag gaan lessen als je je theorie hebt?
(vind 20u trouwens wel echt weinig :wow: Ik zit nu op 22x 1,5u dus 33u in totaal, en dan ben ik al een redelijk snelle leerling)

Belgie en Nederland is niet te vergelijken ;)

dreamheart

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:31

2 lessen gehad!
Wie wil mij even in stapjes uitleggen wat je allemaal moet doen voor / tijdens het wegrijden met de auto? :)

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:37

- Gordel om.
- Stoel in goede stand zetten.
- Evt. stuur op goede hoogte instellen.
- Spiegels afstellen.
- Koppeling + rem intrappen.
- Versnelling in de 1 zetten.
- Handrem eraf.
- Sleutel omdraaien of startknop indrukken.
- Binnenspiegel, buitenspiegel, over je schouder kijken of er niks aan komt.
- Richtingaanwijzer aan.
- Nog een keer nacontrole om je heen voor overig verkeer.
- Rem los en koppeling rustig op laten komen om weg te rijden.

Dat is het even zo snel uit m'n hoofd.
Gaat hier eigenlijk automatisch dus denk er niet meer zo bij na.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:39

Ik heb alleen geleerd dat je versnelling naar 1 en handrem eraf pas nadat je de auto hebt gestart doet :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:46

Carr_friesje schreef:
- Gordel om.
- Stoel in goede stand zetten.
- Evt. stuur op goede hoogte instellen.
- Spiegels afstellen.
- Koppeling + rem intrappen.
- Versnelling in de 1 zetten.
- Handrem eraf.
- Sleutel omdraaien of startknop indrukken.
- Binnenspiegel, buitenspiegel, over je schouder kijken of er niks aan komt.
- Richtingaanwijzer aan.
- Nog een keer nacontrole om je heen voor overig verkeer.
- Rem los en koppeling rustig op laten komen om weg te rijden.

Dat is het even zo snel uit m'n hoofd.
Gaat hier eigenlijk automatisch dus denk er niet meer zo bij na.

Bijna goed ;)

Vanaf instappen:

- Stoel instellen (incl hoofdsteun)
- Stuur evt instellen
- Spiegels afstellen
- Gordel om (niet als eerste, als je een eind naar voren moet met de stoel is dat zo rot met de gordel om)
- koppeling in en starten
- verlichting aan
- in de eerste versnelling
- parkeerrem eraf (en evt voet op de rem)
- spiegelen, voor de auto kijken en dode hoek opvangen
- richting aan
- wegrijden
- nacontrole
Laatst bijgewerkt door Polly op 19-06-16 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:47

liekec schreef:
Ik heb alleen geleerd dat je versnelling naar 1 en handrem eraf pas nadat je de auto hebt gestart doet :)

Zo heb ik het ook geleerd idd :j
En bij het wegrijden even voelen hoe de auto reageert. Bij (alle?) lesautos (diesels) is het op laten komen van de koppeling vaak genoeg. Bij mijn auto moet ik met het op laten komen ook wat gas bij geven, anders valt hij uit. Maar dat is dan ook een benzine.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 22:59

Haha Polly, ironisch genoeg had ik de gordel in mijn rijtje na 'stuur instellen' staan.
Maar toen flitste het door m'n hoofd dat dat het eerste is wat je doet als je instapt, dus dacht; nehh, die zet ik wel bovenaan haha.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:31

als je eenmaal je rijbewijs hebt is dat inderdaad het eerste wat je doet omdat je dan niet elke keer je stoel en spiegels hoeft in te stellen als je als enige in de auto rijdt ;) tis ook logisch hoor maar deze rijtjes zijn er natuurlijk gewoon ingeramd hier ;)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 06:23

Hier toch besloten om voor het auto rijbewijs te gaan in plaats van scooter :D dit omdat auto voor langere afstanden toch handig is en ik ook wel is alleen met mijn moeder op stap wil gaan doordeweeks bij voorbeeld en nog wel wat dingen die mijn overgehaald hebben :D

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:04

nou vroeg ik me eigenlijk af ik zit op mp te kijken voor een auto theorie boek maar daar zie ik ook veel praktijk boeken voorbij komen maar wat is nou het nut van zo,n praktijk boek wat houd dat precies in ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:17

Praktijkboek word gebruikt voor de ris opleiding, vaak zit die bij de opleiding in.
Denk je er met mp boeken wel om dat ze van dr juiste druk zijn? Ze worden regelmatig vernieuwd. Check ook even bij je rijschool of die bv niet bij een cursus erbij zitten (als je die wil gaan doen)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 08:46

Oke dus eigenlijk kan ik het beste gewoon een nieuw boek halen bij bijvoorbeeld de anwb winkel ?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:34

Of bij je rijschool als die ze hebben, of vragen wat voor boek ze hebben en die tweede hands proberen te vinden. Niet alle rijscholen werken met de boeken van de anwb en als je bv een theorie cursus doet is het handig als iedereen hetzelfde boek heeft.
Als een leerling van mij een vraag heeft kan ik die vaak in een keer in ons boek aanwijzen, in een ander boek moet ik altijd ff zoeken. Ook geen probleem natuurlijk maar wat ik probeer te zeggen: overleg het met je instructeur.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:01

Toch besloten om voor een theorie cursus te gaan :D en als goed is ergens deze week een proefles dus ben onwijs benieuwd of ik het wat ga vinden.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:17

uhmmm het ging sneller als verwacht maar morgen al een proefles deze is gratis bij deze rijschool en ik zit niet gelijk aan van alles en nog wat vast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:29

mariska_YeDo schreef:
En bij het wegrijden even voelen hoe de auto reageert. Bij (alle?) lesautos (diesels) is het op laten komen van de koppeling vaak genoeg. Bij mijn auto moet ik met het op laten komen ook wat gas bij geven, anders valt hij uit. Maar dat is dan ook een benzine.

Pff ja, dat is even wennen. Ik heb mijn lesauto nooit laten afslaan en dus ook niet geleerd wat ik dan verkeerd doe. Nu overkomt het me opeens wel. Niet zo goed voor mijn zelfvertrouwen :=

Veel plezier en succes, maartje! In zo'n praktijkboek staat alles op papier dat met het autorijden zelf te maken heeft, dus bijv. hoe je moet koppelen, schakelen, remmen, of het rijtje 'wegrijden' dat hierboven genoemd werd. Ik had ook een praktijkboek in mijn pakket, maar dat werd alleen gebruikt om (turbo-)rotondes, in- en uitvoegen en inparkeren uit te leggen, verder niet. Als het niet hoeft, zou ik 'm persoonlijk niet kopen :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:44

Je kan hem natuurlijk ook gebruiken voor zelfstudie, daar is hij ook een beetje voor bedoeld...
Ik ga in de les ook niet voorlezen uit het theorieboek, leerlingen zijn oud en wijs genoeg en kunnen best zelf lezen. Ik geef ze aan waar ik de volgende les mee verder wil en dan kunnen ze zelf de keuze maken of ze dat eerst doorlezen. Doen ze het niet is het ook prima maar dat betekend een langere uitleg (meestal) en dat is zonde van je (dure) lestijd nietwaar? Maar ik kan niet op de bankrekening van m'n leerlingen kijken dus of ze het wel of niet doornemen is mij om het even.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:47

Ik kom hier ook even binnenvallen.

Heb sinds oktober rijles, theorie allang gehaald,
Nu heb ik een oogafwijking (nystagmus) en moet ik van het cbr een medische verklaring invullen. Dit heb ik gedaan, inclusief verklaring van huisarts etc. Daar is bijna 2 maand overheen gegaan, toen kreeg ik bericht dat een verklaring van een oogarts nodig had. Voordat ik daar terecht kon was het 3 weken verder (en niet eens bij mijn eigen oogarts) en flink wat geld lichter voor de keuring. Nu is het inmiddels alweer dik een maand geleden, en nog geen reactie, terwijl er ook op de medische verklaring door de oogarts duidelijk is opgeschreven dat dit geen problemen oplevert.

Echt heel frustrerend dat dit allemaal zo lang duurt, rijlessen zijn op een lager pitje gezet maarja, wil dat ook een beetje bijhouden. En helemaal met die lange wachttijden van het cbr voor het praktijkexamen, gaat het nog wel een poos duren :(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 19:50

Ze hebben na inzending tot 3mnd om te reageren en vaak willen ze je dan nog wel zien ook helaas..

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:03

Voor iedereen die leren uit zo'n boek niet fijn vindt: ik heb geleerd via tet.nl
Betaal je geloof ik €30,- voor, dan heb je 2 maanden ''toegang'' tot de site. Het is een theoriecursus + alle oefenexamens die je kunt maken.
Echt, leren uit een boek lukte mij voor geen meter, maar dankzij tip van mn rij-instructeur die site geprobeerd en ik ben in 1x gelaagd voor mn theorie :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:20

Polly schreef:
Ze hebben na inzending tot 3mnd om te reageren en vaak willen ze je dan nog wel zien ook helaas..

Bij de tweede brief die ik ontving hadden ze het over 2 weken tot een maand voor ik reactie ontving. Ik mag toch echt niet hopen dat ik dan ook nog de rijtest moet doen...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:30

met het CBR weet je het maar nooit helaas.. ik hoop met je mee.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:04

ik ga via een rijschool een theorie cursus doen daar zit het boek al bij in , sorry als het wat onduidelijk was.

vanmiddag om 17:10 een proefles en ben toch wel een beetje zenuwachtig.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:42

Had vandaag mijn 15 de les over grote kruispunten en het ging niet zo goed vandaag.
Ik liet de auto vaak afslaan ik maakte verkeerde keuzes etc. Pfoeh ik kan niet geloven hoe ik mijn rijbewijs ga halen.

Hebben jullie ook wel eens dat het minder goed gaat?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:55

Je wil niet weten. Heb vaak genoeg jankend in die auto gezeten. Ook vaak genoeg willen stoppen..