Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:49

Ik kom eigenlijk best leuke vacatures tegen. Heb al een aantal keer gesolliciteerd, ook al een aantal keren afgewezen.

Nog steeds een rommeltje op het werk, weinig duidelijkheid en concrete dingen. Wel kunnen we deelnemen aan een mobiliteitsstuk wat dan via Randstad HR solution gaat. Afhankelijk wat er nu in het nieuwe sociaal plan komt te staan gaat dit van ons eigen transitievergoeding af. Duurste traject met subsidie aftrek zit rond de 1700 euro. Moeten nu individuele gesprekken plannen met P&O om te kijken hoe nu verder en wat iedereen ook zelf wil.
Is erg dubbel. Ga ik weg krijg ik een leuke transitievergoeding mee, ook weer een kans om eens wat anders te doen aangezien ik nu alleen nog maar hier gewerkt heb. Ga ik me toch hard maken om hier intern te kunnen blijven op een andere afdeling tja dan weet ik wel dat ik mijn contract en salaris behoud maar om nu te zeggen dat ik nog heel erg veel vertrouwen heb?

Moeilijk allemaal.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:13

Ik heb jullie advies nodig.

Zoals sommige wel weten heb ik een veel lager salaris geaccepteerd in deze huidige functie. Gewoon omdat ik te lang thuis heb gezeten en zij vinden dat ik mezelf eerst moet bewijzen omdat er een aantal nieuwe taken bij kwamen.

Nu zit ik er ongeveer 3 maanden en ik realiseer me telkens meer dat ik onderbetaald wordt. Ik zal even niet in detail treden, dat kan evt per PB.
Ik heb een bepaalde tijd contract tot eind februari. Wat zouden jullie doen? Nu al op zoek gaan naar wat anders (oriënterend), afwachten op contractverlenging en dan salaris bespreekbaar maken of dit nu al doen?

Dit is niet om arrogant te doen dat ik te goed ben hoor, absoluut niet, maar het salaris staat niet in verhouding tot de taken.

Sonja_vR

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:15

Hoe groot schat je de kans in dat er een salarisverhoging in zit die je salaris enigszins naar een goed/realistisch niveau trekt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:44

Oriënteren kan nooit kwaad toch? En eens een praatje maken of er bij verlenging salarisverhoging inzit ja of nee.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:51

Eens met idinn, oriënteren kan altijd :) Ik verwacht dat je kansen nu groter zijn, omdat je weer aan het werk bent.

Ik weet niet hoe het met de onderhandeling van je salaris toen zat, of er toen eventueel gesproken is van een verhoging?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:56

Oriënteren, wachten op gesprek (moeten ze toch binnen een maand voor het eind contract met je aangaan) en dan bespreken wat je tijdens je oriëntatie hebt gevonden...

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:18

Mando: Wat fijn dat je allemaal sollicitatie hebt lopen. Hopelijk komt er een mooie baan uit :)

Joyce83: Wat lastig allemaal. Wat ik zou doen was wel alvast rond solliciteren. Vind je iets voor die tijd prima. Anders afwachten tot ze je echt antwoord geven.

Dimple: Lekker gaan solliciteren. Veel rondkijken en op dingen alvast reageren. Later kun je beslissen. Vertel in het gesprek dat je graag een salarisverhoging wil en waarom.

Hier al wat gesolliciteerd. Nog steeds niets gehoord over COA. Na volgende week geen werk meer. Dus deze week en volgende week even heel erg veel solliciteren. Hopelijk kan ik snel aan de slag ergens anders. Krijg wel goede referentie mee van mijn werkervaringsplek.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:04

Thx voor jullie reacties.
Sonja, het is een bedrijf waar de salarissen voor het voetvolk (even plat gezegd) laag is, maar voor management veel hoger ligt.
Ik heb me toen ingeschreven bij bureaus en zij vonden het salaris wat ik toen verdiende niet heel gek, ik verwacht dus wel dat daar mogelijkheden zijn bij een andere baan.
In mijn huidige baan weet ik niet in hoeverre ze daar stappen in gaan ondernemen. Er zijn uiteindelijk genoeg mensen weg gegaan (zeer goede zelfs) die ingepikt zijn door eigen klanten. Puur omdat ze meer boden qua arbeidsvoorwaarden. Dat is gewoon karig in dit bedrijf.
Ze zijn er zeker bewust van...........maar of ze er wat aan gaan doen bij mij?? Geen idee.

Ik ga me idd orienteren. Thx allemaal!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:27

Ik zou gewoon in overleg gaan. Als ik het zo hoor waren ze in principe wel bereid meer te geven, maar wilden ze eerst weten of je goed genoeg was. Dat lijkt me een mooi uitgangspunt voor een gesprek, zodat in ieder geval bij verlenging ook het salaris omhoog kan.

Alvast om je heen kijken voor wat anders kan geen kwaad lijkt me.

Aan de andere kant, een hoog salaris is leuk, maar als je verder een fijne werkgever hebt en leuke werkzaamheden is dat zeker ook wat waard. Dus dat zou ik wel in m'n achterhoofd houden als je verder kijkt.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 19:23

Waarom niet nu al vragen of een salarisverhoging er nu in zit?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:08

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Ik verveel mij dood, en momenteel voel ik mij super niet-nuttig. Een baan heb i nog niet gevonden. Nu zijn er een hoop tijdelijke of paar uur baantjes, en ik zit eigenlijk stiekem te twijfelen om voor de zaterdag - paar uurtjes per week maar niet eens een volle dag - te solliciteren bij een van mijn oude werkgevers. Voor het geld hoef ik het niet te doen, minimum loon en slechts een paar uurtjes, voor de ervaring ook niet echt dus. Maar ook gewoon om wat bezig te zijn, mijzelf nuttig te voelen en geen groot gat op mijn cv te krijgen.

Maar in hoeverre is een baantje dat niet veel toevoegt qua loon/ ervaring beter dan een gat in je cv? Behalve mijzelf bezig houden? Hoe staan jullie er tegenover?

De reden dat ik bv een zaterdag zou willen is omdat ik ook niet een baantje wil aannemen die ik, als ik wat anders tegen kom, gelijk weer moet afzeggen. Wat bv wel het geval zou zijn als ik door de weeks een paar uurtjes zou werken. Als ik ergens voor ga wil ik er ook voor gaan, en wil ik niet opeens weer wegrennen. Zaterdag kan ik ook naast een andere baan blijven doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:40

Kan je hiervoor geen vrijwilligerswerk gaan doen, als het kan in je studierichting zodat je extra ervaring opbouwt? Dan voel je je ook nuttig, bouw je extra ervaring op maar kan je het ook zonder problemen opzeggen als je werk hebt :)

Ik deed op zaterdag een kassabaantje en door de week drie dagen vrijwillig onderzoek bij een universiteit. Het ene voor het geld en het andere om me niet dood te vervelen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:43

Nouja, je kan toch gewoon uitleggen dat je je nutteloos voelde en daarom op zaterdag iets wilde.
Als het niet relevant is voor een volgende werkgever, vergeven ze het je wel, lijkt me. Zeker als je er gewoon ander werk naast kan gaan doen.
Maar hé, wat als je vorige werkgever je meer kan bieden? Of via via iets anders kan bieden?

Even wat anders, hoe doen jullie dat met vacatures zoeken? Ik zit nu te zoeken, maar jeetje, er zijn zoveel sites! Indeed zat niets tussen voor mij vandaag. Maar ik zie door de bomen het bos bijna niet meer. Op FB zie je niet zoveel helaas (op mijn niveau althans) en zijn mensen zich voornamelijk aan het aanbieden (wat ik niet zie zitten). Jullie hebben vast wel een systeem? Aangezien ik het redelijk druk heb, moet ik er ook maar wat systeem in zien te krijgen.

Vanmiddag had ik een telefoontje van Olympia, waar ik me vorig jaar had ingeschreven. Gaat weer om callcenter (inbound) werk voor Menzis. Klantadviseur noemen ze het... Nou, nee, dankje. Sowieso kan ik niet de hele dag bellen, hou geen stem over. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:19

Ik begin altijd op indeed, verschillende zoektermen waaronder 2 plaatsen. Dan heb ik een paar specifieke sites die ik bekijk (niet elke dag, ligt ook beetje aan hoeveel tijd ik heb). En zoek zo nu en dan op de sites van winkels. En heb bij een aantal bedrijven een vacature alert, dus dat komt soms op de mail binnen. Het levert alleen allemaal tot nu toe niks op :+

Zag vandaag wel iets in de krant over een stichting die ik nog niet kende. In de plaats hiernaast die waarschijnlijk nog wel vrijwilligers kan gebruiken (gastvrouw en/of schoonmaak). Dus die ga ik morgen even mailen. Verder ga ik volgend jaar als catering mee met de roparun. Nog een poos weg, maar iig fijn om al iets in vooruitzicht te hebben :')

Herkenbaar, voel mij ook heel nutteloos. Zooooo blij met een paard als hobby (ok qua kosten niet). Maar pff wat moet ik anders met mn dagen doen. Als ik nu naar stal ga ben ik gewoon bijna een werkdag bezig (vertrek vaak om 9 uur en ben dan 4-5 uur terug thuis). Komt doordat ik anderhalf uur moet reizen (enkele reis). Houdt je van de straat haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:48

Thanks Idinn, dat via Indeed werkt voor mij niet echt. De zoekopdracht die ik per mail krijg is beter dan die op de site? Vet raar...
Ben uiteindelijk maar gaan zoeken naar bedrijvenverenigingen in de buurt en dan welke bedrijven daar bij aangesloten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:03

Ik bekijk indeed trouwens wel altijd op mn telefoon. Op de laptop beviel het ook niet (geen idee wat het verschil was tussen beide, maar er was iets mee :'))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:08

Tancreda4 schreef:
Ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Ik verveel mij dood, en momenteel voel ik mij super niet-nuttig. Een baan heb i nog niet gevonden. Nu zijn er een hoop tijdelijke of paar uur baantjes, en ik zit eigenlijk stiekem te twijfelen om voor de zaterdag - paar uurtjes per week maar niet eens een volle dag - te solliciteren bij een van mijn oude werkgevers. Voor het geld hoef ik het niet te doen, minimum loon en slechts een paar uurtjes, voor de ervaring ook niet echt dus. Maar ook gewoon om wat bezig te zijn, mijzelf nuttig te voelen en geen groot gat op mijn cv te krijgen.

Maar in hoeverre is een baantje dat niet veel toevoegt qua loon/ ervaring beter dan een gat in je cv? Behalve mijzelf bezig houden? Hoe staan jullie er tegenover?

De reden dat ik bv een zaterdag zou willen is omdat ik ook niet een baantje wil aannemen die ik, als ik wat anders tegen kom, gelijk weer moet afzeggen. Wat bv wel het geval zou zijn als ik door de weeks een paar uurtjes zou werken. Als ik ergens voor ga wil ik er ook voor gaan, en wil ik niet opeens weer wegrennen. Zaterdag kan ik ook naast een andere baan blijven doen.

absoluut doen. Niets mis mee om aan te geven dat je een harde werker bent en alles aan pakt. Zelfs ongeschoold werk kan nog zinvol zijn; niet vanwege het werk, maar vanwege de vaardigheden die je op doet. Bv baantje in de bediening kan laten zien dat je handig met mensen bent (klantvriendelijk), onder druk kan werken en nauwkeurig bent.

Buiten dat is het meedoen aan de maatschappij ook zeer waardevol voor je eigen gevoel: het idd weer nuttig voelen. En dat is ook heel wat waard!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-10-15 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:09

Hmm lastig Dimple.... Ik ga wel mee in wat Lieke zegt. En de lonen zijn natuurlijk wel wat veranderd door de crisis... Waardoor ik ook niet meteen extreem hoog in zou zetten. Maar kan me voorstellen dat het knaagt..... gaat het prive ook weer een beetje? :(:)

Tancreda; ik vind dat echt een hele slimme tactiek! :) Geen gat op je CV en toch alle tijd om te solliciteren zonder in de knoei te komen met opzegtermijnen. Misschien kun je je werkzaamheden een beetje ''gepimpt'' omschrijven op je CV? (doet iedereen toch... als ik rondkijk op Linkedin is iedereen op zijn minst manager, lijkt het....)
Sprak laatst nog een kennis, die serieus al vreemde blikken krijgt bij uitzendbureau's waarom ze AL een jaar thuiszit en wat ze dan gedaan had? :? (tja.. solliciteren...)

Haha Janine... jij ook al? ik kwam trouwens niet door het rollenspel bij Menzis....
Mijn ''systeem'' is ook gewoon Indeed en facebook... volgens mij vind je dan ook wel het meeste.

Ik kreeg vandaag telefoon; kan tot einde van het jaar terug naar een bedrijf waar ik eerder heb gewerkt! :j Toch weer een klein stukje CV vulling.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:03

Ik moet daarom ook echt nieuw vrijwilligerswerk zoeken. Alhoewel ik kan smokkelen met het kopje stalhulp. Heb ik gewoon 2015 bijgezet. En of dat dan tot augustus was of november... pomtiedom. Want als opvulling ongeschoold werk gaan doen is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Die willen mij ook allemaal niet :')

Vraag mij echt weleens af hoe ik ooit aan werk ga raken. En kieskeurig ben ik allang niet meer haha.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:35

Janine1990 schreef:
Nouja, je kan toch gewoon uitleggen dat je je nutteloos voelde en daarom op zaterdag iets wilde.
Als het niet relevant is voor een volgende werkgever, vergeven ze het je wel, lijkt me. Zeker als je er gewoon ander werk naast kan gaan doen.
Maar hé, wat als je vorige werkgever je meer kan bieden? Of via via iets anders kan bieden?

Even wat anders, hoe doen jullie dat met vacatures zoeken? Ik zit nu te zoeken, maar jeetje, er zijn zoveel sites! Indeed zat niets tussen voor mij vandaag. Maar ik zie door de bomen het bos bijna niet meer. Op FB zie je niet zoveel helaas (op mijn niveau althans) en zijn mensen zich voornamelijk aan het aanbieden (wat ik niet zie zitten). Jullie hebben vast wel een systeem? Aangezien ik het redelijk druk heb, moet ik er ook maar wat systeem in zien te krijgen.

Vanmiddag had ik een telefoontje van Olympia, waar ik me vorig jaar had ingeschreven. Gaat weer om callcenter (inbound) werk voor Menzis. Klantadviseur noemen ze het... Nou, nee, dankje. Sowieso kan ik niet de hele dag bellen, hou geen stem over. -O-

LinkedIn en dan bijv. Lid worden van vakgerelateerde groepen.
Ik ben niet op zoek naar een andere baan, maar wordt weleens benaderd (of bekeken) door recruiters en ik zie regelmatig interessante vacatures voorbij komen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 07:34

Is het een idee om eens te gaan mee draaien bij een bedrijf als een werk ervaringsplek? Geen salaris maar wel ervaring op doen bij een bedrijf. Zet je jezelf bij een bedrijf in de picture en als ze plek krijgen weten ze wie je bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:22

Electra63 schreef:
LinkedIn en dan bijv. Lid worden van vakgerelateerde groepen.
Ik ben niet op zoek naar een andere baan, maar wordt weleens benaderd (of bekeken) door recruiters en ik zie regelmatig interessante vacatures voorbij komen.

Wie zien dat op LinkedIn? Want ik heb m'n baas op Linked in en toen ik laatst mijn foto heb geupdate zag ik dat hij meteen op mijn profiel heeft gekeken.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:50

Slim Idinn, zou ik ook doen.

Tancreda, ik zou het doen hoor! Voel jij je iets nuttiger en je hebt geen gedoe met per directe beschikbaarheid/opzegtermijnen.

Gefeliciteerd blingpiggy, fijn dat je iig tot eind dit jaar wat hebt.

Janine1990, jij woont ook in provincie Groningen toch? Voor die vacature heeft Adecco mij ook een aantal weken geleden benaderd. Wat verpakte ze het mooi. Eerst dacht ik nog: juridisch adviseur? Maar nee, gewoon callcenter :') Ik was toen nog maar een week aan het solliciteren dus heb bedankt O:)

Ervaringsplek vind ik een goede tip. Je moet even doorbijten, maar denk wel dat je er veel aan hebt qua ervaring en connecties.

Heb gisteren een super leuk gesprek gehad en moest een casus uitwerken waarop ik volgens de vrouw een 9.9 had. Goed gevoel dus, maar geen idee wie de concurrentie is...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:58

Klopt inderdaad Stinkmodder!
Gelukkig begreep Olympia het wel, ik wil van werk naar werk als het een beetje kan. Nou die acht weken leveren mij niets op. Sterker nog, Olympia moedigde het aan dat ik dan niet dit moest gaan doen.
Maar ik zal ook nog even bij Adecco kijken.

Gisteravond nog wel een hele leuke vacature gezien in Heerenveen. Maar daar moet ik echt even voor gaan zitten. En ik moet eens een open sollicitatiebrief gaan schrijven om naar diverse bedrijven te versturen. Maar ik ga nog even zoeken hoe ik dat ga aanpakken. Er is namelijk niet echt iets waar ik specifiek naar op zoek ben. Omdat ik niet weet wat ik allemaal zou kunnen doen. Zo breed opgeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:11

Herkenbaar! Mijn eerste opleiding is het werk echt prima, maar was toch niet mijn droombaan (toen had ik nog dat idee, dat je dat kan vinden haha). Dus zonder werkervaring direct doorgegaan met de volgende opleiding. En uiteindelijk na de nodige vertraging door privé omstandigheden heb ik nu enkel de bachelor diergeneeskunde. Nu zoek ik heel breed naar werk en komt het vooral neer op dingen waar geen specifieke opleiding voor nodig is. Of een beetje kennis van administratie (mijn eerste bijbaan sluit daarop aan, maar al tijd geleden). Dus ik vind het lastig te bedenken waar ik open sollicitaties heen zou willen sturen. En wat ik er dan in moet zetten.

Vind het ook lastig om te reageren op een sporadische vacature die past bij mijn eerste opleiding. Hoe kom je nu enthousiast over als je er al 6 jaar niks en sowieso nooit wat mee hebt gedaan. Plus ik heel onzeker ben, want ik ben vast veel verleerd en kennis is weggezakt etc. Dus waarom zouden ze ergens energie in mij willen steken? Vandaag toch proberen een brief te maken ergens heen..

Met de instelling "kan je later nooit twijfelen of je het had gered" ben ik verder gaan studeren. Het was veel dingen echt waard. Maar nu met werk zoeken wat niet loopt heb ik er ontzettend spijt van. Terug thuis bij mn ouders en een dikke studieschuld heeft het opgeleverd en meer niet :')