Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:16

Klopt, drie maanden wachttijd geloof ik.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:29

Ja dat had ik ook in mijn hoofd inderdaad.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:32

Wat je vaak ziet is dat de facturen pas drie maanden later geschreven worden... mag niet, gebeurt wel.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:08

En als je het verpakt als dienst/product? Zit er dan ook die wachttijd tussen?

Wel banketstaaf nu voor Gwenda dat die wachttijd erbij zit...

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:43

Leuk dat jullie zo meedenken, fijn! Thanks! :)

Ik heb geen contract bij mijn werkgever, lang verhaal kort: ik werk op uitzendbasis via het uitzendbureau van het bedrijf. Dus dat scheelt gelukkig! EDIT: 0-uren contract bij uitzendbureau dus.

Het is niet mijn enige opdracht, dus als ik er dit jaar nog 1 in ieder geval heb voldoe ik aan de norm van 3, toch?

Ik ga in ieder geval wel alles goed op papier zetten, voor mijn eigen gevoel en professionaliteit! :)

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:16

Gekke vraag misschien, maar mag je gewoon de Algemene Voorwaarden van een soortgelijk bedrijf overnemen en aanpassen aan je eigen bedrijf? Ik zou niet weten hoe ik deze anders zelf moet 'verzinnen'.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:42

Annash schreef:
Wat je vaak ziet is dat de facturen pas drie maanden later geschreven worden... mag niet, gebeurt wel.

:j <<)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:38

Hallo allemaal,

Omdat mijn webwinkel tegen de omzetbelasting grens aan hikt had ik besloten dat het tijd was voor een kvk inschrijving. Nu hoorde ik vanmiddag van de kvk medewerker dat ik nu een bedrijfsrisicoverzekering af moet sluiten??? Weet een van jullie of dat verplicht is? Ik verkoop sieraden, handel alleen in Nederland en heb een eenmanszaak. De meesten sieraden gaan per brievenbuspost en soms ook verzekerd. Andere sieraden worden ook aan de deur afgehaald. Er is tot nu toe in 7 jaar tijd 1x een pakketje kwijt geraakt met de post en die heb ik zelf netjes opnieuw verzonden zonder enige vragen. Ik zal het doodzonde vinden om die verzekering af te sluiten... maar als het verplicht is heb ik niet veel keus. Naast mijn eenmanszaakje heb ik ook nog een werkgever, dus ik ben niet afhankelijk van de omzet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:01

Dat is niet verplicht hoor :) Het werd mij aangeraden, maar ik heb er geen afgesloten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:29

@Robynn: Alleen een aansprakelijkheidsverzekering is verplicht, maar dat is nog geen tientje per maand, dus dat valt wel mee. Maar als er dan iets gebeurt met je sieraden waardoor er iets ernstigs gebeurt, dan ben je daarvoor verzekert. Wat een bedrijfsrisicoverzekering dan inhoudt, dat weet ik niet.

Gwen09 schreef:
Gekke vraag misschien, maar mag je gewoon de Algemene Voorwaarden van een soortgelijk bedrijf overnemen en aanpassen aan je eigen bedrijf? Ik zou niet weten hoe ik deze anders zelf moet 'verzinnen'.

Volgens mij mag je de algemene voorwaarden van een bedrijf niet overnemen, maar als een branche vereniging die beschikbaar stelt, dan mag je die wel gebruiken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:59

Waarom zou dat niet mogen? Ik heb de Algemene Voorwaarden van een hele hoop verschillende webshops bekeken en daar mijn eigen Algemene Voorwaarden van gemaakt. In grote lijnen zijn ze allemaal hetzelfde, dus dan zou iedereen elkaar kunnen gaan beschuldigen van het jatten van Algemene Voorwaarden....

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:31

Superbedankt voor de snelle antwoorden! :))

Aansprakelijkheidsverzekering valt inderdaad reuze mee, +/- 10 euro per maand klinkt ook veel beter dan die 44 euro per maand voor een gehele bedrijfsrisicoverzekering... :+

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:36

joyce2 schreef:
Waarom zou dat niet mogen? Ik heb de Algemene Voorwaarden van een hele hoop verschillende webshops bekeken en daar mijn eigen Algemene Voorwaarden van gemaakt. In grote lijnen zijn ze allemaal hetzelfde, dus dan zou iedereen elkaar kunnen gaan beschuldigen van het jatten van Algemene Voorwaarden....

Maar je hebt dan toch niet klakkeloos de AV van een andere webwinkel overgenomen, zonder deze aan te passen? Dat is sowieso niet slim, denk ik. Van een hoop verschillende AV's je eigen maken, lijkt me geen probleem.

Robynn schreef:
Superbedankt voor de snelle antwoorden! :))

Aansprakelijkheidsverzekering valt inderdaad reuze mee, +/- 10 euro per maand klinkt ook veel beter dan die 44 euro per maand voor een gehele bedrijfsrisicoverzekering... :+

Misschien eens even met de verzekeringsadviseur bespreken. Die weet beter wat je nodig hebt aan verzekeringen en wat het verschil precies is!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:32

@11A: Nee, zoals ik al schrijf heb ik dat idd niet gedaan. Maar ik heb wel (zoals Gwen09 vraagt) de Algemene Voorwaarden van een ander bedrijf, of in mijn geval meerdere bedrijven, overgenomen en aangepast om het werkbaar te maken voor mijn eigen bedrijf. In de kern zijn de Algemene Voorwaarden voor bedrijven uit dezelfde branche hetzelfde.

Op de site van KVK staat: "Ga op zoek naar een voor u passend model. Op internet vindt u verschillende modellen bijvoorbeeld voor levering aan consumenten. Zo bestaan er modellen voor een webwinkel en modellen die in overleg met de Consumentenbond voor een aantal branches zijn opgesteld."

Als je zo'n model gebruikt en je hebt er geen bezwaar tegen dat het heel "basic" is, dan is het ook een kwestie van de juiste gegevens invullen en klaar is Kees! Maar persoonlijk zou ik wel heel goed en kritisch naar de Algemene Voorwaarden kijken.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:00

verzekeringsadviseur inmiddels gesproken en een aansprakelijkheidsverzekering is ruim voldoende :D
Thanks!

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:17

Verzekering, Algemene Voorwaarden: noodzakelijke zaken bij het hebben van een business!

Fijn dat het zo geregeld is Robynn! :D Scheelt weer!

Joyce2: Ja precies, zo had ik het ook in gedachten om mijn AV op te stellen. Andere AV bekijken en daar die van mij op baseren. Wel nog even laten checken door iemand en voila!

Ik heb mn zakelijke rekening nu bij de ING en was bezig met een afspraak regelen voor m'n verzekeringen bij NN, via ING. Dat gaat zo moeizaam, dat ik gistermiddag besloten heb over te stappen op de Rabo (+Interpolis) voor mijn bankzaken en verzekeringen. Gewoon hier in Nijmegen, 1 persoon voor alles, geen gezeur met tussenpersonen. Heerlijk! Byebye ING ;)

I LOVE ONDERNEMERSCHAP! <3

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:07

Fijn dat het geregeld is, Robynn! Meestal is een aansprakelijkheidsverzekering idd voldoende. Ik heb wel direct een rechtsbijstandverzekering mee afgesloten, omdat ik met mijn fotografie nog wel eens in een lastig pakket zou kunnen komen met portretrecht en dat soort dingen. Dus mijn AV en contract en dat soort dingen zijn ook door hun gecheckt.

@Gwenda: Misschien wel een hele slimme keuze! Jammer dat de NN daar zo moeilijk over doet en ING geen andere optie heeft. Ik vind het ook erg prettig dat ik met 1 telefoonnummer alles kan regelen!

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 19:32

Zo , na een hele tijd meelezen vond ik het tijd worden om mij eens te melden .
Leuk en knap wat jullie allemaal doen en hoe jullie het doen +:)+

Ik verhuur een vakantiehuis en ben een soort van `regelneef `eh nicht ? De bedoeling is om het aantal huizen uit te breiden .

Wat betreft verzekeringen is het hier niet een heel groot probleem , maar probeer hier niet een vergunning voorelkaar te krijgen , dat kost tijd , tijd ... Ook heb ik inmiddels een broertje dood aan banken ;)

Bij mij is dit allemaal per toeval gegaan , hoe zit dat bij jullie ? Bewust gekozen of er ingerold ?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:23

Hee ladies, ik kom weer even binnenvallen. Zag dat ik echt pagina's geleden hier voor het laatst was geweest. Ben niet zo veel meer op bokt te vinden. Het is erg druk druk druk. Eigenlijk een beetje té druk gehad, althans, druk in mijn hoofd. Ik heb om die reden even een stapje terug gedaan en focus me nu alleen nog maar op Paard&Lifestyle.

Wat betreft verzekeringen. Ik moet echt heel nodig een aansprakelijkheidverzekering regelen. Heb van de Rabobank wel het een en het ander opgestuurd gekregen, maar moet ik nog afhandelen. Administratie is niet mijn sterkte kant. Alhoewel; ik heb laatst uitgevogeld hoe het zat met de loonaangifte omdat ik een stagiaire had en dat vond ik eigenlijk al wel knap van mezelf :+

Ik heb trouwens laatst een ondernemerstest gedaan waaruit naar voren kwam wat je "ondernemersstijl" was en waar je voorkeuren lagen. Dat was echt heel erg interessant!!! De test had ik gedaan via De Unieke Ondernemer: http://www.deuniekeondernemer.nl/ Ik denk dat het heel belangrijk is dat je inzicht hebt in je eigen sterke kanten en aandachtspunten. Houden jullie je ook veel met zulke dingen bezig? Oja, bij mij kwam er uit dat ik voornamelijk een pionier ben (ideeën) en vakman.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:33

Ik heb de test gedaan. Echter zijn alle vragen gericht op mensen die nog geen bedrijf hebben.

Ben zelf al heel de dag met de website bezig. Nu even een break :)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:03

Ik weet niet of de test ook daar te vinden is; het was namelijk geen gratis test en wel op ondernemers gericht.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:04

Dan heb ik een andere test zitten doen :+ :D :o
Heeft iemand nog wat gehoord van foxy na haar ongeluk?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:32

Ik ben officieel ondernemer af, maar heb nog steeds veel voorraad. Vandaag maar even een gratis versie webwinkel de lucht in gegooid, hopelijk verkoop ik nog wat.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:49

Aahw, jammer Georgette... Is het geen idee om nog een keer op een markt te gaan staan ofzo, of spul op Marktplaats aan te bieden?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:39

Jammer Georgette :( Nooit leuk zoiets, maar zoals joyce zegt, is marktplaats niet een idee?

Joyce, laatst kwam ik de poopycat (http://www.poopycat.com/nl/) tegen. Misschien leuk idee voor in je webwinkel? Ik weet niet of ze het concept ook door anderen laten verkopen, maar vond het wel geinig.