[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sincere

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:21

Pfoe, ik moet zo!
Vreselijk zenuwachtig :(

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:25

Heel veel succes !!

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:29

Over een paar dagen heb ik mijn allereerste rijles. Kan iemand mij vertellen hoe dat bij jullie een beetje in zijn werk ging?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:46

Ik mag ook aanstaande maandag afrijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:09

Succes vandaag, Sincere! En jij volgende week, bontejames!

dreamheart schreef:
Over een paar dagen heb ik mijn allereerste rijles. Kan iemand mij vertellen hoe dat bij jullie een beetje in zijn werk ging?

Bij mijn proefles reden we eerst naar een rustige plek waar verder geen verkeer kwam. Daarna kroop ik achter het stuur en legde de instructeur uit wat we gingen doen. We hebben toen vooral geoefend met wegrijden, schakelen, sturen, beetje gas geven en remmen, nog vrijwel zonder verkeer. Daarna mocht ik volgens mij zelf terugrijden, maar nam hij de bediening grotendeels voor zijn rekening. :) Succes en veel plezier!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:34

dreamheart schreef:

Ik had met mijn vader al een aantal keer gereden dus ikwist al hoe ik moest schakele.
Ben ook direct achter het stuur gegaan en we zijn toen naar een woonwijk gereden om daar de bochten te oefenen en rond te rijden enz. Bediening mocht ik allemaal zelf doen

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:36

Sincere schreef:
Pfoe, ik moet zo!
Vreselijk zenuwachtig :(

Succes!het is echt niet anders dan je normale rijlessen.
Binnen no time ben e alweer klaar. Het valt echt mee :)

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:58

Polly schreef:
thnx :o ik doe mn best en hoop dat het naast een leerzame tijd ook een leuke tijd is voor mijn leerlingen. Natuurlijk kan niet elke les leuk zijn maar het meerendeel moet wel positief zijn (al ben ik nu midden in een hele drukke periode heeeeeeeel blij met mn lange weekend vrij :D ).

Anyway, het geven van signalen. Officieel mag je signalen geven (licht en/of geluid) ter afwending van dreigend gevaar. Leerlingen vragen vaak wat voor situaties dat zijn... nou euh als jij het een potentieel gevaarlijke situatie vind en je denkt dat je dat gevaar met een signaal kan afwenden dan mag dat :7
In de praktijk word het geven van signalen voor defecte verlichting zeker gedoogd, ik zou er dan wel voor kiezen om dat alleen te doen bij mensen die je tegemoet komt omdat het geven van signalen aan bestuurders voor je vaak opgevat word als "opduwen" dus ik snap de reactie van die andere bestuurder ook wel. Als ik persoonlijk achter een bestuurder rij met een (hinderlijke) storing aan de verlichting achter (Denk bijvoorbeeld aan remlichten die niet meer uit gaan, ja dat kan ook, of compleet geen verlichting achte) dan ga ik er vaak even naast staan bij het licht en spreek ik de bestuurder aan. Maar dat is natuurlijk een stuk makkelijker op de motor en daarbij heb ik een fluor gele jas en helm en rij ik op een blauw witte motor dus ze doen hun raam toch wel open als ik erop tik O:) .

Lichtsignalen geven om andere bestuurders te attenderen op een snelheidscontrole word niet heel erg gewaardeerd door de hardwerkende medemens in het blauw en als ze het zien zullen ze je ongetwijfeld op de bon slingeren. Daar kan je dan wel weer bezwaar tegen maken maar dat is een procedure die ik hier niet helemaal op bokt ga uitschrijven :D
Ik sein zelf zelden voor controles omdat er soms ook politie verderop staat of in burger tegemoet kan rijden, collega's sein ik in via de porto of de groepsapp (als ik in de auto zit) en van de rest van de mensen vind ik altijd maar dat ze zelf maar een beetje moeten opletten.

Zo, heel verhaal geworden dat was niet de bedoeling eigenlijk :D

Dankjewel voor de uitleg Polly! Voor lichten wordt het dus 'gedoogd' maar inderdaad het attenderen op snelheidscontroles zal niet in dank worden afgenomen (maar dat had ik al verwacht O:) )

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:53

Yesss, geslaagd! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:39

Jaaa gefeliciteerd! *\o/*

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:05

Gefeliciteerd! ! :D
En degene die nog moet binnenkort succes!

Hoe zit het met die eigen verklaring eigelijk ? Moet je dat gewoon zelf invullen of met je instructeur?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:22

Gefeliciteerd!

De eigen verklaring en zelfreflectie heb ik voor de TTT met mijn instructeur ingevuld.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:28

Ik lees op internet dat je de volgende werkdag het rijbewijs aan kunt vragen, maar dat het soms ook dezelfde dag nog kan als je in de ochtend bent geslaagd. Ik heb om 5 over 1 examen, zou het lukken om het dezelfde dag nog te doen? Is zo jammer dat er een heel weekend over heen gaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 21:40

Als het gemeentehuis smiddags open is kan je altijd einde van de middag proberen

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:32

Bedankt! :D

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:32

@lesleyxlinn dat ligt er aan hoe snel het cbr invoerd dat je geslaagd bent.

Gister nog een keer rijles gehad, ging eigenlijk heel goed. Ik moet alleen heel erg erop letten dat ik met hellingproef en dat soort dingen daarna goed kijk met wegrijden en richting aangeef. Want het zou echt iets voor mij zijn om daarop te zakken :')

Maandag nog 1x rijden en dan dinsdag afrijden..

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:52

Mocht ik slagen ga ik dat zeker proberen. Anders maandag en dan kan je het vrijdag ook vaak ophalen.
Maar ik ben alweer aan het doemdenken, ik heb een slecht voorgevoel voor morgen :=

Hoop dat ik straks een beetje kan slapen, scheelt wel dat ik uit kan slapen morgenochtend :o

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 07:56

@lesleyxlynn heel erg veel succes! Laat je niet gek maken door 'voorgevoel'. Is namelijk nergens voor nodig. :(:)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:08

Helaas had mijn voorgevoel toch gelijk.
Hele les is alles goed gegaan, maar aan het einde kwam ik op een kruispunt waar een grote container voor stond. Ik had de 2e auto gezien, de eerste niet en ik wilde doorrijden. Op dat moment zag ik de auto en remde, tegelijk met de examinator.. Ik stond met 2 voorwielen van de drempel af.. Toen wist ik al dat het fout was.. Examinator zei nog dat hij te snel ingreep waarop ik zei dat ik net iets te laat was.. verder alleen 1x verkeerd gereden, maar verder ging alles goed, dus dat was wel balen..

Maar ja, theorie in 1x, ttt gehaald, gister nog aangenomen voor een vakantiebaan, niet alles kan in 1x goed gaan natuurlijk..

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:19

Ik ben ook best zenuwachtig voor maandag. Dan heb ik mijn praktijk examen. Alles met rijden gaat goed. Gevarenherkening ook. Enige punt is snelweg. Dat gaat prima als het rustig is maar zodra het echt druk wordt en er andere auto's gevaarlijk gaan rijden raak ik echt in paniek. Ook omdat alles zo snel gaat en op je af komt..

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:30

Pff wat een ellende! Ik moet maandag afrijden maar lig nu methoge koorts in bed (40,7 graden) heb een buikvirus waardoor ik dus niks binnen houd. Ik geef al sinds eergisteren over. Hoop dat ik mij maandag beter voel. Anders wordt dat nog wat..

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:36

Gefeliciteerd Sincere!
Oef dat is lastig, zou toch maar verplaatsen eigenlijk, dat klinkt niet als een beetje verkouden maar echt gewoon ziek :(
Ik moet morgen voor het eerst sinds een maand weer rijden en ik ben echt bang :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:31

Een examen kan je niet zomaar verplaatsen. Dus hopen dat het over is en anders ziekmelden. Probeer dan een doktersverklaring te krijgen dat je niet kan autorijden dan krijg je met een beetje mazzel (een gedeelte van) je examengeld terug.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:35

Je mag toch wel wisselen met een andere kandidaat van dezelfde rijschool als daar een mogelijkheid voor is? Dat heb ik ook gehad, zou na het weekend afrijden en kreeg een belletje of ik toch al eerder wilde vanwege ziekte van een andere kandidaat!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 20:15

Ja dat kan maar dan moet er wel iemand zijn om mee te ruilen en tot maandag is wel een heel korte termijn..