sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

San

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:31

Tsjah ik weet het allemaal niet zo goed. Ik heb een bachelor communicatie en een master media gedaan. En woon daarvoor dus eigenlijk een beetje op de verkeerde plek. Meeste mediabanen zijn in Hilversum en dat is voor mij best een eindje uit de richting. Ik heb geen studievertraging gehad ofzo en idd dan een makkelijker baantje gehad. Lekker badjuf gespeeld enzo... maar daarnaast ook wel communicatiedingen, journalistieke dingen voor dat bedrijf gedaan en voor een goed doel ook. Maar goed het is gewoon een sector waar niet heel veel werk in is ook... dus geduld geduld!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:32

shcmarathon schreef:
Wat ik vooral gemerkt heb in die keren dat ik gesolliciteerd heb, is als je een goede en stekre brief hebt je 9van de 10 keer wordt uitgenodigd. Ik heb nl al jaaaaren dezelfde brief en elke keer ben ik aangenomen. Hoe zit dat bij jullie?

Nou zijn we natuurlijk erg nieuwsgierig naar jouw brief Haha!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:37

yep, geduld is een schone zaak. Ik ben nu een week of 4 bezig en dit komt me nu al mijn neus uit. Gelukkig kan het financieel. Stiekum overweeg ik nog om maar weer gewoon HR medewerker te worden (eerder gedaan), omdat dat zo lekker makkelijk is en ik daar om de haverklap voor word uitgenodigd (had mijn cv op monsterboard gezet... nooit meer... werd helemaal plat gebeld). Maar ik ben eigenlijk ook wel toe aan wat meer uitdaging.

Een goede standaard brief is de beste binnenkomer en werkt veel beter dan een fantasievolle brief. Uiteindelijk moet je het altijd in een gesprek waarmaken, hoe jouw brief er ook uitzag. Ik heb zelf ook een aantal keer een sollicitatieprocedure van de andere kant van de tafel gedaan en fantasievolle brieven met grote koppen e.d. en teksten als 'Ik ben de perfecte kandidaat' wekken bij mij geen vertrouwen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:39

Als je nou ff pb stuurt, dan stuur ik m wel ff door!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:40

Ik ben ook wel nieuwsgierig, mag ik ook pben?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:41

Tuurlijk!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:48

Betekent wel gebak hoor als jullie worden aangenomen!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:51

de brieven die ik stuur lijken op die van jou Knipoog

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:55

Hmm kan...
Ik heb deze brief voor het eerst gebruikt in 2000 en gelijk aangenomen en daarna nog een keer in 2004 en nu weer in 2007...

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:59

ik meng me er ook in... afgelopen zomer studie afgerond, nu druk op zoek. Zit nu midden in een procedure, dus allemaal heel spannend. Is namelijk de eerste baan waarbij ik het "JAAAAAH!! DAT WIL IK!!!" gevoel had...

Ben nu hard aan het oefenen met wat computerdingetjes, want de 2e ronde is een soort "test" ofzo. Spannend is het wel! Ik hoop zo erg dat ik daar wordt aangenomen!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:01

Succes hoor!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:29

shcmarathon schreef:

Mijn brief heeft ook wel wat van die van jou weg, ik ben misschien iets uitgebreider in het uitleggen waarom ik een functie in deze branche ambieer (bladiebladiebla).

Ik ben tot nu toe altijd uitgenodigd voor een gesprek (en in het verleden meermalen aangenomen voor bijbanen) door mijn brief. Hij werkt dus blijkbaar. Never change a winning team...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:31

Hoepsie schreef:
ik meng me er ook in... afgelopen zomer studie afgerond, nu druk op zoek. Zit nu midden in een procedure, dus allemaal heel spannend. Is namelijk de eerste baan waarbij ik het "JAAAAAH!! DAT WIL IK!!!" gevoel had...

Ben nu hard aan het oefenen met wat computerdingetjes, want de 2e ronde is een soort "test" ofzo. Spannend is het wel! Ik hoop zo erg dat ik daar wordt aangenomen!

Assessment? Leuk om te doen, leer je altijd weer van. Mi kun je er niet echt voor oefenen, gewoon met een open blik instappen. Ik heb er nu een paar gedaan en ik vond vooral de uitslag van de persoonlijkheidstesten altijd een eye-opener. Gratis jezelf leren kennen Bloos Ook als je het niet wordt toch mooi meegenomen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:32

Kaka schreef:
shcmarathon schreef:

Mijn brief heeft ook wel wat van die van jou weg, ik ben misschien iets uitgebreider in het uitleggen waarom ik een functie in deze branche ambieer (bladiebladiebla).

Ik ben tot nu toe altijd uitgenodigd voor een gesprek (en in het verleden meermalen aangenomen voor bijbanen) door mijn brief. Hij werkt dus blijkbaar. Never change a winning team...

Klopt moet je ook niet doen! Als je maar zelfverzekerd bent over je zelf!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:38

Arabesk schreef:
heb je wel bevoegdheid voor onderwijs dan??

Nee, maar (zeker gezien het lerarentekort) is bekwaamheid belangrijker dan bevoegdheid en kan je *meestal* terwijl je als docent aan de slag gaat, je bevoegdheid halen op kosten van de werkgever.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:00

@kaka, ik heb me ook georiënteerd in de richting Informatiemanagement, opvallend dat je juist die richting in wilt terwijl je de overheid 'zat' bent.
Wat ik begrepen heb kom je juist vaak bij een overheidsinstelling terecht. Ik ben voor zo'n traineeship één keer daadwerkelijk op gesprek geweest bij een semi-overheidsinstelling en al in het gesprek kwam ik erachter dat ze daar echt omslachtig te werk gingen (ik wil niet arrogant overkomen, maar het was gewoon zo).
Een nadeel van Informatiemanagement vind ik verder dat je echt heel erg operationeel begint, echt met documenten scannen en kasten met dossiers opruimen. Maar goed, soms iks het ook goed om eerst die kant eens te bekijken.

Ik heb nu net een baan aangenomen als vertaler/redacteur, ook niet helemaal wat de bedoeling was, maar ik heb wel zin om in elk geval wat werkervaring op te doen en dan zie ik wel hoe het loopt.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:21

@ Rieja. Ik ben niet zozeer de overheid zat (hoewel ik dat wel zo omschreef), ik ben vooral de monumentenzorg zat met hun idealistisch instelling waarin voor de markt geen plaats is, terwijl ze eeuwig met geldgebrek kampen en niet willen toegeven dat monumentenzorg een luxe is en geen noodzaak (samenvatting van mijn ergenissen in deze sector). Ik heb net een jaar bij een semi-overheidsinstelling gewerkt waar men wel degelijk efficienter wilde werken omdat alles idd zo omslachtig ging. Ik weet uit ervaring dat het dus ook anders kan. Informatiemanagement is ook bij grote bedrijven en banken een issue. Het gaat om complexe communicatiestromingen. Aangezien ik op den duur de kant van het verandermanagement op wil, leek dit me een goede stap in de goede richting, omdat je hierbij heel goed leert hoe organisaties werken. Daarbij mik ik idd op het bedrijfsleven of de semi-overheid, de echte overheden laat ik links liggen.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:44

Ja zeg, heb ik dat?! Ik heb dus woensdag twee sollicitatiegesprekken, op hetzelfde tijdstip, allebei aan de andere kant van Nederland zo'n beetje. Ik heb de laatste al gebeld om de afspraak te verzetten. Ik hoor net dat dat zo ongeveer onmogelijk is. De telefoonmevrouw vond dat ik maar een keuze moest maken... Ik zit heel hard te bedenken wat ik moet doen: de eerste afspraak proberen te verzetten lijkt me het gemakkelijkst. Maar moet ik dat met een smoes doen (ziek/werk) of eerlijk zeggen wat er aan de hand is. Stelletje mafkezen. De tweede sollicitatie (die niet te verzetten is) vind ik eigenlijk het meest interessant.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 17:43

Tja of je dat met eens smoes moet doen of niet... Ik denk dat je eerste gewoon het beste kunt vragen of die afspraak te verzetten is. Willen ze persé weten waarom, dan zou ik als ik jou was wel zeggen dat je nog een ander gesprek hebt, ik neem aan dat zij ook wel snappen dat jij als werknemer niet al je hoop dat ene bedrijf hebt gevestigd.. Mocht dat niet mogelijk zijn en moet je idd een keuze maken, dan zou ik gaan voor het bedrijf waar ik me het prettigst bij voel. Succes iig!

Ik heb morgen m'n gesprek, ik ben echt zeer benieuwd! Ook al wel een beetje zenuwachtig...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:09

Gewoon zeggen om persoonlijke reden, daar kunnen ze niet omheen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:01

Soda schreef:
Ja zeg, heb ik dat?! Ik heb dus woensdag twee sollicitatiegesprekken, op hetzelfde tijdstip, allebei aan de andere kant van Nederland zo'n beetje. Ik heb de laatste al gebeld om de afspraak te verzetten. Ik hoor net dat dat zo ongeveer onmogelijk is. De telefoonmevrouw vond dat ik maar een keuze moest maken... Ik zit heel hard te bedenken wat ik moet doen: de eerste afspraak proberen te verzetten lijkt me het gemakkelijkst. Maar moet ik dat met een smoes doen (ziek/werk) of eerlijk zeggen wat er aan de hand is. Stelletje mafkezen. De tweede sollicitatie (die niet te verzetten is) vind ik eigenlijk het meest interessant.

Ik zou als ik jou was eerlijk zeggen dat je een ander gesprek hebt en dat je toch heel graag bij hun op gesprek wilt komen.
Misschien dat ze dan toch moeite doen om het gesprek te verzetten!
Succes

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:33

Ik vind het wel een lastige situatie hoor. En ook zo irritant toevallig. Maar goed, ik heb het tweede gesprek gezegd dat ik sowieso kom. Ze wilden het echt niet verzetten, heb ook uitgelegd dat ik een andere sollicitatie had staan, maar het kon echt niet. Het andere gesprek heb ik gister gemaild en uitgelegd dat er buiten mijn macht om een belangrijke afspraak voor me geplant was, waar ik echt niet onderuit kom. Ik heb het woord 'sollicitatie' niet genoemd maar het is ook niet gelogen. Ik heb gevraagd of het eventueel verzet kan worden naar later op de dag (dan trein ik lekker half Nederland door Lachen ) en m'n excuses aangeboden. Het ligt nu bij degenen die het gesprek voeren en zij gaan bedenken wat ze ermee willen. Ik ben benieuwd. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:23

Kaka schreef:
Assessment? Leuk om te doen, leer je altijd weer van. Mi kun je er niet echt voor oefenen, gewoon met een open blik instappen. Ik heb er nu een paar gedaan en ik vond vooral de uitslag van de persoonlijkheidstesten altijd een eye-opener. Gratis jezelf leren kennen Bloos Ook als je het niet wordt toch mooi meegenomen.

Nee, ik moet bepaalde computervaardigheden hebben. Nu heb ik dat wel een béétje gehad tijdens mijn studie, maar dat is helaas erg minimaal geweest en alweer wat weggezakt. Dus nu zit ik hard te oefenen op de laptop van mn vader met allemaal boeken erbij om het maar weer wat op te frissen. Morgenochtend is het zover, pfffff.... hoop maar dat ik normaal slaap vannacht Bloos

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:28

Succes morgenochtend dan Hoepsie! Ben wel benieuwd wat dat voor vaardigheden zijn die ze willen testen.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:30

Ik ook, maar ik moet werken met access enzo, dus naja.... dan maar weer even acces trainen, wat waar zit etc Knipoog Het blijft ongelooflijk hoe snel sommige dingen weer wegglippen uit je geheugen... Damn... begin wel zenuwachtig te worden nu Nagelbijten / Gniffelen