STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:28

Zo’n aanfluiting. Eerst werd de datum in januari al verzet naar 28 febr. en nu wordt het weer verzet, nadat mensen uren in de wachtrij hebben gestaan. Als ze daar al inkwamen.
Letterlijk geen stap verder :+ :')

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:17

SweetVanille schreef:
mvdende schreef:
Het is iedere keer hetzelfde liedje. Vandaag laatste keer dat uitsluitend "nieuwe" mensen mogen aanmelden, de volgende ronde mag iedereen die vorig jaar maart goedkeuring heeft gekregen ook weer meedoen. Dus verwacht dan nog meer problemen...

Ze leren er kennelijk niets van.


Nieuwe mensen? Nee, iedereen kan meedoen. Gaat per kalenderjaar.


Dat bedoel ik ook.

De 1e ronde vorig jaar was 1 maart.

Dus vandaag was de laatste ronde geweest waar uitsluitend mensen konden aanmelden die zich vorig jaar nog niet aangemeld hadden.

Vanaf 1 maart mag iedereen weer meedoen, óók diegene die vorig jaar maart al toezegging gehad hebben op de subsidie van vorig jaar.

Dus ik verwacht nog meer aanvragen de volgende ronde dan de huidige ronde.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:29

mvdende schreef:
Dat bedoel ik ook.

De 1e ronde vorig jaar was 1 maart.

Dus vandaag was de laatste ronde geweest waar uitsluitend mensen konden aanmelden die zich vorig jaar nog niet aangemeld hadden.

Vanaf 1 maart mag iedereen weer meedoen, óók diegene die vorig jaar maart al toezegging gehad hebben op de subsidie van vorig jaar.

Dus ik verwacht nog meer aanvragen de volgende ronde dan de huidige ronde.


Kalenderjaar loopt toch gewoon van 1 jan t/m 31 dec? Of je vorig jaar nu in maart of tijdens de laatste ronde subsidie hebt gekregen maakt niet uit.
Dit vandaag was de eerste ronde van dit jaar, dus iedereen vanaf 18 jaar zonder AOW mocht weer meedoen.

Roosch

Berichten: 36784
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:32

Ik zie niet helemaal in waarom het eenmalig pp zou moeten zijn, mits het budget ook daadwerkelijk gebruikt wordt waar het voor bedoeld is.

Thuiszitters die al dan niet een uitkering krijgen die een cursus voor de leuk gaan doen.. dat zouden ze echt keihard mogen uitsluiten als je het mij vraagt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 14:47

Roosch schreef:
Ik zie niet helemaal in waarom het eenmalig pp zou moeten zijn, mits het budget ook daadwerkelijk gebruikt wordt waar het voor bedoeld is.

Thuiszitters die al dan niet een uitkering krijgen die een cursus voor de leuk gaan doen.. dat zouden ze echt keihard mogen uitsluiten als je het mij vraagt.


Als ze de vraag niet aankunnen, kunnen ze nog overwegen om mensen mogelijk te maken het om het jaar aan te vragen.

Ik vind idd wel vooral dat ze eens moeten gaan kijken naar het aanbod. Nog steeds stonden er cursussen tussen waar je echt niets mee kunt.
En helemaal ermee eens dat deze subsidie niet beschikbaar mag zijn voor mensen die zich niet op de arbeidsmarkt begeven en dit ook niet meer gaan doen.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:06

Vayo schreef:
mvdende schreef:
Dat bedoel ik ook.

De 1e ronde vorig jaar was 1 maart.

Dus vandaag was de laatste ronde geweest waar uitsluitend mensen konden aanmelden die zich vorig jaar nog niet aangemeld hadden.

Vanaf 1 maart mag iedereen weer meedoen, óók diegene die vorig jaar maart al toezegging gehad hebben op de subsidie van vorig jaar.

Dus ik verwacht nog meer aanvragen de volgende ronde dan de huidige ronde.


Kalenderjaar loopt toch gewoon van 1 jan t/m 31 dec? Of je vorig jaar nu in maart of tijdens de laatste ronde subsidie hebt gekregen maakt niet uit.
Dit vandaag was de eerste ronde van dit jaar, dus iedereen vanaf 18 jaar zonder AOW mocht weer meedoen.


Oh.. my fout... je hebt gelijk.

Ik dacht dat het ging om 1 jaar na aanvraag. Dus maart goedkeuring = pas maart jaar erop weer mogen aanvragen. November goedkeuring = November jaar later aanvragen.

Maar het loopt inderdaad van 1 januari tot 31 december.


Hier met de laatste les bezig. Ondanks dat het een belachelijk slechte opleiding dus is, toch het één en ander geleerd, wat toch wel erg handig is voor mijn eigen huisdieren én voor huisdieren van een ander als ik die meeneem/ uitlaat. (Via Pawshake bijvoorbeeld)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:19

Maar een dergelijke cursus heeft dan toch 0 toegevoegde waarde voor jouw positie op de arbeidsmarkt als je het enkel gebruikt voor je eigen huisdieren en dieren die je voor een ander eens uitlaat? Daar is toch de subsidie helemaal niet voor bedoeld?

Hier kun jij dan niets aan doen, maar ik snap niet dat je subsidie aan kunt vragen voor dit soort cursusjes. Ik vond er sowieso een hoop onzin tussen staan.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar had je hier dan ook daadwerkelijk iets mee kunnen doen binnen dit vakgebied?
Want als je er dan vervolgens ook nog eens niets mee doet op werkgebied, vind ik het echt zonde voor de mensen die er naast pakken en wel een opleiding of cursus hadden willen volgen om echt hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Ik vind dat ze echt beter en strenger moeten selecteren wie er recht op hebben.

Ik werk in de zorg en volg intern wel eens trainingen, alleen hebben deze op papier weinig tot geen waarde. Ik had nu een mooie opleiding gevonden waardoor ik doorgroeimogelijkheden kon creëren. Het diploma is dan ook een erkend diploma. Daar heb ik specifiek naar gekeken.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:27

Vayo schreef:
Maar een dergelijke cursus heeft dan toch 0 toegevoegde waarde voor jouw positie op de arbeidsmarkt? Daar is toch de subsidie voor bedoeld?

Hier kun jij dan niets aan doen, maar ik snap niet dat je subsidie aan kunt vragen voor dit soort cursusjes. Ik vond er sowieso een hoop onzin tussen staan.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar had je hier dan ook daadwerkelijk iets mee kunnen doen binnen dit vakgebied?
Want als je er dan vervolgens ook nog eens niets mee doet op werkgebied, vind ik het echt zonde voor de mensen die er naast pakken en wel een opleiding of cursus hadden willen volgen om echt hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Ik werk in de zorg en volg intern wel eens trainingen, alleen hebben deze op papier weinig tot geen waarde. Ik had nu een mooie opleiding gevonden waardoor ik doorgroeimogelijkheden kon creëren. Het diploma is dan ook een erkend diploma. Daar heb ik specifiek naar gekeken.



De cursus die ik heb gedaan was puur theorie. De volledige MBO opleiding paraveterinair valt óók onder STAP, maar is Véél duurder dan €1000, want een volledige MBO opleiding met praktijk enz.

Een opleiding zal waarschijnlijk wél of niet goedgekeurd worden voor STAP onafhankelijk welke aanbieder. Dus zo kan het dat én deze theorie opleiding in aanmerking komt én de volledige opleiding met praktijk.

Ik zit op dit moment werkeloos thuis, al een jaar aan het wachten op de gemeente voor een intake voor werken bij de gemeente. Nu half maart de intake.

Ik heb trouwens de opleiding MBO 3 dierverzorging afgerond, dus dit past weldegelijk in mijn straatje Wat betreft scholingsrichting. Al is werk vinden in de dierensector erg lastig.

Afhankelijk van wat er uit de intake half maart gaat komen, wil ik een 2e opleiding gaan volgen in de richting waarin ik dan ga werken.

En als de overheid bepaalde cursussen goed keurt, wie ben jij dan om te bepalen dat iemand die niet mag gaan doen? Hetzelfde geld voor de toelatingseisen.... tussen 18 en aow mag iedereen subsidie aanvragen, wél of niet persé werkgerelateerd.... Dan had de overheid de regelementen maar anders moeten stellen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 15:44

mvdende schreef:
Vayo schreef:
Maar een dergelijke cursus heeft dan toch 0 toegevoegde waarde voor jouw positie op de arbeidsmarkt? Daar is toch de subsidie voor bedoeld?

Hier kun jij dan niets aan doen, maar ik snap niet dat je subsidie aan kunt vragen voor dit soort cursusjes. Ik vond er sowieso een hoop onzin tussen staan.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar had je hier dan ook daadwerkelijk iets mee kunnen doen binnen dit vakgebied?
Want als je er dan vervolgens ook nog eens niets mee doet op werkgebied, vind ik het echt zonde voor de mensen die er naast pakken en wel een opleiding of cursus hadden willen volgen om echt hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Ik werk in de zorg en volg intern wel eens trainingen, alleen hebben deze op papier weinig tot geen waarde. Ik had nu een mooie opleiding gevonden waardoor ik doorgroeimogelijkheden kon creëren. Het diploma is dan ook een erkend diploma. Daar heb ik specifiek naar gekeken.



De cursus die ik heb gedaan was puur theorie. De volledige MBO opleiding paraveterinair valt óók onder STAP, maar is Véél duurder dan €1000, want een volledige MBO opleiding met praktijk enz.

Een opleiding zal waarschijnlijk wél of niet goedgekeurd worden voor STAP onafhankelijk welke aanbieder. Dus zo kan het dat én deze theorie opleiding in aanmerking komt én de volledige opleiding met praktijk.

Ik zit op dit moment werkeloos thuis, al een jaar aan het wachten op de gemeente voor een intake voor werken bij de gemeente. Nu half maart de intake.

Ik heb trouwens de opleiding MBO 3 dierverzorging afgerond, dus dit past weldegelijk in mijn straatje Wat betreft scholingsrichting. Al is werk vinden in de dierensector erg lastig.

Afhankelijk van wat er uit de intake half maart gaat komen, wil ik een 2e opleiding gaan volgen in de richting waarin ik dan ga werken.

En als de overheid bepaalde cursussen goed keurt, wie ben jij dan om te bepalen dat iemand die niet mag gaan doen? Hetzelfde geld voor de toelatingseisen.... tussen 18 en aow mag iedereen subsidie aanvragen, wél of niet persé werkgerelateerd.... Dan had de overheid de regelementen maar anders moeten stellen.


Nou ja … stap staat voor stimulering arbeidsmarktpositie. Het is bedoeld om je positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Ik snap gewoon niet dat bepaalde opleidingen en cursussen ertussen staan, omdat ze weinig toegevoegde waarde hebben.

En dat is juist mijn bezwaar; dat de regels om aanspraak te maken op die subsidie in mijn ogen gewoon veel te soepel zijn. Als het potje oneindig is helemaal prima, maar het potje is dus beperkt. En ik spreek jou er niet persoonlijk op aan hoor. Je voldoet aan de soepele criteria dus groot gelijk dat je het aanvraagt.
Ik vind alleen de huidige soepele criteria niet passen bij een subsidie met de naam STimulering ArbeidsmarktPositie.

En ja dan vind ik het frustrerend dat ik graag in mijn huidige werkgebied wil kunnen doorgroeien, hiervoor een mooie opleiding vind, en vervolgens wederom in een wachtrij kom waar ongetwijfeld ook mensen inzitten die een cursus gratis voor de leuk gaan volgen.
Ik heb hier zelfs vrij voor genomen.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:04

Vayo schreef:
Nou ja … stap staat voor stimulering arbeidsmarktpositie. Het is bedoeld om je positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.

Ik snap gewoon niet dat bepaalde opleidingen en cursussen ertussen staan, omdat ze weinig toegevoegde waarde hebben.

En dat is juist mijn bezwaar; dat de regels om aanspraak te maken op die subsidie in mijn ogen gewoon veel te soepel zijn. Als het potje oneindig is helemaal prima, maar het potje is dus beperkt. En ik spreek jou er niet persoonlijk op aan hoor. Je voldoet aan de soepele criteria dus groot gelijk dat je het aanvraagt.
Ik vind alleen de huidige soepele criteria niet passen bij een subsidie met de naam STimulering ArbeidsmarktPositie.

En ja dan vind ik het frustrerend dat ik graag in mijn huidige werkgebied wil kunnen doorgroeien, hiervoor een mooie opleiding vind, en vervolgens wederom in een wachtrij kom waar ongetwijfeld ook mensen inzitten die een cursus gratis voor de leuk gaan volgen.
Ik heb hier zelfs vrij voor genomen
.



Ik snap je frustratie.

Maar dit heeft méér te maken met de zeer slechte staat van de UWV computers/ servers dan met mensen die "buiten de richtlijnen" vallen en óók een aanvraag wilden doen vandaag.

Als de servers/ systemen gewoon goed gewerkt hadden, was de kans aanzienlijk geweest dat je er vandaag gewoon doorheen gekomen was. Zeker als je er optijd bij was.

Ik zat in de 1e ronde (dus véél aanvragen) en klikte pas om 10:01 het scherm open en had de subsidie in één keer. Zelfs mensen die later pas inloggen hadden nog subsidie.

Het fiasco van vandaag heeft dus meer met het UWV te maken dan met mensen die snoep cursussen willen gaan volgen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:34

Maar ja, het mag wel om een cursus voor de leuk te gaan volgen. Je kunt daar boos om worden, maar zo zijn de feiten wel.
Maar ik ben het met je eens dat reike master bijvoorbeeld nu niet echt op de lijst met opleidingen past. Ik vind het zelfs geen opleiding, maar hooguit een cursusje.
Maar dat de servers er weer uit liggen komt niet door de mensen die een funcursusje aanvragen, dat komt gewoon doordat er te weinig capaciteit is.

Voor mezelf heb ik zitten denken aan een opleiding voor vakfotograaf. Ook daar werk ik niet in en zal er ook niet in gaan werken denk ik. Maar het is toch een vorm van hobby waar sommigen wel een beroep van maken. Dus dat die op de lijst staat snap ik eigenlijk wel. Het is geen reiki master ofzo.
Maar wegens alle negatieve berichten over wachtrijen e.d. nog nooit een stapbudget aangevraagd.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 16:44

germie schreef:
Maar ja, het mag wel om een cursus voor de leuk te gaan volgen. Je kunt daar boos om worden, maar zo zijn de feiten wel.
Maar ik ben het met je eens dat reike master bijvoorbeeld nu niet echt op de lijst met opleidingen past. Ik vind het zelfs geen opleiding, maar hooguit een cursusje.
Maar dat de servers er weer uit liggen komt niet door de mensen die een funcursusje aanvragen, dat komt gewoon doordat er te weinig capaciteit is.

Voor mezelf heb ik zitten denken aan een opleiding voor vakfotograaf. Ook daar werk ik niet in en zal er ook niet in gaan werken denk ik. Maar het is toch een vorm van hobby waar sommigen wel een beroep van maken. Dus dat die op de lijst staat snap ik eigenlijk wel. Het is geen reiki master ofzo.
Maar wegens alle negatieve berichten over wachtrijen e.d. nog nooit een stapbudget aangevraagd.


Niet zo door laten tegenhouden joh... het gaat echt vaker goed dan fout.

Als de systemen normaal werken, dan zet je op je laptop/ computer het scherm open en dan kom je in een wachtrij terecht. Dan kun je gemakkelijk ondertussen wat aan het huishouden gaan doen/ ander administratief werk achter de computer/ laptop... als je regelmatig een blik op het wachtrijen scherm werpt, gaat er niets fout.

Op een gegeven moment kom je er doorheen en dan is de aanvraag zelf binnen een minuut of 5 gedaan. Je vult wat gegevens is, upload het document van de aanmelding bij de opleider en klaar is Kees.

Je kan je gerust aanmelden bij een opleiding, de meesten hanteren het beleid: krijg je STAP toegewezen, dan kan je starten met de opleiding, krijg je STAP niet toegewezen, dan vervalt je aanmelding en dus zit je óók niet aan een betalingsverplichting vast.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:13

Maar het is gewoon krom. Er zijn mensen die een opleiding willen gaan volgen om hun positie op de arbeidsmarkt willen verbeteren. Maar als ruim de helft een opleiding willen gaan doen puur voor de leut hebben andere mensen geen kans meer op de subsidie.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:54

Ik heb moeite met funcursussen waar je toch nooit werk in kunt vinden. Maar een cursus wat wel degelijk een beroep is heb ik geen moeite mee. Maar de oude situatie met belastingvoordeel vond ik wel fijner. Dan kon je een heel specifieke cursus wel aftrekken voor bijvoorbeeld certified tester, wat nu niet kan omdat de aanbieder het niet aanmeldt voor stap.
Vooral de thuisstudie organisaties springen in het stap-verhaal, maar anderen krijgen toch hun cursisten wel en dan moet je dat zelf betalen.

SweetVanille
Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:59

Ik vind het schandalig hoe er soms wordt misgegund.
Iedereen heeft recht om te leren en kennis op te doen.

Roosch

Berichten: 36784
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 19:05

Ja hoor. Dat ben ik met je eens. Maar :
Citaat:
Als werkende of werkzoekende kunt u een STAP-budget van maximaal € 1.000 per jaar aanvragen voor scholing en ontwikkeling. U kunt deze subsidie gebruiken voor een training, cursus of opleiding. De subsidie heet STAP, wat staat voor STimulering Arbeidsmarkt Positie


Het budget is dus bedoeld voor mensen die werk zoeken of werken in het kader van een betere positie op de arbeidsmarkt. Het heeft niks met misgunnen te maken als er hier gezegd wordt dat het niet zo zou moeten zijn dat funcursussen toegestaan worden.

Fun doet men maar in hun eigen tijd en met hun eigen geld. Of met een andere subsidiepotje. Maar niet met een subsidie die bedoeld is om een arbeidspositie te verstevigen/ontwikkelen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:03

Maar wat is dan een funcursus? Een opleiding tot vakfotograaf, ja, fotograaf is een beroep, maar iedereen mag zich vakfotograaf noemen. Je hebt geen opleiding nodig. De meesten die zo'n opleiding volgen blijven in de hobby hangen en velen die er wat mee verdienen hebben nooit een cursus gedaan, of hooguit zoiets voor de lol. Ik verwacht er als ik het doe ook niet dat ik er een betere fotograaf van word, maar je kijkt ook eens in de keuken bij dingen als produktfotografie.

Reikimaster. Tja, het is op papier mogelijk iets om wat mee te verdienen, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die zo'n cursusje gedaan heeft en er werk van gemaakt heeft.

Massage? Ja, masseur is een beroep, maar wederom veel maren.

Bierkenner? Daar weet ik echt niet wat ik daar voor serieus iets bij moet bedenken. Maar deze kon ook gevolgd worden met subsidie.

Waar leg je de grens? Want iemand die vanuit de vakfotografie opleiding fotograaf is geworden vindt het wel nuttig. Maar iemand die het zonder cursus is vindt het niet nuttig.

Roosch

Berichten: 36784
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 20:55

De grens ligt bij mij aan het bijdragen aan een werkende functie.

Als iemand die niet werkt en ook geen plannen heeft om aan het werk te gaan een macrofotocursus doet om in de talloze uren dat die persoon thuis is insecten op de foto te zetten- voor de fun-, dan vind ik dat inderdaad niet passend bij het doel.

Doet een content creator een fotocursus om een beter beeld te krijgen bij welke foto's bij welke content passen, dan draagt dat prima bij aan het doel.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 21:01

Ja, maar stel ik doe als ICT-er zo'n cursus, dan kan het nog steeds zijn dat ik er ooit een bijberoep van maak. Dus dan mag het weer wel. Ook al heb je de intentie nu nog niet, want je hebt een vaste baan en hebt de zekerheid nodig.

En daar zit het hem in denk ik. Van je hobby je werk maken is iets waar velen van dromen, maar waar je soms wel een opleiding of cursus voor nodig hebt. Maar je weet ook dat 99.9% nooit aan het werk zal gaan om wat voor reden dan ook in de tak waar de (hobby)cursus in gevolgd is.

kosseh

Berichten: 2633
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:40

Ik vind het ook lastig waar de grens te trekken. Ook lastig dat het bedrag voor alle cursusen het zelfde is.

Zelf wil ik graag m'n master halen. Zodat ik sterker sta in m'n huidige functie en bij een baanwissel. Alleen zou die master mij €20.000 kosten. Zou 1 keer het STAP-budget kunnen aanvragen er voor. De oude regeling was een stuk gunstiger geweest.
Nu zou ik zelf dus nog €19.000 moeten betalen.

Iemand die een voor de leuk erbij cursus doet, die €1.000 is krijgt het volledig vergoed.
Vind dat best wel krom.

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 07:48

Hier gisteren ook een poging gedaan. Speciaal vrij genomen, maar helaas. Ik heb niet het geluk dat ik van m'n opleiding af kan zien als ik geen STAP budget krijg, ik moet dus sowieso betalen. Vind het niet erg hoor, want wil de curcus sowieso gaan doen met of zonder STAP budget, maat balen is het wel... hopelijk snel duidelijkheid over de volgende aanvraag.... iemand die weet hoe het zit als je aan de beurt bent? Dus als je uit de wachtrij bent? Stel je hebt dat niet meteen in de gaten, of je bent ergens mee bezig wat je niet ala minuut aan de kant kunt leggen, blijft de aanvraag dan gewoon open staan bijvoorbeeld een half uur, of gaat die op een gegeven moment weg?

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 07:50

Ik zit met hetzelfde als Kosseh. Ben blij dat ik de opleiding die ik net heb afgerond nog onder de oude belasting aftrek regel heb kunnen doen. Het liefst wil ik nog doorleren, maar met deze regeling is dat totaal niet aantrekkelijk meer.

Eapy

Berichten: 1753
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 07:51

Ik zit in dezelfde situatie als idylle, ga sowieso mijn opleiding wel doen als ik geen stap budget krijg. Zal dan €5000 zijn ipv €4000. Geen drama, maar als ik lees dat er mensen manifestatie en aromatherapie cursussen doen… tja, ik vind ook wel dat je dat ‘zelf’ mag betalen :\

Ben benieuwd of er nog een ronde wordt ingelast of dat ze deze skippen zoals die van januari.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:49

kosseh schreef:
Ik vind het ook lastig waar de grens te trekken. Ook lastig dat het bedrag voor alle cursusen het zelfde is.

Zelf wil ik graag m'n master halen. Zodat ik sterker sta in m'n huidige functie en bij een baanwissel. Alleen zou die master mij €20.000 kosten. Zou 1 keer het STAP-budget kunnen aanvragen er voor. De oude regeling was een stuk gunstiger geweest.
Nu zou ik zelf dus nog €19.000 moeten betalen.

Iemand die een voor de leuk erbij cursus doet, die €1.000 is krijgt het volledig vergoed.
Vind dat best wel krom.

Een beetje krom is het wel. Bij dure opleidingen was dat andere veel gunstiger. Ik zat meestal niet aan zo duur, maar nu kan ik helemaal niets meer volgen wat voor mijn vakgebied nuttig is zonder subsidie.

Maar wat ik ook krom vind is dat bijvoorbeeld de opleiding Freelance fotograaf bij de LOI binnen de 1000 euro valt, maar omdat het 17 maanden zou duren je dus 6 maanden zelf moet betalen. Je kunt wel sneller studeren, maar je bent bij stap verplicht om het per maand te betalen. Daardoor valt die opleiding voor mij af. Ik wil in 1 keer betalen. En zo'n opleiding ook sneller doorlopen. Voor mij duurt dat geen 17 maanden, dat weet ik nu al.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-03-23 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Eapy

Berichten: 1753
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: STAP-budget: 1000 euro per jaar voor studeren voor werkenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 08:51

Germie, daar heb ik niks van gehoord — ik kan mijn opleiding (2 jaar) volledig vooraf betalen.