Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:02

Dat kan gewoon :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:12

_Linn_ schreef:
Kan je bij duolingo een tweede taal beginnen?

Ik leer nu Engels vanuit het Nederlands omdat ik mijn Engels optimaal wil hebben maar kan ik daarnaast ook Spaans beginnen? Of gaat dan mijn Engelse weg tot waar ik nu ben?

Je kunt er zoveel doen als je wilt.
Of dat verstandig is, dat is natuurlijk een andere vraag haha.
Maar twee talen tegelijk leren is toch goed te doen.

Met de lingots heb ik nog niets gedaan. Wilde laatst een extra oefening aanklikken en zag dat ik daar een aantal lingots voor nodig had. Toen had ik dat aantal nog niet, maar nu wel. Dus misschien maar eens gaan doen nu :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:21

Ah oké, mooi dat dat kan!

Ik kan in principe gewoon al goed Engels maar ik wil het echt optimaal maken dus vandaar dat ik die doe. Maar is niet moeilijk dus.

Spaans weet ik al een heel klein beetje omdat ik 3 maanden in Spanje heb gewerkt en zo iets mee heb gekregen, maar praktisch alles is alweer vergeten haha.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:16

Ondertussen 4 talen aan het prutsen :p Frans en Duits onderhouden/opschonen en Spaans en Deens aan het leren.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:55

Ben al fijn bezig met Japans, de hirigana zit er bijna in, nu tijd voor grammatica en kanji. :D :D
Ben benieuwd, jammer dat wanikani alleen betaald is, ik hoor er veel goeds over.

Zijn er nog mensen die deze vakantie naar het land gaan waar ze de taal van leren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 09:08

Musiqolog Scots is een variant, geen dialect.

Maava nee was het maar waar. Mijn vakantie gaat dit jaar naar Almere.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:00

Koper schreef:

Sparen voor volgend jaar? :D

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:12

Maava: ik doe een poging tot het leren van Deens, nu ik hier 2,5 maand bij vriendlief in Denemarken ben. Volgens hem zit er heel wat vooruitgang in, volgens mij gaat het veeeeeeeel te traag omdat ik nog altijd bijna niks begrijp van de gewone gesprekken. Iets met teveel ineens willen ofzo :P

Ondertussen probeer ik mijn Frans weer iets op te halen, gewoon omdat het kan, maar dat blijkt erg ver weggezakt te zijn 8)7

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:17

Koper schreef:

Je weet net zo goed als ik dat er geen sluitende definitie is voor wat een taal is en wat een dialect. Dat het Schots vaak als een aparte taal wordt omschreven, komt vooral doordat veel Schotten dat zelf lang genoeg volhouden.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:47

Bootsiebob schreef:
Met de lingots heb ik nog niets gedaan. Wilde laatst een extra oefening aanklikken en zag dat ik daar een aantal lingots voor nodig had. Toen had ik dat aantal nog niet, maar nu wel. Dus misschien maar eens gaan doen nu :)

Als je lingots tekort komt (ik gebruik ze vooralsnog nergens voor) kan je gewoon even de Nederlands --> Engels of Engels --> Nederlands shortcut test doen, dan krijg je een berg van die dingen omdat je een hele hoop kopjes vrijspeelt. De vooruitgang van die cursus kan je dan resetten door de taal te verwijderen uit je cursuslijst en het zo weer opnieuw doen ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 13:56

musiqolog schreef:
Je weet net zo goed als ik dat er geen sluitende definitie is voor wat een taal is en wat een dialect. Dat het Schots vaak als een aparte taal wordt omschreven, komt vooral doordat veel Schotten dat zelf lang genoeg volhouden.

Ik heb het niet over taal of dialect. Ik heb het over variant.

maava haha nee ik ga naar een conventie die dit jaar toevallig in Nederland plaatsvindt. Het is steeds in een ander land.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:00

Oooh _Mirjam!! Slim, goeie tip !
Doet me een beetje denken aan cheaten bij een toets op school vroeger hahaha :Y)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:20

Ik heb het per ongeluk ontdekt omdat ik voor de fun zo'n Engels --> Nederlands test deed en mijn vriend wilde daarna die cursus als lessen gaan doen, dus vandaar dat ik het gereset had. Maarja, als je eenmaal wat verder bent dan heb je zo een overvloed aan die lingots hoor ;)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:05

Ik heb een hele leuke extensie gedownload, nu elke keer als ik een tab open krijg ik een nieuw japans woord. :D

Afbeelding

@Koper
Jammer, komt nog wel een keer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 18:37

Klopt het nou dat ik het op twee verschillende manieren geschreven zie?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:00

Ja, de bovenste versie is hirigana, de makkelijkste dat soortvan als ond alfabet werkt. Het onderste is katakana, wat een afleiding van de chineze tekens zijn. (Kan er iets naast zitten met de katakana, heb me daar nog niet enorm in verdiept. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 20:13

Dat bovenste vind ik veel duidelijker := Waarom zijn er twee verschillende soorten tekens? Heeft met de ene soort tekens het woord een andere lading dan met het andere? Of wat is het idee erachter?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:26

Had zelf eigenlijk geen idee dus even opgezocht. :+ bijzondere reden, blijf het jammer vinden dat hirahagana niet altijd gebruikt word. Katakana heeft meer dan 2.000 tekens.
"So to answer your question, the reason that the two exist is because they were created separately out of need at the time and they were originally used for two different purposes ― hiragana for a common language separate from the official writings (which used Chinese characters) and katakana as a supplement to official writing (and other text that used Chinese characters)."
http://japanese.stackexchange.com/quest ... na-created

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:14

Eh maava, verwar je katakana niet met kanji? Volgens mij (d.w.z. volgens alles wat ik gelezen heb) is katakana net als hiragana een alfabet met een beperkt aantal tekens. Het wordt iets anders gebruikt: hiragana wordt gebruikt om achtervoegsels te schrijven, katakana om onbekende en buitenlandse woorden uit te schrijven. Kanji, dat zijn Chinese tekens en daar zijner heel veel van.

Maar goed, ik kan de verwarring snappen, want dat stukje tekst dat jij aanhaalt is niet zo duidelijk.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:20

Je hebt inderdaad helemaal gelijk, via de telefoon zoeken gaat wat moeilijker. :Y) Ben er zelf nog niet helemaal thuis is dus vond het goed van mezelf dat ik er niet heel veel naast zat.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 16:09

Bij de action hebben ze taalgidsjes in veel verschillende talen voor maar 1 euro. Waarschijnlijk ga ik er niet mega veel mee doen nu ik ook duolingo doe maar ik kon het niet laten liggen en heb Spaans (ook mee bezig via duolingo en weet dat ik ook nog een klein boekje Spaans thuis heb liggen maar die is niet zo fijn), Italiaans (wilde ik na Spaans graag gaan doen), en toch ook maar Portugees en Grieks meegenomen. Al ga ik dat Grieks denk niet begrijpen met die rare tekens :P Iemand die dat al aan het doen is?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:38

Wat ik wel apart vind aan duolingo.... ik doe nu een paar keer achter elkaar de allereerste basis van Spaans omdat ik telkens nog wat fouten maak, maar hij blijft wel optellen hoeveel procent ik het beheers, terwijl ik elke keer dezelfde doe...

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:42

Dat fluency percentage slaat nergens op, vind ik. Het geeft wat mij betreft niks zinnigs aan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:09

Sheran schreef:
Zodanig dat je je in een relatief simpel gesprek goed kan redden en belangrijke dingen kan lezen. :) Je krijgt wel een aardige basiswoordenschat.

Ah ok! Zijn er mensen in dit topic die daadwerkelijk hun taal geleerd met Duolingo nu in de praktijk brengen? Ik werk als stewardess en doe regelmatig Franse vluchten. Ik heb nooit Frans gehad op school dus ben nu via Duolingo Frans aan het leren en ik vraag me tot nu toe nog ernstig af of ik hier echt voldoende uit leer om me in het Frans te redden tijdens werk. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 11:37

Kan je met Duolingo ook Spaans leren vanuit het Nederlands? Of alleen vanuit het Frans?