VWO 6 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:18

Vandaag ook de eerste 'echte' lesdag achter de rug. Ik ben heel erg gemotiveerd begonnen vandaag en heb ook direct mijn huiswerk etc afgemaakt.
Die motivatie is volgende week toch weer weg, dus probeer ik nu in ieder geval alvast iets te doen :Y)

NoorW schreef:
Ook ben ik er vandaag achter gekomen dat wij, leerlingen die dit jaar VWO examen doen, pechvogels zijn met het vernieuwde examenprogramma. Ik wist wel dat het verandert was, maar wat de specifieke veranderingen zijn, was ik me tot vandaag niet zo van bewust. Een heleboel vakken zijn kennelijk behoorlijk veel moeilijker geworden, er wordt strenger gerekend, we mogen geen grafische rekenmachine gebruiken behalve bij wiskunde, we moeten meer stof kennen (zeker voor natuurkunde is er echt veeeeel bij gekomen tov het vorige examenprogramma). Voor docenten zijn een aantal dingen ook geheel nieuw, dus moeten die hun weg vinden om het aan ons uit te leggen. Al met al, we hebben pech dat we de eerste nieuwe lichting zijn. Om iedereen hier maar even gerust te stellen :')

Standaard wij weer! :')
Ik wist wel inderdaad dat GR niet op examens van economie, natuurkunde en scheikunde gebruikt mag worden. Wij hebben dit in de 4e te horen gekregen en wij hebben onze GR dan ook alleen voor wiskunde proefwerken mogen gebruiken (we mochten GR wel gewoon in de lessen gebruiken maar niet tijdens proefwerken ec, sk en na).
Ik heb wel de planning van de examens gezien en ik kan gelukkig weer rustig adem halen, want ik heb nooit meer dan 1 examen per dag.

In ieder geval heel veel succes met je speech morgen, Noor! :j

cindy1000

Re: VWO 6 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:23

Ja heel leuk die aanscherpingen voor ons jaar :')
Oh ik wel 2x 2 op 1 dag :0

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:02

Ik heb 1x 2 dingen op 1 dag. M&O en Duits, dus het valt nog wel mee.
Ik vind de 6e om eerlijk te zijn ontzettend tegen vallen, ik heb veel meer huiswerk dan vorig jaar en ook echt geen puf om eraan te beginnen.

Ook heb ik op 30 september mijn referaat (vandaag ingeschreven) en ik weet echt niet wat voor onderwerp ik zal doen... Maatschappelijk relevant en wel een beetje tegen de mening van de rest van de klas in, omdat er een discussie moet komen... Iemand hier toevallig nog suggesties? :=

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:21

mingming schreef:
Ook heb ik op 30 september mijn referaat (vandaag ingeschreven) en ik weet echt niet wat voor onderwerp ik zal doen... Maatschappelijk relevant en wel een beetje tegen de mening van de rest van de klas in, omdat er een discussie moet komen... Iemand hier toevallig nog suggesties? :=

Neem bijvoorbeeld een stelling zoals:
Iedereen zou weekday vegetarian moeten worden. (https://www.ted.com/talks/graham_hill_weekday_vegetarian)
Zoiets is ongelofelijk veel voor te zeggen, maar levert altijd het een en ander aan protest op.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:09

Lesdag 4 zit erop. Tja, motivatie... ik heb gewoon weinig zin meer.

Die bruggers begin ik me wel aan te irriteren. Vooral dat kuddegedrag aan het begin van het jaar, in drukke gangen. Gelukkig hebben ze aardig wat ontzag voor ons bovenbouwers O:)

Succes verder iedereen!

Edit: typos.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 02-09-15 21:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:09

Succes met je speech, Noor. Hopelijk levert het iets op.
Van het nieuwe examenprogramma én dat we geen GR bij sk, na, etc. mogen gebruiken wist ik. Dat mochten wij ook al niet bij de SE's. :)

Ik heb tot nu toe ook al mijn huiswerk gemaakt, maar het valt mij ook op dat het veel meer is inderdaad. :+ Succes met het bedenken van een onderwerp mingming, daar ben ik niet zo goed in.

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:06

Hahaha ik heb nu al geen motivatie meer en heb pas 1 dag les gehad. Maandag hebben we intro-barbecue :)

En aanstaande vrijdag krijgen we te horen hoe het zit met ons PWS, heb alleen nog geen idee wat ik wil gaan doen. Wat doen jullie als PWS? Misschien kan ik hier nog wat inspiratie opdoen :D

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:09

NoorW schreef:
mingming schreef:

Neem bijvoorbeeld een stelling zoals:
Iedereen zou weekday vegetarian moeten worden. (https://www.ted.com/talks/graham_hill_weekday_vegetarian)
Zoiets is ongelofelijk veel voor te zeggen, maar levert altijd het een en ander aan protest op.

Dankje. Ik heb echter vorig jaar een betoog gehouden voor maatschappijleer over de bio industrie (inclusief vega) en dergelijke, dus dit is misschien iets te veel van het goede aan het worden :')

Ik zat te denken aan economische vluchtelingen, maarja, vluchtelingen zijn nu wel een beetje een uitgekauwd onderwerp aan het worden; iedereen heeft het erover (wel lekker maatschappelijk relevant :D )

Of misschien over het klimaat probleem, en om dan lekker tegendraads te zijn: we verwoesten de aarde niet, maar de mensheid (en dat geeft niet :Y) ).

Ik ga toch nog maar even heel hard nadenken over een onderwerp :o

@Emma_V, ik doe mijn PWS over Shakespeare :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:21

Ik heb morgen mijn eerste lesdag :'(
En natuurlijk liggen mijn boeken in het kluisje van een vriendin van me.. Super begin :')
Gister was de eerste officiële schooldag, alleen even een uurtje introductie. De eersteklassers waren met zo'n speurtocht door de school bezig. Echt gek, ik herinner me nog zo goed dat wij die ook hadden.. En nu zitten we gewoon in de 6e!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:23

Ik doe mijn pws over Brazilië en China en hoe opkomende landen kunnen opkomen in de huidige economie :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:24

EskeGirl schreef:
Ik doe mijn pws over Brazilië en China en hoe opkomende landen kunnen opkomen in de huidige economie :)

Goed onderwerp!

Wij doen het over de invloed van reclame op de consument. Wilde eerst iets bij Engels gaan doen, maar mijn lievelingsleraar geeft m&o, dus vandaar dat we daar een onderwerp van gekozen hebben :')

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:35

Ik heb dus echt nog geen idee -O-. Op dit moment denk ik dat ik iets met m&o ga doen omdat ik het best leuk vind en er ook redelijk goed in ben. Of toch duits, economie of geschiedenis? Heeelp ik weet het echt niet haha. Heb ook nog geen enkel idee met wie ik het ga doen, hopelijk snap ik er na vrijdag iets meer van.

Ik kies bewust geen Engels voor het PWS, omdat ik ook al een extra examen moet doen voor het IB, en anders word ik denk gek :'). Ohja voor degene die IB doen hier, hebben jullie al een indicatie gekregen over standard of higher level?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:54

Ik heb eco met aardrijkskunde :)
Ik ook bewust geen Engels, persoon met wie ik het samen doe wilde dat wel.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:19

Ik doe mijn profielwerkstuk over de genetica van sportpaarden, gericht op het KWPN!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:09

Ik doe mijn pws over borstkanker. We hadden eerst een docent als begeleider maar die is nu met pensioen. Nu wil nummer twee ineens dat we wel onderzoek gaan doen terwijl dat van nummer een niet hoefde. Oké, bij een vwo-klas is dat ook wel logisch maar her is weer lekker geregeld met communicatie tussen de leraren als ze dat niet afspreken (ons is gezegd dat onze vorige begeleider alles dou doorgeven aan de nieuwe zodat we sniet sulke dingen zouden krijgen)

Regenpier, wat een ontzettend leuk onderwerp!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:37

Leuke onderwerpen allemaal!

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:21

Ik doe mn pws over cyberpesten, en uiteindelijk moet er een aanpassing komen van ons huidige pestprotecol op school

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:50

Mijn pws gaat over bioplastics en die vergelijk ik met petrochemische plastics. Vooral scheikunde dus.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:43

NoorW schreef:
Mijn pws gaat over bioplastics en die vergelijk ik met petrochemische plastics. Vooral scheikunde dus.

Het enige woord wat ik hieruit begrijp, is scheikunde :')

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:53

NoorW schreef:

Hebben jullie het hoofdstuk over de kunststoffen al gehad?
Ik heb een deel scheikunde in mijn profielwerkstuk.
Ik ga het houden over de reactie van onze hersenen op kalmeringsmiddelen

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:56

Al jullie PWS'en klinken zo slim :+

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 16:06

Ik ga mijn PWS doen over speur- en reddingshonden
Goed nieuws, het officiële rooster is bekend en die blijft wat het tijdelijke rooster was, ik ben helemaal happy! *\o/*

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:46

Imke1998 schreef:
NoorW schreef:

Hebben jullie het hoofdstuk over de kunststoffen al gehad?
Ik heb een deel scheikunde in mijn profielwerkstuk.
Ik ga het houden over de reactie van onze hersenen op kalmeringsmiddelen

Wij hadden voor scheikunde helemaal geen boek :P Volgens mijn docent hebben we nu eigenlijk alle examenstof al gehad. En dat klopt denk ik ook, aangezien ik alles wat in samengevat scheikunde staat, herken.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:48

Hélène, Shakespeare, leuk! Wat is je onderzoeksvraag?
De onderzoeksvraag van mijn PWS luidt: 'In hoeverre wordt een verhaal anders ervaren als het in een andere taal (Duits) gelezen wordt?' Ik ben namelijk benieuwd of je dan een andere kijk hebt op goed/kwaad en karakters van personages, bijvoorbeeld :)

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:50

Wat hebben jullie interessante profielwerkstukonderwerpen zeg! Die van mij gaat over de invloed van de mens op de evolutie van dieren... vooral biologisch :)