Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

Re: Afstuderen in 2015, wie oh wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:22

Bij ons is het gehele afstuderen 840 uur.. waarvan 560 uur voor het onderzoek is en de overige 280 voor profilering (visiedocument en meesterproef).

het onderzoek is in totaal 20 studiepunten, 10 zijn er voor de profilering.
Als we interviews gebruiken moeten het er tussen de 15-20 zijn.
Wij moeten sinds dit jaar ook voor het eerst alleen onderzoek doen. Wel hebben ze ons de vrijheid gegeven om niet verplicht een opdrachtgever te zijn, je mag ook je eigen opdrachtgever zijn maar nmoet het onderzoek wel overdragen aan de beroepspraktijk.

Hoop verschil zo tussen al die scholen

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:26

Bij ons is het onderzoek deel dit jaar voor het eerst enorm veranderd.. vorige jaren moest er wel gewoon een scriptie opgeleverd worden maar dat is nu dus afgeschaft.. dus ik heb geen voorbeelden :+ Leuk man.
En wij moeten ook echt voor bij een bedrijf afstuderen.. waar we maar 1 dag in de week voor het bedrijf zelf mogen werken.. zitten de meesten dus niet op te wachten. Dus ik heb probably een half jaar vertraging omdat ik so far niets heb kunnen vinden.. Ook heel fijn :+

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:48

Hallo allemaal, ik weet niet meer of ik me al eens gemeld heb in dit topic, anders doe ik het graag nu nog eens :+

Afgelopen maandag ben ik begonnen met afstuderen. Ik doe de HBO opleiding Logistiek en Economie en studeer af bij een Waterschap. Mijn onderzoeksvoorstel is goedgekeurd vorige week en ben nu bezig met het onderzoeksplan. Vrijdag heb ik een afspraak met mijn begeleider om alles even door te spreken. Tot nu toe voel ik me erg welkom bij het waterschap, dus dat is al erg fijn. Iedereen is aardig, lekker informeel en ze willen allemaal graag helpen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 23:07

Ho dames, maar dit is niet het enige waar ik op afstudeer. Ik heb ook een praktijkdeel, namelijk het maken van beeldend werk en ik heb mijn eindstage nog. In het voorbereiden van theorielessen gaat altijd heel veel tijd zitten en dat moet je naast je stagedagen doen, én naast je beeldend werk, én naast je eindonderzoek. Ook ik ben van mening dat de verschillen wel errug groot zijn hoor. :+ Zijn jullie naast het onderzoek nog bezig met het afronden van andere vakken, of zijn jullie alleen bezig met het schrijven van jullie scriptie?

Edit: We moeten verder nog een dag organiseren voor alle leerjaren waarin informatie zal worden gegeven over educatie in het (kunst)onderwijs. We proberen nu meester Bart te regelen om een lezing te komen geven op de academie.
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 04-02-15 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:11

Ik doe alleen nog dit onderzoek en dus de scriptie.. Verder nog 3 onderdelen van het 2e jaar, slb portfolio etc :oo :+

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:47

Ik doe onderzoek en schrijf dus daarna scriptie en volg daarnaast steeds nog 3 vakken. Eerste half jaar was ik dus minder met mn onderzoek bezig en volgde ik steeds 6 vakken (minor) en onderzoeksvoorstel dus.
Voor het onderzoek staat bij ons 560 uur :=

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:55

Ik heb mn minor net afgerond en ben nu twee weken fulltime bezig met afstudeer plan en daarna is het afstudeer stage + 'onderzoek' + product opleveren.
En ik moet ook nog 2 vakken herkansen van vorige jaren dus dat komt er ook nog bovenop :+
Maarja dat is in de situatie waar ik nog een stage weet te vinden binnen nu en een week.. anders heb ik gewoon een half jaar waarin ik alleen die 2 vakken moet herkansen en dan pas in september beginnen met afstuderen.

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:13

Bij mij scheelt het dat ik al iets langer over mijn scriptie doe en dus de rest allemaal al heb afgerond. Maar ik geloof dat je bij ons ook al wel al je tentamens gehaald moest hebben anders zou je sowieso vertraging oplopen..
Ik heb morgen een afspraak met de opdrachtgever staan, aan de ene kant heel spannend omdat ik nu pas voor het eerst feedback van hun krijg, maar ik kreeg vandaag een sms'je dat ze nog niet mijn hele stuk had gelezen dus of we er samen doorheen konden. Ik verwacht er dus ook weer niet zo heel veel van.

Uiteindelijk maakt het ook niet veel uit wat zij er van vinden want zij bepalen mijn cijfer niet maar het zou toch wel fijn zijn als er daadwerkelijk iets mee gedaan wordt en niet direct in de prullenbak beland :o

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:28

Mijn afstuderen bestaat uit 30 EC die zijn onderverdeeld in 3 eindstukken, namelijk;
- Een onderzoek van 20 EC (560 uur)
- Een visiestuk van 7 EC (196 uur)
- Een live assessment van 3 EC (84 uur)

Als ik alle uren optel en deel door het aantal weken dat ik heb voor het onderzoek (16 weken) dan kom ik op 52,5 uur per week. Tel daarbij op dat ik 24 uur per week werk, en dan kom ik tot de conclusie dat het retedruk gaat worden.... :+

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:50

Dan wordt het inderdaad alweer anders Adamootje!
Zou tof zijn als meester Bart kan komen. Vind dat echt een hele inspirerende man. :)

Welkom marjan19. :) Fijn dat je onderzoeksvoorstel is goedgekeurd!

Hopelijk kan je toch nog een afstudeerstage vinden xNavatu..

Ik kom op iets soortgelijks uit Marrit89. := En ik werk 8-16 uur er naast (verschilt wat). Druuuk idd! :oo

Die afstudeerminor die ik doe bestaat uit 30 EC. 18 EC onderzoek, 2x 3 EC voor trainingen (waarin we een beleidsstuk moeten schrijven, ouderavond organiseren en hulpverleningsgesprek met een 'echte' cliënt moeten voeren, laatste 2 onderdelen voldoende is voorwaardelijk voor het inleveren van je onderzoeksverslag), een essaytentamen van 4 EC (ook voorwaardelijk) en 2 EC 'professionele profilering', waar ook het eindassessmentgesprek onder valt.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 10:53

Dat is inderdaad errug druk met werk erbij, Marit. :oo
Bij ons zijn de verhoudingen als volgt:

12 EC eindstage
12 EC beeldend werk
10 EC eindonderzoek
4 EC examen

Mijn eindstage rond ik halverwege maart af.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:42

Hier is het eigenlijk heel simpel :+

28 EC voor het complete afstuderen. Volgens school komt dat neer op grofweg 800 uur in totaal, dus 20 weken x 40 uur. Mijn projectvoorstel maak ik in de eerste 3 weken, daarna heb ik nog een week om te verbeteren indien nodig. Het onderzoek zelf loopt grofweg van week 6 tot week 16 (hangt ook van jezelf af). Best kort eigenlijk.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:25

Interessant om te lezen dat het overal nét even anders gaat. Ik heb voor mijn afstuderen gewoon een half schooljaar, dus 30 ETCS. Dat houdt in dat ik mijn afstudeerstage doe bij een bedrijf, daarbinnen een product maak (software), een onderzoek doe én een scriptie schrijf.

Daarnaast ben ik nog wat losse eindjes aan het wegwerken, heb al 2 tentamens gehaald dus ik hoef alleen nog een opdracht te doen en in te leveren tijdens mijn stage. Na de stage moet ik dan nog een project voor 4 ECTS en een tentamen te maken. Het einde is eindelijk in zicht! *\o/*

Hebben jullie al een idee waar je wil werken na het afstuderen? Mijn stagebegeleider vroeg me dit gister, en ik wil eigenlijk heel graag in dit bedrijf blijven, maar ik ben zo'n kneus om dat niet te durven zeggen :+

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:28

Ik kom even binnenvallen, vanaf volgende week ben ik ook aan het afstuderen:D
Ik ben Mieke, 22 jaar en doe Diermanagement aan het Van Hall Larenstein in Leeuwarden.
Ons afstuderen is geloof ik 800 uur per persoon...

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:34

Welkom :)

Inderdaad, er is echt geen enkele school waarop het allemaal hetzelfde gaat :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:39

Welkom Mieke! Ik zit ook op het Van Hall Larenstein :D

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:13

Net terug van school, heb mn feedback op mn onderzoeksplan gehad. heb een no-go zoals iedereen bij ons in de groep. Veel feedback, mn praktijkprobleem moet breder beschreven worden. Ben gelijk weer helemaal in de stress. #)

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:47

Komt goed amandananana :(:)

Bij ons op school is het ook een half jaar fulltime afstuderen. Moet ook voor een organisatie en wij mogen helemaal niet meewerken bij de organisatie zelf, erg lastig om te vinden dus..

Na alle ellende heb ik bij mijn conceptbespreking gelukkig te horen gekregen dat ik door mag voor mijn afstudeerzitting *\o/* Maandag de definitieve scriptie en procesverslag etc. inleveren en dan waarschijnlijk in de laatste week van februari mijn afstudeerzitting/verdediging. Nu dus ook nog even heel hard werken aan de dingen die nog verbeterd of veranderd moeten worden aan mijn scriptie.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:20

Komt goed, amandananana! :(:)

Waah, Jitske, nu komt het afstuderen wel heel dichtbij! Veel succes gewenst alvast.

Welkom, Mieke.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:20

Had net een superleuke voorlichting over master Jeugdzorg. Hogeschool Leiden is de enige die dat aanbiedt en omdat je relevante werkervaring moet hebben en dat nu lastig is bieden ze traineeships aan (20 uur pw werken tegen stagevergoeding). Maar financieel gezien is het lastig want zou dan weer bij mn ouders moeten wonen... zo lastig allemaal :=

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:54

Welkom Mieke!

Dat is even een domper amandananana, maar even een beetje rust creeeren en er dan weer vol tegenaan.

Wauw Jitske! Dat klinkt goed! Succes met de laatste loodjes!

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:44

Oh balen amandananana.
Bijna klaar dus Jitske? Spannend!
Kirsha: hoe ver sta jij er dan voor met afstuderen? (ik heb niet het hele topic doorgespit..)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:14

Ik ben deze week begonnen, nu dus nog bezig met mijn projectvoorstel. Maandag heb ik de eerste tussentijdse bespreking met mijn begeleider.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:25

Mag ik me ook melden? :)

Ik begin morgen "officieel" met mijn scriptie. Of nouja, met mijn onderzoeksvoorstel. 29 mei is de deadline dus nog zo'n zestien weken de tijd. Gelukkig mag ik afstuderen bij mijn voormalige stageplaats. Desondanks ervaar ik veel struggles bij het vinden van een echt goed onderwerp en het vormgeven hiervan. Ik zie het nu al bijna niet meer zitten zonder dat ik echt begonnen ben. :')

Veel succes allemaal!

Edit: ik studeer trouwens Sociaal Juridische Dienstverlening.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:30

Natuurlijk Sourire, welkom :) Niet teveel zorgen maken hoor, je hebt in ieder geval al een plek, dat is een begin! Hebben ze daar niet iets wat nog 'op de plank ligt'?

Ik kreeg zojuist een mail van mijn begeleider dat ik goed bezig ben *\o/* Vanmiddag mijn theoretisch kader verder uitwerken en een conceptueel model in elkaar knutselen.