Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:35

Lienek, een schuld opbouwen om in je toekomst te investeren kan geen kwaad. Discutabel onderwerp. :)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:40

Nickyyyy schreef:
Lienek, een schuld opbouwen om in je toekomst te investeren kan geen kwaad. Discutabel onderwerp. :)

Maar om dan de eerste 35 jaar een schuld af te betalen daar heb ik geen zin in.

Daarnaast heb ik geen ouders die mij daarin kunnen/willen bijstaan.

1 les die ik heb geleerd is om nooit in de schulden te raken.

En als ik dit jaar schulden vrij kan.. Dan ga ik niet volgend jaar schulden maken

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:43

Lienek schreef:
Nickyyyy schreef:

En als ik dit jaar schulden vrij kan.. Dan ga ik niet volgend jaar schulden maken

Maar, als ik vragen mag, ga je dan gelijk werken? En dan voor de rest van je leven ongeschoold werk doen, of leren in je baan(zoals bij de Kruidvat bijvoorbeeld kan), of eerst verdienen en dan toch later studeren?

Captain

Re: Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:48

Je betaalt elke maand een klein bedrag terug afhankelijk van de hoogte van je loon en je hoeft pas na 7(?) jaar te beginnen. Als je dat gewoon automatisch afschrijft elke maand heb je daar toch geen omkijken naar?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:50

DaisyDarling schreef:
Lienek"
[quote="Nickyyyy schreef:

Maar, als ik vragen mag, ga je dan gelijk werken? En dan voor de rest van je leven ongeschoold werk doen, of leren in je baan(zoals bij de Kruidvat bijvoorbeeld kan), of eerst verdienen en dan toch later studeren?[/quote]
Dat weet ik nog niet precies.
Ik heb altijd in de paarden gewerkt en kan daar altijd wel weer aan de slag. Zeker als ik zie dat er mensen 4 jaar studeren voor dezelfde baan die ik in de paarden had.
Maar ik wil liever iets anders doen wat minder fysiek zwaar is.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:51

Een studieschuld is in mijn optiek wel een ander soort schuld als een lening.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:52

Zoals ik al zei, discutabel onderwerp. Ik persoonlijk zie het als investeren in je toekomst. Tuurlijk, je hebt gelijk met niet in de schulden raken alleen denk ik dat je moet kijken naar wat voor schulden. Een studieschuld is een totaal andere schuld dan van een creditcard.

Uiteraard moet je zelf beslissen, uiteindelijk is het jouw toekomst. Alleen als tip wil ik je meegeven voordat je gelijk 100% nee zegt, verdiep je er eerst goed in. Het klinkt namelijk erger en enger als dat het daadwerkelijk is. Het gaat wel om je toekomst :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:54

Zeker als die studie echt is wat je graag wilt, je leeft maar één keer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:03

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-26 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:09

Oeh, een Engelse vriend(of een verhuisde Nederlander?), leuk! :))
En die programma's klinken echt goed. Wat ontzettend jammer dat dit in de UK zit, want anders had ik me daar echt in verdiept.
Via Nyenrode kun je dus ook werken/leren en ik wil, als accountancy me bevalt, daar proberen binnen te komen. Echt heel erg tof wat jij wil gaan doen, stoer joh, zo je droom om naar het buitenland te gaan achterna :j *D

Edit op jou toevoeging; ach, een studentenleven is misschien ook niet alles. Het is toch ook wel fijn om gelijk met een beetje stabiliteit te beginnen, lijkt me. En op stap gaan en vriendinnen maken lukt je met je job ook wel toch? Het lijkt me wel fijn om alvast iemand te kennen in Engeland(je vriend dus), dan bouw je vast snel een sociaal leven op. En pubbs zijn toch veel leuker dan nederlandse kroegen, althans volgens mijn ouders :+
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 24-07-14 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:11

Lijkt me een hele gave ervaring in het buitenland studeren.. Ben wel van plan mijn stage in jaar 3 in het buitenland te gaan doen. Meer mensen?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:13

Ik twijfel er nog over, wil het alleen als het echt iets toevoegt aan m'n studie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:37

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-26 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:47

Aii karamba, ik heb vandaag wat studieboeken binnengekregen := Heb er even gauw doorheen gebladerd. Heftig haha xD

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:13

Ik zag mn studieboeken en dacht: yes! :p

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:16

Ik heb ze ook al allemaal binnen! :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:21

Eulogy schreef:
DaisyDarling schreef:
Oeh, een Engelse vriend(of een verhuisde Nederlander?), leuk! :))
En die programma's klinken echt goed. Wat ontzettend jammer dat dit in de UK zit, want anders had ik me daar echt in verdiept.
Via Nyenrode kun je dus ook werken/leren en ik wil, als accountancy me bevalt, daar proberen binnen te komen. Echt heel erg tof wat jij wil gaan doen, stoer joh, zo je droom om naar het buitenland te gaan achterna :j *D

Edit op jou toevoeging; ach, een studentenleven is misschien ook niet alles. Het is toch ook wel fijn om gelijk met een beetje stabiliteit te beginnen, lijkt me. En op stap gaan en vriendinnen maken lukt je met je job ook wel toch? Het lijkt me wel fijn om alvast iemand te kennen in Engeland(je vriend dus), dan bouw je vast snel een sociaal leven op. En pubbs zijn toch veel leuker dan nederlandse kroegen, althans volgens mijn ouders :+

Haha Engels ja! Of nou ja, Welsh eigenlijk, ik mag 'm niet Engels noemen :') Hij is net afgestudeerd (rechten in Cardiff, mocht ik toch gaan studeren lijkt dat me ook een hele leuke universiteit) en is net een week geleden verhuisd naar Bristol voor z'n werk :j
Ik weet het niet zeker, maar je hebt natuurlijk kans dat je dit soort programma's ook in Nederland hebt! Dat via Nyenrode klinkt wel een beetje hetzelfde, en als je daar binnen weet te komen zit je natuurlijk altijd goed.
Ja ik zie het ook helemaal zitten :D Zeker omdat je dan meteen gaat werken en zo, ik heb gymnasium gedaan en kán dus best wel leren maar ik ben veel liever gewoon in de praktijk bezig. En dat je meteen gaat verdienen (en geen studieschuld hebt!) is natuurlijk ook niet verkeerd, haha.

Ja precies, je blijft de weekenden ed natuurlijk gewoon vrij hebben en via dat programma en via huisgenoten vind je snel genoeg vrienden denk ik :j Haha, het hele uitgaansleven vind ik leuker in Engeland dan hier dus wat dat betreft moet het inderdaad wel goed komen! Vind het inderdaad wel fijn dat ik het allemaal al een beetje ken dan, helemaal nieuw zal het allemaal niet zijn.
Jij gaat naar de HvA toch, of heb ik dat helemaal verzonnen?

Klinkt allemaal zo tof. "alvast" heel veel plezier :D
En ja, HvA klopt helemaal. Altijd al naar Amsterdam gewild, dus dat gaan we doen. Mijn vriend woont daar overigens ook, harstikke handig natuurlijk *D

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:24

Nu al terug gebeld door digid.
Ze konden alleen mijn laatste aanvraag terug vinden.. Wat zeeer raar is aangezien ik de mails nog heb waarin ook staat dat ik een aan vraag heb gedaan.
Ik hoor volgende week meer.. Ben erg blij dat ze het voor mij gaan uit zoeken en dat ze ook bereid zijn mij te helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:25

Dankje! :D
Amsterdam is leuk! Ik vond de UvA niet zo leuk haha, maar de HvA is natuurlijk een heel ander verhaal. Zit je dan bij Amstel of..?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:03

Eulogy schreef:
Dankje! :D
Amsterdam is leuk! Ik vond de UvA niet zo leuk haha, maar de HvA is natuurlijk een heel ander verhaal. Zit je dan bij Amstel of..?

Bijlmer :+
Als je bekend bent met lijn 54 metro, dan op strandvliet 5 minuutjes lopen. Rechts van de Arena, naast het ROC en voor de grote kantoren.
Mijn vriend zit op de Uva, eerst in Sciencepark en nu op het AMC. Hij vindt het daar wel okee, maar dit zijn wel heel andere faculteiten dan waar jij zat.

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:07

@Dewirox
Ik ga die ook doen! Ga jij ook naar het introkamp?
Heb hiervoor havo gedaan, wilde fysiotherapie gaan doen, maar niet door decentraal en niet door normale loting gekomen :(

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:32

Vandaag eindelijk mn boekenlijst binnen gekregen.

Nu maar gaan zoeken.. Waar hebben jullie ze allemaal vandaan?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:45

Eigenlijk hoor ik niet in dit topic, maar ik vind het gewoon leuk om mee te lezen! :D

Je zou op Bookmatch kunnen kijken, verder Marktplaats en Bol.com verkoopt ook tweedehands boeken.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:01

JustFenna schreef:
@Dewirox
Ik ga die ook doen! Ga jij ook naar het introkamp?
Heb hiervoor havo gedaan, wilde fysiotherapie gaan doen, maar niet door decentraal en niet door normale loting gekomen :(

Wat leuk! Eeeeeindelijk iemand die ook BT gaat doen :). Ja, ik ga zeker naar het introkamp, vanmiddag de mail gehad en het klinkt allemaal super leuk! Ben benieuwd waarom ze willen weten of ik een relatie heb en wat voor ondergoed ik draag haha. En dan nog die dozijn eieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:35

Sharon wat rot dat je, je paard te koop hebt moeten zetten :(:) Lijkt me een erg leuk beestje, als ik er het geld voor had gehad had ik haar zo van je overgenomen..

Wbt lenen.. Ik leen eigenlijk al sinds het begin van mijn studie bij. Ik ging op kamers en als je ouders je huur niet betalen kan je niet anders dan bijlenen, geloof mij. Of je moet erg veel spaargeld hebben, of anders een goed baantje. Op jezelf wonen is gewoon ongelofelijk duur, vooral in studentensteden. Mijn huur is al dubbel de basisbeurs voor uitwonenden := Ik heb er zelf niet zo veel problemen mee, de enige rente die je erover betaald is de inflatie, en het is inderdaad een investering in je toekomst en daarbuiten is het de enige schuld waar je nog een hypotheek bij mag aanvragen.

Ik zeg niet dat het ideaal is, want het is wel een schuld.. Maar studeren (op jezelf wonen met name) is gewoon niet mogelijk als je niet bijleent. Dat kan je van mij aannemen, woon al anderhalf jaar op mezelf en ik ken eigenlijk niemand die niet bijleent, behalve de meiden die de huur van hun ouders krijgen.