Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:09

@ Nicky84
Jammer genoeg niet, de enige die ik zo gek zou krijgen om me nu te brengen is mijn vriend en die is ook aan het werk.

Van mijn moeder kreeg ik al een bericht dat de weg niet te doen is en beter kan afbellen, als zelfs mijn moeder het al zegt :+
Het ligt hier nu tot ongeveer de stoeprand en het sneeuwt nog steeds flink door, dus ik ga denk maar bellen voor aan andere afspraak.

SuSem

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:13

En het openbaar vervoer?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:20

in het dorp hier is het glibberen, hond had dikke pret in ieder geval :+
maar buiten het dorp (provinciaal en snelweg) is het wel te doen

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:20

Ik heb hier geen OV in de buurt, dan moet ik eerst naar Alphen a/d Rijn en dat is al ruim 10 km.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:22

Hier is het nog wel redelijk te doen allemaal, alleen begint t nu net weer een beetje te sneeuwen, yuk :(
Ik heb zo'n hekel aan sneeuw, bah.

In ieder geval heb ik nu 3 sollicitaties lopen en ga ik zo nog even een brief schrijven voor nummer 4.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:23

In ieder dorp rijdt toch wel een bus?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:24

Hier in Groningen sneeuwt het lichtjes, het blijft niet eens liggen. Maar het is zoooo druk. Iedereen belt

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:27

Hier dus niet :')
Als het hier allemaal overgenomen is komt er wel een rijden, maar dat is ergens halverwege december.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:49

SuSem schreef:
In ieder dorp rijdt toch wel een bus?
neuh hoor :=
hier wilden ze het ook afschaffen...nu hebben we buurtbusjes met vrijwilligers...levensgevaarlijke pensionado's ;)
had net zo lief geen bus gehad , na een paar keer nog al creatieve tot ronduit debiele acties te hebben meegemaakt in die buurtbusjes, hebben we wel OV, maar durf ik het niet te gebruiken :n

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:55

Lekker handig Sonja :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:04

ja joh...als je hier ook afhankelijk bent van het OV ben je screwed...doe zo een uur langer over iets met het OV tov met de auto...
gelukkig nu een autootje, kan ik ook wat verder van huis zoeken wat betreft werk.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:06

PercyLeen schreef:
Laat ik voorop stellen dat het mijn droombaan ook niet is :+ Maar in het kader van: je moet iets...

Ik hou mijn hart echt vast, zoveel mensen zitten thuis en de ww houdt een keer op..en wat dan? Ik kan daar echte klamme handjes van krijgen.

Laten we iig heel hard duimen dat 2013 beter wordt!

Detailhandel doen wij niet (omdat winkeliers zelf heel makkelijk aan mensen kunnen komen) maar ik heb op dit moment HBO opgeleide mensen in het magazijn staan..triest he! Als het gaat om vacatures met uitzicht op vast zullen wij geen overgekwalificeerde mensen aanbieden, omdat zij zodra de markt weer aantrekt zullen gaan lopen en daar is onze opdrachtgever dus niet mee geholpen.

Klopt! En tegelijkertijd gaat de pensioenleeftijd omhoog. Het is heel triest dat HBO opgeleide mensen in het magazijn staan. Ik heb het idee dat je als HBO'er bij een aantal functies buiten de boot valt. Je ziet een verschuiving van WO'ers die op HBO functies reageren. Maar als ik als HBO'er op een MBO functie reageer dan kan ik de functie niet krijgen omdat ze bang zijn dat je weer weg gaat als er wel weer banen zijn. Daarnaast is het vaak uitvoerend werk en daar willen ze geen HBO'er voor aannemen. Het is echt lastig want ik merk dat ervaring nu het meest wordt gevraagd. Als je niet 100% aan de functie eisen voldoet dan zijn er tien anderen die dit wel doen. Dit terwijl je heel enthousiast bent over een vacature. :(

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:12

Ja lastig. Maar HBO is niet alles. Ik heb 1 jaar MBO gedaan en ben daarna gaan werken. Ik heb vakgericht nu zo'n 8 jaar werkervaring en mag mezelf senior noemen, op mijn 26e. Ik zit op HBO niveau qua werkervaring, en qua salaris er dik boven. Voor de werkgever is aantoonbare werkervaring, goede referenties en een sterk netwerk vaak belangrijker dan een HBO papiertje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:00

Piloetje, dat gaat tegenwoordig ook niet meer op. Mijn ervaring is ook dat ze mbo'ers op hbo functies zetten omdat die goedkoper zijn... Ben zelf hbo niveau zonder opleiding en met die combi willen ze toch niet vaak in zee :n

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:42

Toch kom ik nergens aan de bak omdat ze hbo'ers zoeken....

renate5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:46

En ik heb HBO en kom niet aan de bak omdat ik te weinig werkervaring heb. Of te hoog opgeleid ben?? Dit laatste vind ik zo vreemd. Ik reageer toch op een functie omdat het mij aanspreekt en ik akkoord ga met de voorwaarden?

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:54

Ja klopt Renate, werkervaring is vaak belangrijker. Het liefste wil een werkgever dat je begin 20 bent, 5 jaar relevante werkervaring hebt en een papiertje. ;)

Het is gewoon hartstikke moeilijk voor starters om aan een baan te komen. Ik heb ook gesolliciteerd op junior banen (tot 1 jaar werkervaring) en daar gingen ervaren mensen met 2-4 jaar ervaring mee vandoor. Daar kun je nauwelijks tegenop boksen.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:55

Lieszje schreef:
@ Nicky84
Jammer genoeg niet, de enige die ik zo gek zou krijgen om me nu te brengen is mijn vriend en die is ook aan het werk.

Van mijn moeder kreeg ik al een bericht dat de weg niet te doen is en beter kan afbellen, als zelfs mijn moeder het al zegt :+
Het ligt hier nu tot ongeveer de stoeprand en het sneeuwt nog steeds flink door, dus ik ga denk maar bellen voor aan andere afspraak.

O dat is wel balen dan. Het ov is ook geen optie en ruim op tijd vertrekken? Geen idee welke regio je woont, maar hier zijn in ieder geval de grote wegen goed te doen hoor. Ik ben bang als je afbelt je t wel kan vergeten :o ...tenzij je mazzel hebt :)

Edit: ik las te laat dat er geen bussen rijden in je dorp.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:57

Ik kom hier ook even binnen vallen. Ben bijna klaar met mijn studie (Rechtsgeleerdheid accent strafrecht) en ben alvast aan het zoeken naar werk. Het allerliefst ga ik de opleiding tot recherchekundige doen. (Hier heb ik gesolliciteerd en ben ik heel ver gekomen maar omdat ze mensen voor dat moment zochten hebben ze geadviseerd volgend jaar terug te komen.) Hier kan ik dus pas in augustus weer solliciteren en omdat ik me niet op één baan wil richten ben ik aan het rondkijken.

Ik heb gesolliciteerd bij de Landmacht (jurist) en zal hier in december meer informatie over krijgen.

In de tussentijd ben ik opzoek naar een leuke juridische stage/bijbaan. Iemand tips?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:58

BenB schreef:
Ja klopt Renate, werkervaring is vaak belangrijker. Het liefste wil een werkgever dat je begin 20 bent, 5 jaar relevante werkervaring hebt en een papiertje. ;)

Het is gewoon hartstikke moeilijk voor starters om aan een baan te komen. Ik heb ook gesolliciteerd op junior banen (tot 1 jaar werkervaring) en daar gingen ervaren mensen met 2-4 jaar ervaring mee vandoor. Daar kun je nauwelijks tegenop boksen.

werkervaring zegt ook niet altijd wat. Ik heb genoeg werkervaring. Werk al lang voor hetzelfde bedrijf waar ik uitgezonden wordt naar klanten.Maar ik wordt ooks steeds afgewezen :(

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:00

De grote weg is ongeveer 10/15 km, dus net zo ver als naar het OV :P
Heb vanochtend al gebeld of het mogelijk is om een andere keer te kunnen komen.
Ik moet straks bellen voor een nieuwe afspraak.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:34

denise04 schreef:
Toch kom ik nergens aan de bak omdat ze hbo'ers zoeken....

Zelfde probleem alleen dan ook nog eens MBO niveau 2 dus voor administatief veels te laag. En andere opleiding nog steeds niet afgerond. -O-

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:02

Ja ik had laatst nog een interessante discussie hierover met mijn "tussenpersoon". Hij (36 jaar) gaf aan dat mijn salariseisen onredelijk waren omdat hij, op zijn 30e toen hij net WO afgestudeerd een managementsfunctie beklede, netaan 3000 euro bruto verdiende. En ik (26 jaar) niet eens mijn MBO had afgerond en mijn salariseisen hoger waren.

Ja niet zo gek hè? Ik werk al vanaf mijn 16e, woon al vanaf mijn 17e zelfstandig zonder hulp van pappie en mammie en kocht toen ik net 20 was mijn eerste woning zonder hulp van niemand. Daarnaast ben ik stiefmoeder van twee kinderen en kan ik zeggen dat ik qua werk precies weet wat ik waard ben.

Hij daarentegen, woonde tot zijn 25e bij pappa en mamma in het Gooi, daarna op kosten van pap en mam op kamers en komt met 0 werkervaring via via in een functie terecht dankzij vriendjespolitiek ook via pappa..

En dan vinden dat je veel meer waard bent dan ik? Werkervaring doe je niet op in boeken. Als mijn salariseisen echt zo onredelijk waren was ik ook niet aangenomen. Maar dat is voor mensen die hoger opgeleid zijn vaak moeilijk te verkroppen.

Het feit dat het zo lang heeft geduurd om werk te vinden ligt aan de arbeidsmarkt, niet aan het ontbreken van een HBO diploma of aan onredelijke salariseisen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:12

Ik ben met zo'n salaris dan toch wel benieuwd wat je doet _/-\o_ Over het algemeen zijn dat idd salarissen die passen bij hoger opgeleiden en dat is echt niet minderwaardig maar ergens moet je wel een grens trekken natuurlijk.

Ik snap alleen je denigrerende toontje niet naar de meneer in deze kwestie. Want wat heeft het er mee te maken dat hij een fijne jeugd heeft gehad en daarin steun heeft gehad van zijn ouders? Hij heeft er hard genoeg voor gestudeerd lijkt mij.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 18:24

Het gaat erom dat hij zichzelf op zijn 30 vergelijkt met mij. Dat was in mijn opzicht onterecht. Onze werkervaring is in die vergelijking namelijk helemaal niet gelijk, omdat ik nu veel meer waard ben dan hij als groentje op de arbeidsmarkt op zijn 30e was.

Ik weet niet precies waarom maar het raakte een zeer gevoelig snaartje bij mij. Hij werkt nu 6 jaar. Poe poe... Ik had op mijn 22e al 6 jaar werkervaring... Snap je het verschil?

Ik heb het bij mijn vorige werkgever ook al eens aan de stok gehad met een kerel van PZ. We hadden een gesprek over het wisselen van functie waarbij hij zich liet ontvallen dat hij vond dat ik een belachelijk hoog salaris kreeg voor mijn opleidingsniveau...Pardon?! Waar bemoei je je mee? Dat zeg je toch niet? Ik werkte daar al 1,5 jaar!