Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:43

Pff, krijg net weer een "uitnodiging" om op een evenement te komen staan. Deze keer 3 dagen lang in de jaarbeurs. Hartstikke leuk hoor, maar voor de kleinste plek betaal je al €750,- ex. btw. Dat komt dus inclusief BTW neer op €300,- per dag en daarvan is de eerste dag een halve. Waarom zijn al dat soort dingen altijd zo onbetaalbaar?!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:26

Jaarbeurs prijzen zijn idd belachelijk, veel beurzen lopen daardoor ook leeg daar.
Motorbeurs bijvoorbeeld zijn al een flink aantal grote spelers die niet meer komen of een veel kleinere stand nemen dan anders

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:32

Goede tips, ik had de deal wissel eigenlijk zo ingesteld dat die rond lunchtijd over zou gaan,leek mij weer eens iets anders, maar dat dus beter niet doen?
Ik ben inderdaad pas vanaf vrijdag actief online. De logistiek is vrij simpel, ik geef uiteindelijk of aantallen door of ik koop bepaalde producten in. Dan is het simpelweg op=op. :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:37

Leuk idee Blondie, hoe maak je reclame?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:15

Even vlug een berichtje vanaf m'n werk: Postnl gaat de tarieven per 1-1-2012 weer verhogen. Misschien handig om nu nog even postzegels te kopen met een 1 of een 2 er op. Want die mag je gewoon gebruiken in 2013 zonder bij te betalen.

Vanavond lees ik weer bij.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:01

Beursen praat me d'r niet over. Leuk maar erg aan de prijs.

Vraagje
Fotoshoot met 2 afdrukken
of
Fotoshoot met 2 digitale hoge resolutie bestanden

Graag reageren uit "klantoogpunt". De voor en nadelen ken ik.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:10

Digitale hoge resolutie vind ik aantrekkelijker als klant. :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:45

Ier schreef:
Digitale hoge resolutie vind ik aantrekkelijker als klant. :)

Same here :j

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:50

Denk ik ook!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:34

Ik weet niet of ik 'm hier al had gepost, maar we hebben een soort van filmpje/presentatie gemaakt met beelden uit de winkel, als extra promotietool: http://www.youtube.com/watch?v=tNtYAN1PmQg

Doet me eraan denken dat ik het zandfilmpje nog moet bekijken!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:41

Hilda79 schreef:

Vraagje
of

Ik zou niet altijd vanuit de klant denken, maar ook aan je eigen bedrijfsvisie.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:45

Yucca schreef:
Hilda79 schreef:

Vraagje
of

Daar ben ik het met Yucca eens... 2 bestanden zullen de meeste mensen heel leuk vinden en geeft jou iets meer marge (je hoeft de afdrukken niet te betalen), maar stel ze willen die foto op 2x 13x18 voor de opa's en oma's, 1x 20x30 voor in de woonkamer en een canvas van 40x60 voor in hun slaapkamer, dan loop je best veel verkoop mis...
Zeker als familiefotograaf zou ik niet zomaar gratis bestanden weggeven, want dat kost je echt veel meer....

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:58

Maar wie zegt dat ze de afdrukken dan niet bij de fotograaf bestellen? Soms lijkt de omgekeerde psychologie ook goed te werken, als de klant het gevoel heeft dat de fotograaf/handelaar/.. per se wil verkopen, koopt ie misschien niet. Komt het over alsof het gevoel van de klant belangrijker is dan de verkoop, dan kopen ze misschien met meer plezier..

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:37

Yucca schreef:

Als je klantgericht bent, is dat dan niet hetzelfde?

Prijs die je ervoor vraagt is wel belangrijk.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:50

Hilda79 schreef:

Vraagje
of

Waarom niet met besteltegoed? Dan kunnen ze zelf kiezen. Het is zo wisselend wat klanten willen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:59

Besteltegoed is een goed idee! :j

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:06

Inderdaad een veelzijdige oplossing zo! :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:36

Remy schreef:
Yucca schreef:

Als je klantgericht bent, is dat dan niet hetzelfde?

Prijs die je ervoor vraagt is wel belangrijk.

Niet per definitie. Ik hoop dat ieder bedrijf klantgericht is, maar dat wil nog niet zeggen dat alles zou moeten gaan zoals de klant dat wil.
Klinkt een beetje zwart-wit zo, maar je kan ook vanuit je visie kiezen voor bijv. geen bestanden weggeven/verkopen. Niet dat dit het juiste is om te doen, maar denk wel dat het goed is om te kijken wat bij je past.

Zelf kiezen vind ik wel een goede optie. Alleen vraag ik me dan af: waarom niet gewoon een lagere prijs en dan kiezen ze daarna zelf wel wat ze nog willen?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:22

Yucca schreef:
Niet per definitie. Ik hoop dat ieder bedrijf klantgericht is, maar dat wil nog niet zeggen dat alles zou moeten gaan zoals de klant dat wil.
Klinkt een beetje zwart-wit zo, maar je kan ook vanuit je visie kiezen voor bijv. geen bestanden weggeven/verkopen. Niet dat dit het juiste is om te doen, maar denk wel dat het goed is om te kijken wat bij je past.

Eens! Ik verkoop alleen lage en medium resolutie bestanden, geen originele. Klanten willen bestanden voor in foto-albums (dat kan met MR) en voor op fora, websites etc (dan kan met LR).
Willen ze een groot bestand voor een canvasafdruk, dan kunnen ze bij mij een canvas bestellen. Ik heb een mooie mail waarin ik uitleg waarom ik liever zelf die canvassen lever dan een groot bestand. Dat kost mij meer tijd en moeite dan een groot bestand verkopen, maar ik weet dan wel zeker dat ze iets moois aan de muur hebben hangen.
Citaat:
Zelf kiezen vind ik wel een goede optie. Alleen vraag ik me dan af: waarom niet gewoon een lagere prijs en dan kiezen ze daarna zelf wel wat ze nog willen?

Met een besteltegoed ben je verzekerd van een minimumbedrag dat ze bij je uitgeven.

MerelBormans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:58

JolandaS schreef:
Yucca schreef:

Eens! Ik verkoop alleen lage en medium resolutie bestanden, geen originele. Klanten willen bestanden voor in foto-albums (dat kan met MR) en voor op fora, websites etc (dan kan met LR).
Willen ze een groot bestand voor een canvasafdruk, dan kunnen ze bij mij een canvas bestellen. Ik heb een mooie mail waarin ik uitleg waarom ik liever zelf die canvassen lever dan een groot bestand. Dat kost mij meer tijd en moeite dan een groot bestand verkopen, maar ik weet dan wel zeker dat ze iets moois aan de muur hebben hangen.
Citaat:

Met een besteltegoed ben je verzekerd van een minimumbedrag dat ze bij je uitgeven.

Precies, en vaak geven ze daarna nog eens iets extra uit ómdat ze een bestel tegoed hebben waar ze anders wellicht niets zouden hebben uitgegeven.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:46

Ik zou als klant zijnde het beltegoed een prima optie vinden. Dat geeft mij het idee dat de fotograaf me alle keuze geeft, en dan zal ik ook sneller geneigd zijn om wat bij de fotograaf iets extra's bij te bestellen of af te laten drukken.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:50

Besteltegoed snappen wij maar ik heb het continue aan iedereen uit kunnen leggen hoe dat zat. Veel denken dat het er nog overheen komt.
Ook wilden ze op een enkeling na dat tegoed gebruiken voor de DVD met digitale bestanden.

Jolanda, welk formaat versta jij onder MR?

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:54

Bestel tegoed zou ik niet zo gek vinden. Maar het hangt er ook vanaf wat voor reportage het is. En hoeveel foto's je er dan mee kunt bestellen? Als het dan extreem veel zijn, dan ga ik liever voor de andere optie.

Wie van jullie heeft een QR code? Komen daar ook bezoeken/klanten uit? Ik vraag me namelijk af of ik er ook een moet nemen voor onze shop.

Afgelopen zaterdag een markt gehad. Niet echt goed verkocht. Helaas, volgende keer beter. In de maand december nog 3 kerstmarkten staan. Daarbij moeten we zelf voor verlichting zorgen. Nu had ik voor afgelopen zaterdag een snoer lampen gehuurd bij Skippy-Rent. Maar eigenlijk willen we zelf wel iets aanschaffen. Iemand ervaring met lampjes voor kramen? Wat is goed, geeft voldoende licht etc.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:54

@Paan: Zo'n code is gratis aan te maken, dus ik zou het gewoon doen! Er wordt bij mij geloof ik niet zo heel veel gebruik van gemaakt, maar mensen reageren altijd enthousiast als ze zien dat er een QR code op mijn auto en op mijn visitekaartje staat. Steeds meer mensen hebben een smartphone en vinden het makkelijk (en hip) om even snel op een site te spieken met een simpele druk op de knop!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 15:06

@ Paan: hier kan je er bijvoorbeeld gratis een maken: http://www.qr-codegenerator.nl/. Wij hebben een QR code op de flyers, maar helaas is het gebruik van de flyers er nog niet van gekomen, dus geen idee of mensen zoiets gebruiken.