Examenjaar vwo'ers 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xCathy

Re: Examenjaar vwo'ers 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:09

Laat me weten of het helpt :') Dan drink ik voortaan gewoon een fles wijn voor het slapen gaan :=

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:14

Met alcohol slaap ik inderdaad wel goed in, maar ik slaap niet door... dus drink ik toch maar niet zo op die manier :=

Mwah.. als je het een beetje kan een minuut of tien. Altijd korter dan de tijd die je nu wakker ligt in elk geval :+

Enneh... ik vind Amsterdam ook een leuk idee hoor! Wij wonen niet gigadicht bij Nijmegen, half uur met de auto, drie kwartier met de bus. Dus als je echt in de stad iets wil doen kunnen we beter iets in Amsterdam doen - dan is het: ik heb een kortingskaart in de voordeeluren, dus als je vanaf deze kant komt, ik kan drie mensen extra met korting meenemen (40%)!
Bij ons zou het op de wei zijn, dus zo'n beetje tussen de paarden. Ik weet niet of jullie daar problemen mee hebben?? :D

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:18

Pff, ik heb echt moeite met geschiedenis. Ik kan mezelf er gewoon echt niet toe zetten om er iets aan te doen, erg onhandig. Morgen weer een kans.

Amsterdam is voor mij dichterbij dan nijmegen. Ik vind het allebei prima, een weiland vind ik érg leuk, maar met zn allen feesten in amsterdam ook.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:36

Nienkex schreef:
Pff, ik heb echt moeite met geschiedenis. Ik kan mezelf er gewoon echt niet toe zetten om er iets aan te doen, erg onhandig. Morgen weer een kans.

Amsterdam is voor mij dichterbij dan nijmegen. Ik vind het allebei prima, een weiland vind ik érg leuk, maar met zn allen feesten in amsterdam ook.

Heb je de Memo methode? Ik heb namelijk ook last van concentratieproblemen bij geschiedenis (kom niet verder dan de eerste drie bladzijdes :+ ). Wat bij mij helpt is eerst de samenvatting achterin lezen, dan heb je alle hoofdlijnen al een keer gehad en hoef je niet eerst alle stof door te ploegen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:04

xCathy schreef:
Laat me weten of het helpt :') Dan drink ik voortaan gewoon een fles wijn voor het slapen gaan :=

Lijkt me een goed idee, ga ik ook doen! :+
Als ik alcohol drink slaap ik wel makkelijk in, maar ik rust totaal niet uit, slaap heel onrustig dan (nu doe ik dat sowieso wel, maar toch :P)

Misschien moeten we een meeting topic openen en daar even kijken welke locatie de voorkeur heeft. Bij mij kan het sowieso, m'n ouders zijn daar niet zo moeilijk in. Slapen lukt ook wel in mijn huis. Maar bij mar_fay lijkt me ook leuk, ben eigenlijk nog nooit daar in de buurt geweest :+ En een tentje heb ik ook nog wel :) En dan kunnen we inderdaad samen reizen xCathy!

Marloes, ik heb examentraining gedaan bij Lyceo, een huiswerkinstituut. Ze doen trainingen door heel Nederland, is mij erg goed bevallen! Ik geloof dat het zelfs nog tijdens de examens kan.

Ik ben nog steeds een beetje ziek, leren wil niet echt lukken :( Dank je wel lichaam, zo vlak voor de examens!

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:08

Ik meld me ook! :D Stiekem ben ik toch wel zenuwachtig hoor! := Ik kan me de laatste dagen totaal niet meer concentreren, terwijl ik ook steeds maar bang ben dat ik dingen niet ken. Heel handig. :')

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:14

Jannaa, ik zou niet weten welke methode ik heb voor geschiedenis, maar in ieder geval staat er geen samenvatting in. Maar in de examenbundel staan gelukkig wel samenvattingen :)

Die angst is heel herkenbaar paisano. Ik weet van mezelf dat ik het prima kan, maar ik ben zo bang dat de examens opeens veel moeilijker zijn dan vorige jaren en ze daarom slecht ga maken. Slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:38

Je kan het Nien, écht! :+: Ik wil je ook best een keer helpen met geschiedenis als het echt niet wil, komt goed! :(:)
Wat voor mij erg helpt voor geschiedenis is de belangrijke dingen onderstrepen en daar dan een soort mini-samenvatting van maken. Dan moet je wel geconcentreerd blijven lezen.
Als iemand interesse heeft in die samenvatting moet je je mailadres even geven, dan scan ik het morgen in :)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:42

Nienkex schreef:
Die angst is heel herkenbaar paisano. Ik weet van mezelf dat ik het prima kan, maar ik ben zo bang dat de examens opeens veel moeilijker zijn dan vorige jaren en ze daarom slecht ga maken. Slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Het slaat ook nergens op inderdaad. Maar toch heb ik steeds van die mijn-verdere-leven-hangt-hiervan-af-en-als-ik-het-verpest-ga-ik-eraan momentjes :P Maar het komt vast helemaal goed! :)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:46

Marloes, zou je dat naar mij willen mailen dan? :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:48

Ik kom ook weer even hier kijken.

Voor de mensen met Filosofie:

Ik heb evt samenvatting + oefenvragen van mijn docent digitaal.
Als er iemand is die het wilt hebben hoor ik het wel!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:50

Komt er morgen aan! Heb H1 en 2 af, 3 ben ik mee bezig. Maar dan stuur ik eerst wel de eerste twee, die andere stuur ik wel als ze af zijn.
Denk wel dat je even moet wennen aan mijn manier van samenvatten, sommige mensen kunnen er niet mee over weg, anderen vinden het fijn :P Is trouwens wel verstandig alle tekst in ieder geval een keer door te lezen, is meer samengevat in steekwoorden.

Dames, de fles wijn is leeg, ik ga kijken of dit helpt om goed te kunnen slapen :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:08

Haha, slaap lekker Marloes! :D

Vietnam vind ik goed te doen om te leren, maar de Republiek... Pff, daar is niet doorheen te komen. Wij hebben de methode van Feniks, en alles staat daar ook nog eens op onderwerp in plaats van tijd ingedeeld. Gelukkig is de examenbundel van geschiedenis een stuk overzichtelijker. Ben zo blij dat ik die heb besteld!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:01

Gister wat examens gemaakt via studyflow.nl was wel grappig aangezien je dus ook gelijk een cijfer krijgt.
Helaas had ik net 2 examens uitgekozen waarvan we een aantal vragen in de klas hebben behandeld, maar de docent niet had gezegt uit welk jaar die kwam.
Vandaag nog maar wat examens maken na dat ik terug ben van mijn allerlaatste examentraining.
Komt dan wel allemaal ineens zoo dichtbij.....

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:13

Vandaag heb ik nog een dagje les, mijn ALLERLAATSTE les! :):)
Kua, we gaan, gevraagd vanuit de klas, de vraagstellingen behandelen. Wat voor vragen, wat voor antwoorden, wat zoeken ze, waar haal je punten op e.d.
Ik maak denk ik sowieso aantekeningen, vindt iemand het fijn als ik die even snel op de computer overneem en opstuur, dan zeg het maar :)

De Republiek was bij ons inderdaad ook onhandig, volgens mij hebben wij ook Feniks. Bij mijn samenvatting heb ik daarom alles op volgorde van tijd gezet, dat vind ik zelf veel handiger.
Vandaag ga ik alles van geschiedenis nog een keer doorspreken met wat mensen uit mijn klas, kijken of we een tijdlijn gaan maken. Als niet, dan denk ik dat ik dat zelf nog even doe.

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:16

Ik heb ook m'n allerlaatste lesdag vandaag, bestaande uit deze uren:
1 - vrij
2 - vrij
3 - vrij
pauze
4 - vrij
5 - vrij
6 - vrij
7 - muziek
8 - vrij
9 - vrij

Prachtige laatste lesdag dus :Y)

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:19

Hebben jullie nog echt les dan? Bij ons is alles facultatief deze week. Zijn ook meer vragenuurtjes!

Is heel fijn, want dan kun je gewoon zelf kiezen of je er wel of niet heen wilt. En alle lui die normaal gesproken de lessen verstoren komen toch niet, dus je kunt ook echt bezig. Maar ik leer liever thuis :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:43

Wij hebben ook alleen facultatief les. Ik had 4 weken geleden al mijn laatste les :+
Twee weken examentrainingen, elke dag een vak van het 1e tot het 8e, maar dat is dus niet echt les te noemen. Daarna examenstunt, vakantie en een week facultatief.
Vind het alleen ontzettend slecht dat tegelijkertijd de stedenreizen gepland zijn. Er zijn twee vakken waar ik graag heen zou willen, maar die docenten zijn mee op stedenreis dus zijn er voor die vakken geen facultatieve lessen ingepland... :\

Ik heb trouwens heerlijk geslapen! :D

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:48

Geen kater nu? :=

Oh dat is wel heel lang! Wij zijn de woensdag voor de vakantie begonnen met facultatieve lessen. Die vrijdag stunt en daarna vakantie. Maar voor die woensdag hadden we nog gewoon les! En bij ons zijn de stedenreizen dus precies hetzelfde gepland... Daar is echt niet over nagedacht. :')

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:50

Bij ons is het inderdaad ook facultatief, maar dit vond ik wel handig om heen te gaan. Bovendien moet ik toch al naar Nijmegen fietsen :P
Bij ons is de stedenreis is september (12e klas, Rome) en in mei (11e klas, Parijs). Dus alleen nu vijf leraren naar Parijs rond deze tijd.

Goedzo Marloes! Altijd prettig om eens goed te slapen als je (weer) een tijd zo slecht hebt geslapen - voelt het extra goed :+

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:52

Bij ons is het tot de meivakantie gewoon les geweest, en deze week na de meivakantie is facultatief. Alleen muziek is dus nog wel verplicht, omdat we nog niet klaar zijn met de stof.. :P

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:58

Paisano, enorm! :+ Haha, nee het trucje uitgeprobeerd van Mar_Fay, werkt goed! :))
Mar_Fay, kunnen jullie niet kiezen uit verschillende reizen? Wij hadden echt ontzettend reizen waar we uit konden kiezen (Roemenië, Normandië, Istanbul, Athene, Londen, Kiev en vast nog wel een paar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:17

Sanned schreef:
Net een examen Nederlands gemaakt, ik had nog meer dan een uur over en een 8.5 :D Ik had 19 van de 20 punten op samenvatting, dat lukt me gewoon altijd heel goed.
Wat ik altijd doe is de punten waar je je aan moet houden als vragen behandelen. Ik geef elk punt een nummer en beantwoordt op een kladblaadje stuk voor stuk elke "vraag". Vervolgens tel ik daarvan de woorden en streep weg wat weg kan (heb altijd teveel woorden :P). Dan plak ik die "antwoorden" aan elkaar met wat signaal woordjes en af en toe een overbruggings zinnetje. Eigenlijk heb ik dan altijd wel de kern te pakken. Vervolgens héél goed nalezen op taalfouten en om te kijken of het goed loopt. Als ik nog tijd over heb lees ik dan de oorspronkelijke tekst ook nog een keer om te kijken of het klopt. En zorg ervoor dat het ook te begrijpen is als je de tekst niet gelezen hebt! Oh, en bij het lezen van de tekst de kernzin van elke alinea onderstrepen en de voorbeelden tussen haakjes zetten (je mag nooit voorbeelden gebruiken in je samenvatting!) En als je aan teveel woorden zit: inleiding en slot zijn niet nodig!
Ik hoop dat sommige van jullie hier wat aan hebben.

Dankjewel voor de tips zeker echt alles heel erg als vragen stellen zal wel helpen denk ik!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:57

Wat is facultatief :+
Ik heb op school 20 vragen Duits gemaakt, had er 14 goed :D

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:12

Dat de lessen wel doorgaan, maar dat je er niet verplicht heen hoeft.

Maar goed bezig! 14/20 goed is wel een dikke voldoende! Ik ga over twintig minuutjes maar is voor 1 uurte muziek naar school, daarna door naar paard, daarna door naar werkoverlegbijeenkomst en daarna naar vriendje... Pfff! Drukdrukdruk! Morgen examenstunt