Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nienkex schreef:Pff, ik heb echt moeite met geschiedenis. Ik kan mezelf er gewoon echt niet toe zetten om er iets aan te doen, erg onhandig. Morgen weer een kans.
Amsterdam is voor mij dichterbij dan nijmegen. Ik vind het allebei prima, een weiland vind ik érg leuk, maar met zn allen feesten in amsterdam ook.
xCathy schreef:Laat me weten of het helptDan drink ik voortaan gewoon een fles wijn voor het slapen gaan
Nienkex schreef:Die angst is heel herkenbaar paisano. Ik weet van mezelf dat ik het prima kan, maar ik ben zo bang dat de examens opeens veel moeilijker zijn dan vorige jaren en ze daarom slecht ga maken. Slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Sanned schreef:Net een examen Nederlands gemaakt, ik had nog meer dan een uur over en een 8.5Ik had 19 van de 20 punten op samenvatting, dat lukt me gewoon altijd heel goed.
Wat ik altijd doe is de punten waar je je aan moet houden als vragen behandelen. Ik geef elk punt een nummer en beantwoordt op een kladblaadje stuk voor stuk elke "vraag". Vervolgens tel ik daarvan de woorden en streep weg wat weg kan (heb altijd teveel woorden). Dan plak ik die "antwoorden" aan elkaar met wat signaal woordjes en af en toe een overbruggings zinnetje. Eigenlijk heb ik dan altijd wel de kern te pakken. Vervolgens héél goed nalezen op taalfouten en om te kijken of het goed loopt. Als ik nog tijd over heb lees ik dan de oorspronkelijke tekst ook nog een keer om te kijken of het klopt. En zorg ervoor dat het ook te begrijpen is als je de tekst niet gelezen hebt! Oh, en bij het lezen van de tekst de kernzin van elke alinea onderstrepen en de voorbeelden tussen haakjes zetten (je mag nooit voorbeelden gebruiken in je samenvatting!) En als je aan teveel woorden zit: inleiding en slot zijn niet nodig!
Ik hoop dat sommige van jullie hier wat aan hebben.