Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:27

foxy80 schreef:
Ik ben trouwens op zoek naar een fotograaf voor een indoor shoot bij ons op stal maar dat is toch moelijk. In alle online portfolio' s vind ik zeer dikwijls alleen outdoor beelden of als het indoor is, van grote evenementen met dito belichting.

Helemaal gemist :D

Probleem met binnenbakken is eigenlijk met name dat je als fotograaf niet weet waar je terecht komt. Veel fotografen wagen zich er daarom liever niet aan. Op grote evenementen is er genoeg licht, maar in een "gewone" binnenbak is dat altijd afwachten. Fotograferen in binnenbakken is vaak ook weersafhankelijk. Waar je op een zonnige dag prima weg kan komen, kan dat op een grauwe dag of 's avonds echt problematisch worden...

Er is dus altijd een risico dat de foto's tegen zullen vallen. Op een gegeven moment houdt het gewoon op, hoe goed je apparatuur ook is.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:29

Nouks schreef:
Er is dus altijd een risico dat de foto's tegen zullen vallen. Op een gegeven moment houdt het gewoon op, hoe goed je apparatuur ook is.
Helemaal mee eens, sommige binnenbakken zijn gewoon te donker!!

Anoniem

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:32

Nah hoeft niet eens altijd aan de bak te liggen, weersomstandigheden doen ook een boel...

Op een dag als vandaag bijvoorbeeld zou ik best foto's willen maken bij ons op stal.
Op een dag als zaterdag (herfstig, grauw!) zou ik me er niet aan wagen. Niet omdat het niet mogelijk zou zijn, maar omdat ik weet dat dat geen ideale resultaten oplevert.
Vorige week lag er een pak sneeuw op het dak. Toen had ik scherpe foto's überhaupt kunnen vergeten, zelfs niet met ISO 6400 en een F2.8 lens.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:37

Ja, als er maar voldoende lichtplaten in het dak zitten en het is mooi weer, dan kan het al snel.
Maar 's winters kan het dan ook alleen maar tussen 9.00 en 16.00 uur.
Ben blij dat de dagen weer langer worden; en vanaf april weer lekker buiten foto's maken 8-)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:37

Dat is dus het punt met onze binnenbak. Golfplaten met een rij doorzichtige platen ertussen links en rechts van de nok van het dak, en aan het einde van de piste 2 grote schuifdeuren, maar die gaan maar open tot aan de kwartlijnen. Aan de andere kant van de bak een zijdeur waar vaak mot de zon op staat, dus daar opeens ook overvloed aan licht en 2 m verder weer niks.

Ik wil heel graag nog eens foto' s van paardlief en ik, maar ik heb niks aan een hobbyist die vrolijk "ja, lukt wel hoor" roept en dan vervolgens alleen maar plaatjes met een donkere schaduw aflevert.

Verder is het altijd: oeh, die foto' s spreken me aan, DAMN fotograaf woont 100 km ver weg...

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:40

Wacht je toch gewoon tot je lekker buiten kan rijden? Meestal zien de paarden er dan ook nog mooier uit!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:40

Dat lijkt mij ook een goed idee. Waarom wil je ze zo graag binnen fotograferen??

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:07

foxy80 schreef:
Verder is het altijd: oeh, die foto' s spreken me aan, DAMN fotograaf woont 100 km ver weg...
Het is het 1 of het ander :+ Soms kan je niet alles hebben ;)

Andere fotografen (en ook gewone bokkers :P ) mogen trouwens ook best mijn portfolio bekijken :j Ik sta altijd open voor meningen van andere. :) Op dit moment ben ik erg blij met mijn portfolio, 1 foto moet er nog uit ik ben er alleen nog niet uit welke ik daarvoor in de plaats doe :+

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:33

Hoe houden jullie je urenregistratie eigenlijk bij? Ik hoefde die registratie niet in te leveren van mijn boekhouder, dus helemaal vergeten bij te houden in 2010, maar kan het toch wel aantonen. Maar voor 2011 wil ik het dus wel weer bijhouden.
Maar op welke manier? Opschrijven in mijn papieren dagagenda? Of digitaal bijhouden??

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:39

Toen ik nog dacht dat het wel zin had (ivm het urencriterium) schreef ik het gewoon in mijn papieren dagagenda. Digitaal is ook een optie, maar ik houd het liefst alles bij elkaar...afspraken enz.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:40

Ik houd wel een urenregistratie bij, in een aparte agenda :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:47

Digitaal of op papier, Maaike??

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:47

Papier :j Heb het tot op heden nog niet nodig gehad, maar ligt klaar mocht dat wel zo zijn :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:52

Als ik moet wachten tot de buitenbak berijdbaar/mooi is (die ligt hier in een soort put, was een schaatspiste afgelopen maand!) zonder lelijke modderplekken is het juli.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:19

Er is niet op gereageerd, maar ik weet nu meer dus ik probeer het nog een keer:

Taartjeh schreef:
Ik wou hier even een oproepje plaatsen, is er iemand die interesse in heeft? :)

Ik heb dit weekend gemaild voor een plekje op Paard 2011, dit is van 20 t/m 23 januari in Hardenberg.
Nu is mij een plekje van 3 bij 3 aangeboden voor 4 dagen, ik kan echter maar 1 a 2 dagen, ivm met school en vervoer. Is er iemand die misschien het plekje met mij zou willen delen? Dus die er op donderdag en vrijdag en eventueel zondag er zou willen staan?

Er mag een onderneming (alleen geen ruitersport, daar is een wachtlijst voor) op de andere dagen staan :)
Dus, iemand interesse?

Het gaat om een plek van 3 bij 3 voor 200 euro en ik wil dan de kosten graag delen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:53

@Taartjeh, sorry geen interesse op dit moment...

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:35

Ik heb een agenda waar ik alles zakelijk in opschrijf. Aan het einde van de maand verwerk ik het in een excel sheet. Uren, afspraken, kilometers. In de agenda redelijk uitgebreid en dan in excel kort. Eigelijk alleen maar voor het automatisch optellen van alles.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:46

@Taartje: ik ook niet; dan zit ik in Porto :D

Ik heb mijn agenda/afspraken digitaal(Imac, Iphone), en uren of kilometers hou ik niet bij.
Auto staat op het bedrijf en de uren kan ik zonder exact bij te houden ook wel aantonen dat ik daar makkelijk aan kom.
Moet alleen nog iets verzinnen voor mijn facturen. Die maak ik nu in Word en sla ik op onder de factuurnaam, en dat is altijd een heel gepuzzel wie er nu wel en wie en nu niet betaald hebben. Daar wil ik nog graag een vast systeem voor hebben, want dat wordt inmiddels erg onoverzichtelijk.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:49

Facturen heb ik altijd én op de computer staan én uitgeprint in de administratie bak liggen :j Facturen print ik bij bestelling altijd 2x uit, 1 voor mijn eigen administratie en 1 voor de klant om met de bestelling mee te sturen :j . Op de computer staat alles per factuurnummer verdeeld met daarin de bestelde foto's, op papier liggen de facturen in 2 mapjes: betaald & open :) Wat betaald en afgehandeld is gaat daarna in een bak voor de boekhouding.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:59

Ik heb het een beetje hetzelfde als Kaisa:

- Facturen maak ik in Excel en maak ook een PDF om eventueel via de mail te versturen
- Factuur sla ik op onder factuurnummer en dan de naam erachter, dus makkelijk terug zoeken op nr.
- Factuur word 2x uitgeprint, 1x om op te sturen naar de klant, 1x voor mn administratie
- Facturen die betaald zijn, gaan in mn "betaald" bakje, zodat ze opgeborgen/verwerkt kunnen worden, de facturen die nog niet betaald zijn gaan in mn "nog te betalen" bakje en misschien dat ik ook digitaal zulke mapjes aan ga maken. Moet even kijken wat het makkelijkste werkt!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:11

@Hilda: Dat is wel een goed idee! Thanks!!

Ik heb een systeem voor mijn facturen in Excel. Per 20 facturen 1 excel bestand. Inclusief btw bedrag invoeren en hij laat meteen het ex. btw bedrag zien en rekent alles dan meteen uit. Voor facturen die gebaseerd zijn op ex btw bedragen, is het gewoon een kwestie van de nummers invoeren en Excel ze laten optellen.
Dan doe ik ze ook 2 keer uitprinten, een voor de klant en een voor mijzelf. Dan gaan ze in mijn map van mijn administratie met onderaan nr. 1 en dan naar boven opvolgend. Is het betaald, dan schrijf ik dat erbij.
Zo hoef ik maar even te bladeren om te zien welke facturen nog niet betaald zijn en bij het verwerken van mijn afschrift en uitgave, controleer ik de betalingen nogmaals, om zeker te weten dat ik alle facturen afgeschreven heb!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:25

11AFotograaf schreef:
Hoe houden jullie je urenregistratie eigenlijk bij? Ik hoefde die registratie niet in te leveren van mijn boekhouder, dus helemaal vergeten bij te houden in 2010, maar kan het toch wel aantonen. Maar voor 2011 wil ik het dus wel weer bijhouden.
Maar op welke manier? Opschrijven in mijn papieren dagagenda? Of digitaal bijhouden??

Ik heb een android telefoon en een app gedownload (Time recording). Heb een aantal taken ingevoed en druk n u op de start knop en geef de taak aan. Ben ik klaar druk ik op de stop knop. Hij telt zelf op, dag, week, maand. En ik kan het als een Excelfile naar mijn email sturen. Werkt super en is gratis.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:31

Wow, dat klinkt inderdaad ideaal... En als je vergeet op de stopknop te drukken???

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 22:34

Ik heb alles verder digitaal.

Als de bestelling binnen is maak ik in word een factuur en sla die dan op als pdf in de map debiteuren. Deze mail ik naar de klant. Eens per week check of er nieuwe betalingen zijn. Is de factuur betaald dan gaat hij uit de map debiteuren en zet ik hem in de map bank of kas. Is hij dus per bank betaald dan gaat hij in de map bank en is hij contant betaald dan gaat hij in de map kas.
3 weken na verzending van de factuur krijgt degene die nog niet heeft betaald een herinneringmail met dezelfde factuur.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 00:36

11AFotograaf schreef:
Wow, dat klinkt inderdaad ideaal... En als je vergeet op de stopknop te drukken???

Dan kan je het wijzigen. Op de telefoon of later in Excel