Studenten Pedagogische Wetenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:32

Hee!
Sorry dat ik hier, net als zo veel mensen al, zomaar kom binnenvallen :+
Maar ook ik heb toch even een paar vragen over Pedagogische Wetenschappen..
Al sinds een paar jaar weet ik dat ik PW in Groningen wil doen, maar toch ben ik het laatste jaar (zit nu in 6vwo) erg gaan twijfelen.
Het lijkt me een leuke en interessante studie, maar toch vraag ik me af of er wel genoeg uitdaging voor mij inzit..
Twee weken geleden ben ik naar de de meeloopdag geweest en toen heb ik ook een college bijgewoond van de eerste jaars. Dit ging over jeugddelinquentie.. Ik vond het echt super interessant! Maar toen ik thuis kwam begon ik weer heel erg te twijfelen aan de studie.
Want naast dat het heel interessant was, had ik ook het idee dat het niet echt stof was waar je moeite voor moet doen om te begrijpen..
Dus nu is eigenlijk mijn vraag, was dit college representatief voor de rest van de studie? En klopt mijn idee over de stof? Of zien jullie dat totaal anders? :+

En vinden jullie (met name de mensen die in Groningen studeren) dat er wel veel uitdaging in de studie zit?
Ik ben namelijk bang dat het bijna alleen maar lezen en leren is (behalve statistiek misschien?) en dat je niet echt een mogelijkheid hebt om je echt 'vast te bijten' in de stof..

Dus als jullie op deze vragen een antwoord hebben, graag :D

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:51

Ik denk dat uitdaging erg persoonlijk is en dat wij dat niet helemaal voor jou kunnen bepalen. Ik vind het zelf tot nu toe inderdaad een lezen en leren opleiding. Heb nu pas aan het einde van het derde jaar een vak wat ik pittig vind. Maar er zijn genoeg studenten om mij heen die het vanaf jaar één al moeilijk hebben en telkens met hakken over de sloot of heel veel herkansingen vakken afsluiten.

Misschien moet je eens zoeken naar informatie over het honours college. Dat kan je naast het reguliere programma volgen en is speciaal voor de mensen die iets extra's willen doen!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 09:53

Hee oelala. Ah dus jullie hadden een meeloopdag...dat dacht ik al, de eerste 2 rijen waren ineens al bezet :P

Ik denk dat je in het eerste jaar er wel vanuit moet gaan dat het nog vrij algemeen blijft. De meeste vakken (op statistiek na) zijn inderdaad niet echt om je in vast te bijten. De vakken zijn meestal wel redelijk interessant, maar heel veel moeite om het te begrijpen hoef je niet te doen. Het is voornamelijk heel veel stof en dus veel lees en stampwerk. Niet de moeilijkheidsgraad maakt het lastig, maar de hoeveelheid. Zelf was ik hier al op voorbereid, ook over het algemene van het eerste jaar, dus mij is het niet tegengevallen. Als het goed is ga je het 2e jaar steeds wat dieper op de stof in van een bepaalde richting. Na anderhalf jaar moet je namelijk al kiezen tussen algemene pedagogiek en onderwijskunde of orthopedagogiek.
Verder heb je dus 2x statistiek. Dit vond ik een hele leuke en fijne afwisseling. Ook heb je 2x 7 weken practica van statistiek. Dan ga je echt opdrachten maken en achter de computer. Is op zich best leuk om te doen.
Daarnaast heb je ook nog 3 practica waarbij je iets moet schrijven. De 1e opdracht was een referaat. De 2e opdracht een artikel en de 3e opdracht, waar we nu mee bezig zijn, is het leren afnemen van interviews. In een groepje van 10 moet je hier een verslag over schrijven en ieder neemt een interview af. Tot slot houd je daar nog een presentatie over.

Op zich zitten er dus best een aantal praktische vakken in, maar het grootste deel bestaat uit boeken lezen. Het één is interessanter dan het ander, maar iedere 9 weken krijg je weer 3 nieuwe vakken. Dus was het ene vak wat minder leuk, even doorzetten je tentamen halen en dan ben je er ook weer vanaf. Groot voordeel vind ik zelf. Als je je een beetje inzet, alles redelijk bijhoud en goed leert voor je tentamens moeten ook die het 1e jaar niet zo'n probleem zijn. Ik heb ze in ieder geval tot nu toe allemaal in 1x gehaald. Zelf vind ik het volgen van de colleges ook heel belangrijk. Zo blijft het levendiger, houd je een 'schoolritme' (aantal collegeuren is hooguit 14 ofzo), hoor je alle stof vast een keer en de powerpoints zijn al een redelijk mooie samenvatting.

Je kunt ook via het ambulatorium meedoen met projecten, tests afnemen of mensen begeleiden. Zo ga ik zelf vanaf juni leren om de Bailey III test af te nemen. Je kunt dan dus echt praktisch gericht aan de gang. Je neemt dus tests af bij kinderen en schrijft daar verslagen van. Dit alles in kader van een onderzoek dat wordt uitgevoerd door andere onderzoekers. Hiervoor krijg je een certificaat (mooi voor CV) + stempels voor de beroepsvoorbereiding. Je moet in 3 jaar namelijk 15 stempels halen door aan dit soort activiteiten mee te doen, of bijvoorbeeld naar gastcolleges die georganiseerd worden te gaan.

Verder vind ik de stad Groningen super leuk en gezellig, voel me hier erg thuis. Ook de studie en het studeren op zich bevallen me. Mocht je nog meer willen weten, dan vraag je het maar ;)

Jettie

Re: Studenten Pedagogische Wetenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:52

Super uitgebreid antwoord van Marije, daar kan ik me helemaal bij aansluiten. De tip van Wineds is ook goed, ik volg nu zelf sinds kort het Honours College en dat bevalt goed! :) Na het eerste half jaar kun je daarvoor solliciteren, dan weet je ook hoe uitdagend de studie voor jou persoonlijk is.

Succes met kiezen! :D

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:46

Bedankt voor jullie antwoorden! Dit helpt me zeker :)
Zoals jij het beschrijft Phylos, klinkt het nog best wel praktisch! Ik heb die dag het ambulatorium ook gezien en toen hebben we ook een klein verhaaltje gehad over die vijftien stempels die je moet halen. Dat klinkt op zich best leuk!
Maar toch twijfel ik nog heel erg!
Ik zelf ben iemand die er ook wel van houdt om zich vast te bijten in de stof bij vakken zoals economie, wiskunde en m&o. Maarja ik zie mezelf nou ook weer niet bedrijfseconomie studeren. :+
Maarja ik heb me al ingeschreven voor PW, dus ik denk dat ik het eerst maar ga proberen!

Jettie, zou je misschien nog iets over het Honours College willen vertellen?
Is dat een soort programma wat je doet met mensen van een andere studie? En ben je dan meer op een praktische manier bezig?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:49

Ik vroeg me af of of je bij PW veel casussen voor je neus krijgt? En zo ja, zit daar een beetje variatie in of is het één pot nat? :)

En zijn er hier bokkers die in Nijmegen of Utrecht studeren en het daar heel erg naar hun zin hebben (of niet)? :D

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:30

Het Honours College bestaat uit twee delen: verdiepend & verbedend. Bij PW betekent het verdiepende deel dat je aan een onderzoeksgroep wordt gekoppeld. Je werkt dan dus mee aan een vernieuwend onderzoek binnen de pedagogiek. Hoe dat precies in z'n werk gaat weet ik nog niet, ik ga na de zomer daarmee beginnen :) het verbredende deel doe je samen met studenten van andere studies. Het bestaat uit een cursus academisch schrijven (die volg ik nu, erg leuk!), een cursus debatteren, een talent ontwikkelings programma (bezig gaan met jezelf, ambities, etc.) en je moet een paar vakken volgen aan een andere faculteit.

Meer info is ook te vinden op de site van de RuG :) en tegen de tijd dat jij ervoor zou kunnen solliciteren, kan ik je vast nog meer vertellen!

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:28

Hoe staat het hier met de laatste tentamens van het jaar? :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 10:43

gister laatste tentamen gehad van orthopedagogiek, antwoorden staan op internet maar ik kan ze niet openen. Nog even geduld dus...vorige week methodologie waar we nog geen cijfer van hebben.
Maar in ieder geval door naar het 2e jaar.

En bij jou Wineds, ook door?

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:33

Jep, ook laatste tentamen gehad gisteren en makkelijk gehaald. Alle punten voor m'n bachelor zijn binnen, dus op naar de master (en Londen :D)! Alleen nog m'n scriptie presenteren volgende week, maar daar had ik het cijfer al van :)

Heb je je P gehaald als je deze laatste twee cijfers binnen hebt?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:06

Ah top joh dat je het makkelijk gehaald hebt. En je bachelor al klaar, wow! En moet je je scriptie al in de 3e af hebben?! Ik dacht dat dat iets was voor in je master?
Wow wat gaaf, ga je naar Londen voor je master!!! Tof zeg

ja als ik deze ook in 1x heb gehaald heb ik mijn P binnen.

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:49

Je maakt 2 scripties :j Eén om je bachelor af te sluiten en één voor je master.

Spannend dus nog even wachten op je cijfers! Weet je al welke richting je volgend jaar gaat kiezen?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:46

Goedzo Wineds! Lijkt me een erg fijn gevoel :D

Marije ook goed gedaan dus! Ik heb waarschijnlijk ook in 1x mijn P, heb 13 fout op orthopedagogiek en methodologie heb ik wel gehaald voor mijn gevoel. :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:27

Fijn jettie dat je hem ook gehaald hebt!

Ik had 12 fout op ortho en voor het interviewpracticum een 8,5. Heel erg blij mee. Denk dat ik methodologie ook wel heb gehaald, maar durf nooit teveel te zeggen.

Oke Wineds, dat is duidelijk, 2 scripties dus...daar zie ik wel tegenop. Volgend jaar ga ik de richting orthopedagogiek kiezen. Wel heel veel zin in om wat gerichter bezig te gaan

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 15:22

Cijfers van ortho zijn bekend! Ik heb een 7,3. Tjonge zeg wat ben ik daar blij mee, want wat was dat ontzettend veel, ortho!!

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:48

Bereid je maar voor, het wordt alleen maar meer ;-)
Ik heb vorig blok en dit blok tot nu toe alles in 1 x gehaald, met als topcijfer een 8.7, jeej :+

Moet helaas alleen nog statistiek 2 voor de 4e keer, ik blijf een alpha met pabo achtergrond :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:08

Ja ik moet die hoeveelheid wel heel anders aan gaan pakken, want zo werkt het niet.
Misschien volgend jaar toch maar eens zo'n cursus volgen

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:33

Oh ja, een vriendin van me heeft dat dit jaar gedaan. Volgens mij heette het effectief studeren ofzo.

Ik moet nog 1 tentamen vrijdag, ik zie er best tegen op, want het is 4 boeken en een stuk of 15 artikelen,
die ik dus niet allemaal heb gelezen helaas :P

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:34

@Wineds, welke richtingen doe jij?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:35

ja idd effectief studeren, vond je vriendin het nuttig en heeft ze er iets aan gehad?

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 08:52

Goedzo Marije! Ik heb een 7, ook erg blij mee :)

San, succes met je tentamen vrijdag!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:13

.
Laatst bijgewerkt door sullebulle op 15-02-22 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:14

Wat haalt iedereen hier een topcijfers zeg +:)+

Ik doe de richting Orthopedagogiek, met de differentiaties Jeugdzorg en Leerproblemen (maar ga een OPB stage lopen O:) )

Lisan89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:09

@Phylos, volgens mij vond ze het een beetje tegenvallen. Het was namelijk een aantal keren 4 uur achter elkaar, volgens haar had ze beter die tijd zelf kunnen gebruiken om te studeren :p

Ik doe ook orthopedagogiek inderdaad, morgen nog tentamen OPB en
net als sullebulle inderdaad 4 juli statistiek 2. Stom rotvak! :+

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:31

Welke vakken heb je eigenlijk allemaal? :)