Opleiding Dokterassistent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Re: Opleiding Dokterassistent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:42

Als beelddenkende ADD'er is dat erg veel.. Je zal het overal tegen komen, maar ik zie er nu al tegenop. Wat waarschijnlijk wel zal schelen is dat ik als 1e jaars nog geen stage heb gehad..

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 07:09

Ja maar Jikke, je hebt in je tweede jaar wel stage en je hebt die toets dan nog niet gehad. Ik liep bijvoorbeeld stage bij een apotheek houdende huisarts waar ik soms ook mee hielp in de apotheek, dit scheelt al wel.

Tsja en verder is het puur stampwerk. We krijgen een stofnaam en dan moeten wij merknaam, werking, bijwerking en bijzonderheden weten. De toets bestaat uit 100 juist/onjuist vragen en 25 open vragen. Maar tis gewoon van dan en dan heb je toets, zorg maar dat je het kent. Je hebt geloof ikl 3 herkansingen, maar ga wel proberen om hem in een keer te halen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:43

Je leert inderdaad heel veel in stages! Komt wel goed Jikke, het lijkt zo heel veel met zo'n getal, maar veel medicijnen hebben ook nagenoeg dezelfde werking, alleen zitten er dan andere stoffen in. Dus een (groot) aantal medicijnen zal ook op elkaar lijken, dat scheelt!

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:57

Ik denk inderdaad dat je de meeste geneesmiddelenkennis leert op stage zelf, scheelt misschien dat ik 2 x stage heb gelopen in een apotheekhoudende huisarts en vooral bij de eerste redelijk veel apotheek werk deed. Wat ik altijd deed om geneesmiddelenkennis een beetje te onthouden was alles gewoon groeperen, dan raak je het overzicht niet zo kwijt.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:05

Dat gok ik ook, dus ik probeer positief te blijven. Van dat vak hadden wij laatst ook een toets, met een 5,6 gehaald. Hakken over de sloot, jammer genoeg. Maar het is een voldoende.

Ik hoop inderdaad dat ik op stage best wel wat over geneesmiddelen kan leren, maar dat moet wel goedkomen. Inderdaad zal veel hetzelfde zijn alleen de namen anders. Op hoop van zegen volgend jaar dan :=

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:09

Weet je al of je in een apotheekhoudende huisarts stage kan gaan lopen? Als er nog niks over bekend is kan je het misschien aangeven op school dat je dat graag zou willen.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:13

Nee weet ik nog niet. Van mijn 'originele' mentor mag/kan ik daar niks over aangeven want dat is allemaal niet belangrijk. Vanwege mijn ADD zijn we hier al over in gesprek geweest, en vanwege mijn beroerde stage-ervaring bij Verpleegkunde. Mijn 'nieuwe' mentor ging er direct over in gesprek met mij. Ik kan het proberen aan te kaarten, maar ze kunnen niks beloven... Aangeven zal in ieder geval wel wat nut hebben, heb ik het tenminste verteld.
Gewoon op tijd beginnen met mijn manier van leren zoeken..

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 11:58

Het valt zeker mee! In de stages leer je er mee werken, en dat scheelt een hoop.
Mijn collega's zijn vandaag ziek.. Dus zit alleen, een vuurdoop! Gelukkig gaat me alles goed af! En gelukkig is de dokter erg aardig dus als ik iets niet weet mag ik altijd bellen/aankloppen

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:31

Spannend Renate!

Jikke, aangeven kan je inderdaad altijd doen. Niet geschoten altijd mis. En als je straks een stageplek hebt, kun je natuurlijk ook een leerdoel opstellen die met geneesmiddelen te maken heeft, als daar een struikelpunt is voor jou.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:05

Jikkeee schreef:
Nee weet ik nog niet. Van mijn 'originele' mentor mag/kan ik daar niks over aangeven want dat is allemaal niet belangrijk. Vanwege mijn ADD zijn we hier al over in gesprek geweest, en vanwege mijn beroerde stage-ervaring bij Verpleegkunde. Mijn 'nieuwe' mentor ging er direct over in gesprek met mij. Ik kan het proberen aan te kaarten, maar ze kunnen niks beloven... Aangeven zal in ieder geval wel wat nut hebben, heb ik het tenminste verteld.
Gewoon op tijd beginnen met mijn manier van leren zoeken..

Wie is je nieuwe mentor?
Ik wist mijn stageplek in oktober, rond de herfstvakantie.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:39

Ik ga het inderdaad opstellen als leerdoel en aangeven bij mijn mentor. Hopelijk bevalt het goed, maar daar ga ik wel vanuit :j.

Oh oke rond de herfstvakantie, minder dan een half jaar nog dus :+. Mijn vorige mentor was mvr. M. O.osterwijk, en mijn nieuwe is dhr. J. de W.it. Hij is wel fijn, daar kan je inderdaad zoiets als dit gewoon bij aankaarten

RivaldoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:45

Vandaag te horen gekregen dat ik mezelf officieel doktersassistente mag noemen!!! Heeeerlijk *\o/*

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:35

Gefeliciteerd!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 19:35

Gefeliciteerd!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:13

Gefeliciteerd! Ik kijk ook echt uit naar dat moment, ben er momenteel een beetje klaar mee.... zo saai allemaal....

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:16

Gefeliciteerd!!
Hier nog 2,5 week, in totaal nog 8 dagen stage, en dan zit het erop.
Toeval wil dat de perfecte vacature zich voordat bij het ziekenhuis, dus vandaag maar even sollicitatie brief schrijven!

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 01:45

En ik ben alvast maar begonnen met hopeloos zoeken naar een stage plek.. -O-

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:15

Succes! Ik heb lang moeten zoeken, maar wel op de meest perfecte plek terecht gekomen. Dus voor mij was het het zeker waard!
Wel leuk, ben gister gevraagd om als oproep kracht daar te komen werken. Zijn ze kennelijk tevreden over mij :-D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:42

Bij ons worden de stages voor je gezocht!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:16

Asta, bereid je maar voor op veel afwijzingen.
Heb ik ook gehad, uiteindelijk bij mijn allerlaatste hoop aangenomen.
stond op t punt te stoppen als die t niet zou worden..

maar het komt wel goed he! :(:)

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:19

Inderdaad.. Sommige mensen uit mijn klas hebben wel 50/100 adressen afgebeld en langs geweest voor een BBL leerplek! Gelukkig kende ik een dokter in onze kennissen kring, daar heb ik een hoop geluk mee gehad!

Zo mijn eerste jaar als BBL doktersassistente zit bijna op! Nog 4 weken. Daarna nog 3/4e jaar en dan mag ik mij zeer waarschijnlijk doktersassistente noemen!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:39

Zo, eindelijk het topic gevonden.... Was een beetje weggevallen..

Heeft iemand een ideetje.. Ik moet voor stage een opdracht doen voor kerntaak 3 en moet daarbij een presentatie houden een de personen op stage, denk dat dit alleen assistentes zullen zijn want de dokters hebben het heel druk. Het moet interessant zijn voor hun en voor mij, maar het moet voor mij ook niet te moeilijk zijn. Ik dacht zelf aan blindedarmontsteking en triageren daarvan, ik heb zelf ervaring mee dat dit moeilijk is.
Maar ik weet het eigenlijk niet echt.... Iemand nog meer ideeën?

Ik loop trouwens nu weer stage bij de huisarts

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 21:59

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 07:04

Nee.... Niet zo. Moet daarna enquete enz afnemen over hoeveel ze weten over de wetten enz. Maar niet hoe jij vertelde :) maar toch bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:03

iemand hier ervaring met de opleiding middels een thuisstudie??