Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:51

jeetje dat klinkt wel enorm druk,
begrijp dat je het even niet meer voor je ziet :\

naah wij hebben wel proefwerk week nou eigelijk toetsweek
hebben we om de 10 weken.
moeten we de readers van anotomy,fysiolgy en pathology kennn, de protecollen, kennislijn verpleegkunde, en aggogiek ofzo (sorry voor alle fouten die er in staan :o :p)

maar ik vind anotomy & fysiologie zoon ramp en zo veel :o

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:36

Hoi Hoi,
Ik ben Romy 18jaar en doe ook de opleiding verzorgende IG. Ik ben als Boller begonnen, en sinds januarie dit jaar doe ik BBL en werk in om de hoek in het verzorgingshuis. Waar ik ook mijn basisfase (1e jaar) heb stage gelopen, ik heb het erg naar me zin in de zorg :D Ik werk 32-36uur per week, dit is soms wel wat veel omdat ik natuurlijk ook het schoolwerk er naast heb ;-) Maar ik vind het heerlijk, Lekker met me oudjes ;-)

horsii

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:38

Ik heb 8 november een sollicitatie voor de opleiding in bbl vorm bij het verpleeghuis hier vlakbij.
Als ik wordt aangenomen start ik in feruari.
Vanaf 11 november tot februari dan werken bij de action.

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 11:45

Jolandaa schreef:
Proefwerkweek?
Proefwerk eeuhh?
Wij hebben alleen een kennistoets aan het einde van het jaar met 180 vragen over alle vakken :+

Welk jaar zit jij ;-)?
Ik zie dat je in langedijk woont! ik ook en zit op horizon alkmaar in me laatste jaar BBL :D

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 13:40

Hallo,
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar vroeg me af of jullie misschien wat vragen kunnen beantwoorden?
Ik zit heel erg te twijfelen wat ik wil gaan studeren.
Het liefst verpleegkundige maar aangezien ik daar de vooropleiding niet voor heb wil ik misschien eerst verzorgende IG gaan doen en daarna doorleren voor verpleegkundige.
Ik weet dat je als verzorgende ook wel is klusjes moet doen die misschien minder leuk zijn.
Ik vraag me af hoe jullie daar mee omgaan?
Ik zie mezelf namelijk nog geen mensen wassen, verschonen etc.
Ik ben bang dat ik dat niet kan of dat ik het verkeerd doe.
Word je daar in de opleiding ook in begeleid hoe je dat allemaal moet doen?
Ik twijfel dus of ik deze opleiding wel moet gaan doen, ik ben niet zo heel spontaan en ik zie het mezelf allemaal nog niet doen.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen in de zorg.

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:21

Jordy schreef:
Hallo,
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar vroeg me af of jullie misschien wat vragen kunnen beantwoorden?
Het liefst verpleegkundige maar aangezien ik daar de vooropleiding niet voor heb wil ik misschien eerst verzorgende IG gaan doen en daarna doorleren voor verpleegkundige.
Ik weet dat je als verzorgende ook wel is klusjes moet doen die misschien minder leuk zijn.
Ik twijfel dus of ik deze opleiding wel moet gaan doen, ik ben niet zo heel spontaan en ik zie het mezelf allemaal nog niet doen.

Hoi Hoi,
Wat versta je onder klusjes die minder leuk zijn? ;-)
De dagelijkse bezigheid van een verzorgende is nou eenmaal wassen, aankleden zorgen dat alle mensen s morgens geholpen worden! Je kunt het niet zo snel verkeerd doen, je moet het alleen wel zeker willen! Als jij nu al denkt niet met mensen om te kunnen gaan qua wassen, verschonen etc. dan zou ik als ik jou was er niet aan beginnen. De opleiding is best pittig als je het niet echt leuk vind.. maar als je het leuk vind weer goed te doen! In de opleiding afhankelijk waar je hem volgt word je het beste begeleid in de praktijk.. mijn persoonlijke ervaring is dat de theorie op school niet heel veel voorsteld en je veel zelf moet doen.. daarvoor moet je het dus ook leuk vinden dan ga je wel opzoek. Er zitten ook hele leuke kanten aan de mensen zijn zoo dankbaar vooral als je ze helpt te verschonen etc. ik kijk er doorheen misschien eens kijken of je in een verzorg/verpleeghuis mee kan lopen een paar dagen? kun je zien wat het met jezelf doet? Ik zelf vind het super leuk, lekker met me oudjes maar er zijn verschillende keuzes op het gebied verzorgende. Als verpleegkundige zul je uiteindelijk ook mensen moeten en kunnen wassen al zal dit misschien minder belangrijk zijn dan andere taken. Ik hoop dat je iets aan mijn ervaring heb ;-) Als je vragen heb, stel ze gerust!

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 17:24

samiratjj schreef:

moeten we de readers van anotomy,fysiolgy en pathology kennn, de protecollen, kennislijn verpleegkunde, en aggogiek ofzo (sorry voor alle fouten die er in staan :o :p)

Ik ben wel nieuw hier maar ook enthousiast :D
Ik wilde even reageren, bij ons op school praten leraren erover dat het systeem wat jij volgt terug moet komen! Dat is veel beter geregeld, misschien niet leuk al die toetsen elke keer! maar wel meer verspreid, wij krijgen 1 toets 180vragen en die kun je "oefenen" dat oefenen bestaat uit 2200vragen waarvan er dus maar 180 terug komen. lesstof die je heb gekregen ben je tegen de tijd dat je die toets heb al weer kwijt en is het puur die oefenvragen in je hoofd stampen die je na de toets weer vergeet... opsteken doe je bij ons niet veel van die toets! ;-) Op wat voor school zit je als ik vragen mag?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:34

Jordy schreef:
Hallo,

uhm, wat denk je dat je als verpleegkundige moet doen?
Ook mensen wassen / verschonen etc.
Dus als je daar al tegenop ziet; kies dan vooral een andere opleiding!!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:48

rOmii schreef:
Jolandaa schreef:
Proefwerkweek?
Proefwerk eeuhh?
Wij hebben alleen een kennistoets aan het einde van het jaar met 180 vragen over alle vakken :+

Welk jaar zit jij ;-)?
Ik zie dat je in langedijk woont! ik ook en zit op horizon alkmaar in me laatste jaar BBL :D

1e. Doe jij ook horizon alkmaar zoja dan zou ik je graag wat willen vragen!

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 18:53

Citaat:
1e. Doe jij ook horizon alkmaar zoja dan zou ik je graag wat willen vragen!

Ja, ik zit ook in alkmaar ;-) Brand los! wie is je mentor?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:04

Peter Vijzelaar, zegt dat genoeg :Y)

Ja ik vind het heel moeilijk om een portfolio te maken, vooral van de 1e 10 weken. Moet je daar trbed nou wel indoen of niet? want het bewijst wel oke ik kan iemand wassen... bijvoorbeeld.

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:08

trbed? wat is dat :P als het bewijzend is met een handtekening eronder en evt. feedback kun je hem erbij doen. Ben je in september ingestroomd? ;-) Maar idd, dat zegt genoeg! welke dag ben je op school?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:09

nu nog 5 dagen na december *geloof ik* dinsdaG en woensdag.

Training bed. leer je het bed opmaken etc. mensen wassen gewoon dingen die je met het bed doet.

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:13

Als je daar een STARR verslag bij gemaakt heb kan je die erbij doen! Althans zo was dat bij mij, je heb het gedaan maar de school weet van niks zolang er niks op papier staat met een handtekening. ;-) Als je straks de praktijk inga word alles een stuk duidelijker!! althans dat vond ik, weet je al waar je stage gaat lopen?

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:20

Nee. Maar ik wil BBL gaan doen. Dus hoop dat ik voor die tijd al een plek heb.

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:24

Jolandaa schreef:
Nee. Maar ik wil BBL gaan doen. Dus hoop dat ik voor die tijd al een plek heb.

Oeii, kan moeilijk worden.. BBL word vaak pas rondom de instroomfase aangenomen: * Februarie of september beginnen met BBL daar. Op het moment is het druk met BBL leerplekken, maar ik zou zeggen schrijf naar iedereen een sollicitatiebrief en kijk goed wat je wilt! Ik heb toendertijd gesolliciteerd bij Lauwershof (magentazorg daar valt ook buitenzorg,zuiderwaard etc onder). Ik werd uitgenodigd in de sollicitatie ronde etc. maar ik wilde zelf niet meer omdat ik bij Horizon een aanbod kreeg. Ik liep hier mijn 1e jaar stage, en hun hadden een plek vrij en belde mij op. Maar naar iedereen brieven/mails sturen of bellen! en dan denk ik dat je op ze vroegste per februarie aan de gang kan als BBL'er.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:36

Ja nouja ik ga gewoon proberen en meer kan ik ook niet doen :)

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:51

Zeker hoor :D
wil je niet afschrikken ;-) Wat wil je ermee bereiken?? wil je in de ouderenzorg of juist niet :P waar liggen je intresses?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:57

Ik doe ook BBL, en vanwege het salaris is dat wel fijn.
Maar er zitten zeker nadelen aan: ik ben voor de ouderenzorg aangenomen dus ik zie heel weinig (lees; niks) buiten dat :+ .. terwijl het juist zo leerzaam is om ook stages te lopen in de psychiatrie / gehandicapten / kraamzorg. Zo verbreed je je werkveld veel verder.
Daarnaast moet ik na mijn BBL opleiding nog 2 jaar blijven werken voor deze werkgever.. dus niks doorleren.. want daarna ben ik (voor mijn gevoel) echt al te oud (25).
Dus denk er alsjeblieft goed overna! Succes!

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:10

Kytha schreef:
Ik doe ook BBL, en vanwege het salaris is dat wel fijn.
Maar er zitten zeker nadelen aan: ik ben voor de ouderenzorg aangenomen dus ik zie heel weinig (lees; niks) buiten dat :+ .. terwijl het juist zo leerzaam is om ook stages te lopen in de psychiatrie / gehandicapten / kraamzorg. Zo verbreed je je werkveld veel verder.
Daarnaast moet ik na mijn BBL opleiding nog 2 jaar blijven werken voor deze werkgever.. dus niks doorleren.. want daarna ben ik (voor mijn gevoel) echt al te oud (25).
Dus denk er alsjeblieft goed overna! Succes!

Hee jammer dat je 't zo ervaart! Ik ben begonnen als bol maar het enige echte dat ik leer is in de praktijk. Maar je heb gelijk je moet goed nadenken ik heb gelukkig geen 2jaar blijven contract tot einde opleiding daarna krijg ik een nieuw contract aangeboden. Jij wilt dus ook graag een andere richting op dan je nu doet? En oud vind k wel mee vallen weet niet hoe t bij jou is maar mijn klasgenoten zijn gem 30 ik ben de jongste met men 18jaren.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:24

ja, oud valt opzich wel mee,
maar tegen die tijd wil ik ook graag samenwonen enzo.. weet niet of ik het dan nog op kan brengen om te gaan leren erbij ;)
Ik vind de ouderenzorg wel leuk hoor (sta nu op verzorging, maar psychogeriatrie vind ik veeel leuker :D dus dat wil ik sowieso na m'n opleiding en dat kan ook binnen de organisatie). Maar ik had inderdaad ook wel graag de gehandicaptenzorg willen zien :j lijkt me nl. ook wel wat!
Denk idd wel dat je gelijk hebt dat je veel meer leert. Als ik mezelf vergelijk met bollers van hetzelfde jaar merk ik idd wel dat ik wat handiger ben en meer praktische dingen weet. Maar ik werk natuurlijk ook wat meer uurtjes in de praktijk dan dat zij stage lopen.

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 20:36

Klopt helemaal, als BBLer heb je ook veel meer verantwoording! Ik snap je probleem idd, ik ben nog jong niks te zeuren! Dankzij me bbl baan kan ik nu sparen en autorijden heb voor later alvast een reserve. Maar snap jou wel, ik heb veel met somatiek vandaar mijn keuze voor het verzorgingshuis.. Daar zitten veel "goede" mensen. PG is niet helemaal mijn straatje ;) vind het niet erg maar een afdeling met alleen maar, niet voor mij weggelegd. Ik zit nu al waar ik heen wilde dus ik kan het niet beter wensen! misschien is er een uitwisseling mogelijk bv 20weken een bbl van de gehandicaptenzorg uitwisselen met jou? Ik zou een balletje opgooien als ook daar je intresse ligt!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:19

Dat is misschien nog niet eens zo'n gek plan.. kan dat weleens aankaarten!
Bedankt!

rOmii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 21:26

Kytha schreef:
Dat is misschien nog niet eens zo'n gek plan.. kan dat weleens aankaarten!
Bedankt!

Je kunt er alleen maar van leren :D al is het in de omgang of bepaalde handelingen die daar wel voorkomen ;-) Ik hoop voor je dat het lukt!

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:05

rOmii schreef:
samiratjj schreef:

Ik ben wel nieuw hier maar ook enthousiast :D
Ik wilde even reageren, bij ons op school praten leraren erover dat het systeem wat jij volgt terug moet komen! Dat is veel beter geregeld, misschien niet leuk al die toetsen elke keer! maar wel meer verspreid, wij krijgen 1 toets 180vragen en die kun je "oefenen" dat oefenen bestaat uit 2200vragen waarvan er dus maar 180 terug komen. lesstof die je heb gekregen ben je tegen de tijd dat je die toets heb al weer kwijt en is het puur die oefenvragen in je hoofd stampen die je na de toets weer vergeet... opsteken doe je bij ons niet veel van die toets! ;-) Op wat voor school zit je als ik vragen mag?

ja ik begrijp dat dat andere ook helemaal niet fijn moet zijn, dit is misschien wel een goede methode maar het is wel zo dat je in 1x heel veel moet leren, maar ik heb nu in gezien dat ik ieder begin van de leerperiode al moet beginnen met leren :o
ach daar leer je van hea :P
ik zit op noorderpoort in assen, die is wat onbekend, want drenthe college staat veel bekender in assen en noorderpoorten in groningen zijn stukke groter :P