[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:43

Veel succes iedereen!

Ik moet nog 10 dagen wachten.
Aankomende vrijdag laatste les, heel benieuwd hoe dat gaat.

Ik heb al gehoord dat ik niet de examinatrice heb die ik voor mijn TTT had en daar ben ik echt heel blij mee. Ik heb de TTT wel gehaald, maar ze staat bekend als een vrij strenge examinatrice en ik had totaal geen klik met haar.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:57

Ik heb Zaterdag mijn eerste proefles voor E achter B :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 00:41

LesleyxLinn schreef:
Veel succes iedereen!

Ik heb al gehoord dat ik niet de examinatrice heb die ik voor mijn TTT had en daar ben ik echt heel blij mee. Ik heb de TTT wel gehaald, maar ze staat bekend als een vrij strenge examinatrice en ik had totaal geen klik met haar.

Dan ben ik stiekem heel nieuwsgierig hoe jij dat weet natuurlijk :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:11

Polly schreef:
LesleyxLinn schreef:
Veel succes iedereen!

Dan ben ik stiekem heel nieuwsgierig hoe jij dat weet natuurlijk :)

Mijn instructeur zei dat ze niet op vrijdag werkt. Of tenminste die vrijdag, weet niet precies meer waarom.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:50

klinkt logisch maar pin je er niet teveel aan vast he, zeker met drukte worden ze nog weleens teruggehaald op een vrije dag.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:08

Polly schreef:
klinkt logisch maar pin je er niet teveel aan vast he, zeker met drukte worden ze nog weleens teruggehaald op een vrije dag.

Ja dat klopt, er worden hier extra zaterdagen ingepland.
Dus ik denk dat het wel goed gaat :)

Maar dat zegt natuurlijk niets over de volgende examinator :')

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:17

Succes iedereen die moet afrijden!

Ik heb morgen voor de tweede keer theorie en hoop dat ik het dan wel haal, dan kunnen we praktijk in plannen. Ben niet zo bang voor praktijk eigelijk, mn instructeur vind dat ik prima rijdt en me geen zorgen moet maken dus doe ik ook maar niet :')

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:57

Helaas gezakt ..
Ik werd ineens super zenuwachtig, toen ik wegreed bij het cbr sloeg de auto al gelijk af. -O-
En file parkeren lukte ook al niet. Maar de examinator zei dat hij het erger vond dat ik bij een straatje een fietser inhaalde en dan niets deed bij de tegemoet komende auto. (Hij zei het ook gelijk tijdens het rijden)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:04

Dat ís ook veel erger, op afslaan van de motor of een foutje met parkeren zal je niet zakken. Zonde!! En balen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:30

Jammer Mies! Zenuwen zijn stom. Heb je al een nieuwe datum?

Ik ben wel geslaagd, pfieuw! Ik was ook erg zenuwachtig en reed daardoor wel wat (te) voorzichtig, maar ik zat niemand in de weg en verder ging het wel goed. Komt wel als ik meer kilometers maak, zeiden ze. Wel raar dat er voortaan niemand met een rempedaal naast me zit :=

Succes vandaag, finnens!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:37

Balen mies! Zonde van de fietsers, weet je voor de volgende keer dat je echt niet hoeft te stressen met afslaan ;)

En gefeliciteerd culaccino!
Zonder iemand ernaast is veel leuker !

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:06

Vorige week mijn theorie in 1× gehaald *\o/* En ik zit nu op les 14 ongeveer, kan niet wachten tot ik ook mag afrijden en lekker geen les meer hoef te hebben! Ik vind de lessen best leuk maar ik zou veel liever gewoon in mijn eentje gaan rijden :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 22:57

Ik heb een vraagje. Ik heb inmiddels al een paar jaar mijn rijbewijs. Maar hoe zit het precies met lichtsignalen geven? Ik kan niet de exacte regels hierover vinden.
Als er een tegenligger komt waar 1 koplamp van stuk is dan geef ik kort groot licht (dus lichtsignaal). Ik heb ook een keer gehad dat iemand dat bij mij deed, vond ik erg fijn want inderdaad er was een koplamp stuk waar ik normaal niet zo snel achter zou komen, en het is natuurlijk wel verplicht en tevens veilig. Nu reed ik vanavond op de snelweg en een auto die voor me reed had 1 achterlicht kapot. Van een afstand dacht ik dat het een motor was. Ik gaf een lichtsignaal en haalde vervolgens in. Hij gaf toen (denk ik??) groot licht en ging vervolgens schuin links voor me rijden... Vraag me sterk af of hij het begrepen heeft of dat ie dacht dat ik gewoon vervelend aan het doen was. Want ik moest vlak daarna de snelweg af en ik betwijfel of ie me er nog door had gelaten :oo

Misschien haalde ik wat slomer in en reed ik wat te langzaam toen ik voor m reed maar niet extreem en ook niet bewust. In ieder geval, lichtsignalen worden ook wel gegeven uit irritatie of andere redenen om te zeggen dat iemand iets doet wat niet mag, dus kan het natuurlijk wel eens verkeerd opgevat worden. Ook eens gehad dat ik een tegenligger een lichtsignaal gaf omdat ie een koplamp kapot had en ik direct een lichtsignaal terug kreeg.... Wat bedoelde die daarmee? Haha
Maar wat is dan duidelijk 1x kort, 2x kort? Ik kan geen geschreven regels vinden. :P

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:00

Balen mies :(

Ben weer gezakt en vind het zoo stom van mezelf. Weer 1 fout teveel. Ik kan pas weer over een paar weken in mn eigen woonplaats dus ga maandag maar naar lwd voor theorie.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:03

Er zijn veel jochies die lichtsignalen gebruiken omdat ze de voorganger te sloom vinden gaan, denk dat hij je verkeerd heeft begrepen :)
Geen idee wat de regels daarin zijn trouwens, zijn die er uberhaupt?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 23:07

Ja dat denk ik ook, echter reed hij gewoon op de rechterbaan en zou het nogal raar zijn om dan te zeggen dat ie sloom rijdt aangezien ik links makkelijk kon inhalen (er reed haast niemand).

Ja ik kon alleen vinden dat je lichtsignalen mag gebruiken als er een onveilige situatie is: Geen verlichting in het donker, gevaarlijk gedrag van een tegenligger( teveel op jouw wegdek rijden), tevens dus een spookrijder, iemand die grootlicht aan heeft staan etc. Maar niet erg specifiek verder.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:46

@Saskia, ik doe hetzelfde als jij :) Als ik een tegenligger tegenkom met 1 kapotte lamp knipper ik ook een keer met groot licht.. Je hebt het zelf soms niet eens in de gaten namelijk en vaak denk ik 'oh, even checken'! Of als ik door de polder rijd, dan kijk ik meteen even naar mijn snelheidsmeter (want heel slecht, maar ik wil zelf ook nog wel eens een seintje geven als ze staan de flitsen). Maar dat mag ook niet.. Volgens mij is het dus niet erg gewenst of misschien wel verboden? Misschien dat Polly hier iets over kan zeggen? (Mijn complimenten voor jou nog even trouwens, wat lijk je mij een fijne instructrice!)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:13

thnx :o ik doe mn best en hoop dat het naast een leerzame tijd ook een leuke tijd is voor mijn leerlingen. Natuurlijk kan niet elke les leuk zijn maar het meerendeel moet wel positief zijn (al ben ik nu midden in een hele drukke periode heeeeeeeel blij met mn lange weekend vrij :D ).

Anyway, het geven van signalen. Officieel mag je signalen geven (licht en/of geluid) ter afwending van dreigend gevaar. Leerlingen vragen vaak wat voor situaties dat zijn... nou euh als jij het een potentieel gevaarlijke situatie vind en je denkt dat je dat gevaar met een signaal kan afwenden dan mag dat :7
In de praktijk word het geven van signalen voor defecte verlichting zeker gedoogd, ik zou er dan wel voor kiezen om dat alleen te doen bij mensen die je tegemoet komt omdat het geven van signalen aan bestuurders voor je vaak opgevat word als "opduwen" dus ik snap de reactie van die andere bestuurder ook wel. Als ik persoonlijk achter een bestuurder rij met een (hinderlijke) storing aan de verlichting achter (Denk bijvoorbeeld aan remlichten die niet meer uit gaan, ja dat kan ook, of compleet geen verlichting achte) dan ga ik er vaak even naast staan bij het licht en spreek ik de bestuurder aan. Maar dat is natuurlijk een stuk makkelijker op de motor en daarbij heb ik een fluor gele jas en helm en rij ik op een blauw witte motor dus ze doen hun raam toch wel open als ik erop tik O:) .

Lichtsignalen geven om andere bestuurders te attenderen op een snelheidscontrole word niet heel erg gewaardeerd door de hardwerkende medemens in het blauw en als ze het zien zullen ze je ongetwijfeld op de bon slingeren. Daar kan je dan wel weer bezwaar tegen maken maar dat is een procedure die ik hier niet helemaal op bokt ga uitschrijven :D
Ik sein zelf zelden voor controles omdat er soms ook politie verderop staat of in burger tegemoet kan rijden, collega's sein ik in via de porto of de groepsapp (als ik in de auto zit) en van de rest van de mensen vind ik altijd maar dat ze zelf maar een beetje moeten opletten.

Zo, heel verhaal geworden dat was niet de bedoeling eigenlijk :D

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:36

Mischien weten jullie dit wel: als je geslaagd ben voor je praktijk, mag je dan al rijden als je rijbewijs nog in aanvraag is? want in principe ben je geslaagd, dus kan je rijden.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:52

Naar mijn weten alleen als je je rijbewijs zelf hebt. Sowieso alleen als je hem bij je hebt, maar rij zelf ook wel eens zonder (neem bijvoorbeeld niet mijn beurs/tas mee daar de paarden, dus dan heb ik hem niet bij me)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:54

Ohja zo had ik er nog niet over nagedacht. Hihi beetje dom.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:29

Nee als je hem nog niet hebt opgehaald mag je niet rijden

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 18:04

ManonGrr schreef:
Mischien weten jullie dit wel: als je geslaagd ben voor je praktijk, mag je dan al rijden als je rijbewijs nog in aanvraag is? want in principe ben je geslaagd, dus kan je rijden.

Nee, je moet toch ook altijd je rijbewijs bij hebben als je de weg op gaat! Dus nog even geduld hihi

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:38

Haha ik mag gelukkig al een paar jaar de weg op maar sinds kort dus ook met aanhanger :D

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 20:09

Ik moet woensdag ochtend voor de eerste keer afrijden. Ben echt zo vreselijk zenuwachtig!

Mijn tussentijdse toets was ook best verpest door de zenuwen. Gelukkig wel de vrijstelling voor bijzondere manoeuvres verdiend, gelukkig.
Examinator zei wel dat ik gezakt zou zijn op mijn rijexamen als ik zo reed.
Door de zenuwenen domme foutjes gemaakt namelijk.

Gelukkig heb ik wel een faalangst examen :j