[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:02

kimberlyve schreef:
Iemand hier ervaring met E rijbewijs? Hoeveel lessen ben je er ongeveer aan kwijt ( zonder ervaring) waar letten ze op tijdens het examen?

Ik heb mijn BE rijbewijs begin april gehaald. Had 0 ervaring en kon heel slecht met de koppeling omgaan, dus ik heb er in totaal 18 uur over gedaan (incl 4 uur les voor het herexamen). Waar ze vooral op letten is of je de combinatie veilig door het verkeer kunt leiden (optijd remmen, bochten ruim genoeg maken ect) ze vragen van te voren wat theorie over gewicht van het voertuig en aanhanger, ze kijken naar het aan- en afkoppelen en de 2 bijzondere verrichtingen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:08

Loolotte, je bent vast niet voor niets geslaagd :D Andere auto is altijd wennen!

Hen ineens een andere instructeur maar hij is opzich wel fijn. Mijn vorige instructrice zei alles voor, 'teentje gas er bij' 'je mag hier maar 80' 'spiegel checken' etc. En mijn nieuwe instructeur geeft heel anders les, als ik te hard rijd vraagt hij aan mij 'hoe hard mag je hier' waardoor ik zelf kan nadenken en veel minder afhankelijk van mijn instructeur ga rijden..

Naja in ieder geval, was wel weer even balen. Want hij zei dat ik eigenlijk best af kon rijden al en dat hij niet zo veel meer op mijn rijden aan te merken had. Alleen iets meer op snelheid letten. Kon mijzelf wel weer voor m'n kop slaan waarom ik niet eerder begonnen ben met die theorie |o

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 07:18

Ann99,
Ik heb gereden in Friesland Drachten. Afrijden is dan in Heerenveen. Ik heb gelest bij rijschool wim. Hij is ook niet heel erg belachelijk duur dat scheelt ook!

Wat zonde dat je de theorie nog niet hebt! Direct ingepland dus?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:36

JudArthos schreef:
kimberlyve schreef:
Iemand hier ervaring met E rijbewijs? Hoeveel lessen ben je er ongeveer aan kwijt ( zonder ervaring) waar letten ze op tijdens het examen?

Ik heb mijn BE rijbewijs begin april gehaald. Had 0 ervaring en kon heel slecht met de koppeling omgaan, dus ik heb er in totaal 18 uur over gedaan (incl 4 uur les voor het herexamen). Waar ze vooral op letten is of je de combinatie veilig door het verkeer kunt leiden (optijd remmen, bochten ruim genoeg maken ect) ze vragen van te voren wat theorie over gewicht van het voertuig en aanhanger, ze kijken naar het aan- en afkoppelen en de 2 bijzondere verrichtingen.

En wat zijn de bijzondere verrichtingen dan bij BE?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:41

Recht achteruit, achteruit naar een deur, achteruit de bocht om en omkeren geloof ik

Probeer eens een proefles dan krijg je ookal heel veel info

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:20

In principe moet ik 11 juli weer afrijden maar miss kan ik 2x later beginnen bij stage en dan eerste week van juni afrijden :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:14

Ik moet begin juni denk ik weer, moet mijn instructeur nog even mailen daarvoor. Ik heb dan wel 5/6 weken van te voren niet gereden, maar ik kan prima rijden. Het waren echt de zenuwen de vorige keer...

Ik heb trouwens inmiddels 60+ lessen gehad :P
Laatst bijgewerkt door Jorex op 27-04-16 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 22:16

kim345 schreef:
Ann99,
Ik heb gereden in Friesland Drachten. Afrijden is dan in Heerenveen. Ik heb gelest bij rijschool wim. Hij is ook niet heel erg belachelijk duur dat scheelt ook!

Wat zonde dat je de theorie nog niet hebt! Direct ingepland dus?

Ik les nu in Leeuwarden. Drachten is te ver voor mij. Maar de instructeur die ik nu heb is ook erg goed

Peperkroket

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:37

Ik heb mn examen gepland! Ik mag 12 juli afrijden :)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:01

Mag ik mij hier ook melden? Ik mag aankomende maandag afrijden. Ben steeds al voor iedere les super zenuwachtig omdat het afrijden nu wel echt dichtbij komt... Zondag nog 2 uurtjes rijden en een uur voor het examen en dan hopen dat het goed komt!

Ik kan opzich wel prima rijden maar ik heb te weinig vertrouwen in mezelf waardoor ik veel twijfel (bijv bij het oversteken van kruispunten, ik kan dan makkelijk nog tussen de auto's door maar dan ben ik te afwachtend). TTT heb ik wel gehaald overigens, ook goede tips gekregen en hij dacht dat ik het examen wel in een keer haalde.

Jullie nog tips voor het examen? En stel ik haal hem niet, binnen hoeveel weken kan je dan weer een nieuw examen inplannen? Dat hangt zeker ook van de wachttijd af denk ik ?
Edit, net gelezen paar pagina's terug dat de wachttijd nog wel eens een paar weken kan duren

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:22

Niet zenuwachtig zijn en in jezelf vertrouwen, als er iets kleins misgaat is dat vaak helemaal niet erg.
Dan gewoon lekker doorrijden zoals je normaal ook doet, niet ineens anders gaan doen.
Succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:47

Niet nu al gaan nadenken over een her, gewoon ervoor gaan!! Het hoeft niet foutloos en een keertje te lang staan geeft niks als je in de rest van de rit maar laat zien dat je het wel snapt.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:11

ilsexxx schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik mag aankomende maandag afrijden. Ben steeds al voor iedere les super zenuwachtig omdat het afrijden nu wel echt dichtbij komt... Zondag nog 2 uurtjes rijden en een uur voor het examen en dan hopen dat het goed komt!

Ik kan opzich wel prima rijden maar ik heb te weinig vertrouwen in mezelf waardoor ik veel twijfel (bijv bij het oversteken van kruispunten, ik kan dan makkelijk nog tussen de auto's door maar dan ben ik te afwachtend). TTT heb ik wel gehaald overigens, ook goede tips gekregen en hij dacht dat ik het examen wel in een keer haalde.

Jullie nog tips voor het examen? En stel ik haal hem niet, binnen hoeveel weken kan je dan weer een nieuw examen inplannen? Dat hangt zeker ook van de wachttijd af denk ik ?
Edit, net gelezen paar pagina's terug dat de wachttijd nog wel eens een paar weken kan duren

Heel veel succes en ik hoop dat je door een aantal lessen je vertrouwen wat meer kan krijgen! En in pricipe is de regel dat het na 2 weken weer mag. De echte periode ligt idd aan de drukte

Ik heb net mn TTT gehaald super blij!!! iets meer binnenspiegel en iets eerder beginnen en verder reed ik goed alleen mn zelfreflectie was te negatief zei die :')

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:41

Morgen dagcursus voor mijn E! Spannend!

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:43

Ik heb vanmiddag gehoord dat de wachttijden echt mega zijn. Voor een 1e examen is de wachttijd 11 weken, en voor een her zit je nu op 7 weken. Het is echt bizar

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:48

Tsja en ze doen er niks aan. CBR heeft richtlijnen maar het overtreden van die richtlijnen leveren op de een of andere vage manier geen sancties op, alleen een belerend: Foei. Het is echt bizar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:34

Ja, absurd. Schijnbaar door de aantrekkende economie en het succes van 2toDrive, maar dat hadden ze toch wel een beetje kunnen verwachten..? :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:46

welja natuurlijk!! Maar ja monopoly positie he.. wij vinden het ook vreselijk irritant en de tijden lopen enorm op.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:13

zo ik ben der ook weer is :D na eventjes niet gereageerd te hebben en alles op een rijtje gezet te hebben nu kan ik hopelijk in juli mijn theorie examen doen dus dat word vanaf nu gewoon flink leren misschien zelfs dat ik in juni al theorie examen kan gaan doen , ben benieuwd of het allemaal gaat lukken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:15

Polly schreef:
welja natuurlijk!! Maar ja monopoly positie he.. wij vinden het ook vreselijk irritant en de tijden lopen enorm op.

Ja, ik snap dat het voor jullie ook frustrerend is; mijn rijschool baalt ook. Mijn lessen moesten ook noodgedwongen flink uitgesmeerd worden omdat het inplannen van theorie en afhandeling van de eigen verklaring ook al zo lang hebben geduurd. (Ook zoiets, ze wilden meer info van de arts. Bel 'm dan gewoon, nu kostte het veel tijd, arts vond het onzin en het kostte mij 2x €70,- #) . Gelukkig geen medische rijtest hoeven doen, dan had het vast nog langer geduurd) Ik denk dat ik het rijden sneller had opgepakt als ik meerdere keren in de week had kunnen lessen, maar dan was ik nu blut geweest :=

Succes vandaag, Helene83! En jij met je theorie, maartje987!

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:19

Mijn rijinstrecteur zegt ook dat leerlingen boos worden op hem. Hij kan er ook niks aan doen. Dus dan bellen ze boos het cbr op, daar schiet je ook vrij weinig mee op.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:27

Maar eerlijk is eerlijk dit is niet van de ene op de andere dag onstaan dus er is gewoon naar te plannen. Dan zouden alleen de her-kandidaten er last van moeten hebben.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:12

Dat dacht ik ook Polly,

Bij mij hebben ze een inschatting gemaakt met hoeveel lessen ik nodig heb en na de 2e les hebben we direct de examens ingepland (motor) Heel fijn!
Dan kunnen er altijd nog lesjes tussen geplakt of weggehaald worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:23

Maar motorexamen of auto examen plannen is een heel verschil daar werkt ook niet hetzelfde

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:26

Wachttijden zijn hier ook bizar lang.
Instructeur wil mij eigenlijk in juni af laten rijden maar er is pas eind juli/begin augustus plek.
Hij ligt nu op de loer voor een plekje als er een examen uitvalt in juni.