Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen09

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:04

11AFOTOGRAAF: Fijn om te weten dat je daar tevreden over bent. Ik ga het maar eens uitzoeken!

PAAN: Wat ontzettend naar voor je man.. Duimen en hopen op de beste uitkomst!

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:47

Paan: Wat vervelend voor je man. Hoop voor jullie op de meest positieve uitslag.

Weet iemand van jullie toevallig een groothandel waar ze bruidsbadeendjes verkopen?
Wij gaan ergens volgend jaar trouwen en willen als bedankje een eendenbruidspaar meegeven, eventueel met een persoonlijke tekst erop. In de winkel zijn ze minstens 2,95 (big bazaar, onbedrukt uiteraard). Wordt een duur grapje dan. En als je dan toch een kvknummer hebt.. ;)

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:56

Gwen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:58

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 15:33

Grrr admin aan het doen, had al klaar kunnen wezen, druk ik perongeluk op wissen. 253 codes foetsie. Kan ik er allemaal 1 voor 1 weer opnieuw in gaan zetten, anders krijg ik geen cijfers en dus geen totaalbedragen. Kortom ben ik nog wel even mee bezig. Hoeveel uren zitten er ook alweer in een dag?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:16

Pfff, is dat even balen zeg! Ik was gister even bezig met de administratie, ik had eerder al m'n facturen ingeboekt, maar nu dan ook de bank ingelezen in het boekhoudprogramma en kwam er vervolgens achter dat ik toch nog best wat facturen mis. Ook leuk, zo'n speurtocht naar de ontbrekende facturen...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:33

Och man wat een getob haha. Ik ben alweer zover met codes invoeren, dat er alweer 4800 eurootjes op een rij staan, maar dat is pas een halve rij, moet er nog vijf en een half.
Ik moet ook nog bestellingen afmaken, wilde nog wat opruimen, moet nog boodschappen doen....gaat niet allemaal passen vandaag.

Waar laat je je facturen dan?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:36

Nou, het zijn bijna altijd facturen van spullen die ik heb gekocht. Ik mis nu bijv. een bon van de Sligro, een factuur van een leverancier uit Duitsland en een factuur van een leverancier uit Engeland. Veel van die dingen krijg ik per mail toegestuurd (want ze doen niet altijd een factuur bij de bestelling) en die ben ik dan vergeten af te drukken ofzo. Zo'n bon van de Sligro zou bijvoorbeeld in mn tas of auto kunnen zijn blijven liggen, omdat ik dat soort dingen vaak tussendoor haal als ik ook privé dingen aan het doen ben. Ik heb wel een vaste plek waar ik alles verzamel, dus 98% ligt ook netjes in dat bakje of zit al in een map, maar die overige 2% is altijd even zoeken... :o

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:38

Bij mij helpt het om alle facturen meteen in een bakje te doen.. Alles gaat rechtstreeks daarin, en als ze verwerkt zijn gaan ze door naar de 'definitieve' map. Ben er eigenlijk nooit eentje kwijt zo..

Ik ben een beetje aan het tobben, wellicht kunnen jullie er vanuit jullie eigen ervaringen wat over zeggen. Het klinkt misschien heel erg verwend, maar ik heb het gevoel dat het te snel gaat. De laatste maanden hebben we een enorme groei, en dat vind ik op de een of de andere manier lastig. Ik moet veel meer inkopen en dat zorgt ervoor dat ik meer cashflow nodig heb. Je zou denken 'heb je toch, want je hebt zoveel meer verkocht' maar op de één of andere manier kan ik het toch moeilijk 'volgen' allemaal..
Hoe gaan jullie met zo'n dingen om? Ik hoor altijd 'te snel groeien is nefast' maar ik kan toch moeilijk klanten wegjagen?

Edit: @Joyce: ik zie at je dus al een bakje hebt :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:46

Haha ja ik heb al een bakje, maar ik ben soms gewoon een beetje chaotisch. Daar komt dan nog eens bij dat de administratieve kant bij mij echt een ondergeschoven kindje is (ja, heel slecht) en dat wordt ook nog eens in de hand gewerkt doordat ik maar 1x per jaar aangifte hoef te doen. Niet echt een stok achter de deur dus ;) Ik had me vorig jaar al voorgenomen om alles wekelijks en uiterlijk maandelijks te doen, maar daar kwam natuurlijk weer niets van. Hetzelfde voornemen heb ik voor dit jaar, als ik straks 2013 af heb gerond, wil ik gelijk starten met 2014 en dat goed gaan bijhouden. Nu alleen nog kijken of ik dat waar kan maken, haha.

Wat jou "probleem" betreft Mallootje, ik vind dat lastig omdat ik zelf niet in een soortgelijke situatie heb gezeten. Ik denk dat je gewoon mee moet gaan met de flow, ik zou zeker geen klanten afketsen! Als jij wel alles netjes bijhoudt qua administratie (in tegenstelling tot moi, haha), kan je waarschijnlijk ook goed zien welke maten en producten hardlopers zijn. Kan je daar dan niet op inspelen?

Juud87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:48

Ja.. Missende facturen, ik mis er ook elk kwartaal wel wat.
Of een afschrijving die ik niet meer thuis kan brengen en uiteraard is er geen bijpassende factuur te vinden. Denk dat ik die maar prive afboek ofzo. Geen idee.

@Gwen: Bij die ene site zzijn ze inderdaad goedkoper. Is 'maar' 80 cent. maar keer 50 (noem maar wat) is dat toch weer 40 euro wat je bespaart :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:01

@Joyce: Dat houden we inderdaad goed bij en ik probeer zoveel mogelijk te investeren in een goede basis en niet in de echte 'hype items' (voor zover dat mogelijk is, je moet natuurlijk wel een beetje mee met de trends) maar nog steeds vind ik het lastig. We krijgen ook steeds meer klanten die allemaal hun wensen hebben, ook steeds vaker (semi-)profs die dan weer andere artikelen willen dan recreatieruiters, enz.. Ik weet dat het echt heel l.ullig klinkt maar ik vind het echt moeilijk om zo snel te groeien..
Ik heb nu een hele goede stagiaire voor anderhalve dag in de week, maar als het schooljaar afloopt vrees ik dat ik haar zal moeten vervangen door een andere parttime kracht en dat kost natuurlijk ook weer veel, ..
Ondanks al die groei word ik er ook nog steeds niet rijk van dus dat is ook weer een punt om over te denken, ik wil niet eerst personeel gaan betalen en dan pas mezelf, .. Veel om over te denken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:11

Dat is inderdaad lastig... maar je zal dan toch keuzes moeten maken waar je je het beste bij voelt :)

Wat wil je er zelf voor salaris uithalen en hoe kun je dit bereiken?
Haal je dit er nu nog niet uit omdat je opstart-investeringen nog teveel op het budget drukken?
Verwacht je dat dat snel minder gaat worden?
Hoe wil je in in de toekomst werken en hoe kun je dat het beste bereiken?

Ik vind dit zelf ook heel lastig, vooral het stukje met wederverkopers werken daar ben ik in de loop der jaren toch regelmatig tegenaan gelopen om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen...en ik blijf dat iets heel erg lastigs vinden waar ik nog niet helemaal uit ben :=

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 17:16

Alsof dat nog niet genoeg was, net een levering materiaal ontvangen en daar ontbreken 4 dingen in. Gelukkig niet per direct nodig, maar kun je weer alles neerleggen waar je mee bezig was om daar weer achter aan te gaan.

Ik lees straks je vraag nog even mallootje, misschien mijn hoofd er dan iets meer bij dan nu.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:05

Ik heb ook weer me belastingaangifte gedaan!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:09

Hoe vaak moet jij het dan doen Lisa?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:35

Ik heb er gisteren 9 afgewerkt ;) moet nu nog 1 klant. Maar ja, ik doe BTW-aangiftes for a living hihi. Wel dus 4 drukke perioden per jaar, maar ook fijn om anderen uit handen te nemen zodat zij zich op ondernemen kunnen richten.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:41

Ik doe het per kwartaal :D @joyce2.

Vorige keer kreeg ik 6€ terug whoehe
Oe hahaha

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 19:42

Zilfstar als ik de prijs invoer he, dan rekent mijn programma daar netjes de btw van uit en de netto prijs.
Dus bv 106,49 - 18,48 - 88,01
Als het programma dan alle btw optelt, dan is het totaal een paar cent anders, dan wanneer je het zelf optelt met je rekenmachine. Dus bv je btw totaal is 1234,56 en met je rekenmachine kom je uit op 1234,67
Heeft met de decimalen te maken denk ik, maar hoe los je dit bij de aangiftes nu op? Ik bedoel daarmee dat het bedrag ook 88,98 en 89,10 kan zijn. Vul je dan 88 of 89 in?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:58

In principe moet je afronden naar het dichtstbije bedrag dus 89,10 wordt 89 en 88,98 wordt ook 89.
Maar ligt er een beetje aan hoe ver je van die hele euro af zit.
In geval van 89,10 of 88,98 is het wel zo netjes dus om naar die 89 te gaan.

Anders is het met bijv een halve euro:

Betreft het voorbelasting en je zit op 88,5 dan altijd 89 invullen.
Betreft het de BTW en je komt op 88,5 dan wordt dat 88.
Levert je iets voordeel op, daar doen ze niet zo moeilijk over. Dan mag je afronden in het jouw gunstige geval.

Beetje gevoelskwestie dus wanneer je naar boven of beneden afrond en ligt eraan of het de af te dragen BTW of de betaalde voorbelasting is.

Dat is wel het prettige aan Davilex. Die rekent dat al voor mij uit in hele euro's.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 11:11

Afronden snap ik, maar ik bedoel dat mijn programma in het overzicht 2 decimalen toont. Dus bv 5,498 afrond naar 5,50
maar bij het optellen dus wel met 5,498 telt. Als het programma alle 5,498 optelt en ik op de rekenmachine nareken met 5,50 dan scheelt het totaal een paar cent. Hou ik nu het programma aan, of mijn rekenmachine voor de aangifte? Omdat soms dus een euro kan schelen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:28

Wat voor jou voordeliger uitpakt ;) dat mag namelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:17

Dat zijn van die kleine dingetjes die best jammer zijn inderdaad...kun je het niet anders instellen zodat overal hetzelfde aantal cijfers achter de komma gebruikt wordt...?

Nog even een website vraagje hoor, zou iemand van jullie alsjeblieft eens willen kijken of je bij mij in de shop mag rechts klikken op foto's, zodat je het http adres kunt kopiëren en deze bvb. op Bokt zou kunnen plaatsen tussen de IMG tags?

Ik vind het verbod op rechts klikken heel irritant maar bij mij zelf lukt het nu :)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:23

Hoe?
Ik zit op mijn foon. Als ik de palomino(marena?) op je index aangevingerd :P hou, dan kan ik kiezen voor opslaan en dus eventueel hier plaatsen.

programma laat wel gewoon de cijfers met 2 decimalen zien, dus afgerond, maar telt zonder afronden op. Heb nog niet uitgevonden hoe ik dat aanpas.
Laatst bijgewerkt door holly op 26-01-14 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:24

Ik heb gecheckt en nee, ik mag niet rechts klikken. Hij zegt: Ask for copyrights!