[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 15:16

Wat ik zelf doe:
Ik kijk naar een leerling hoe de vorderingen zijn, dan maak ik voor mezelf een plannetje wat haalbaar is en wat de beschikbaarheid van de leerling is én wat de wachttijd is bij het CBR. Vervolgens leg ik de leerling mijn plan uit en hoe de vorderingen zijn en wat de verwachting qua beschikbaarheid voor de kandidaat is (vakanties, examens op school, evt roosters voor zover bekend en mijn planning) en dan plan ik in overleg met de leerling een datum. Ik probeer dat zo te plannen dat een leerling 2-3x per week kan blijven rijden (als ze dat al doen) en ik hou dan een weekje extra voor het geval dat er door ziekte wat uitvalt of de vordering tegenvalt. Daar werk ik dan naartoe en als dan blijkt dat de vorderingen uitblijven dan moet de kandidaat meer lessen, desnoods 's avonds of in het weekend, daar ben ik dan zelf flexibel in om ook mogelijkheid te bieden.

Wachttijden zijn wel lang nu, te lang zelfs maar dat weet je instructeur ook.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:38

Amaryllis schreef:
Het is dubbel op, Lipydo. Enerzijds zijn de wachttijden momenteel aan de hoge kant, anderzijds moet het examen ook in de planning van de instructeur/rijschool passen. De rijschool kan hier voor in het reserveringssysteem kijk en in realtime de vrije examens zien. Ik weet niet of jouw instructeur die mogelijkheid ook heeft, dat ligt er aan hoe die bedrijfsvoering gaat :)
Maar, als jij al langere tijd op een behoorlijk niveau zit had hij natuurlijk altijd eerder nog kunnen kijken wanneer er ruimte was voor jou. Dat is iets wat je het beste met hem/haar kan bespreken.

Wat bedoel je met 2 weken wachttijd?

Geen idee of hij dit kan, maar als je 30 jaar rijles geeft denk ik dat hij wel moet weten van de wisselende wachttijden. Ik ga het ook absoluut bespreken met hem, maar was benieuwd hoe anderen dit aanpakken.
Drie á vier weken geleden had ik aan mijn instructeur gevraagd hoe lang de wachttijd is bij het CBR voor praktijkexamen en zijn antwoord was 2 weken. Daarom schrok ik zo van het berichtje dat de wachttijd in Den Bosch zo lang was, want ik zat in de veronderstelling dat ik voor de zomer nog wel een keer op mocht komen.

Dankjewel voor je uitleg Polly, helder! Dat stukje planning en overleg mis ik dus enorm, wordt niet op de hoogte gehouden van mijn vorderingen. Ik had halverwege (na +/- 30 lessen) gevraagd of hij iets meer kon vertellen over hoe het ervoor stond en voor de rest van de opleiding, maar daar kon hij behalve dit niets over kwijt: "Het ligt aan jezelf hoeveel lessen je nog nodig hebt". Daar heeft hij natuurlijk gelijk in, maar verdere feedback kreeg ik niet. Geen verbeterpunten of dingen die ik goed deed, of een plan. Vervolgens wel een verhaal vertellen van een leerling die vond dat hij er klaar voor was en finaal zakte voor het vervroegde examen. Dan durf je ook niet meer door te vragen haha.

Maargoed, het is nu eenmaal zo. Wat zijn 3 maanden op een heel leven met je rijbewijs :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:58

houdt je instructeur geen vorderingenkaart bij?
Ik hou elke les (oké bijna elke les) de vorderingen van mijn leerling bij op een instructiekaart en behalve de aanwijzingen en uitleg die ik onderweg geef bespreek ik op de terugweg richting huis met de leerling de goede en minder goede punten en waar we nog verder aan moeten werken. Natuurlijk wel de ene keer uitgebreider dan de andere keer maar ik neem het elke les mee.

Wachttijd van 2 weken is al een heeeeeeeeele tijd geleden, het is zelfs landelijk in het nieuws geweest volgens mij dat de wachttijden zo dramatisch oplopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:56

Lipydo schreef:
In augustus vorig jaar begonnen, twee keer per week een uur gelest. Volgens mij gaat hij er vanuit dat ik door blijf rijden tot het afrijden ( :$ ), dat zou betekenen dat ik in totaal op meer dan 80 uur uit zou komen, en nog geen enkel examen gehad te hebben :=

Oef, dat klinkt wel vervelend, ook dat je zo weinig feedback krijgt... Kan je niet even wat minder lessen en het in juni weer stevig oppakken?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:04

Dat zijn wel heel veel lessen! Voor mijn E achter B ook zo lang moeten wachten. Nog minder dan 2 weken en dan heb ik een dagcursus.
Ik hoop echt dat ik in 1 keer slaag.. De ervaren mensen zeggen dat ik goed achteruit kan rijden met een kar.

Weet iemand of de kans over het algemeen groot of klein is dat je na 1 dagcursus al slaagt?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:12

Polly schreef:
houdt je instructeur geen vorderingenkaart bij?

Nee -O-

Citaat:
Ik hou elke les (oké bijna elke les) de vorderingen van mijn leerling bij op een instructiekaart en behalve de aanwijzingen en uitleg die ik onderweg geef bespreek ik op de terugweg richting huis met de leerling de goede en minder goede punten en waar we nog verder aan moeten werken. Natuurlijk wel de ene keer uitgebreider dan de andere keer maar ik neem het elke les mee.

Wachttijd van 2 weken is al een heeeeeeeeele tijd geleden, het is zelfs landelijk in het nieuws geweest volgens mij dat de wachttijden zo dramatisch oplopen.

Dat nieuws heb ik dan gemist helaas. Moet zeggen dat ik ook vertrouw op iemands expertise en wil zeker niet de 'betweter' zijn. Ik heb eigenlijk geen enkele besprekingen gehad. Ik rijd naar Den Bosch, we kletsen wat, doe twee bijzondere verrichtingen in 3 minuten tijd en rijd weer terug naar huis. Onderweg wel wat moment-dingetjes, maar geen evaluatie. Moet zeggen dat ik ook niet beter wist, tot nu. Het kan dus ook anders. Meh.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:15

Euh en hoe nader je dan kruispunten, invoegen op de snelweg, rotondes, heb je daar ooit uitleg over gehad??? Die oefeningen is leuk maar daar haal je je examen niet mee hoor...

Hou er rekening mee dat BE meer is dan een bochtje achteruit sturen. Vraag een intake les bij je rijschool dan kunnen ze een indicatie geven. Apart ook dat ze dat niet aanbieden..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:15

culaccino schreef:
Lipydo schreef:
In augustus vorig jaar begonnen, twee keer per week een uur gelest. Volgens mij gaat hij er vanuit dat ik door blijf rijden tot het afrijden ( :$ ), dat zou betekenen dat ik in totaal op meer dan 80 uur uit zou komen, en nog geen enkel examen gehad te hebben :=

Oef, dat klinkt wel vervelend, ook dat je zo weinig feedback krijgt... Kan je niet even wat minder lessen en het in juni weer stevig oppakken?

Dat laatste moet ik inderdaad noodgedwongen gaan doen, want het potje is nu onderhand wel leeg voor de lessen.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:25

Ja ik snap dat het met is dan alleen achteruit rijden. Rij nu ook regelmatig met een kar maar wil met een 2 paards trailer gaan rijden.

En ik heb ook de theorie gekregen..

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:54

Polly schreef:
Euh en hoe nader je dan kruispunten, invoegen op de snelweg, rotondes, heb je daar ooit uitleg over gehad??? Die oefeningen is leuk maar daar haal je je examen niet mee hoor...

Ik schetste even een voorbeeld van de laatste 15-20 lessen met de bijzondere verrichtingen als laatste onderdeel. Ik heb natuurlijk uitleg gehad over alle aspecten in het verkeer of heb er naar gevraagd. Maar geen feedback.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:09

Ben laatst gezakt voor theorie, echt balen aangezien mn rij instructeur aangeeft dat ik klaar ben voor praktijk maar ik eerst theorie certificaat moet hebben. Stom dat ik niet eerder theorie heb gedaan.

Weet iemand iets van de wachttijden voor praktijk in zwolle?

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:12

Mijn rijinstrecteur heeft het bij mij hee handig gedaan,

Hij stuurde foto's van de examendata en tijden en dan mocht ik er zelf een kiezen. Helaas zijn de wachttijden ook echt mega ! Ik hoop ook zo dat ik het nu wel haal, want bij mij is het potje ook bijna op..

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:33

Hier ook lange wachttijden maar bij mij is ie expres nog wat verder weggezet. Kan ik nu rustig aandoen met lessen, in juni herstellen van een operatie met gips, dan nog enkele lesjes doen en afrijden op 18 juli. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:45

Jeetje Lipydo, kan me voorstellen dat je gewoon op hun kunde vertrouwt, maar het lijkt me wel vervelend als je er zo aan moet trekken om even te horen wat er goed gaat en wat beter kan.. :(:)

Hopelijk niet nodig, maar hoeveel lessen denken jullie tussen een examen en herexamen nodig te hebben? Ik snap dat dat ook afhangt van je wachttijd en hoeveel je nog moet verbeteren, maar zo ongeveer?

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:23

Ik heb geloof ik nu nog 3 a 4 lessen voor ik weer moet afrijden.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:31

80 lessen jeetje! Snap dat je dan behoorlijk baalt van die wachttijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 13:41

Ah oké, dankje Fenne. Kan ik een beetje inschatten hoeveel geld ik voor de zekerheid opzij moet zetten.

Balen, finnens! Kan je snel opnieuw examen doen of zijn de wachttijden voor theorie ook zo lang?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:08

Ik heb afgelopen donderdag mij tussen tijdse toets gehad en vrijstelling gekregen voor de bijzondere verichtingen. Toen mijn instructeur wou reserveren voor het praktijk examen kon dit pas als eerste mogelijkheid op 04/07/2016. Dus hebben we besloten om te wachten tot er een plekje vrij kwam. En dat was het geval dus nu mag ik 31 mei afrijden

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:25

Dan heb je geluk gehad, ik mocht gister een kandidaat vertellen dat hij 9(!!) weken mag wachten op een her, daar gaan we maar eens over bellen morgen

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:44

Polly schreef:
Dan heb je geluk gehad, ik mocht gister een kandidaat vertellen dat hij 9(!!) weken mag wachten op een her, daar gaan we maar eens over bellen morgen

Onzin hé. Misschien meer examinators regelen? :p

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:55

Dan heb je idd geluk gehad. Mijn instructeur gaf aan dat we alvast een datum konden prikken en dat we het kunnen veranderen als er eerder plek is. Gelukkig maar, anders had ik nog langer kunnen wachten.. Tussen aanvraag en examen zit 10 weken, nu op de helft en nog 5 weken wachten..

Nu voel ik echt druk om direct de eerste keer te slagen.. Ik las dat het CRB meestal 5 weken aanhoudt voor een herexamen en dat vind ik al lang. Maar 9 weken is echt erg.. Ik hoop toch dat ze daar wat aan kunnen doen. Kost een hoop geld extra..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:02

bontejames schreef:
Ik heb afgelopen donderdag mij tussen tijdse toets gehad en vrijstelling gekregen voor de bijzondere verichtingen. Toen mijn instructeur wou reserveren voor het praktijk examen kon dit pas als eerste mogelijkheid op 04/07/2016. Dus hebben we besloten om te wachten tot er een plekje vrij kwam. En dat was het geval dus nu mag ik 31 mei afrijden

Wat goed, zeg! Mijn praktijk en tussentijdse toets zijn tegelijkertijd aangevraagd en dus zit daar maar een maand tussen; daar ben ik nu wel blij om als ik die wachttijden zo lees.

Kan me voorstellen dat je daar als instructrice ook niet blij mee bent, Polly..!

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:09

Ik meld me hier maar even.. morgen mijn praktijkexamen en nadat ik 2 weken geleden een drama les heb gehad tot huilen aan toe ben ik toch wel heeel erg zenuwachtig...... iemand nog tips?

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:21

Michelle_96 schreef:
Ik meld me hier maar even.. morgen mijn praktijkexamen en nadat ik 2 weken geleden een drama les heb gehad tot huilen aan toe ben ik toch wel heeel erg zenuwachtig...... iemand nog tips?

Vooral blijven ademen!! Goed ontbijten, en jezelf niet de kop gekmaken. Het komt vast goed en de examinators weten ook dat een praktijkexamen voor stress en zenuwen zorgt. Ik wens je veel succes en het komt vast goed!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:27

Erg herkenbaar van die wachttijden .. Mijn theorie loopt eind juni af en ik ga begin juni op stage naar het buitenland. Ik moet dus wel voor die tijd een examen gedaan hebben. Begin april wilden we dat inplannen maar toen was er maar 1 plekje vrij eind juni .. onmogelijk dus. Gelukkig heeft mijn rijinstructeur wat kunnen regelen en kan ik nu 17 mei examen doen om 8 uur in de ochtend. Lekker druk op de weg dus. :P Heeft er iemand ook examen gedaan om 8 uur?