Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

19marjo90

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:04

Wij horen morgen hoe ze het bij ons op school willen doen. Ben benieuwd. Wij hebben een apart 7-8 overleg erover. Ik verwacht bij ons in de bovenbouw iets met mondkapjes...

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 12:48

Een geluid dat ik nog niet heb gehoord mbt de opening is het risico dat toeneemt voor de kwetsbare kinderen en ouders met een cruciaal beroep.
In quarantaine moeten, heeft namelijk grote gevolgen voor hen. Dat staat in mijn ogen los van het wel/niet testen en of je voor het openen of dichthouden van de scholen bent.
Als zij in vier weken twee keer vijf dagen in quarantaine moeten, een realistisch scenario, heeft dat enorme gevolgen.
Tevens is voor mij ook niet duidelijk of het gehele gezin dan in quarantaine moet. Heel concrete vraag en ik kan geen concreet antwoord vinden. Er worden alleen scenario’s beschreven waarbij iemand positief is getest of direct contact. Huisgenoten gaat ook alleen over besmette personen, niet als men in verband met een besmetting op school een gezinslid in quarantaine moet.
Zoals ik het interpreteer, gaat het er om dat besmettingen door asymptomatisch besmette personen wordt voorkomen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:03

Bedoel je dat als er een groep kinderen naar huis moet omdat er een ander kind in de klas besmet is?
Dan hoeven de gezinnen van de thuisblijvers die niet besmet zijn toch niet in quarantaine?

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:07

Nee volgens mij ook niet, was bij ons op school ook nog wel discussie over inderdaad. Staat niet echt duidelijk beschreven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:05

PSvanLot schreef:
Bedoel je dat als er een groep kinderen naar huis moet omdat er een ander kind in de klas besmet is?
Dan hoeven de gezinnen van de thuisblijvers die niet besmet zijn toch niet in quarantaine?

Dit. Wij (vo school) hadden dit extreme besluit al eerder genomen. Dus 1 besmetting is klas thuis. Dat betekende thuis van school (en wij hadden gevraagd sport te beperken maar daar was de ellende begonnen) de rest heb je niks over te zeggen. En dat is ook niet direct het punt. Je wil gewoon geen besmettingen binnen je gebouw omdat het gewoon vol is.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:20

PSvanLot schreef:

Maar daar zit dus precies mijn punt.
Dan hoeft de thuisblijver toch ook niet thuis te blijven? Want niet besmet... Maar ivm asymptomatische besmettingen (of beter gezegd, pre-symptomatisch) moet het kind thuis in quarantaine blijven. Andere kind van het gezin mag wel naar school dan en wij ook de deur uit. Alleen het ene kind dat de pech had om in de klas te zitten met een besmet persoon, moet thuisblijven. Als het pre-symptomatisch is waar men zo bang voor is, dan besmet het kind thuis toch ook de rest van het gezin? Want daarom moet het kind in quarantaine, het kind kan anderen besmetten.
Dat maakt het zo krom.

Maar goed, het gaat mij dus vooral om de kwetsbare kinderen en ouders met cruciale beroepen die nog harder geraakt zullen worden door de quarantaine. Ik weet niet of we nu niet meer problemen introduceren dan oplossen...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:40

De kans dat een kind een anders/volwassene besmet is klein, maar ze zijn er nu alerter op om dat het nu de Britse variant een besmetting boven de 1 heeft (1.3)

Ik geloof niet dat de scholen heel veel aan besmettingen toe gaat voegen, maar de terughoudendheid is goed. De basisschoolkinderen zitten veelal op voetbal en hockey wat ook gewoon doorgegaan is de afgelopen weken. Daar mochten ze gewoon langs/aan/op elkaar zitten en daar zijn volgens mij ook niet veel gevallen uit naar voren gekomen (het wordt iig niet in de media genoemd)

Wij hebben hier alle examenklassen op school en we proberen ze zo goed uit elkaar te houden, op 1,5 meter. Natuurlijk een illusie dat dat lukt, maar we hebben geen besmettingen gehad sinds januari.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 15:14

Hier hetzelfde nog geen besmettingen meer sinds begin december. En wij hebben zeker 15 examenklassen op school.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:31

lenaa_tje schreef:
Hier hetzelfde nog geen besmettingen meer sinds begin december. En wij hebben zeker 15 examenklassen op school.

Wij heel sporadisch, hopelijk blijft het zo. 1,5m afstand is natuurlijk een utopie. In de les kun je dat wel redelijk houden maar in de pauzes doen ze toch gewoon hun ding. Wel een stuk minder beweging dan eerst, dat is fijn.

Lena jouw school was vanaf het begin natuurlijk al heel goed bezig. Niet alle scholen doen dit, de meesten volgen de GGD en die vond quarantaine niet eens nodig als je de hele dag naast iemand had gezeten. De school van een vriend had nu de examenklassen ook thuis, maar dat was weer niet de bedoeling (inspectie). Ik snap dus wel heel goed dat scholen voorzichtig zijn met het stellen van eigen regels.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:21

En Sheran wij zitten ook in het noorden. Ook al een situatie niet te vergelijken met het westen. De besmettingen hier zijn altijd veel lager geweest.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:07

De GGD had idd schitterende adviezen.. vrienden die je thuis ontvangt moesten in quarantaine maar een klasgenoot waar je 7 lesuren naast zat, dat was niet nodig...

We hebben toen zelf deze regel maar ingevoerd

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:20

Onze school houdt zich keurig aan alle regels, maar we horen ook geluiden dat er (voor de avondklok werd ingevoerd) jongeren samenkomen. Niet te controleren, niet hard te maken, maar des te meer reden om het gesprek te blijven voeren met ze.
Ik vind echter dat de meeste lln echt heel volwassen omgaan met de situatie. Petje af.

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 07:45

Arnyek schreef:
Een geluid dat ik nog niet heb gehoord mbt de opening is het risico dat toeneemt voor de kwetsbare kinderen en ouders met een cruciaal beroep.
In quarantaine moeten, heeft namelijk grote gevolgen voor hen. Dat staat in mijn ogen los van het wel/niet testen en of je voor het openen of dichthouden van de scholen bent.
Als zij in vier weken twee keer vijf dagen in quarantaine moeten, een realistisch scenario, heeft dat enorme gevolgen.
Tevens is voor mij ook niet duidelijk of het gehele gezin dan in quarantaine moet. Heel concrete vraag en ik kan geen concreet antwoord vinden. Er worden alleen scenario’s beschreven waarbij iemand positief is getest of direct contact. Huisgenoten gaat ook alleen over besmette personen, niet als men in verband met een besmetting op school een gezinslid in quarantaine moet.
Zoals ik het interpreteer, gaat het er om dat besmettingen door asymptomatisch besmette personen wordt voorkomen.

Wij hebben hem als school zo opgevat dat een leerling dan samen met zijn gezin in quarantaine moet. Dis inclusief ouders en broetjes/zusjes. Maar de klas van die broertjes/zusjes hoeven niet in quarantaine

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:00

_kimm schreef:
Arnyek schreef:

Wij hebben hem als school zo opgevat dat een leerling dan samen met zijn gezin in quarantaine moet. Dis inclusief ouders en broetjes/zusjes. Maar de klas van die broertjes/zusjes hoeven niet in quarantaine

Volgens mij bij ons ook op deze manier. Dan na 5 dagen testen en bij een negatieve uitslag weer naar school.

Bij ons gaan de groepen 1-6 vanaf maandag weer gewoon naar school. 7-8 met een aangepast programma. Die komen van 9.00-12.00 om het verkeer in de gangen/op het plein te verminderen. Zij hebben geen pauze (op het 10-uurtje eten na) en hebben in de middag nog een zelfstandig programma voor thuis, waarbij wij als leerkrachten nog in groepjes online verlengde instructies kunnen geven. Ben heel benieuwd of dit een beetje gaat werken...

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:39

Vraagje.. Ik wil graag van stichting switchen vanwege de reistijd. Ik mag op gesprek komen bij een andere stichting, heb zelf contact met hen opgenomen.
Mevrouw gaf aan dat er veel vacatures zijn,dus gunstig voor mij.

Wat voor soort vragen worden er gesteld? Heb nooit echt gesolliciteerd, ben er zo ingerold. En kun je een hoger salaris vragen? Of is dat echt not done?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:58

Je moet vooral voor jezelf opkomen en als jij vindt dat je meer loon verdient, dan moet je dat zeggen.
Ze willen vooral altijd graag weten wat voor soort docent je bent. Waarom moet school voor jou kiezen en niet voor een ander? Hoe zie je het thuisonderwijs nu voor je? Dat soort dingen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:59

Hangt denk ik van de school af.
- maar waar sta jij voor? Hoe laat je dat zien?
- hoe zorg je ervoor dat je differentieert? Wat doe je daarmee?
- wat draag je bij aan het team?
- wat maakt jou uniek?
- welke (ict)werkvormen zet je in?
- hoe ontwikkel je jezelf?
- hoe ontwikkel je je vak?

Zulke vragen denk ik!

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:24

Bedankt voor jullie input :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:03

Succes!!

Oh ja, die differentiatie vraag. Ik kreeg een keer de vraag:"Ben je bekend met differentiatie?".
Mijn antwoord was:"Ja, dat is die hippe term die de onderwijsinspectie in het leven heeft geroepen en waar alle scholen nu ineens voor sidderen van angst".
Het floepte eruit voordat ik er erg in had, maar die teamleider kwam niet meer bij van het lachen, sloot zich er helemaal bij aan en belde nog geen uur na dat gesprek dat ik aangenomen was :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:12

Goof schreef:
Succes!!

Oh ja, die differentiatie vraag. Ik kreeg een keer de vraag:"Ben je bekend met differentiatie?".
Mijn antwoord was:"Ja, dat is die hippe term die de onderwijsinspectie in het leven heeft geroepen en waar alle scholen nu ineens voor sidderen van angst".
Het floepte eruit voordat ik er erg in had, maar die teamleider kwam niet meer bij van het lachen, sloot zich er helemaal bij aan en belde nog geen uur na dat gesprek dat ik aangenomen was :+

Toen ik het woord differentatie in de mond nam bij een sollicitatie zei de teamleider, oh, dat soort onzin, daar doen we hier niet aan.

:')

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:56

Maar het is ook zo'n niet zegende term. Ik weet ook niet wat je ermee moet. Maar heb vet veel verslagen geschreven waarin staat hoe goed ik dat wel niet doe in mijn les. Haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 19:58

Nou, ik weet wel wat je ermee moet. Iedereen doet het namelijk, bewust of onbewust.
Maar ik word er doodmoe van dat de onderwijsinspectie eens in de zoveel jaar een term roept en dat alle scholen dan zo in paniek zijn voor een minder goede beoordeling dat ze heel hard die term roeptoeteren en dat die term dan het thema voor dat jaar is. Flikker toch op.
Laat het om je leerlingen draaien en niet om die kak-onderwijsinspectie.

Aamandavd, hahaha, ja supergrappige reactie ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:29

Volgens mij is die term nu 'formatief toetsen' :P.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 20:31

Sheran schreef:

Ja, whahahaha!
Dat dus.

Maar wij werken middels een onderwijsmodel waarin we haast enkel nog formatief werken, dus deze term levert onze locatie niks aan stress op. De andere locatie wel, die hebben nu onderwijsibspectie-paniek. Kansloos :+

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:06

Sheran schreef:

Dit inderdaad. _/-\o_