[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:53

Ik heb m'n theorie gehaald! Bizar, ik had examens van theorie-leren.nl geoefend en daar was ik voor 19 oefenexamens gezakt. Ik ging dus naar het theorie-examen met weinig verwachtingen :') Maar geslaagd met 7 fouten in gevaarherkenning en 2 in de rest :)

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:15

Ja ook hier zulke lange wachttijden. Ben op 4 april gezakt en kon pas 31 mei weer afrijden..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:58

Als er zolang zit tussen een examen en een herexamen kan je instructeur een verzoek tot eerder examens vrijgeven indienen bij het cbr. Maar dan moet er echt niks eerder staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:51

Gefeliciteerd, Peperkroket!

Lipydo schreef:
Dat meen je, 8 weken wachttijd in Den Bosch?! Ik zit al lang op het eind van mijn opleiding, bijna 50 uur verder, en er wordt nog steeds geen datum gepland voor praktijkexamen door mijn instructeur (hij is al gemachtigd). Wordt er nogal moedeloos van, dat uitgesmeer.

Hier inderdaad ook een wachttijd van zo'n 8 weken, al was er gelukkig een gaatje waardoor ik iets sneller kon aanvragen. Wat irritant dat hij maar niet aanvraagt, zeg... Dat kost je vast aardig wat geld!

Die van mij komt ook snel dichterbij. Ik knijp 'm wel een beetje :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:03

culaccino schreef:
Gefeliciteerd, Peperkroket!

Lipydo schreef:
Dat meen je, 8 weken wachttijd in Den Bosch?! Ik zit al lang op het eind van mijn opleiding, bijna 50 uur verder, en er wordt nog steeds geen datum gepland voor praktijkexamen door mijn instructeur (hij is al gemachtigd). Wordt er nogal moedeloos van, dat uitgesmeer.

Hier inderdaad ook een wachttijd van zo'n 8 weken, al was er gelukkig een gaatje waardoor ik iets sneller kon aanvragen. Wat irritant dat hij maar niet aanvraagt, zeg... Dat kost je vast aardig wat geld!

Die van mij komt ook snel dichterbij. Ik knijp 'm wel een beetje :=

Je kan ook aan de instructeur vragen waarom er nog geen aanvraag weg is, misschien vind hij je er nog niet klaar voor.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:26

Dat is natuurlijk de meest logische redenatie dat hij vindt dat ik er nog niet klaar voor ben, Polly. Met een beetje zelfreflectie zijn er natuurlijk punten wat beter kan (maar wat is perfect rijden?) Echter, als ik al 10 lessen rondrijd met alle onderdelen in de vingers te hebben (zijn woorden) en verder geen punten meer aangereikt krijg die aandacht nodig hebben, frustreert dit enorm. Ik geloof in de kracht van herhaling! Maar de tiende les hetzelfde rondje met een keer keren en halve draai zonder feedback voelt voor mij een beetje als geldverspilling.
Het is een aardige man en altijd gezellig in de auto, dus verder niks kwaads over hem! En het vele rijden heeft er toe geleidt dat ik me vrij zeker voel in de auto, dat is ook wat waard.

Schrik alleen heel erg van de wachttijd, aangezien hij zei dat het ongeveer 2 weken zou zijn. Ga morgen dus even vragen hoe het ervoor staat met de lange wachttijd in mijn achterhoofd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:16

Ik zou het dan zeker even aanhalen bij hem zelf, dat aanvragen hoeft echt niet lang te duren dat is in een paar minuutjes gepiept. Hoe lang de wachttijd is is ook een beetje afhankelijk van het tijdstip waarop je examen wil of kan doen ook in combinatie met zijn en jouw beschikbaarheid.
Ik plan meestal op kantoor met de leerling aan de telefoon en mn agenda voor mn neus om de meest geschikte datum te prikken of ik laat het iemand van de administratie doen terwijl ik mn kandidaat in de auto heb.

Overigens zeg ik niet dat je nog niet klaar bent voor je examen maar ik hoor regelmatig van mensen die het maar raar vinden dat er niks is aangevraagd en als je er dan een rondje mee gaat rijden moet ik echt wel even nadenken hoe ik het vriendelijk verpak ;) maar dat is in jouw geval dus niet aan de orde.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 15:26

Ik zou dan inderdaad even vragen morgen! Ben benieuwd wat hij zegt.

Ben wel echt tevreden met mijn rijschool. Ik ben nu dus bezig met mijn motor.
Na 2 lessen hebben ze een schatting gemaakt hoeveel ik ongeveer nodig ga hebben voor de speciale verrichtingen en hoeveel ongeveer voor op de weg. De examens zijn toen tegelijk ingepland en de lessen allemaal ook al. Er kan nog wat geschoven worden met lessen en mocht het nodig zijn kan er eentje bij geplakt worden of weggehaald worden.
Ik mag morgen weer rijden, zin in!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:48

Leuk ik doe ook voornamelijk motor, genieten met dit weer!!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:57

Polly schreef:
Leuk ik doe ook voornamelijk motor, genieten met dit weer!!

Ja heerlijk! ik rij voornamelijk 'ochtends (mijn colleges beginnen deze periode vaak half 11 kan het er mooi voor) maar heb tot nu toe steeds geluk gehad met het weer.
Het schijnt morgen ook weer droog te worden met een licht zonnetje.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:14

Polly schreef:
Als er zolang zit tussen een examen en een herexamen kan je instructeur een verzoek tot eerder examens vrijgeven indienen bij het cbr. Maar dan moet er echt niks eerder staan.

Ik zit ook met stage, ga volgende week op stage en ben dan ook maar om de 6 a 7 dagen thuis. Dus vind het zelf niet zo erg !

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 16:00

Net weer gereden en hoefde niets te vragen, hij kwam er zelf mee om een datum te prikken. Eindelijk :)) ik heb gezegd dat ik alle dagen kan, dus hopelijk lukt het wat eerder dan 8 weken.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:30

Gefeliciteerd voor geslaagden ! :D

Ik ben gister 18 geworden dus mag alleen rijden! Heeeel erg vreemd vind ik het wel hoor, vandaag voor het eerst alleen in de auto gezeten, gewoon raar dat het zo stil is :+ Wel super chill dat je dan gewoon overal heen kan .

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:54

Heeft iemand tips en aan/afraders voor rijscholen in en om Den Haag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 23:00

Gefeliciteerd geslaagden!

Ik pruts verder met theorie , gaat best goed maar mijn geheugen reset elke paar dagen XD . Hoop begin mei het te halen dat ik dan eindelijk rijlessen mag nemen >< , heb contract op werk dus heb het echt nodig nu

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 11:17

Blijven herhalen! Steeds kijken waar je de fouten maakt en dan de theorie er weer bijpakken.
Herhalen is echt wel heel belangrijk en het helpt echt.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:44

Lipydo schreef:
Net weer gereden en hoefde niets te vragen, hij kwam er zelf mee om een datum te prikken. Eindelijk :)) ik heb gezegd dat ik alle dagen kan, dus hopelijk lukt het wat eerder dan 8 weken.

Ik kan ook alle dagen, bij mij is het gewoon 8 weken helaas...
Ik zit mijn praktijk aan te vragen maar ik krijg geen betaalvenster. Hoe kan ik in godsnaam geld overmaken? Waar kregen jullie die?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:51

Alleen een rijschool kan praktijk aanvragen

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 20:56

Je krijgt de rekening van je rijschool

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:10

Polly schreef:
Alleen een rijschool kan praktijk aanvragen

Klopt, bedoelde ook het machtigen. Maar die 200-nogwattes euro maak je dus over naar de rijschool?
Had net ook al veel gedoe met de eigen-verklaring maar dat lukte net eindelijk ook. Allemaal errors... En zo'n kluns ben ik nou ook weer niet met de computer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:32

Ja de rijschool betaald je praktijk aan het cbr.

Machtigen kost geen geld daarmee geef je alleen aan aan het cbr dat je bij die rijschool lest en krijg jij bericht als er iets gereserveerd word, reden daarvan is beetje lang verhaal.
EV kost wel geld als je dat zelf moet regelen.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:47

Polly schreef:
Ja de rijschool betaald je praktijk aan het cbr.

Machtigen kost geen geld daarmee geef je alleen aan aan het cbr dat je bij die rijschool lest en krijg jij bericht als er iets gereserveerd word, reden daarvan is beetje lang verhaal.
EV kost wel geld als je dat zelf moet regelen.

Bedankt voor de hulp! :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:01

Mijn herexamen zit er ook weer aan te komen.. Pff hoop zo dat het dan wel goed gaat! Vorige keer reed ik echt alsof ik nog nooit achter het stuur had gezeten ofzo.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:39

Ik heb zojuist een bevestigingsmail gehad met de datum voor het praktijkexamen... 13 JULI 8)7

Polly, even een vraag voor jou, ben je als rijschool op de hoogte van de wachttijd bij het examencentrum? Je zorgt er toch voor dat je de lessen laat aansluiten op het examen (zo ver dit kan natuurlijk)? Of is dit te makkelijk gezegd? Ik ga natuurlijk om uitleg vragen bij mijn instructeur (want iets met 2 weken wachttijd), maar ben hier toch wel benieuwd naar.

Ik ben iemand die ontzettend veel motivatie heeft, de kosten zelf bij elkaar moet sprokkelen en kan gewoon niet wachten totdat ik eindelijk zelf de weg op mag. In augustus vorig jaar begonnen, twee keer per week een uur gelest. Volgens mij gaat hij er vanuit dat ik door blijf rijden tot het afrijden ( :$ ), dat zou betekenen dat ik in totaal op meer dan 80 uur uit zou komen, en nog geen enkel examen gehad te hebben :=

Wanneer moet je Celine_Famke? Zenuwen kunnen gekke dingen met je doen helaas.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 14:52

Het is dubbel op, Lipydo. Enerzijds zijn de wachttijden momenteel aan de hoge kant, anderzijds moet het examen ook in de planning van de instructeur/rijschool passen. De rijschool kan hier voor in het reserveringssysteem kijk en in realtime de vrije examens zien. Ik weet niet of jouw instructeur die mogelijkheid ook heeft, dat ligt er aan hoe die bedrijfsvoering gaat :)
Maar, als jij al langere tijd op een behoorlijk niveau zit had hij natuurlijk altijd eerder nog kunnen kijken wanneer er ruimte was voor jou. Dat is iets wat je het beste met hem/haar kan bespreken.

Wat bedoel je met 2 weken wachttijd?