Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:56

lenaa_tje schreef:
Want je wil ze allemaal tegelijkertijd pauze laten houden? Bij ons was afgelopen jaar iedereen op school maar verplicht in het lokaal. Verder verschillende de start tijden per leerjaar. (Dat was wel ingewikkeld trouwens. Hoe de roostermaker dat vooral elkaar kreeg :') )
Wij hebben trouwens wel 3 ingangen dat scheelde ook.

Hoe krijg je dat voor elkaar met klassen gesplitst? Wij hebben echt nog niet bijna genoeg lokalen dan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:58

PSvanLot schreef:
lenaa_tje schreef:
Want je wil ze allemaal tegelijkertijd pauze laten houden? Bij ons was afgelopen jaar iedereen op school maar verplicht in het lokaal. Verder verschillende de start tijden per leerjaar. (Dat was wel ingewikkeld trouwens. Hoe de roostermaker dat vooral elkaar kreeg :') )
Wij hebben trouwens wel 3 ingangen dat scheelde ook.

De pauze is niet het probleem. Het aantal lokalen wel. Drie klassen verdelen in 3 groepen, dan bezetten ze 9 van de 13 lokalen. Daar kan dus geen leerjaar bij.

Ik werk op een kleine mavo school. Ieder leerjaar 3 klassen met ongeveer 27 leerlingen. Dan zijn de mogelijkheden behoorlijk beperkt.

Hoe doen jullie dat normaal dan met jullie rooster? Op een volle schooldag is toch ook iedereen aanwezig? Het verschil is nu dat ze niet van lokaal wisselen.

Wij hadden, net als nu op het vmbo met klas 4 hybride onderwijs, dus de helft in de klas en de helft online.

PSvanLot

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:03

Maar dan was dus niet iedereen op school?

Normaal hebben we 13 lokalen en 12 klassen, dus dat levert geen problemen op.
Als je 3 klassen van 1 leerjaar in 3en gaat verdelen bezet je er 9 van de 13. Dan past er geen leerjaar meer bij.

Daarom hadden wij een roulatiesysteem met steeds blokken van 3 uur.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:08

PSvanLot schreef:
Maar dan was dus niet iedereen op school?

Normaal hebben we 13 lokalen en 12 klassen, dus dat levert geen problemen op.
Als je 3 klassen van 1 leerjaar in 3en gaat verdelen bezet je er 9 van de 13. Dan past er geen leerjaar meer bij.

Daarom hadden wij een roulatiesysteem met steeds blokken van 3 uur.

Nee halve klassen we hebben niet genoeg personeel om de andere helft op te vangen. Die doen dus vanuit huis mee. We willen ze niet zonder toezicht in een lokaal. Er passen 14/15 kinderen in de lokalen. En de gymzalen worden ook gebruikt.
Dat hebben wij nu ook en hoewel het vanuit huis moeilijk is merken we nou ook niet een gigantische achterstand. Ze volgen nog steeds alle lessen en er wordt ook verwacht dat we online de leerlingen er bij betrekken en ook de aandacht geven.

Maar dan zijn jullie lokalen we heel klein denk ik. Terwijl ik die van ons al niet groot vind. Wij hebben wel kleinere lokalen. Die worden niet gebruikt. Ipv. Daarvan dus de gymzalen en vorig jaar een deel van de kantine/computer ruimte/ praktijk gedeelte.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:14

Nee hoor, de lokalen zijn standaard, maar gezien het feit dat een leerling ook nog moet kunnen bewegen in een lokaal passen er bij ons geen 15 in.

Ik verwacht dat het in de toekomst weer op dezelfde manier plaats gaat vinden. Een geheel leerjaar op school en dan steeds afgewisseld.

We gaan sowieso niet halve klas online doen en de andere helft fysiek. Dat wil bij ons niemand.

Maar als Slob de examens door laat gaan en de examenleerlingen volgen fysieke lessen dan gaat dat bij ons ten kosten van klas 1/2/3.
Moet er niet aan denken dat ze tot de meivakantie nog thuis zitten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:18

Dat half half wil bij ons ook niemand maar geen onderwijs vond de schoolleiding toch ook geen optie. Dus we moeten het er mee doen. Het is niet ideaal. :+
Dat bewegen snap ik niet zo goed. Bij ons staat nu letterlijk alles zo gebouwd dat alle tafels op 1,5 meter staan. Ze hebben dan nu 2 tafels waarvan er 1 scheef staat zodat ze allemaal hun eigen hokje hebben. En ze moeten daar dus gewoon blijven zitten? Verder net als in de supermarkt 1,5 meter strepen in de gang. :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:24

Er moet er toch af en toe een naar het toilet, een boek halen, wat pakken etc. Dit was voor de vierkante meters de beste oplossing.
Moet er gewoon echt niet aan denken dat het weer zo gaat moeten.

Dat Slob maar eens opschiet met zijn 'definitieve' antwoord op het examen...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:26

PSvanLot schreef:
Er moet er toch af en toe een naar het toilet, een boek halen, wat pakken etc. Dit was voor de vierkante meters de beste oplossing.
Moet er gewoon echt niet aan denken dat het weer zo gaat moeten.

Dat Slob maar eens opschiet met zijn 'definitieve' antwoord op het examen...

Dat kan toch als nog? Ook in de supermarkt haal je wel eens iemand in. Ik vind dat een beetje vreemd. Ik vind het ook niet leuk maar het is wat het is en ik ben kapot na een dag werken met hybride lesgeven en tussen 2 lokalen rennen maar het komt wel voor een groot deel in de buurt bij echt onderwijs en daar hebben ze recht op.

Ik heb afgelopen week de bijeenkomst van het cvte gevolg. Zelfs het normeren mag al niet te veel buiten de lijntjes kleuren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 21:42

Ik ben geen beleidsmaker op school. Zij hebben het zo bedacht en besloten als best passende oplossing.

Nu met klas 4 zijn de klassen wel gehalveerd of zitten ze in gymzaal

Maar ook met klassen gehalveerd kunnen we niet veel kwijt helaas als we alles hele dagen les willen geven
Dan zullen we echt zoals jij het doet, half op school en half online.

Dus wat mij betreft, examens schrappen en tijd gaan besteden aan de andere leerjaren die straks veel te lang thuis gezeten hebben.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 07:43

Ik heb al heel lang niet hier gereageerd (zie ook dat het vooral over VO gaat nu), maar ik zit een beetje met een dilemma... wellicht heeft hier nog iemand een helder inzicht, haha!

Ik geef fulltime les in groep 8 op het po. Mijn collega, andere groep 8 fulltime is zwanger en moet verplicht met ingang van de meivakantie stoppen met werken. Nu mag ik ‘kiezen’ hoe ik het einde van het schooljaar zou zien.

Optie 1: er wordt gezocht naar een fulltime (of 2 parttime) vervanger voor de laatste 2,5 maand, bijvoorbeeld via een bureau.

Optie 2: ik draai beide groepen mbv een onderwijsassistent.

Achtergrondinformatie: het zijn geen grote groepen (20 lln per klas) en we werken veel groepsdoorbroken. In haar klas zitten wat pittige figuren, maar een beetje bovenbouw leerkracht zou daarmee om moeten kunnen gaan. Oh ja, de school is in Almere, waar een aardig lerarentekort is.

Wat zouden jullie doen? En stel, je zou optie 2 kiezen, wat zou je dan van de school uit verwachten zodat je jezelf niet door dubbel werk voorbij gaat lopen?

Ben benieuwd :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:29

Ik zou gaan voor een leraar erbij. :j Dat lijkt mij voor zowel leerlingen als voor jou veel fijner.

Ik ben benieuwd wat wij op school gaan doen. Vorig jaar werden de klassen door drieën gesplitst, anders kon de anderhalve-meter-afstandregel niet worden nageleefd. Hybride lesgeven vond ik vorig jaar erg pittig en ik had gehoopt dat we dat nooit meer hoefden te doen, maar ik vrees dat we geen keuze hebben. -O- Hopelijk is het allemaal snel voorbij en kunnen we gewoon weer als vanouds lesgeven aan volle klassen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:36

Ik zou ook voor een extra leerkracht gaan, als laatste optie beide groepen draaien.
Of je moet zo'n verdomd goede onderwijsassistente hebben, dan is het natuurlijk wel een optie.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:15

Nou, mijn leerlingen zijn echt de liefste.

Ik geef de brugklas online les. Had net met 1 klas les, deden ze allemaal de camera aan en hielden ze een blaadje omhoog met 'Bedankt en stay safe.'

Hadden ze ergens gezien en wilde ze ook docenten mee verrassen, echt zoooo lief!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:27

Ik vind het echt heel lastig. Wij hebben al zo vaak invallers in de bovenbouw gehad die het niet redden... Dan zou ik later nog met een probleem zitten. Qua onderwijsassistent willen ze inzetten op iemand die ik goed ken, net is afgestudeerd (wel al in de 30) en al een jaar heeft stage gelopen in die groep.
Ik denk dat ik dan toch neig naar optie 2...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:34

Amandavd, wat lief! Soms kunnen ze je verrassen he!

Ik was vandaag eventjes op school en er lag een beterschapskado'tje voor me van een groepje leerlingen. Een heel lief ingepakt pakketje met een kaart erbij.
Daar doe je het toch voor <3

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:35

19marjo90 schreef:
Ik vind het echt heel lastig. Wij hebben al zo vaak invallers in de bovenbouw gehad die het niet redden... Dan zou ik later nog met een probleem zitten. Qua onderwijsassistent willen ze inzetten op iemand die ik goed ken, net is afgestudeerd (wel al in de 30) en al een jaar heeft stage gelopen in die groep.

Als zij die groep al kent zou dat ook mijn keuze zijn.
Als je moet kiezen tussen een nieuwe docent of nieuwe o.a. zou ik kiezen voor een docent.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:58

19marjo90 schreef:

Dan zou ik ook neigen naar de tweede optie.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 17:14

@ 19marjo90
Ik snap je keuze, maar hoop dan ook dat je geen extra taken meer hoeft te doen buiten groep 8. Met alles wat er bij een afsluiting van groep 8 komt kijken moet je wel zorgen dat je het aan blijft kunnen.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 22:54

AnnemiekvM schreef:
@ 19marjo90
Ik snap je keuze, maar hoop dan ook dat je geen extra taken meer hoeft te doen buiten groep 8. Met alles wat er bij een afsluiting van groep 8 komt kijken moet je wel zorgen dat je het aan blijft kunnen.

Ik heb verder inderdaad geen taken, alleen de groep 8 dingen, dus dat scheelt!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:40

Voor de po docenten hier. Hoe zien jullie de maatregelen die genomen moeten worden op school tegemoet?

Ik lees mondkapjes voor klas 7 en 8, in tweetallen werken en afstand houden in de gangen. Is dat uitvoerbaar in een basisschool?
Ik vraag het mij hardop af.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:58

SdaphneS schreef:
Voor de po docenten hier. Hoe zien jullie de maatregelen die genomen moeten worden op school tegemoet?

Ik lees mondkapjes voor klas 7 en 8, in tweetallen werken en afstand houden in de gangen. Is dat uitvoerbaar in een basisschool?

Wij denken dat dit niet echt realistisch is.
In tweetallen werken is haalbaar, maar met 30 leerlingen wordt dat toch wel een organisatorische uitdaging.
Mondkapjes in gangen is nog de minst lastige van de adviezen.

En dan de gescheiden pauzes/ buiten spelen. Dit is echt onmogelijk, dan hebben alle leerkrachten geen pauze én ook weer organisatorisch vrij onmogelijk.

Wij als school zijn er nog niet uit...

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:10

marleen_88 schreef:
SdaphneS schreef:

In tweetallen werken is haalbaar, maar met 30 leerlingen wordt dat toch wel een organisatorische uitdaging.

En dan de gescheiden pauzes/ buiten spelen. Dit is echt onmogelijk, dan hebben alle leerkrachten geen pauze én ook weer organisatorisch vrij onmogelijk.

Bij ons eigenlijk hetzelfde.

En bij ons is er ook grote twijfel over de verkouden kinderen. Het lijkt er nu namelijk om dat die gewoon naar school mogen. Of dit moet inmiddels aangepast zijn.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:21

In het nieuwste protocol staat dat kinderen met neusverkoudheid gewoon naar school mogen.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:29

_kimm schreef:
marleen_88 schreef:

Bij ons eigenlijk hetzelfde.

En bij ons is er ook grote twijfel over de verkouden kinderen. Het lijkt er nu namelijk om dat die gewoon naar school mogen. Of dit moet inmiddels aangepast zijn.

Ben ook benieuwd hoe dit in de praktijk gaat zijn. Ik heb een groep 2 van 26 kinderen...
Ik zag bij ons net langskomen dat kinderen met enkel een snottebel bijvoorbeeld naar school mogen komen, maar als er een tweede klacht zoals koorts, keelpijn of reuk-/smaakverlies bij komt, moeten ze thuisblijven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:47

marleen_88 schreef:
SdaphneS schreef:

Met de polsjes en enkeltjes aan elkaar knopen in tweetallen ;)

Grapje, het lijkt mij ook een onmogelijke actie.