Ik heb wel geïnvesteerd in voorraad, maar dat pas allemaal makkelijk op een zolderkamertje
Mallootje
Geplaatst: 22-01-14 13:31
Yucca schreef:
Mallootje, als ik mag vragen, waar betaald je dan nu je leven mee? Huis, eten, ect? Spaargeld?
We hebben geen huur/leningkost, mijn vriend heeft een mooi inkomen en ik had nog wat spaargeld overgehouden (naast wat ik zelf in de zaak heb geinvesteerd)
11AFotograaf
Geplaatst: 22-01-14 13:39
Mooi om alle verhalen te lezen! Ik ben begonnen omdat ik na mijn fotografie opleiding wist dat een baan vinden vrijwel onmogelijk zou worden. Dus van mijn ouders de kans gekregen om mijn eigen bedrijf te starten. Heb er baantjes langs gehad voor inkomen, maar dat red ik nu niet qua tijd. Ben echt fulltime bezig met mijn werk. Sinds vorig jaar begint het ook echt rendabel te worden! Mag ook wel, ben al 4,5 jaar bezig. Vanwege persoonlijke omstandigheden was 2012 gewoon geen goed jaar, dus fijn dat 2013 wel goed is gegaan. Heb gelukkig nog weinig vaste lasten omdat ik bij mijn ouders woon en daardoor veel kan opbouwen. Ik denk niet dat ik dacht dat ik echt ondernemer zou worden (in mijn hele familie zijn er maar 2 tantes die ook een eigen bedrijf hebben), maar als ik wil fotograferen, dan moet ik wel! Nu zou ik het niet meer anders willen, hoewel ik soms wel wat minder dingen zou willen regelen en meer kunnen focussen op mijn fotografie. Misschien komt dat nog in de toekomst.
Ook hier is het begonnen met een niet-verlenging van een contract. Ben toen gaan nadenken: wat wil ik? Dat resulteerde in een cursus hondentrimmen om uiteindelijk een eigen trimsalon op te zetten. Ben nu sinds eind augustus open en ik heb toch echt wel mijn huidige baan ernaast bij nodig. Alleen is dat helaas wel een nulurencontract dus dat gaat ook op en neer. Maar zo samen red ik het. Inmiddels staat er meer op de bedrijfsrekening dan op mijn eigen rekening (Niet dat dat heel veel is, maar geeft wel een goed gevoel! )
De woorden zeggen het al. Een zakelijke rekening is voor zakelijk gebruik. Een prive rekening is voor prive gebruik.
Zilfstar
Geplaatst: 22-01-14 19:32
HorseTopShop schreef:
De woorden zeggen het al. Een zakelijke rekening is voor zakelijk gebruik. Een prive rekening is voor prive gebruik.
En als de bank ontdekt dat je een prive tek gebruikt voor zakelijke doeleinden ben je nog niet jarig ik moest een andere rek afsluiten (hoewel ze het bij de start van mijn bedrijf zelf foet hebben geadviseerd en afgesloten)
Och... Ik kreeg een waarschuwing en als er nog zakelijke transacties plaats zouden vinden kwam daar nog een waarschuwing en extra kosten bij. Of het blokkeren van zowel die als de zakelijke rekening op den duur geloof ik. De uitdrukking "nog niet jarig" is beetje sarcastisch bedoeld, vandaar de smiley. Maar er zaten wel degelijk consequenties aan... Vervelende consequenties.
Ik heb ze nog steeds niet gehoord en onlangs hebben ze voor een cc alles bekeken en ook voor de hypotheek weer en niks gehoord. Zal het ook liggen aan hoe?
Ik was laatst nog bij ING om mijn privé rekening om te zetten naar een zakelijke rekening, omdat het verplicht is gesteld door iDeal. Op het ING kantoor had ik eerlijk het verhaal uit de doeken gedaan en ze vonden ze het maar onzin dat ik over moest stappen, wat hun betrof had ik (met mijn huidig aantal transacties) prima gebruik kunnen blijven maken van een privé rekening.
Van anderen die een groter bedrijf hebben, heb ik wel eens gehoord dat de bank ze er uiteindelijk op aan heeft gesproken en die kregen gewoon het verzoek om op kort termijn (geloof binnen 1 of 2 maanden) de rekening om te laten zetten naar een zakelijke rekening, i.v.m. punt zoveel in de algemene voorwaarden. Dus ik weet niet bij welke bank jij zit Zilfstar, maar die komt in elk geval niet klantvriendelijk over!
Zilfstar
Geplaatst: 22-01-14 20:13
Helaas kon ik hem niet omzetten, moest een nieuwe zakelijke rekening openen... Zucht. Rabobank. Ben daar al jaren klant, ook met verzekeringen etc. maar begin de laatste jaren wel steeds meer tegenwerpingen te hebben.
Echter zou ik niet weten welke bank beter is. Heb ook negatieve ervaringen met abn en ing. En asn heeft dacht ik geen zakelijke rekeningen.
Ik zit al van kleins af aan bij de Rabobank, maar ben eind december naar ING gegaan om de boel over te laten zetten. Ik vind de Rabo de laatste jaren vreselijk on-klantvriendelijk geworden, per 1 februari stopt alles bij de Rabo en zitten we met al onze rekeningen bij de ING. Bij de Rabo gaat alles altijd zo vreselijk omslachtig en word ik bijna nooit vriendelijk geholpen, mijn ervaring bij de ING is tot nu toe dat ik altijd vlot en vriendelijk wordt geholpen. Daarbij zijn de kosten ook lager dan bij de Rabo, dus voor mij een win/win situatie.
Ik ook blij met R Van de week nog super geholpen, had 2 prive betaalrekeningen. Aan 1 was mijn internetbankieren gekoppeld, maar die gebruik ik niet meer (rekening dan). Gelijk die rekening opgezegd en mijn internetbankieren aan de andere rekening/pas gekoppeld.
Noeps
Geplaatst: 22-01-14 21:14
Ik heb ook alles bij de R, 2 privérekeningen en sinds kort ook mijn zakelijke. Heb met de R nooit problemen gehad. KvK vond en vind ik wel een monsterlijk vervelende organisatie, die hebben zich zó onprofessioneel naar mij opgesteld dat ze nog maar weinig goed kunnen doen in mijn ogen .
Qua achtergrond/aanpak administratie en organisatie: ik ben puur geschoold voor de diagnosticerende en behandelende kant van mijn beroep maar heb weinig/geen informatie gehad over het hebben van een eigen bedrijf en alles wat daarbij komt kijken. Mijn vriend heeft wel een meer zakelijk / economische achtergrond (HRM). Mijn accountant heeft me geadviseerd bij de overname en helpt nu ook wel mee met de administratie. Ook de privéaangifte voor de BD is nu uitbesteed aan hem. Salarisadministratie is ook uitbesteed maar ik denk dat ik ga switchen naar het bedrijf waar mijn vriend werkt, dat is goedkoper en hij kan dat dan volledig voor mij doen. Ook denkt hij mee bij alle vraagstukken omtrent personeel, arbeidsrecht, etc.
Hoe doen jullie het met 'uitbetalen' van je eigen salaris? Boeken jullie maandelijks een vast bedrag naar je privérekening over?
Zo zie je maar dat het zo kan verschillen! Wellicht ligt het ook aan de regio hoor, want ik heb mijn "slechte ervaringen" opgedaan bij de Rabo in Zeist en Bilthoven.
Ik heb het eerste jaar nog niks teruggeboekt. Op mijn rekening gehouden, collectie uitgebreid, geinvesteerd, etc. Nu de balans nog even opmaken en wellicht dat ik dan wel wat overboek.
Met het openen van mijn webwinkel heb ik meteen een zakelijke rekening geopend. Heb verder geen problemen met ing bank.
pmarena
Geplaatst: 23-01-14 10:27
Oh, maar ik ben ook echt niet ontevreden over de Rabo op zich hoor! Op zich altijd fijn geholpen, alles gaat prima
Totdat je iets speciaals wilt en dan zijn ze heel erg log en lastig. Bijvoorbeeld toen ik een huis wilde kopen en uiteraard omdat alles bij de Rabo liep, daar kwam voor een hypotheekgesprek.
Ik kon daar geen hypotheek krijgen omdat ik nog geen 3 jaar een eigen bedrijf had, en ze mochten die cijfers dan niet meetellen. Het lülligste is nog dat het maar een paar maanden scheelde en dat ik prima cijfers had...en als iemand inzicht had in mijn financiële situatie dan was de Rabo het wel gezien al mijn rekeningen daar liepen en alle betalingen dar binnenkwamen
Toen dus naar een hypotheekadviseur en uitgekomen bij de ING: die deden niet zo moeilijk en waren wel flexibel genoeg om die cijfers gewoon door te trekken en er een schatting voor te maken voor die paar maanden.
Nu pas ook weer met oma. Die is uit 1922 en had een paar maanden geleden ineens een paar slechte dagen, nu weer prima gelukkig
Maar die wilde dus graag mijn moeder toegang geven tot haar rekeningen zodat daar geen problemen mee komen als het ineens fout gaat, ook zij zal vast niet het eeuwige leven hebben immers
Bij de ING was dit geen probleem. Moeders en oma in de auto geladen en er naartoe. Mevrouw van de ING sprak even door met oma wat ze wilde (om zeker te zijn dat ze er niet door ons werd ingeluisd ofzo ) en het was een kwestie van wat krabbels zetten en het was geregeld, oma opgelucht
Maarja...ze had ook nog een rekening bij de Rabo dus een paar weken later hetzelfde kunstje herhaald en nu met de mutsen naar de Rabo. Daar hebben we een uur in een hokje gezeten en aangehoord hoe lastig het allemaal was, dat ze mijn moeder niet bij konden schrijven op de rekening, dat er vanalles met notarissen geregeld moest worden om eventuele problemen te voorkomen bij overlijden...enz. enz.
Hartstikke goed op zich hoor dat ze daar allemaal rekening mee houden
Maar mijn moeder is enig kind dus wat dat betreft is het allemaal niet zo spannend qua eventuele erfenis
Nog een tijd zitten overleggen en brainstormen met de verder reuze aardige mevrouw. Maar nee, puntje bij paaltje was het allemaal niet mogelijk en moesten we het maar via een notaris regelen zodat de Rabo zeker zou weten dat het goed zou zitten. Oma van de leg natuurlijk want die wilde het gewoon net als bij de ING graag even hebben kunnen regelen
Ik heb toen maar de knuppel in het hoenderhok gegooid en gevraagd of het wèl mogelijk was om gewoon de Rabo rekening leeg te halen en alles te laten storten op de ING rekening....want dan zou het ook opgelost zijn gezien mijn moeder daar al wel bij kon
En dat kon wel
Dus tja, dan zo maar opgelost en de Rabo weer een klant kwijt.
Ik kan me best voorstellen dat ze op deze manier regelmatig klanten kwijtraken doordat ze zo "taai" zijn.