Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:23

Dat heb ik net zo, mijn contract loopt eind februari af. :-)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 22:31

Lijkt me een moeilijke keuze. Gelukkig hoef ik hem niet te nemen, ben al 'fulltime' ondernemer.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:37

Ik heb echt nog wel een 'gewoon' inkomen nodig. Heb mijn shop ook hobbymatig opgezet (voor de komende jaren sowieso).

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:44

Ik heb echt een fantastische baan en haal daar teveel energie uit om er volledig mee te stoppen.
Daarnaast ben ik goed op weg om van mijn hobby mijn tweede baan te maken.
Daar zit echt mijn passie in.

Ik wil naar een 50/50 toe.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:46

Ik ben ook begonnen met ondernemen toen mijn contract niet verlengd werd. Ik kom wel uit een echt ondernemersgezin dus vroeg of laat was ik wel van plan om (deels) eigen baas te worden. Ik ga nu mijn 4de jaar als ondernemer in. Ik moet mijn vaste lasten betalen, dus er moet ook echt geld binnenkomen. Ik zou zelf persoonlijk niet iets kunnen volhouden waar ik net genoeg mee zou verdienen om de kosten te betalen, dan zit ik gewoon nog voor niets te werken :+

Ik herinner me nog heel goed dat ik bij de kvk zat en mijn omzet moest schatten, geloof dat ik toen iets van 30.000 had ingevuld. Die kerel achter de balie keek me echt aan alsof ie water zag branden en zei dat ook gewoon nog: is dat niet wat veel? Vond het echt een rare reactie: ik moet gewoon salaris verdienen (HBOschaal) en dan is dat nog weinig, heb die vent dat ook even onder de neus gewreven.

Ik vraag me soms echt af hoe bepaalde bedrijven hun winst maken, bijvoorbeeld taarten maken, ik kan me gewoon echt niet voorstellen hoe je daar een normaal salaris aan kan verdienen. Tenzij je de meest bijzondere taarten maakt en dus voor een groter bedrag (+winst) kan afzetten of je moet dag en nacht bakken.

Zooist: én je hebt de voordelen van verzekering/belasting van je werk in loondienst! :j

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 22:49

Vergeten jullie niet dat je met een stenen winkel meer verkoopt, maar de kosten ook vele malen hoger liggen...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 22:58

Dat is gewoon een kwestie van, ik moet zoveel taarten verkopen om bedrag x over te kunnen houden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:01

holly schreef:
Dat is gewoon een kwestie van, ik moet zoveel taarten verkopen om bedrag x over te kunnen houden.

Misschien heb ik wel een verkeerd beeld maar dan moet je je volgens mij het ongans bakken... :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:04

Volgens mij heb je gelijk hoor Yucca... ik heb net het boek Maak het! uit dat is uit 2004 en gaat over vrouwen die creatieve webwinkel zijn begonnen en eigenlijk alle verhalen zijn van vrouwen die het ernaast doen... als je gaat rekenen hoeveel je voor je producten moet vragen .... dan schrik je echt. We zijn allemaal zo gewend aan spullen die in landen worden gemaakt waar je kan leven als je een tientje per dag verdiend... hier moet je toch wel paar tientjes per uur verdienen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:09

HorseTopShop schreef:
Vergeten jullie niet dat je met een stenen winkel meer verkoopt, maar de kosten ook vele malen hoger liggen...

Ook dat lijkt me soms onbegonnen zaak: een fysieke winkel. Alleen al de huur, personeelskosten en andere lasten zijn een klap in de maand en dan moet je ook nog je eigen salaris verdienen. Hard werken dus... :j

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:13

Wat ik meer en meer tegenkom, dat er ondernemers zijn die een webshop hebben, maar daar niet zelf van kunnen rondkomen.
Een winkel huren is vaak te duur en te groot voor ze.
Maar ze zetten dan een gedeelte van hun collectie bij bijvoorbeeld een winkel in de verkoop.
Dit kan een schoenmaker, stomerij, kledingwinkel, sigarettenwinkel zijn.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:19

Ach, dromen mag je houden... :D :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:37

Annash schreef:
Ach, dromen mag je houden... :D :+

Exact :D

Mijn shop is gewoon begonnen als hobby en is inmiddels een uit de hand gelopen hobby. Ik haal er dan wel geen salaris uit, maar krijg er wel veel energie van! Het zou geweldig zijn als ik dit "for a living" kon doen en extra leuk als ik een boetiekje zou kunnen openen, maar realistisch gezien zit dat er gewoon (nog) niet in.

Wat betreft salaris, ik zou al rond kunnen komen van €1000,- per maand. Maar daar moet je een hele hoop voor verkopen, wil je dat netto aan jezelf uit kunnen betalen!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:48

Momenteel kom ik rond van € 1250,- per maand. Maar dat moet eigenlijk wel naar de € 1800,- dus ik moet nog even doorwerken :+

En dromen is natuurlijk altijd goed! Het is ook niet mijn bedoeling om iemand 'in het gezicht te slaan' trouwens, iedereen moet vooral zijn dromen najagen en de één heeft andere intenties dan de ander. Wie weet dat op de lange termijn jullie investeringen het waard zijn geweest, dan is dat helemaal geweldig toch. En niet, dan niet, dan was het een mooie ervaring!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:56

Zo sta ik er idd in!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:31

Ik moet zelf een hele moeilijke keuze maken. Stel ik heb geen baan meer. Dan wil ik het liefst een parrtime baan van 24 uur en de rest aan me webshop werken. Maaar dan moet ik wel me paard opgeven (heb haar verkocht en was op zoek naar een ander paard) Ik kan niet een webshop houden en een paard dat word gewoon te veel. Daarnaast heb ik zoveel nieuwe ideeen voor me sieradenlijn. De eerste sieraden krijg ik al zoveel positieve reacties op. Alleen uit deze keuze ben ik nog niet. Ik heb 3 jaar lang een pony gehad elke dag ging ik er heen.

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:09

Plien91 schreef:
MissBonny schreef:
Ben wel benieuwd, wat was jullie drang om iets voor jezelf te beginnen?

Zodra ik aan het werk ging in mijn vakgebied wist ik al dat ik niet eeuwig in loondienst zou willen zijn. Op of voor mijn dertigste in een maatschap was mijn streven. Nu ben ik 22 en heb ik mijn eigen praktijk met personeel dus ik heb mijn doel ruimschoots gehaald :+. Maar als het niet op mijn pad was gekomen, had ik met net zoveel plezier nog een paar jaar voor een werkgever gewerkt.

Wow wat gaaf! Spiekte net even op je profiel, zo te lezen heb je ook geluk gehad met dat jij de praktijk kon overnemen. Gaaf zeg!

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:14

Wat een interessante antwoorden! Leuk om te lezen :)

Ik heb ook even op een paar webshops gespiekt, maar sommige moeten toch op z'n minst een garage vol hebben met alle voorraad (lijkt me)

Hoe hebben jullie de organisatie en administratie aangepakt? Allemaal door goed in te lezen? Sommige hebben misschien een achtergrond die daar bij aansluit?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:22

MissBonny schreef:
Hoe hebben jullie de organisatie en administratie aangepakt? Allemaal door goed in te lezen? Sommige hebben misschien een achtergrond die daar bij aansluit?

:j :j :j Opleidingen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:25

Ik heb het ik-start-smart traject gedaan van de Kvk, daarmee heb ik op o.a. administratief gebied wel wat ondersteuning/sturing gehad. Verder heb ik een boekhouder ;-)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:40

Inderdaad, de kosten voor een stenen winkel zijn torenhoog. Ik huur een pand van 230m² op een commerciële locatie en kan je zeggen dat dat heel wat kost. Personeelskosten heb ik niet zoveel, heb enkel een jobstudent die op zondag werkt. Maar elektriciteit, auto, winkelinrichting, onderhoud van het pand, .. komt er natuurlijk ook nog bij.

Ik moet wel toegeven dat ik mezelf het eerste jaar geen loon heb uitgekeerd, helemaal niets. Dat begin ik nu pas te doen, en is nog steeds geen 'normaal' loon, maar dat had ik ingecalculeerd bij het opstarten.

Qua achtergrond, ik heb bedrijfsmanagement gestudeerd en verder veel zelfstudie gedaan :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:03

Ik heb een vader met een eigen bedrijf, dus van huis uit heb ik al heel duidelijk meegekregen hoe dat in zijn werk gaat. Zelf heb ik een opleiding gericht op management gevolgd, veel zelf uitgevolgeld en de boekhouding doe ik in grote lijnen zelf, maar waar het te ingewikkeld wordt krijg ik hulp van mijn buurman die o.a. boekhouder is.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:11

Ik heb jaren als secretaresse gewerkt dat scheelt ook.

Hier ook eerst hobby en door de vraag nu mijn volledige inkomen.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:17

Ik heb zelf internationale groothandel gedaan. Hier kregen wij dus ook de vakken boekhouden, bedrijfseconomie, marketing en heel veel over ondernemen. Dus het zit er eigenlijk al in. Mijn hele familie is altijd ondernemend geweest

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:21

Bij ons ook begonnen als hobby en nu staat dat nog steeds zo aangezien het geen zin heeft om in Engeland een bedrijf te starten.
Als het goed is verhuis ik terug naar nederland in april en dan zal mijn verloofde in augustus volgen.
Ik zal fulltime blijven werken zodat de kosten betaald kunnen worden, zij zal parttime gaan werken en dan hopelijk het bedrijf uitbouwen zodat zij meer tijd erin kan steken en minder werken voor een baas.