[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Re: [Centraal] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 16:46

Ik loop een beetje vast met theorie leren. Hebben er mensen tips met hoe ik het leren het beste kan aanpakken?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 18:51

Trucjes voor het vak parkeren kan je het beste aan je instructeur vragen. Ik heb 3 instructeurs en 1 daarvan gaf aan dat ik 2 vakken verder moet staan en dan de streep van dat vak ongeveer in het midden van je raam en dan er direct in draaien

Maar toen ik moest parkeren bij een andere instructeur in een vak waarbij ik de lijnen niet kon zien werd het veel lastiger. Hij gaf aan dat ik beter teveel ruimte kan hebben om in te draaien en dat ik dan kan leren corrigeren. En dat gaat na regelmatig oefenen stukken beter.

De theorie heb ik op een cd geleerd. Alleen maar verkeersregels geoefend omdat ik daar op zakte met de proefexamens.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 19:15

Klopt die bovenste ken ik ook !
Ik heb gelukkig mijn bijzondere verrichtingen al gehaald, want ik sta tegenwoordig zo mega scheef met parkeren :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:07

Dat heeft dan waarschijnlijk te maken met je terugsturen, als je dat niet op het goede moment doet sta je scheef.

Indraaien inderdaad als de tussenstreep tussen de vakken halverwege je raam is, je komt dan 2 vakken verder uit.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 22:22

Over een maand een dagcursus voor mijn E. Vandaag kunnen oefenen met een tandemasser.. ging eigenlijk wel goed geloof ik..
Hoop dat ik aan zo'n dag genoeg heb. Zal ook veel dingen weer af moeten leren. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 23:06

Ik heb morgen geen les, maar echt totaal geen zin in. :o Vind het gewoon niet leuk helaas.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 00:44

Ik heb donderdag mijn rijbewijs opgehaald en morgenochtend voor de eerste keer rijden. Zonder iemand in de auto erbij := Ik weet van mezelf wel dat ik het wel kan maar stiekem vind ik het toch wel erg spannend. Gelukkig is het van thuis naar stal, een route die ik op de scooter al 1000x heb gedaan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 08:46

Bambi1995 schreef:
Ik loop een beetje vast met theorie leren. Hebben er mensen tips met hoe ik het leren het beste kan aanpakken?

Heb je alleen een boek om uit te leren? Ik heb zelf heel veel gehad aan mijn iTheorie site, staan 50 oefen examens op, en per onderdeel nog een scan van het boek, een uittreksel en een mini examen over dat onderdeel. Ook heb je een heel apart deel over gevaar herkenning waar ze dat gaan uit leggen adhv testjes. Is echt het geld waard!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 09:16

En een cursus doen

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:03

Vakparkeren kon ik met mijn lessen ook totaal niet, ik was veel te veel bezig met al die truuckjes omdat ik het veel te goed wou doen. Nu ik zelf mijn rijbewijs heb rij ik hem er zo in en staat hij kaarsrecht, en ik maak echt geen gebruik meer van al die truuckjes en richtpunten want dan staat hij sowieso scheef. Het is denk ik een stukje gevoel wat je moet ontwikkelen van wanneer insturen/terugsturen..

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:04

In mijn rijles kon ik het juist door die trucjes, maar die trucjes kan ik niet gebruiken in onze auto, kom dan gewoon echt toaal niet uit. Heb nu maar een eigen manier bedacht :+

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:13

Ik gebruik de tips nu als richtlijn, maar het is inderdaad een gevoel die je moet ontwikkelen.
Vandaag de trucjes gebruikt met file parkeren. De spiegels moeten ongeveer op 1 lijn zitten en dan stuur je hem in en ter hoogte van de laatste deur draai je hem terug. Handig, totdat je achter een mini moet parkeren, dan klopt het niet meer :+

Maar het gaat er vooral om dat je het veilig doet en je leert het pas echt als je je rijbewijs hebt.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:12

Ik ben nu actief aan het zoeken naar rijscholen in mijn omgeving met hoge slagingspercentages om na mijn eindexamens (dus vanaf eind mei) lessen te gaan nemen. Ik vroeg me af of iemand hier me uit een dilemma kan helpen:
Ik neem volgend jaar een tussenjaar en ik ga een aantal maanden op reis vanaf waarschijnlijk November of December. Ik wil voor die tijd mijn rijbewijs halen. Nou kan ik in de zomer wel ergens een 10 daagse spoedcursus doen, maar zoveel spoed is er dus ook weer niet bij en die zijn toch vaak duurder. Ik zou ook 2 of 3 keer in de week kunnen gaan lessen. Ik weet dan alleen niet hoeveel weken ik hiervoor zal moeten inplannen, omdat ik nog niet weet hoe snel ik dit ga leren (ben over het algemeen wel een snelle leerling, maar dit is toch vooral praktisch en niet zo theoretisch, dus lastig in te schatten). Ik gok dat ik dan rond de 30 lessen, dus 10 tot 15 weken moet uittrekken, dat is best wel veel, zeker omdat ik ook nog eind augustus 11 dagen weg ben en dan ook vertraging op loop. Ik ben bang dat ik het niet helemaal rond heb voor ik op reis ga. Zal ik het risico nemen dat ik toch veel tijd nodig blijk te hebben en wekelijks gaan lessen, of zal ik een spoedcursus doen? Is het überhaupt mogelijk om bij rijscholen 3 keer per week te lessen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:26

Ja dat kan zeker, welke regio?
Ik zou niet te snel uitgaan van 30u dat is echt bovengemiddeld snel maar veel rijscholen rijden ook langere lessen dan een uur

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:03

Ik zou wel even informeren of het wel mogelijk is om zo vaak te gaan lessen, omdat je dan ongeveer zoveel lest per week als twee leerlingen. Moet wel de tijd voor zijn natuurlijk.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:21

@NoorW, Ik kan de ANWB rijschool aanbevelen. Die zitten volgensmij door het hele land heen en elk kantoor heeft meerdere instructeurs. Ik heb een compactopleiding genomen omdat ik net zoals jij ook snel mijn rijbewijs wilde halen. Proefles gehad, aan de hand daarvan een pakket gekozen (43 lessen) en toen is gelijk alles ingepland. Van mijn eerste rijles eind januari tot mijn examen op 24 maart en alle rijlessen ertussen. Uiteindelijk heb ik dus met 2 maanden mijn rijbewijs gehaald. Is dit niet ook iets voor jou? Ik had zo'n 4 à 8 uur les in de week. Ik vind dit fijner dan een spoedcursus, ik heb het idee dat je het autorijden in het laatste geval toch wat minder goed leert.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:37

Morgen is het zo ver.. Ben nog niet zenuwachtig gelukkig !!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:27

Fenneeee schreef:
Morgen is het zo ver.. Ben nog niet zenuwachtig gelukkig !!

Veel succes morgen! Ik heb morgen de TTT en ben al wel zenuwachtig :+

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:28

Hoe laat moet je ?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:30

Om 2 uur en dan om 1 uur nog rijles. En jij?

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:33

Ik wordt om 13:30 opgehaald op school, en moet om 14:30 afrijden, heb daarvoor nog 45 min les ongeveer

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:34

Succes allebei!!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:24

Succes beide! :D

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:27

Succes allebei !

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:43

Dankje !!