Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 12:57

Eef_Bam schreef:
CoronaLime schreef:
Bij mij viel m’n basisbeurs weg toen ik m’n master begon, die heb ik onder het leenstelsel afgemaakt. Maar ook dan tel je niet voor compensatie… best een grote groep inmiddels die ervan de dupe wordt..

Wel voor de master toch, als die begon in 2015?

Ik begon mijn master later, ben in 2018 afgestudeerd!

Muppett

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:03

Mijn man en ik zijn ook studieschuld vrij sinds november! Wij lossen al jaaaaaaren 700 euro per maand af. Dat maakte dat wij op een flat moeten wonen (inmiddels met 3 kinderen) en niet in een huis konden wonen. Nu kunnen we eindelijk op zoek naar een groter huis. Zo fijn! We zijn allebei begin 40, zo lang duurt dat aflossen... De schuld was heel erg hoog, durf niet eens te zeggen hoeveel ;)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:46

CoronaLime schreef:
Eef_Bam schreef:
[quote="CoronaLime"
Bij mij viel m’n basisbeurs weg toen ik m’n master begon, die heb ik onder het leenstelsel afgemaakt. Maar ook dan tel je niet voor compensatie… best een grote groep inmiddels die ervan de dupe wordt..
[/quote

Dan krijg je voor de nominale duur van je master gewoon een vergoeding, 410 euro per jaar

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:54

Dat is een flink bedrag Muppet, fijn om daarvan af te zijn! Was dan het oude stelsel waarbij je in 15 jaar aflost denk ik?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 14:51

Echt verschikkelijk irritant inderdaad die reacties op socials. 'Waarom ga je dan lenen? Je wist dit toch van tevoren?' Ja probeer maar eens rond te komen van je weekendbaantje. Daar kan niemand de huur, collegegeld, eten en het leven mee betalen 8)7 bijstand is al vele malen hoger dan de lening die je kunt krijgen, en dat is vaak al krap.

Wat knap zeg Muppet!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:27

Eef_Bam schreef:
CoronaLime"
[quote="Eef_Bam schreef:
[quote="CoronaLime"
[/quote
[/quote

Dan krijg je voor de nominale duur van je master gewoon een vergoeding, 410 euro per jaar

Oh echt? Maar zou ik dan niet allang wat gehoord moeten hebben? Kenissen die hun bachelor onder het leenstelsel hadden hebben inmiddels meerdere brieven gekregen en sommigen ook effectief al een compensatie. En ik heb nooit iets gehoord

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 20:32

Moet zeggen dat ik ook nog niks heb gehoord. Maar bij de voorbeelden van duo staat wel dat je bij een bachelor met financiering en master onder leenstelsel wat krijgt voor de duur van je master.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:32

Volgens mij gaan ze pas na januari iets laten horen

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 21:54

Las wel daarstraks dat de langstudeerboete definitief van de baan is, dat is fijn.

Ik ga nog proberen op medische gronden (gedeeltelijke) kwijtschelding te krijgen omdat ik vertraging heb opgelopen. Niet geschoten is altijd mis en ik heb een officiële diagnose..

Vanaf januari start mijn 2 jaar aflossingsvrij, maar ik heb een bedrag van mijn moeder gekregen toen zij overleed. Zodra ik uitsluitsel heb over al dan niet (gedeeltelijke) kwijtschelding gooi ik dat bedrag gelijk erin zodat daar in ieder geval geen rente meer over geteld wordt..

Voor de rest is het gewoon k*t met peren. -O-

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 13:38

xPabloBokt schreef:
Las wel daarstraks dat de langstudeerboete definitief van de baan is, dat is fijn.

Ik ga nog proberen op medische gronden (gedeeltelijke) kwijtschelding te krijgen omdat ik vertraging heb opgelopen. Niet geschoten is altijd mis en ik heb een officiële diagnose..

Vanaf januari start mijn 2 jaar aflossingsvrij, maar ik heb een bedrag van mijn moeder gekregen toen zij overleed. Zodra ik uitsluitsel heb over al dan niet (gedeeltelijke) kwijtschelding gooi ik dat bedrag gelijk erin zodat daar in ieder geval geen rente meer over geteld wordt..

Kan dat op medische gronden ook als je na afloop van je studie pas je diagnose hebt gekregen? Ik heb een tussenjaar genomen om even op adem te komen, geldt dat onder vertraging?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:51

Soepblik schreef:
xPabloBokt schreef:

Kan dat op medische gronden ook als je na afloop van je studie pas je diagnose hebt gekregen? Ik heb een tussenjaar genomen om even op adem te komen, geldt dat onder vertraging?

Dat van je eerste vraag geloof ik wel, je tweede vraag hangt echt af van de situatie denk ik. Maar ik ben geen DUO.

Ik heb mijn diagnose al bijna 17 jaar inmiddels.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 18:35

Soepblik schreef:

Ik heb dit uitgezocht, maar als ik het goed begrepen heb telt een tussenjaar niet als vertraging (tenzij je nog ingeschreven stond). Als je kan aantonen dat je die klachten al had, dan kun je het met terugwerkende kracht wel aanvragen geloof ik. Ik heb ook twee tussenjaren gehad vanwege mijn gezondheid, maar helaas niet ingeschreven gestaan.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:56

Ik heb via een decaan op de middelbare school begrepen dat als je een diagnose hebt gekregen van bv autisme of zelfs een geamputeerd been, dat je recht hebt op een hogere studietoelage.
Ze snapte zelf niet hoe dat werd berekend, want 2 personen met autisme kregen een verschillend bedrag.
Nadat ze er via haar dochter mee te maken kreeg, is ze dit dus bekend gaan maken.
Bij haar dochter is het met terugwerkende kracht betaald. En dat bedrag was geen kattepis.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:04

ikkeniet schreef:
Ik heb via een decaan op de middelbare school begrepen dat als je een diagnose hebt gekregen van bv autisme of zelfs een geamputeerd been, dat je recht hebt op een hogere studietoelage.
Ze snapte zelf niet hoe dat werd berekend, want 2 personen met autisme kregen een verschillend bedrag.
Nadat ze er via haar dochter mee te maken kreeg, is ze dit dus bekend gaan maken.
Bij haar dochter is het met terugwerkende kracht betaald. En dat bedrag was geen kattepis.

Het is per woongemeente afhankelijk. Dit staat los van of je vertraging opgelopen hebt overigens. Misschien dat ik het nog ga proberen aan te vragen, het is me echter niet duidelijk of je helemaal niet ernaast mocht werken of dat je niet veel ernaast gewerkt moet hebben. Aanvragen kan natuurlijk altijd, lijkt me minder werk te zijn dan die andere regeling.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:51

Joy_Mennings schreef:
Het is per woongemeente afhankelijk. Dit staat los van of je vertraging opgelopen hebt overigens. Misschien dat ik het nog ga proberen aan te vragen, het is me echter niet duidelijk of je helemaal niet ernaast mocht werken of dat je niet veel ernaast gewerkt moet hebben. Aanvragen kan natuurlijk altijd, lijkt me minder werk te zijn dan die andere regeling.

Andere regeling?

Elena1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:10

Ik heb helaas 2 jaar studievertraging en een diagnose, maar ik kreeg hiervoor niks terug of een extra tegemoetkoming vanuit DUO.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 21:14

Heb je wel geprobeerd of? Want je moet er wel zelf achteraan.

Elena1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 21:37

Ja zeker, duo gebeld, maar die gaven aan dat ik met de diagnose ASS geen extra tegemoetkoming krijg. Ik heb het idee dat die regel ook strenger is geworden en dat je echt heel ziek moet zijn waardoor je echt niet meer kunt studeren om een tegemoetkoming te krijgen. Maar je kan het altijd proberen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-24 22:18

Ik heb ook een jaar extra gehad met ASS. Is wel alweer iets van 10/15 jaar geleden. Zat wel nog midden in mijn studie en liep bij een psycholoog. Decaan en studenten arts hebben me daar toen bij geholpen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:59

Ik heb een jaar extra prestatiebeurs gekregen i.v.m. diagnose ASS, overlijden van mijn moeder en liep ten tijde van dat extra jaar bij de psycholoog. Daardoor ook nog wat meegekregen van de herinvoering van de basisbeurs.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 00:23

VuurVleugels schreef:
Joy_Mennings schreef:

Andere regeling?

Andere regeling die over studievertraging gaat, vanuit Duo. Studietoeslag is geld dat je vanuit je gemeente krijgt wanneer je een diagnose hebt en je niet naast je studie kunt werken.

Ik heb beide niet aangevraagd trouwens. Ik heb nu wel geïnformeerd bij mijn gemeente of je bij de studietoeslag helemaal niet mocht werken. Als je wel wat mocht werken vraag ik hem mogelijk wel aan met terugwerkende kracht.

Studievertragingsregeling kan ik helaas niets mee. Ik heb tussen mijn eerste bachelor (niet afgemaakt) en tweede bachelor en mijn bachelor en master twee tussenjaren genomen vanwege mijn gezondheid (uiteindelijk bleek dat Colitis te zijn). Helaas telt dat niet als studievertraging. Nu wel een half jaar langer over mijn master gedaan, maar omdat ik daarbij al te lang over mijn studie heb gedaan heb ik sowieso nergens recht op, ook niet op basisbeurs helaas. Door corona heb ik wel extra maanden reisproduct gekregen dus dat levert verder ook geen problemen op.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 14:59

Eef_Bam schreef:
Dat is een flink bedrag Muppet, fijn om daarvan af te zijn! Was dan het oude stelsel waarbij je in 15 jaar aflost denk ik?

Ja klopt. Een deel ervan was ook rente, in het tijdperk dat de rente nog redelijk hoog was op een studielening.

Toen ik ging studeren, gaf het Nibud een berekening van wat mijn ouders per maand moesten bijdragen aan mijn studie gezien hun inkomen. Mijn ouders hebben echt nul euro bijgelegd, ik heb alles zelf moeten bekostigen. Daarnaast ook altijd netjes gewerkt in de weekenden en vakanties.
Mijn man idem. Maar van een zaterdagbaantje kan je geen studie + kamer + levensonderhoud betalen, dus ga je erbij lenen. Destijds werd ons voorgespiegeld dat je het zo terugbetaald had. Nou nee. We hebben er 15 jaar over gedaan en onszelf er veel voor moeten ontzeggen.
Wij hebben nu voor onze 3 kinderen spaarpotjes om als zij 18 zijn in elk geval 4 jaar lang hun collegegeld te kunnen betalen en het liefst nog meer.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:06

Wat banketstaaf dat je ouders niks bijlegden Muppett..

Mijn moeder kon het niet (bijstandsuitkering) en mijn vader heb ik destijds een aanvraag voor moeten doen om die buiten beschouwing te laten. Zijn inkomen werd meegeteld maar hij was toen al zes jaar geenszins meer betrokken bij mijn leven en ik kreeg al vier jaar geen alimentatie meer. Gelukkig is dat toen goedgekeurd, want ik woonde al niet meer thuis en moest dus echt wel bijlenen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:34

Mijn ouders hebben ook niks bijgedragen, met de vaste lasten konden ze dat gewoon niet betalen. Mijn ouders verdienden echter te veel om een aanvullende beurs te krijgen.

Joy_Mennings schreef:
Ik heb nu wel geïnformeerd bij mijn gemeente of je bij de studietoeslag helemaal niet mocht werken. Als je wel wat mocht werken vraag ik hem mogelijk wel aan met terugwerkende kracht.

Ik heb reactie gehad van de gemeente en je mag dus echt niets bijverdiend hebben. Dat heb ik helaas wel dus kan hier geen aanspraak op maken. Jammer dat ik dit niet wist, want dan had ik misschien de keuze gemaakt om helemaal niet te gaan werken ernaast..

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:52

Ik heb net mijn eindejaarsuitkering overgemaakt naar DUO. Ik had zo graag andere dingen met mijn geld willen doen.
Als het goed is gaat er in januari +-€1600 af aan tegemoetkoming. Dan blijft er iets minder dan €1000 over. Ik moet nog bedenken of ik dat in 1x wil afbetalen of dat ik het per maand blijf doen. Nog eventjes en dan kan ik eindelijk weer leuk gaan sparen voor mezelf!

Ik hoop trouwens dat de tegemoetkoming echt in januari komt trouwens.