Verpleegkundige in opleiding!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:36

genja schreef:
xxxMarleen schreef:
Zeker mooie bewijsstukken allemaal!
Ik ben op dit moment echt inspiratieloos :')
Nieuwe medewerker begeleiden heb ik al. En ook een verbetervoorstel heb ik. Maar verder loop ik nu behoorlijk vast..

Ik werk in de apotheek in een ziekenhuis en wat ik op verpleegsfdelingen vaak als verbeterpunten zie:
-medicatieveiligjheid in het delen van medicatie
-medicatie via de sonde (vaak wordt alles bij elkaar gekwakt en fijn gemaakt)
-klaarmaken van iv antibiotica

Wie weet kan iemand daar wat mee doen

Bedankt voor je tips!
Qua medicatieveiligheid hebben wij een Medeye dus daar is niets aan te verbeteren.
Sondes komt bij ons niet/ tot nauwelijks voor.
Klaarmaken van iv AB doet de apotheek voor ons, of anders inderdaad in zo'n afzuigkas...

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:41

Ik kom even pochen hoor. Vorige week kennistoets gehad over 3 periodes stof. Alleen mn samenvatting van AFPF was al 125 kantjes. Toets zelf ging echt matig. Krijg ik net mn cijfer gemaild: een 7.3 *\o/*

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 18:12

LizMD schreef:
Ik kom even pochen hoor. Vorige week kennistoets gehad over 3 periodes stof. Alleen mn samenvatting van AFPF was al 125 kantjes. Toets zelf ging echt matig. Krijg ik net mn cijfer gemaild: een 7.3 *\o/*

Supergoed gefeliciteerd! *\o/*

Ik ga morgen ochtend m'n examens inleveren, vind het doodeng :') het is het eerste wat wij in moeten leveren, en we worden nogal bang gemaakt dat er vaak 1'en uitgedeeld worden.
Doordat ik deeltijd doe heb ik geen tentamens, maar verslagen die tellen als examen voor een vak + niveau. Bij een voldoende krijg ik dan de bijbehorende studiepunten :)

LizMD

Re: Verpleegkundige in opleiding!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:32

Wat een bijzondere manier van toetsen joh! Ik doe ook deeltijd (duaal). Kan me voorstellen dat je het spannend vindt, met zoveel horrorverhalen vooraf!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:34

Ja klopt! Volgens mij is dit ook vrij nieuw, deze manier. Volgens mij zijn wij het tweede jaar die op deze manier studeert. Docenten weten ook niet alles, echt niet handig af en toe..

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:59

Nou van de week herkansing gehad. Hebben ze de oude cijfers, van de eerste herkansing online gezet... Gaat weer lekker. Nog steeds spanning of ik hem binnen heb (had 65% en moest minstens 63%)

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:41

joehoe, hier een 8,5 voor de toets geneeskunde gehaald gisteren! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:54

hee allemaal, ik wil graag iets vragen over de verschillen tussen de opleidingen hbov en social work. waar zit het verschil vooral in eenmaal op de werkvloer?
ik wil sowieso niet in een zh werken en ik denk ook niet met kleine kinderen. waar mijn interesse naar uitgaat zijn ouderen/mensen met een beperking/dagbesteding/verslaving ect.
welke opleiding kan ik hier dan het beste bij volgen?

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:11

brokjes schreef:
hee allemaal, ik wil graag iets vragen over de verschillen tussen de opleidingen hbov en social work. waar zit het verschil vooral in eenmaal op de werkvloer?
ik wil sowieso niet in een zh werken en ik denk ook niet met kleine kinderen. waar mijn interesse naar uitgaat zijn ouderen/mensen met een beperking/dagbesteding/verslaving ect.

Aan hbo-V heb je meer dan social work als je het mij vraagt. Met social work zul je vaak aan de gang gaan als sociotherapeut. Dat werk kun je ook met je hbo-V diploma uitvoeren maar niet andersom. Ik heb met studenten van social work een minor gevolgd, veel wat wij op de hbo-V al hadden gehad was voor de social work nieuw. Ik heb het idee dat dat een vrij basic opleiding is, hbo-V biedt meer mogelijkheden. Ook als je eens wat anders wil kun je met hbo-V meer kanten op. Je moet alleen wel nagaan dat het twee totaal andere opleidingen zijn. Hbo-V is echt veel meer verplegen en alles wat daarbij hoort. Social work heeft dat veel minder en gaat meer over begeleiding van een persoon/groep maar niet zozeer het verplegen.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:47

Ik heb ook lang getwijfeld welke opleiding ik wilde doen. Ik heb hiervoor een mbo opleiding gedaan in de richting gehandicaptenzorg, waar ik nu ruim 4 jaar werkzaam in ben. Maar ik wilde meer.. Maar wat? Het menselijke gedrag vind ik heel interessant, pedagogiek leek daarbij aan te sluiten, maar is toch wel erg gericht op kinderen. Dat wilde ik niet.
Social work zou goed aansluiten als vervolg op mijn mbo opleiding, maar daar had ik wel een beetje genoeg van gehad. Ik wilde meer verdieping in de zorg en niet alleen maar welzijn. En het mooie van verpleegkunde vind ik, dat het een combi is van beide. Van zorg èn welzijn, social work is imo meer op welzijn gericht.
Verpleegkunde kan je echt alle kanten mee op en bied ook een mooie opstap naar andere richtingen

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:06

En toch word sph/social work steeds meer gewaardeerd in de zorg. Vooral in de ggz. Dus doe vooral waar je je prettig bij voelt

Maar ik ga wel mee dat se hbo v completer is dan social work

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:17

Het is ook maar net welke richting je op wilt natuurlijk :)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:12

Ik heb eerst SPH gedaan en doe nu HBOV. Er valt voor allebei iets te zeggen. Ik werk nu in de psychiatrie, waar ze staan te springen om vpk. Daar is het dus echt wel meer waard. Maar er zit eigenlijk geen verschil in de taken die je uitvoert. Waar ik voorheen werkte in de gehandicaptenzorg, was er helemaal geen enkel verschil tussen vpk en groepsbegeleiders qua functie. En daar vond ik juist de mensen die social work hadden gedaan vaak handiger/creatiever in de dagelijkse begeleiding.
Ik doe deeltijd, dus heb niet een heel accuraat beeld, maar vind de stof die we nu gehad hebben mbt bejegening en gesprekstechnieken echt minimaal.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:51

brokjes schreef:

Stille meelezer.. :) Voor mijn gevoel zijn dit wel twee heel verschillende opleidingen.
Ik heb Maatschappelijk Werk en Dienstverlening gestudeerd (valt nu onder Social Work). Mijn jaarstage was in een ziekenhuis als medisch maatschappelijk werker. Ik heb geen enkele fysieke zorghandeling verricht, maar puur gesprekken met mensen gevoerd en dingen voor/met hen geregeld (bijvoorbeeld kijken naar een nieuwe woning, het aanvragen van bepaalde voorzieningen, doorverwijzen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:00

bedankt voor jullie reacties!

maar dan klinkt het wel alsof je met social work prima uit de voeten kan in de sectoren die ik aangaf. maar bijvoorbeeld een woonhuis voor verstandelijk beperkten, moet je daar verpleegkundige voor zijn, of kan social work ook?
werken met ouderen wordt misschien wat lastiger als je geen verpleegkundige bent. al heb je voor ouderen natuurlijk ook dagbesteding.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 21:41

brokjes schreef:
bedankt voor jullie reacties!

maar dan klinkt het wel alsof je met social work prima uit de voeten kan in de sectoren die ik aangaf. maar bijvoorbeeld een woonhuis voor verstandelijk beperkten, moet je daar verpleegkundige voor zijn, of kan social work ook?
werken met ouderen wordt misschien wat lastiger als je geen verpleegkundige bent. al heb je voor ouderen natuurlijk ook dagbesteding.

Hi!
ben na het behalen van mijn diploma een stille mee lezer geworden.

Ik zat na mijn Vig opleiding te twijfelen om MMZ of verpleegkundige te gaan doen. mijn huidige manager adviseerde me om verpleegkundige te gaan doen ( ik werk in de gehandicapten zorg)
ik zou persoonlijk voor HBO-V gaan al moest ik jouw keuze maken, ook in de gehandicapten zorg gaan ze steeds meer om verpleegkundigen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:08

goed om te weten, bedankt voor de info!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 09:26

Hoi allemaal, mag ik hier meepraten?

In september ga ik starten met de verpleegkundige opleiding niveau 4. Dit ga ik dan werken & leren doen, waarvan je de eerste twee jaar voltijd naar school moet. Ik heb ook nog getwijfeld over HBO-V, aangezien ik al een niveau 4 diploma heb, maar ik ben bang dat het misschien te hoog gegrepen is gelijk. Dus ik start eerst met MBO en misschien dat ik daarna alsnog HBO-v ga doen.
Ik ga dit op het Albeda College doen, hebben er mensen ervaring mee?

Na een jaar niet naar school geweest te zijn, vind ik het wel weer spannend om weer te gaan. Vooral omdat ik waarschijnlijk ook wat ouder zal zijn dan de rest :')

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:27

Wat super leuk! Kan me wel voorstellen dat je het spannend vindt. Moet je dan de komende 2 jaar bezig met het vinden van een werkplek? Bij BBL valt het mee hoor denk ik! Ik was met mijn 19 jaar op BOL wel wat ouder, maar ook nog lang niet de oudste.

Ik heb mijn 2e stage gehaald! Nu moet ik weer 40 weken naar school en dan volgend jaar in februari de laatste stage. *\o/*

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 14:42

PeerAppel schreef:
Wat super leuk! Kan me wel voorstellen dat je het spannend vindt. Moet je dan de komende 2 jaar bezig met het vinden van een werkplek? Bij BBL valt het mee hoor denk ik! Ik was met mijn 19 jaar op BOL wel wat ouder, maar ook nog lang niet de oudste.

Ik heb mijn 2e stage gehaald! Nu moet ik weer 40 weken naar school en dan volgend jaar in februari de laatste stage. *\o/*

Je solliciteerd ook gelijk bij een ziekenhuis dat aangesloten op dat traject zit. Het eerste jaar is dan stage lopen in de ouderenzorg, het 2e jaar in het ziekenhuis. En vanaf het 3e jaar ga je dan 1 dag naar school als ik het goed begrepen heb.

Proficiat met het behalen van je stage! *\o/*

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 15:46

Heb hier een tijdje niet gepost. Was in september begonnen met mijn laatste stage van de hbov. Liep rond november weer vast en er was weinig kans dat ik het zou gaan halen, maar ik had er zelf ook geen vertrouwen meer in. Daarom besloten om voor nu helemaal te stoppen met de opleiding. Ik ben deze week begonnen in het laatste jaar van het mbo, voor zover ik het na 3 diensten kan zeggen lijkt het me een fijne stageplek waar ik me ook meer op mijn plek voel (verzorgingshuis). Hoop tegen de kerst al mijn examens af te hebben zodat ik dan eindelijk een diploma heb! Voor nu in ieder geval wel een hele last van mijn schouders nu de druk om te presteren eraf is.
Wel confronterend nu dat mijn klasgenoten wel allemaal afgestudeerd zijn nu.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 16:34

In het 2e jaar ga je in principe solliciteren bij ziekenhuizen die werkplekken aanbieden.
Ik weet dat mijn ziekenhuis afgelopen week weer vacatures open gezet heeft voor MBO en HBO duaal studenten om te beginnen in september. Afhankelijk van je afspraken tussen werk en school werk je dan vaak minstens 24u per week en ga je 1 dag per week/zoveel weken naar school. Ik heb zelf vaak om de 3 weken een schooldag, 6 schooldagen per semester :)

Jeetje Yvanka, wat een verandering! Maar wel fijn dat op deze manier de druk eraf is en je er weer vertrouwen in hebt gekregen! Op naar dat diploma :D

PeerAppel, gefeliciteerd met het halen van je stage!

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-20 22:55

CupCakes_ schreef:
Hoi allemaal, mag ik hier meepraten?

In september ga ik starten met de verpleegkundige opleiding niveau 4. Dit ga ik dan werken & leren doen, waarvan je de eerste twee jaar voltijd naar school moet. Ik heb ook nog getwijfeld over HBO-V, aangezien ik al een niveau 4 diploma heb, maar ik ben bang dat het misschien te hoog gegrepen is gelijk. Dus ik start eerst met MBO en misschien dat ik daarna alsnog HBO-v ga doen.
Ik ga dit op het Albeda College doen, hebben er mensen ervaring mee?

Na een jaar niet naar school geweest te zijn, vind ik het wel weer spannend om weer te gaan. Vooral omdat ik waarschijnlijk ook wat ouder zal zijn dan de rest :')

Ik ben net klaar met MBO verpleegkundige, ik was met mijn 22 de een na jongste in de klas.. dus komt vast goed!
Heel veel succes!

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 08:26

Blacky94 schreef:
In het 2e jaar ga je in principe solliciteren bij ziekenhuizen die werkplekken aanbieden.
Ik weet dat mijn ziekenhuis afgelopen week weer vacatures open gezet heeft voor MBO en HBO duaal studenten om te beginnen in september. Afhankelijk van je afspraken tussen werk en school werk je dan vaak minstens 24u per week en ga je 1 dag per week/zoveel weken naar school. Ik heb zelf vaak om de 3 weken een schooldag, 6 schooldagen per semester :)

Jeetje Yvanka, wat een verandering! Maar wel fijn dat op deze manier de druk eraf is en je er weer vertrouwen in hebt gekregen! Op naar dat diploma :D

PeerAppel, gefeliciteerd met het halen van je stage!

Stiekem begint duaal ook te kriebelen nu hoor. Vind het alleen zo spannend omdat ik niet weet of ik het ga redden en het ziekenhuis bij mij past. Zit je na duaal ook nog een x aantal jaar vast aan dat ziekenhuis of kan je dan weer verder solliciteren?

Aan de ene kant denk ik, werken kan je de komende 50 jaar nog. Aan de andere kant denk ik ervaring ervaring ervaring, hoe vet is dat.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:12

Nee je hebt, iig in de ziekenhuizen die ik ken, alleen een contract voor je schoolperiode. Dus daarna moet je gewoon opnieuw solliciteren.

Voor de ervaring is het onwijs fijn :) dat is ook de reden dat ik het ben gaan doen. Maar qua schoolbelasting vind ik het echt heel pittig. De voltijd vloog ik zonder problemen doorheen, maar dit... Van de groep overstappers met wie we 1,5 jaar geleden gestart zijn ken ik er tot nu toe maar 1 die in juni klaar gaat zijn. De rest heeft in meer of mindere mate verlenging aangevraagd.

Ik was trouwens 22 toen ik begon. Bij mij in de klas de oudste maar vond het qua leeftijdsverschil wel meevallen. Maar de meeste waren, iig in mijn klas, ook wel redelijk volwassen voor hun leeftijd :)