Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Mirjam

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:34

Duidelijk niet de makkelijkste vraag dus :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 16:44

Ik heb het antwoord even voor je gekopieerd:

Waarom hij er volgens de regel zou moeten staan of waarom de regel zo is? Dat laatste is natuurlijk moeilijk te zeggen, dat is zo gegroeid, gebaseerd op het Duits, dat ze in dit soort gevallen volgens mij inmiddels afgeschaft heeft. Hij is hier trouwens optioneel volgens dit document van 32 pagina's met de regels: https://dsn.dk/.../sprognaevnets-skrift ... ommaregler. Hij valt onder de "valgfrit startkomma foran ledsætninger" vanaf pagina 18. Je mag hem dus weglaten, als je het maar consequent doet.

Succes he :D

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:48

Ik wil Arabisch gaan leren :D Wordt waarschijnlijk een hele klus, maar I am in for it :)
Oh en eigenlijk ook wel Afrikaans

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 16:52

_Mirjam schreef:
Koper schreef:
Mirjam wat wilde je weten? Ben ik nou eigenlijk wel benieuwd naar :)

Ik kwam dezelfde insteek van de vreemde komma weer tegen in een vraag:

Ved du, om han kommer? - Hier geeft duolingo geen uitleg voor (in ieder geval kan ik die nergens vinden, ook niet in de commentaren) waarom er een komma in staat. Mijn vriend weet het ook niet of dit nou wel of niet echt zo hoort en waarom dan. Het komt op mij onlogisch over.

Ik heb geleerd dat er een komma tussen staat omdat beide zinnetjes voorzien zijn van een onderwerp (subjekt) en een werkwoord (verbum).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 16:55

Dat is heel vaak zo met een hoofd- en bijzin. Blijkbaar ligt het in dit geval iets gecompliceerder. Anders zou de komma om te beginnen al niet optioneel zijn.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:01

Bij mij wordt het standaard zo verbeterd, met deze regel erbij. Ik heb niet gehoord van een optionele komma.

Wat zou er dan gecompliceerd aan zijn?

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:10

Bedankt voor het uitzoeken! De geschiedenis van een taal houdt duidelijk zulke invloeden die nu zo vaag lijken. Interessant om te weten waar het vandaan komt.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:15

Italiaans 1 heb ik afgerond *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 17:26

Sushilla88 schreef:
Bij mij wordt het standaard zo verbeterd, met deze regel erbij. Ik heb niet gehoord van een optionele komma.

Wat zou er dan gecompliceerd aan zijn?

Weet ik niet, ik heb het document niet gelezen. En ik kan helaas ook vrij weinig veranderen aan hoe het jou wordt uitgelegd. Ik zou zeggen: vraag het na?

Damned *\o/*

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 17:32

Het Russisch is echt wel hersengymnastiek voor me... Niet makkelijk, maar met véél herhalen kom ik er wel :)
Wel erg leuk om te leren!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:40

De eerste lessen Deens op duolingo waren wel een pretje, heb de app ook geïnstalleerd, maar ik veel op het openbaar vervoer dus spreken doen we niet echt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:32

Ik ben recent begonnen met Memrise voor Spaans, maar het is best wel frustrerend. Ik heb de allereerste basis er wel in zitten, en heel graag zou ik van lessen aanvinken dat ik die woorden al ken, zodat ik de meesten kan skippen, behalve degene die ik nog wel wil/moet leren, maar daar is Memrise heel weinig flexibel in.
Daarnaast vind ik het jammer dat het alleen maar woordjes leren is, zonder uitleg over zinsconstructie of grammatica. Volgt dat in latere lessen nog, of blijft het zo?

Ik vind het leren met apps op je telefoon verdraaid handig omdat ik het dan altijd bij de hand heb, maar tot nu toe vallen ze me wel een beetje tegen en heb ik toch liever gewoon een boek ofzo als methode, omdat ze mijns inziens best eenzijdig zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:29

Mag ik me ook melden? Ik ben begonnen met Frans op Duolingo. Tot welk niveau kan je Frans leren met zo'n app?

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 18:11

Mijn vriend en ik hebben afgelopen jaar een taalcursus Noors gedaan. Heel leuk, maar ook moeilijk en ik heb zelf niet echt het idee nou echt veel opgeschoten te zijn na die 18 lessen ofzo :P. Maar goed. We hebben de Memrise app nu en mijn vriend heeft twee disneyfilms (Alladin en Hercules) gedownload in het Noors (zonder ondertiteling of wat dan ook). En dat is wel heel leuk om te kijken en ook heel moeilijk, maar goed, ik hoop dat het helpt, nu zo samen met de app :). Als jullie nog plekken weten om Noors te luisteren/lezen enzo, dan hoor ik dat graag :). Lastig googelen als je nog maar weinig Noors kent.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 18:21

NRK :j Gewoon nrk.no.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 06:27

Ja, daar heb ik de app al een tijdje van! :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:36

Mensen, dit moet ik even delen. Wie de vroege jaren negentig nog heeft meegemaakt, herkent dit meteen: het Pizzalied van André van Duin in het Chinees, Arabisch, Russisch, Spaans, Duits en het Schotse dialect. Met veel foute stereotypes, maar zo te horen wel door echte moedertaalsprekers gezongen. Voor de mensen onder de 25: dit was heel Nederland (alle generaties en sociale klassen) eind 1993 aan het zingen. :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:35

Doen jullie trouwens iets met de lingots op duolingo?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:43

musiqolog schreef:
Mensen, dit moet ik even delen. Wie de vroege jaren negentig nog heeft meegemaakt, herkent dit meteen: het Pizzalied van André van Duin in het Chinees, Arabisch, Russisch, Spaans, Duits en het Schotse dialect. Met veel foute stereotypes, maar zo te horen wel door echte moedertaalsprekers gezongen. Voor de mensen onder de 25: dit was heel Nederland (alle generaties en sociale klassen) eind 1993 aan het zingen. :)

[ Video ]

Oh wat erg!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 13:52

musiqolog:
GE-WEL-DIG hahahaha
Nu heb ik dat liedje weer in m'n hoofd zitten de rest van de dag.
In het Nederlands dan wel :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 13:55

musiqolog schreef:
het Schotse dialect

:oo

_-:( _-:( _-:(

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 14:32

Koper schreef:
musiqolog schreef:
het Schotse dialect

:oo

_-:( _-:( _-:(

Is daar iets mis mee dan? Ik bedoel dat de laatste figuur in het 'Scots' zingt, en niet in het Gaelic. Scots is in wezen een Engels dialect, al kun je er best een aparte taal van maken (eeuwige discussie).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:27

_Nelleke_ schreef:
Mag ik me ook melden? Ik ben begonnen met Frans op Duolingo. Tot welk niveau kan je Frans leren met zo'n app?

Zodanig dat je je in een relatief simpel gesprek goed kan redden en belangrijke dingen kan lezen. :) Je krijgt wel een aardige basiswoordenschat.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:18

Iemand toevallig goede ervaring met basiscursus engels van de LOI? :D

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:57

Kan je bij duolingo een tweede taal beginnen?

Ik leer nu Engels vanuit het Nederlands omdat ik mijn Engels optimaal wil hebben maar kan ik daarnaast ook Spaans beginnen? Of gaat dan mijn Engelse weg tot waar ik nu ben?