Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:27

Ik heb me al eens eerder gemeld hierzo maar nooit meer wat gepost. Ik zit nu in het 3e jaar van para in Breda. ik ben nu bezig met mijn baliehandboek en kom er bij medicatie niet uit, vooral bij welke antibiotica.
Is er hier iemand die mij zou willen vertellen welke medicatie jullie gebruiken? Voor honden en paarden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 16:01

Voor honden hebben we.. Moet ik even graven want ik heb 2 week vakantie gehad haha

Clavubactin, synulox, amox, oeh.. Dat is nog best lastig. Zie de doosjes zo voor me haha, wat slecht :')
Auribiotic, cavasan, aurizon. In injectie hebben we nog duplo.. En vast nog wel wat, maar dat wordt dan vast niet vaak mee gegeven.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:14

Honden en katten:
Cefaral, Clindoral, Doxoral, Stomorgyl, Enrofloxoral, Baytril.... uhhh..

Surolan, Osurnia, Neomycine/Triamcinolon/Nystatine en de Neomycine/Triamcinolon :Y)

Ik kan ze zo pakken, maar opnoemen, ho maar.. :')

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:36

Je kan in ieder geval op de site van ast kijken, kan je filteren op dier en overal waar een 1,2 of 3 bij staat is antibiotica (1e, 2e en 3e keus).
Wat wil je er verder van weten?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:32

Oeps, mijn vorige berichtje was niet helemaal duidelijk :D ik moet weten welke medicatie er bij welke ziekte wordt meegegeven.. Veel zijn er te vinden op internet maar lang niet allemaal. bv voor hoefbevangenheid of een plaskater

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:35

Dat wordt toch altijd voorgeschreven door de arts? O:)

Volgens mij was er ook een vak op school, dat heette medicijnleer, daar leerde je volgens mij ook een klein beetje de ins en outs van de medicatie.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:37

Loretteeee schreef:

Volgens mij was er ook een vak op school, dat heette medicijnleer, daar leerde je volgens mij ook een klein beetje de ins en outs van de medicatie.

tja.. Soms heb ik ook het idee dat ik meer opgeleid wordt als dierenarts dan als assistente }:0

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:41

Verschilt ook per geval denk ik, de ene oorontsteking is de andere niet. Wij kleuren de oorswabs bijv eerst voordat er oorzalf met een eigenaar mee gaat. Zonder swab geen ab zalf mee.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 19:43

Loretteeee schreef:

Hadden wij dat maar gehad! Ik weet echt niet bijzonder veel van medicatie en het meeste heb ik in de praktijk geleerd. Ik weet het gebruik wel, maar waar het af en toe voor is. Kijk, antibiotica en pijnstilling en hartmedicatie snap ik. Maar welke antibiotica precies gebruikt wordt voor welke behandeling.. moet ik heel zwaar nadenken en de bijsluiters lezen..

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:04

Loretteeee schreef:
Honden en katten:
Cefaral, Clindoral, Doxoral, Stomorgyl, Enrofloxoral, Baytril.... uhhh..

Surolan, Osurnia, Neomycine/Triamcinolon/Nystatine en de Neomycine/Triamcinolon :Y)

Ik kan ze zo pakken, maar opnoemen, ho maar.. :')

Bevalt de Osurnia een beetje? Wij zitten er over te denken om dat ook op de plank te gaan zetten

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:14

WillemYntJee schreef:
Verschilt ook per geval denk ik, de ene oorontsteking is de andere niet. Wij kleuren de oorswabs bijv eerst voordat er oorzalf met een eigenaar mee gaat. Zonder swab geen ab zalf mee.

Wat doen jullie aan handelingen precies? Alleen swabje uitrollen en kleuren? Of zetten jullie het ook standaard op kweek? Beoordeel je het uitstrijkje puur op gisten/schimmels/bacteriën of wat haal je er precies aan informatie uit?
Zo ja, waar kleuren jullie mee, en op welke platen zetten jullie de kweek in?
Wij willen ook meer die kant op, maar het is allemaal erg onduidelijk hoe je het het beste aan kunt pakken, is maar weinig info te vinden over oor onderzoeken.
Dus mochten jullie toevallig een leuke werkinstructie oid hebben, ik hou me aanbevolen (a)

Ik vind de laboratorium onderzoeken echt heel interessant, maar op sommige vlakken is het echt nog wel een beetje puzzelen.

Wie gebruiken er op de praktijk Uricults? Wij nu sinds een tijdje, ongeveer 8 ingezet nu. Maar hebben nog nooit groei gehad. Hebben jullie dat ook, dat ze vaak negatief zijn?

Mocht er hier iemand veel laboratorium kennis hebben, en zin hebben om dit te delen, ik sta ervoor open! :)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:49

Moet je ff de PEGD cursussen in de gaten houden, die willen wel eens over dit soort topics practische dagen houden. Meestal tegelijkertijd met een cursusdag voor DA's zodat je met de hele praktijk kunt gaan of kunt samenrijden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:50

Werkinstructie kan ik wel is even opzoeken! Nu rollen we t uit, kleuren en dan onder de microscoop beoordelen op schimmels etc inderdaad. We rollen ze uit op een doodgewoon objectglaasje en hoe dat kleurenspul precies heet zou ik moeten op zoeken. 3 verschillende achter elkaar iig, blauw, rood en paars.
We hebben deze week een broedstoof gekregen om Bo in te gaan zetten maar dat is voornamelijk voor melk en mest (gemengde praktijk). Voor urine gebruiken we speedbiogram van virbac.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 23:02

_E_ schreef:
WillemYntJee schreef:

Wat doen jullie aan handelingen precies? Alleen swabje uitrollen en kleuren? Of zetten jullie het ook standaard op kweek? Beoordeel je het uitstrijkje puur op gisten/schimmels/bacteriën of wat haal je er precies aan informatie uit?
Wij willen ook meer die kant op, maar het is allemaal erg onduidelijk hoe je het het beste aan kunt pakken, is maar weinig info te vinden over oor onderzoeken.
Dus mochten jullie toevallig een leuke werkinstructie oid hebben, ik hou me aanbevolen (a)

Ik vind de laboratorium onderzoeken echt heel interessant, maar op sommige vlakken is het echt nog wel een beetje puzzelen.

Wie gebruiken er op de praktijk Uricults? Wij nu sinds een tijdje, ongeveer 8 ingezet nu. Maar hebben nog nooit groei gehad. Hebben jullie dat ook, dat ze vaak negatief zijn?

Mocht er hier iemand veel laboratorium kennis hebben, en zin hebben om dit te delen, ik sta ervoor open! :)

Hier een grootverbruiker van de uricults. Worden bijna dagelijks wel 2/3 ingezet. Overgrote deel heeft geen groei, maar heb er al genoeg gezien die wel groei hebben. :)

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:45

Casperzazou, dat idee had ik ook op school idd, zoveel moest je weten.. En zo weinig daarvan kwam er terug in de praktijk.. :')

Leffroi, bij ons op school hadden ze dit er ook maar tussendoor gepropt hoor. En je ging er razendsnel doorheen, ik denk dat ik dat vak maximaal 2 maanden gehad heb..

_E_, Osurnia hebben wij ook nog niet zo lang. Maar voor alsnog bevalt hij erg goed! Je hoeft hem maar 1x per week te geven en het is zo gepiept. Tot nog toe nog niet tegengekomen dat hij niet goed zijn werk heeft gedaan. :)

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:27

WillemYntJee schreef:
Werkinstructie kan ik wel is even opzoeken! Nu rollen we t uit, kleuren en dan onder de microscoop beoordelen op schimmels etc inderdaad. We rollen ze uit op een doodgewoon objectglaasje en hoe dat kleurenspul precies heet zou ik moeten op zoeken. 3 verschillende achter elkaar iig, blauw, rood en paars.
We hebben deze week een broedstoof gekregen om Bo in te gaan zetten maar dat is voornamelijk voor melk en mest (gemengde praktijk). Voor urine gebruiken we speedbiogram van virbac.

Oke, dan zal dat mogelijk met Diff Quick gekleurd worden denk ik. Als je een werkinstructie hebt zou ik hem graag eens willen lezen! :)

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:28

Loretteeee schreef:
Casperzazou, dat idee had ik ook op school idd, zoveel moest je weten.. En zo weinig daarvan kwam er terug in de praktijk.. :')

Leffroi, bij ons op school hadden ze dit er ook maar tussendoor gepropt hoor. En je ging er razendsnel doorheen, ik denk dat ik dat vak maximaal 2 maanden gehad heb..

_E_, Osurnia hebben wij ook nog niet zo lang. Maar voor alsnog bevalt hij erg goed! Je hoeft hem maar 1x per week te geven en het is zo gepiept. Tot nog toe nog niet tegengekomen dat hij niet goed zijn werk heeft gedaan. :)

Wij hebben de Osunia vandaag binnen gekregen, ben benieuwd. Wel prijzig spul!

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:32

Mocht er hier iemand veel laboratorium kennis hebben, en zin hebben om dit te delen, ik sta ervoor open! :)[/quote]

Hier een grootverbruiker van de uricults. Worden bijna dagelijks wel 2/3 ingezet. Overgrote deel heeft geen groei, maar heb er al genoeg gezien die wel groei hebben. :)[/quote]

Oké, dan gaan wij ze vast ook vanzelf wel een keer tegenkomen. Leuk dat jullie ze zoveel gebruiken. Wij zitten een beetje met het probleem dat we nog veel boeren en makkelijke mensen als klanten hebben, die al dat extra onderzoek maar onzin vinden. Maar met de regels van tegenwoordig kom je er haast niet meer onder uit. Dus wij ontwikkelen ons ook wel steeds meer qua BO's, vind het wel erg leuk/interessant!

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:02

_E_ schreef:
Wij hebben de Osunia vandaag binnen gekregen, ben benieuwd. Wel prijzig spul!

Wat goed! +:)+
Ja de prijs sloeg ik ook even van achterover. Om dat soort dingen af te rekenen vind ik ook echt niet leuk.. Sommige mensen denken dat je het expres zo duur maakt... :(:)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:44

Nu ben ik wel benieuwd wat ie doet qua verkoopprijs? Wij zijn er nog mee bezig of we m wel of niet gaan aanbieden.

Lorette dat gevoel ken ik ja, gelukkig zijn er soms ook nog mensen die dan zeggen ohhh dat valt mee! Dat lucht wel weer op haha. Maar sommige mensen denken inderdaad echt dat we t expres duur maken om ze een poot uit te draaien..

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 23:39

Hier is de Osurnia vandaag ook binnen gekomen!

Het fijne aan de uricult is dat je 'snel' wat meer kan zeggen en eventueel verder kan onderzoeken en alleen de uricult relatief goedkoop is. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:48

Oei, dilemma, mag ik jullie om advies vragen?

Ik werd daarnet gebeld door een DA, met de vraag of ik nog wat uurtjes over heb. Op zich heb ik dat wel, maar ik zit vast in een contract van 24-40 uur, wat inhoud dat ik minimaal 24 uur werk, wat heel mooi is, maar die andere 2 dagen eigenlijk net niks kan, omdat ik als het ware oproepbaar moet zijn, mocht een collega vrij willen of ziek zijn. Dit contract loopt in oktober af en heb geen idee of ik verlenging krijg.

Maar, die DA kon mij -en heb het niet helemaal goed verstaan- 24-26 uur aanbieden. Het is stukken dichter bij huis, heb echter niet mee gekregen voor hoe lang dit is. Want ja, in principe ben ik niet beschikbaar, al zou ik dat heeeeel erg graag willen.

Op mijn huidige baan ben ik prima op mijn plek en gelukkig wat ingeburgerd, maar is dus een stuk verder van huis (klein half uurtje met de auto) en de andere locatie zou ik nog op de fiets kunnen doen. Daar ben je wat zelfstandiger (=meer uitdaging) en zijn de uren over de week verdeeld. Heel fijn, dus een ochtend dienstje of een avonddienst. Weekenddiensten e.d. Vind ik niet erg, dat doe ik nu al voor een andere praktijk als het hun weekenddienst is. (Lekker ingewikkeld).

Wat houdt mij tegen? Het idee dat ik weeeer ergens ingewerkt moet worden, ik misschien toch niet zo goed ben als men verwacht, al valt dat best mee denk ik. De 'vastigheid'.. Pfff.. Ik weet niet wat ik moet doen.. Hahaha

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:37

Is er bij je evt nieuwe baan mogelijkheid tot doorgroeien in uren? En hoe zit je qua contract.? Heb je nu vast of tijdelijk?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 21:06

Doorgroeien qua uren misschien (??) niet, maar die heb ik nu ook niet echt. Nu een contract t/m oktober met kans op verlenging, maar daarna wordt je er sowieso een half jaar uitgegooid, baas is niet van de vaste contracten, haha.

Ik ga er sowieso een nachtje over slapen, hoewel ik ergens al wel een beslissing heb gemaakt, maar zit wel gewoon met heel wat vragen. Want het houd wel in natuurlijk dat ik ontslag moet nemen en ik moet goed in het nieuwe team passen. Qua zelfstandigheid ben ik er nu niet bijzonder bang voor.

Morgen maar even een mailtje maken met enkele vragen.. *\o/*

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:48

En anders kijken of je een dagje mee kunt lopen?