Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ik moet weten welke medicatie er bij welke ziekte wordt meegegeven.. Veel zijn er te vinden op internet maar lang niet allemaal. bv voor hoefbevangenheid of een plaskater
Loretteeee schreef:Dat wordt toch altijd voorgeschreven door de arts?![]()
Volgens mij was er ook een vak op school, dat heette medicijnleer, daar leerde je volgens mij ook een klein beetje de ins en outs van de medicatie.
Loretteeee schreef:Dat wordt toch altijd voorgeschreven door de arts?![]()
Volgens mij was er ook een vak op school, dat heette medicijnleer, daar leerde je volgens mij ook een klein beetje de ins en outs van de medicatie.
Loretteeee schreef:Honden en katten:
Cefaral, Clindoral, Doxoral, Stomorgyl, Enrofloxoral, Baytril.... uhhh..
Surolan, Osurnia, Neomycine/Triamcinolon/Nystatine en de Neomycine/Triamcinolon![]()
Ik kan ze zo pakken, maar opnoemen, ho maar..
WillemYntJee schreef:Verschilt ook per geval denk ik, de ene oorontsteking is de andere niet. Wij kleuren de oorswabs bijv eerst voordat er oorzalf met een eigenaar mee gaat. Zonder swab geen ab zalf mee.
_E_ schreef:WillemYntJee schreef:Verschilt ook per geval denk ik, de ene oorontsteking is de andere niet. Wij kleuren de oorswabs bijv eerst voordat er oorzalf met een eigenaar mee gaat. Zonder swab geen ab zalf mee.
Wat doen jullie aan handelingen precies? Alleen swabje uitrollen en kleuren? Of zetten jullie het ook standaard op kweek? Beoordeel je het uitstrijkje puur op gisten/schimmels/bacteriën of wat haal je er precies aan informatie uit?
Zo ja, waar kleuren jullie mee, en op welke platen zetten jullie de kweek in?
Wij willen ook meer die kant op, maar het is allemaal erg onduidelijk hoe je het het beste aan kunt pakken, is maar weinig info te vinden over oor onderzoeken.
Dus mochten jullie toevallig een leuke werkinstructie oid hebben, ik hou me aanbevolen (a)
Ik vind de laboratorium onderzoeken echt heel interessant, maar op sommige vlakken is het echt nog wel een beetje puzzelen.
Wie gebruiken er op de praktijk Uricults? Wij nu sinds een tijdje, ongeveer 8 ingezet nu. Maar hebben nog nooit groei gehad. Hebben jullie dat ook, dat ze vaak negatief zijn?
Mocht er hier iemand veel laboratorium kennis hebben, en zin hebben om dit te delen, ik sta ervoor open!

WillemYntJee schreef:Werkinstructie kan ik wel is even opzoeken! Nu rollen we t uit, kleuren en dan onder de microscoop beoordelen op schimmels etc inderdaad. We rollen ze uit op een doodgewoon objectglaasje en hoe dat kleurenspul precies heet zou ik moeten op zoeken. 3 verschillende achter elkaar iig, blauw, rood en paars.
We hebben deze week een broedstoof gekregen om Bo in te gaan zetten maar dat is voornamelijk voor melk en mest (gemengde praktijk). Voor urine gebruiken we speedbiogram van virbac.
Loretteeee schreef:Casperzazou, dat idee had ik ook op school idd, zoveel moest je weten.. En zo weinig daarvan kwam er terug in de praktijk..
Leffroi, bij ons op school hadden ze dit er ook maar tussendoor gepropt hoor. En je ging er razendsnel doorheen, ik denk dat ik dat vak maximaal 2 maanden gehad heb..
_E_, Osurnia hebben wij ook nog niet zo lang. Maar voor alsnog bevalt hij erg goed! Je hoeft hem maar 1x per week te geven en het is zo gepiept. Tot nog toe nog niet tegengekomen dat hij niet goed zijn werk heeft gedaan.
[/quote]
[/quote]