VWO 4 2013-2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:51

Robin_Rikkie schreef:
jaa Katinka is leuk!
Ik houd totaal niet van smal gebouwde paarden maar van breed gebouwde pony's. :')
en wat heb ik? een smal gebouwd paard :+
Ik ga niet rijden vandaag.. sinds gister enorme buikpijn + rugpijn dus ff longeren :)
Heeft er iemand van jullie een spiegelreflex camera :)

Ik heb een spiegelreflex :))

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 18:51

Ik ben weg, tot vanavond!

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:52

Isa schreef:
Alleen bij 3-jarige pony's, hoe goede afstamming ze ook hebben, kan je nooit weten of ze de top ook echt kunnen halen

Nouja 100% zeker weet je het nooit natuurlijk maar als jij een afstamming van (ik zeg even iets geks) Totilas hebt weet je wel degelijk dat hij het in zich heeft. Daarnaast moet de ruiter (met goede instructie, de juiste middelen enz.) ervoor zorgen dat het ook daadwerkelijk lukt.

lina1998

dyoka schreef:
lina1998 schreef:

ik vind 100 euro per maand nog niet eens zo'n raar bedrag hoor.
3x per week kom je uit op 13/14x rijden 100:13= 7,70 100:14 is 7,14. dat ga je op de manege echt niet redden hoor.
en jouw werk uit handen nemen, tja als je een eigenpaard hebt ja je het voor 233 echt niet redden per maand hoor, waarom is het dan zo raar als je hem als 3 dagen van jou kan beschouwen om der dan ook voor te betalen? daarnaast zorgt een bijdragen in de kosten ervoor dat je echt komt en dat je wat meer inspraak hebt.
voor een jonge sportpony van 3 zou ik juist geen geld betalen die leid jij dan toch op? en daar komen dan toch ook nog weer startgeld startkaart, transportkosten en lessen boven op?

Ik vind een degelijke verzorgpony en manegepony's appels met peren vergelijken. Op de manege ga je dat inderdaad niet redden maar de meeste (uitzonderingen daargelaten natuurlijk) verzorgpony's van een degelijk niveau kun je niet vergelijken met een manegepony. In het geval wat jij noemt, en pony die al opgeleid is en waar jij als verzorgster wat van kan leren, daar kan je natuurlijk ook een bijdrage voor vragen maar het hangt totaal af van de situatie. Is het een 20-jarige of een 10-jarige, kan hij nog wedstrijden lopen of niet, kan hij nog intensief bereden worden of niet enz. Als ik de beschikking krijg over een jonge pony die wel degelijk potentie heeft en hoge ogen gooit op wedstrijd zou ik zeker een bijdrage willen geven want ik mag die pony opleiden naar het niveau wat hij aankan, misschien wel (inter)nationaal. Dan kom jij als ruiter toch ook meer in de spotlights? Dan doe je het toch ook een beetje voor jezelf? Althans, ik wel want ik krijg meer ervaring in de echte wedstrijdsport. Daarom het voorbeeld van een 3-jarige sportpony. Voor een pony met ervaring zou ik ook nog wel wat willen betalen, maar niet als hij, zoals aan het begin al genoemd, geen wedstrijden kan lopen of zoiets.

waarom zou dat appels met peren vergelijken zijn?
eigenpaarden zijn over het algemeen 'beter' dan manege paarden, dus dat je voor een manege meer dan 8 euro wil uitgeven waarom voor een beter paard dan niet. er geen geld voor betalen als je geen wedstrijden kan rijden vind ik dan weer een rare vergelijking, alsof als je geen wedstrijden kan rijden je ook geen stalling hoeft te betalen. wat zou jij doen als het paard geblesseerd is dan?

dyoka

Isa schreef:
dyoka schreef:
Awh Lysanne ik heb je topic gelezen, heftig zeg! :(:)

Welk topic?

In d'r onderschrift.

Racheel

Robin_Rikkie schreef:
Rikkie was int begin echt een !#@##$^&#$@ pony :')
gericht bijten, schoppen, steigeren etc. kon er niks mee, was er bang van, maar nu :+:
Doen VD en tis echt een schat van een beest geworden :) Hebben geprobeerd te beleren maar ging mis :(
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En dan Rachel, echt een schat van een beest, onzettend zacht en lief karakter wat ze ook uitstraalt met haar ogen. Maar rijden.. ontzettend lastig. een tijd gehad van alleen maar steigeren, werd gevaarlijk. afgelopen woensdag er nog afgelegen :') Als iemand dat kon uitzitten was het knap _O- maar als ze mag springen, dan gaan die oren erop en gaan met die banaan, dan word ze ontzettend heet en dat vind ze zoo leuk :)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Jij hebt echt zulke leuke paarden! :D

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:54

dyoka schreef:
Awh Lysanne ik heb je topic gelezen, heftig zeg! :(:)

Haha aahw jaa dat was t ook best wel :\

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:54

dyoka schreef:
Isa schreef:
Alleen bij 3-jarige pony's, hoe goede afstamming ze ook hebben, kan je nooit weten of ze de top ook echt kunnen halen

Nouja 100% zeker weet je het nooit natuurlijk maar als jij een afstamming van (ik zeg even iets geks) Totilas hebt weet je wel degelijk dat hij het in zich heeft. Daarnaast moet de ruiter (met goede instructie, de juiste middelen enz.) ervoor zorgen dat het ook daadwerkelijk lukt.

niet mee eens, afstamming is niets naast karakter, verleden is geen beloften voor de toekomst en op papier kan je niet rijden.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:55

lina1998 schreef:
eigenpaarden zijn over het algemeen 'beter' dan manege paarden, dus dat je voor een manege meer dan 8 euro wil uitgeven waarom voor een beter paard dan niet. er geen geld voor betalen als je geen wedstrijden kan rijden vind ik dan weer een rare vergelijking, alsof als je geen wedstrijden kan rijden je ook geen stalling hoeft te betalen. wat zou jij doen als het paard geblesseerd is dan?

Het gaat niet alleen over wedstrijden maar, zoals ik al twee keer gezegd heb :P, kan hij intensief bereden worden? Kunnen er wedstrijden gereden worden? Kan hij nog lang bereden worden, of is hij te oud? Het gaat dus niet alleen om die wedstrijden maar om het totaalplaatje. Maar het is ook meer een persoonlijke kwestie. Ik zou geen stalling betalen als ik 2/3 keer peer week alleen kon rijden en verzorgen. Voor een jonge pony met veel potentie voor de top, zou ik maar al te graag die €100,- betalen. Maargoed, jij denkt daar blijkbaar anders over. :P

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:55

Thanks Rachel! :)
Heftig ja..

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:57

lina1998 schreef:
dyoka schreef:

niet mee eens, afstamming is niets naast karakter, verleden is geen beloften voor de toekomst en op papier kan je niet rijden.

Nee uiteraard niet maar je koopt geen dier zonder papieren als je écht de top wilt bereiken. Dat is toch duidelijk? Waarom hebben alle toppaarden dan een super afstamming? Omdat dóór die goede ouders zij het ook in zich hebben om goed te presteren. En een paard zonder goede ouders kan dat ook, maar in dát geval weet je het dus niet zeker en is verleden geen belofte voor de toekomst.

juliaka

Re: VWO 4 2013-2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:02

ik woon trouwens in Rhenen eigenlijk best vlakbij doorn :)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:02

Serieus? Ja inderdaad haha.

Edit: was je laatst ook bij de Rijnweek? :D

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:05

dyoka schreef:
Serieus? Ja inderdaad haha.

Edit: was je laatst ook bij de Rijnweek? :D

haha jaaah, mijn broer filmt daar :). Ik was er volgens mij op woensdag, maar ik was toen nog ziek(ben 7 weken ziek geweest) anders was ik daar elke dag wel geweest :)

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:05

dyoka schreef:
lina1998 schreef:

Nee uiteraard niet maar je koopt geen dier zonder papieren als je écht de top wilt bereiken. Dat is toch duidelijk? Waarom hebben alle toppaarden dan een super afstamming? Omdat dóór die goede ouders zij het ook in zich hebben om goed te presteren. En een paard zonder goede ouders kan dat ook, maar in dát geval weet je het dus niet zeker en is verleden geen belofte voor de toekomst.

van een paard met een goede afstamming weet je dat ook niet.
de meeste toppaarden (GP, NK, EK, WK) hebben een topruiter die combinatie doet het hem, neem als voorbeeld maar Totilas

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:07

dyoka schreef:
lina1998 schreef:

Het gaat niet alleen over wedstrijden maar, zoals ik al twee keer gezegd heb :P, kan hij intensief bereden worden? Kunnen er wedstrijden gereden worden? Kan hij nog lang bereden worden, of is hij te oud? Het gaat dus niet alleen om die wedstrijden maar om het totaalplaatje. Maar het is ook meer een persoonlijke kwestie. Ik zou geen stalling betalen als ik 2/3 keer peer week alleen kon rijden en verzorgen. Voor een jonge pony met veel potentie voor de top, zou ik maar al te graag die €100,- betalen. Maargoed, jij denkt daar blijkbaar anders over. :P

maar 100 euro is hier echt nog lang geen stalling hoor, was het maar waar.
daarnaast ga ik uit van manege ruiter he..

Racheel

esmee_akker schreef:
Zooo we gaan hard :oo
Ik ga zo moeite doen om bij te lezen, ik ben net terug van concours, die wel heel goed ging 1e prijs in de DL springen :D

Gefeliciteerd! :D

Racheel

ZeSteigert schreef:
Wij hebben maatschappelijke stage in de 4e. Hopelijk vind ik een leuke! :D

Heb ik ook idd, ik ga gewoon stage lopen op stal :')

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:08

lina1998 schreef:
de meeste toppaarden (GP, NK, EK, WK) hebben een topruiter die combinatie doet het hem, neem als voorbeeld maar Totilas

Ik zeg toch ook, de ruiter moet hem naar de top begeleiden? En van paarden met een goede afstamming weet je dat wel degelijk, alleen niet 100% zeker. Denk aan blessures, karakter enz. maar dat zegt allemaal niet dat ze het ín zich hebben. Totilas doet het nu ook niet goed met Rath maar dat zegt toch niet dat hij het niet kan? Want hij kan wel degelijk WK's lopen.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:11

lina1998 schreef:

Nee hier ook niet maar we hadden het over €100,-... :P
€150,- zou ik ook betalen maar ik ga dus niet alle kosten op me nemen ook al rijd ik het paard. Het is namelijk niet mijn eigen paard, ik heb er niks over te zeggen. Dus als ik hem bijv. thuis zou willen stallen kan dat niet want het is gewoonweg mijn paard niet. Maar dan vind ik de volledige stalling betalen ook niet terecht. Ik zou zeggen 50/50.

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:12

dyoka schreef:
lina1998 schreef:

€150,- zou ik ook betalen maar ik ga dus niet alle kosten op me nemen ook al rijd ik het paard. Het is namelijk niet mijn eigen paard, ik heb er niks over te zeggen. Dus als ik hem bijv. thuis zou willen stallen kan dat niet want het is gewoonweg mijn paard niet. Maar dan vind ik de volledige stalling betalen ook niet terecht. Ik zou zeggen 50/50.

mee eens, maar gelukkig heb ik daar over een tijdje geen last meer van...

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:12

dyoka schreef:
lina1998 schreef:

Ik zeg toch ook, de ruiter moet hem naar de top begeleiden? En van paarden met een goede afstamming weet je dat wel degelijk, alleen niet 100% zeker. Denk aan blessures, karakter enz. maar dat zegt allemaal niet dat ze het ín zich hebben. Totilas doet het nu ook niet goed met Rath maar dat zegt toch niet dat hij het niet kan? Want hij kan wel degelijk WK's lopen.

en dat geld ook voor paarden zonder goede afstamming.
die zullen alleen minder snel goed gereden worden, goed begeleid worden en dus uiteindelijk minder ver komen.
een talentvol paard heeft goede gangen niet perse een goede afstamming, vaak wel maar het kan ook zonder

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:13

Isa schreef:
lina1998 schreef:
ik haat films, ik heb daar echt het geduld niet voor :')

Eindelijk is iemand die mij begrijpt zeg,

+1 :')

lina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:14

dyoka schreef:
lina1998 schreef:

maar 100 euro is dan toch ook niet de hele stalling?
ik zou voor een paard nooit de hele stalling betalen dan kan je beter zelf een paard kopen

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:14

lina1998 schreef:
en dat geld ook voor paarden zonder goede afstamming.
die zullen alleen minder snel goed gereden worden, goed begeleid worden en dus uiteindelijk minder ver komen.
een talentvol paard heeft goede gangen niet perse een goede afstamming, vaak wel maar het kan ook zonder

Het kán ja... Maar je hebt minder zekerheid.