Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Dus ik heb alles van Grieks gedaan, 1/3 van Latijn en begonnen met geschiedenis, + nog een examen voor Nederlands gemaakt. Het tekstverklaren vind ik wel makkelijk, maar het samenvatten is soms zo onlogisch!
Nu nog een gedeelte van een Nederlands examen proberen te maken en daarna lekker ontspannen

Ik had 19 van de 20 punten op samenvatting, dat lukt me gewoon altijd heel goed.
). Dan plak ik die "antwoorden" aan elkaar met wat signaal woordjes en af en toe een overbruggings zinnetje. Eigenlijk heb ik dan altijd wel de kern te pakken. Vervolgens héél goed nalezen op taalfouten en om te kijken of het goed loopt. Als ik nog tijd over heb lees ik dan de oorspronkelijke tekst ook nog een keer om te kijken of het klopt. En zorg ervoor dat het ook te begrijpen is als je de tekst niet gelezen hebt! Oh, en bij het lezen van de tekst de kernzin van elke alinea onderstrepen en de voorbeelden tussen haakjes zetten (je mag nooit voorbeelden gebruiken in je samenvatting!) En als je aan teveel woorden zit: inleiding en slot zijn niet nodig!
Wekker staat om half 9, dan ga ik even een rondje lopen met de hond en dan ben ik ook wel weer wakker, maar kak halverwege de dag gewoon weer in...

Het klinkt inderdaad een beetje vreemd, maar ach, als het helpt.... 
Blijven slapen zou voor mij ook wel handig zijn dan, ik zet m'n tentje wel op in iemand z'n tuin! 

Maar ik ken het gevoel wel, dat is altijd het lekkerste, vlak voordat je in slaap valt dat hele zware
Toch maar aan de zware shotjes voor het slapen gaan
slaapmutsje