Examenjaar vwo'ers 2012

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:14

Bij nederlands probeer ik vooral de kernzinnen achterelkaar te zetten. En verder moet ik nog even oefenen haha.

Marloes

Re: Examenjaar vwo'ers 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:17

Tekstverklaren bij Nederlands gaat vaak heel erg goed (rond de 8), maar dat samenvatten wil op een of andere manier niet lukken.
Had een havo-tekst gemaakt om te oefenen, miste maar een punt. Met de vwo-teksten mis ik op een of andere manier de belangrijke dingen. Maar het helpt ook niet echt dat ik de meeste teksten niet zo interessant vind.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:22

Meestal douche ik voor het slapen gaan, maar ik kan gerust om 10 uur in bed liggen en pas om half 12/ 12 uur in slaap vallen, dus dan is dat halfuurtje tv/pc vrij ook niet echt belangrijk bij mij denk ik. Wat ik wel altijd doe als ik in bed lig is even nu.nl checken haha.
De meeste samenvattingen vind ik niet erg om te doen hoor, alleen die ik vandaag gedaan heb was wat lastig. Ik lees eerst de hele tekst door, daarna ga ik de antwoorden van die punten zoeken en aanstrepen en daar echt de hoofddingen uithalen. Dat idd mooi aan elkaar l*llen zodat het een goedlopend geheel blijft.

Marloes, haha wie weet ;p
Heb nu niks gedaan behalve het nederlands examen. Baal ervan, zou graag leren. Nouja vanavond nieuwe poging tot slapen, en anders kan ik morgen na mn krantenwijk wel weer slapen, hoef pas 's middags op school te zijn van mezelf :)

Hoe kan je nakijken wat je voor punt hebt bij alleen tekstbegrip of alleen samenvatting bijvoorbeeld?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:30

Voor alleen samenvatting/tekstbegrip tel ik dan de punten bij elkaar op, behaald aantal punten / maximaal aantal te behalen punten x 9 + 1 (n-norm verschilt dus per examen, maar het gemiddelde is 1, dus dan kom je wel ongeveer bij je cijfer uit. Het zal maximaal 0,3 ofzo schelen, geeft dus wel een goede indicatie :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:34

Hm nee, dan zal zo'n halfuurtje geen verschil uitmaken inderdaad. Vervelend, ik zou ook niet weten wat je er zo snel aan kan doen.

Ik reken het cijfer voor een apart onderdeel net zoals Marloes zegt uit.

xCarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:10

Vandaag 2enhalfuur geleerd in de bibliotheek en nu heb ik zooo veel hoofdpijn

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:25

:(:)
Wel super goed van je zeg!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:10

Aaaah ik ben eindelijk klaar met leren voor vandaag! Omdat ik maandag niet zo veel had gedaan, moest ik even veel doen om weer op schema te zitten. :P Dus ik heb alles van Grieks gedaan, 1/3 van Latijn en begonnen met geschiedenis, + nog een examen voor Nederlands gemaakt. Het tekstverklaren vind ik wel makkelijk, maar het samenvatten is soms zo onlogisch!

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:27

Dat wat jij zegt over nederlands ervaar ik ook Sabine_Duco.. Maar vaak staat hetgene wat je moet gebruiken in de eerste/eerste twee/laatste zin van de alinea! Er zijn wel trucjes voor om dat beter te kunnen!

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:28

Ja de ene keer dan vallen heel veel verschillende dingen (vind ik dan) onder hetzelfde punt, en de andere keer zijn ze allemaal weer apart een punt waard...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:05

Vandaag 4 onderwerpen van M&O geoefend, nog heel veel te gaan :P Nu nog een gedeelte van een Nederlands examen proberen te maken en daarna lekker ontspannen :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:20

Als ik geen voldoende ga halen voor M&O weet ik het ook niet meer, het enige vak wat ik de afgelopen week elke dag geoefend heb. Maar haal zoveel dingen door elkaar, ik vrees dat mijn GR me moet gaan helpen :+

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:42

Ah joh, als wiskunde mij lukt, dan moet M&O jou zeker lukken! Zeker met zoveel oefening :)
Wiskunde is echt rampzalig... Ik kom er wel uit, maar het kost me echt moeite en ik raak snel in de stress als ik dingen doe en het dan verkeerd blijkt te zijn. Tot nu toe gaat het wel aardig, ik maak nu een examen zonder dingen op te zoeken of naar de hints/antwoorden te kijken, waarna mijn bijlesleraar het na gaat kijken om te kijken waar ik zo'n beetje zit. Ik ben alleen zo bang dat ik onder de druk van het examen niet genoeg presteer, zelfs niet genoeg voor de 3,5 die ik moet halen om een 4 te staan en te slagen (met compensatie die ik al heb dankzij combinatiecijfer) :\

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:45

Dat heb ik met wiskunde ook, maar ga daar pas naar kijken alsi k klaar ben met M&O. Die kansberekening is al weer zover weggezakt dat ik het allemaal niet kan :P
Heb op school 2011-I gemaakt, daar had ik een 6,5 voor zonder te leren, maar daar kwam dus bijna geen kansberekening in voor. Kans is groot dat ze daar dit jaar juist wel weer over door gaan zeuren... Damn :\

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:53

Ik heb afschuwelijk veel moeite met natuurkunde! Ik snap er niks van, maar dan ook echt niks!!
Gelukkig kun je met domweg formules invullen meestal al wel een 5 tot 7 halen, dat is dan weer mijn mazzel! :-)

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:15

Ik kan ook echt geeeeeeeen natuurkunde, had vandaag een 5,1 voor t proefexamen :Y) Ik heb er gewoon echt geen inzicht in, ik heb altijd geen idee wat ik aan het doen ben...

Marlynn, goed idee dat feest bij jullie! Lekker dichtbij ook :D

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:20

Pfff, ik vind ook echt moeilijk die proefexamens, gister voor wiskunde een 4,9 op school, vandaag thuis ook een gedaan en een 7,0 het is zo wisselend! De ene keer heb ik dingen gewoon door en de andere keer niet... Gister had ik bij alle meetkunde-onderwerpen maar 1 punt, vandaag had ik er bijna alle punten voor....

Op school bio proefexamen gehad en een 7,1 dus daar ben ik wel tevreden over :)

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:53

Golan schreef:
Marlynn, goed idee dat feest bij jullie! Lekker dichtbij ook :D

Dacht ik :D

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:34

Nijmegen is vanaf mij bijna twee uur... Het zou ook wel bij mij kunnen (ene huis een grote woonkamer + grote tuin en mogelijkheid tot uitgaan in Amsterdam, andere huis een terras aan het water met mogelijkheid om te zwemmen). Maar ik denk dat dat voor nog meer mensen ver weg is, dus als ik kan blijven slapen vind ik (ergens bij) Nijmegen ook prima! Wel heel leuk als we dit echt doorzetten :)

Net een examen Nederlands gemaakt, ik had nog meer dan een uur over en een 8.5 :D Ik had 19 van de 20 punten op samenvatting, dat lukt me gewoon altijd heel goed.
Wat ik altijd doe is de punten waar je je aan moet houden als vragen behandelen. Ik geef elk punt een nummer en beantwoordt op een kladblaadje stuk voor stuk elke "vraag". Vervolgens tel ik daarvan de woorden en streep weg wat weg kan (heb altijd teveel woorden :P). Dan plak ik die "antwoorden" aan elkaar met wat signaal woordjes en af en toe een overbruggings zinnetje. Eigenlijk heb ik dan altijd wel de kern te pakken. Vervolgens héél goed nalezen op taalfouten en om te kijken of het goed loopt. Als ik nog tijd over heb lees ik dan de oorspronkelijke tekst ook nog een keer om te kijken of het klopt. En zorg ervoor dat het ook te begrijpen is als je de tekst niet gelezen hebt! Oh, en bij het lezen van de tekst de kernzin van elke alinea onderstrepen en de voorbeelden tussen haakjes zetten (je mag nooit voorbeelden gebruiken in je samenvatting!) En als je aan teveel woorden zit: inleiding en slot zijn niet nodig!
Ik hoop dat sommige van jullie hier wat aan hebben.

M&O, brrr... Ik moet nog zo veel daarvoor!!
Ik ben zo blij met m'n examentraining voor wiskunde en natuurkunde, heeft echt geholpen! Maar daar hebben jullie natuurlijk niet zoveel aan... Echt vooral gewoon heel veel oefenen, leren heeft bij allebei niet echt zin volgens mij...

Marloes, voor het slaap-probleem: ik heb daar ook een tijd last van gehad. Wat bij mij goed hielp was op heel regelmatige tijden naar bed gaan en opstaan, altijd op dezelfde tijd. En inderdaad lekker heet douchen vlak voor het slapengaan. En toen het echt erg was heb ik een tijdje melatonine genomen. Dit zijn pilletjes, gewoon bij de drogist te krijgen. Je moet ongeveer twee uur voor je naar bed gaat er twee nemen, dan wordt je slaperig en slaap je sneller in. Bij mij werkte het in ieder geval goed. (zijn geen heftige pillen ofzo hoor, het zou ook gewoon een placebo effect kunnen zijn, maar als het werkt, waarom niet?)

Ik merk trouwens wel dat naarmate de examens dichterbij komen, dit topic steeds actiever wordt ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:47

Sanne, supergoed! Waar heb je die cursus voor wiskunde gedaan? Voor M&O is het ook veel oefenen. Ik doe alle opdrachten uit de examenbundel, ideaal! Goede tip voor het samenvatten! Dat ga ik zo eens even proberen, misschien dat dat helpt.
Vaste tijden moet ik mezelf ook maar eens toe gaan zetten. Nouja, mijn vaste tijd is nu half 1 slapen. Of ik nou voor 10 uur in m'n bed lig of kwart over 12, val altijd rond half 1 in slaap... :\ Wekker staat om half 9, dan ga ik even een rondje lopen met de hond en dan ben ik ook wel weer wakker, maar kak halverwege de dag gewoon weer in...
Heb wel een tijdje melatonine geslikt en dan slaap ik inderdaad heerlijk vroeg, maar wordt rond 4 uur/half 5 wakker en dan kan ik niet meer slapen, ook niet echt het gewenste effect.. :+

Ik heb net een tekstverklaring gemaakt voor nederlands; 8,7 :D

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:51

Jullie kunnen sowieso allemaal blijven slapen, in tentjes. Er zijn vast nog wel meer mensen die die hebben, wij hebben er alvast twee :)
Netjes Sanned!

Ik heb (en had) daar ook last van Marloes. Ondertussen is het wel zo dat ik heel goed kan ontspannen, waar een aantal ademhalingstechnieken voor zijn, wat ervoor zorgt dat je makkelijker in slaap 'glijdt'. Ik ga dan zeg maar steeds dieper in mijn lichaam, waarbij ik eerst mijn hoofd leeg maak (het kan helpen om inderdaad te 'zeggen' ''mijn hoofd is volkomen leeg). Dan verplaats ik mijn aandacht naar mijn ene arm en 'zeg' ''mijn linkerarm is zwaar'', een stuk of vijf keer en dan 'voel' je 'm waarschijnlijk inderdaad zwaar worden. Je doet dat vervolgens ook bij je rechterarm, linkerbeen, rechterbeen en als dan alles 'zwaar' is 'zeg' je ''mijn buik is warm''. Dit is gewoon oefenen, uiteindelijk gaat het veel sneller. Officieel moet je daarna, nadat je volkomen ontspannen bent, jezelf even losschudden. Je kunt het echter ook laten gaan en in dit 'warme zwarte' blijven om in slaap te vallen :) Het klinkt inderdaad een beetje vreemd, maar ach, als het helpt....
(En melatonine helpt inderdaad ook heel goed!)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:54

Marloes, die melatonine-tabletjes die Sanned noemt werken echt prima! Ik heb al sinds m'n 15e last van slaapproblemen, en ben vorig jaar in de zomer uiteindelijk naar de huisarts geweest en die adviseerde me eerst lichte tabletjes te nemen van de drogist voordat we zwaarder zouden gaan. En met deze tabletjes gaat het echt prima! Ik slik er wel 5 ipv de geadviseerde 2, maar 1 tabletje is 0,1 mg geloof ik. En melatonine is een stofje wat je hersenen ook uit zichzelf aanmaken, er is niks gevaarlijks aan! :)
Ik heb een potje van 500 tabletjes van sleepzzz, deze: http://sleepzz.nl/producten/melatonine-continu/

Het bokt-examenfeest zou wel ontzettend leuk zijn ja! Ik ga voor Amsterdam! Is lekker dichtbij voor mij, maargoed een dagje Nijmegen is natuurlijk ook altijd leuk! Kunnen we misschien wel samen reizen vanaf A'dam Sanned! :) Blijven slapen zou voor mij ook wel handig zijn dan, ik zet m'n tentje wel op in iemand z'n tuin! :')

Thanks voor je samenvattingtips Sanned! Heb ik zwaar nodig, ben daar niet zo goed in, maar kan niet echt uitvogelen wat er misgaat in m'n hoofd als ik dat doe :=

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:58

Die melatonine heb ik dus ook geprobeerd, maar dan ben ik om half 5 echt klaar wakker...
Heb ook een soort homeopathisch middeltje gehad met alcohol erin ofzo waarvan 5 druppeltjes in een glas water moesten, maar dat hielp al helemaal niet :')
Mar_fay, dat ga ik eens proberen! Klinkt alsof je er heel lang mee bezig bent? Haha :P Maar ik ken het gevoel wel, dat is altijd het lekkerste, vlak voordat je in slaap valt dat hele zware :)

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:02

Hahaha, ja daar heb ik ook last van.. maargoed, dat heb ik ook zonder melatonine, dus dan slaap ik liever beter in := Toch maar aan de zware shotjes voor het slapen gaan :P slaapmutsje :=

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:07

Haha, zo maar eens kijken wat we hier thuis hebben staan :+