Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers; wie nog meer? Tips & Ideeën! Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 07:33

Het is idd geen Pro, hij zit nog op school en is niet van de vormgeving, volgens mij is hij officieel programmeur. Maarja, als je zoiets aanneemt en jezelf aanbied, ga ik er vanuit dat je in elk geval wel wat kan! Ik vind het ook super irritant, want heb nog geen antwoord op mijn mail gehad, dus ik ga hem vanmiddag ff bellen.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 08:20

aha op die manier, nouja kan ie natuurlijk erg druk hebben.
maarja dannog communicatie en openheid is beste.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:31

Ja, hij heeft het ook druk, hij gaat naar school, hij werkt, woont sinds kort op zichzelf en dan ook nog mijn project erbij. maarja, hij had het al lang af kunnen hebben!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:39

Ik heb me zojuist ingeschreven voor een cursus fotografie. Ook altijd handig om te leren hoe ik sieraden het best kan fotograferen. Nu bestel ik simpelweg niets bij leveranciers als de foto's slecht zijn, en dat vind ik zonde. Dan maar zelf maken!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:25

Dat wil ik idd ook nog gaan doen! Zal binnenkort eens bij een fotograaf in de buurt, die ik ken van mn modellen shoots van "vroegah" eens informeren of hij me kan leren product foto's te maken.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:02

Ik had pas een vraag gesteld over cadeaubonnen. Diezelfde vraag heb ik ook nog even gesteld aan mijn accountant.
Haar antwoord:
Op het moment dat je cadeaubonnen uitgeeft werk je met een tussenrekening.
Bij inwisseling van de cadeaubon vindt de heffing van de omzetbelasting plaats. Dus bij verkoop werk je met een tussenrekening, bij inlevering wordt geboekt naar omzet.
Let op bij inwisseling van een cadeaubon moet over de nominale waarde van de bon omzetbelasting worden afgedragen!!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:02

Mag ik binnenvallen met een vraagje? :)

Ik wil graag binnen nu en een paar jaar zelfstandig gaan ondernemen, en dan het liefst via het web. Het is de bedoeling om klein te beginnen, maar uiteindelijk zou ik graag van mijn eigen bedrijf willen leven. Ik heb alleen géén idee wat voor soort website ik dan moet maken. Ik zou graag een dienst leveren of iets aanbieden via het web, ja logisch, maar ik weet niet wat... Interesses van mij liggen bij: eten/drinken, dieren/natuur, creatief/ontwerpen, schrijven/taal en filosofie/psychologie/wetenschap. Ik heb wel gedacht aan webdesigner worden, maar volgens mij is er nog veel méér mogelijk. Een community of eigen game (wel mega veel werk) lijkt me helemaal fantastisch. Ik vind het ook leuk om via de computer met mensen contact te hebben. Ik zou graag willen weten of jullie nog tips hebben? Sowieso ben ik van plan om cursussen e.d. te volgen. :)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:28

Hoi Rosa,
Wat heerlijk zo'n jong ambitieuze meid! Top dat je al zo gericht met je toekomst bezig bent. Als ik jou was zou ik eerst goed gaan onderzoeken wat je echt wilt gaan doen. Je bent nu nog heel breed aan het oriënteren. Je moet eerst zelf een keuze gaan maken wat je echt wilt gaan doen. Ga cursussen en opleidingen volgen. Met veel verschillende cursussen kom je er vanzelf achter waar je goed in bent en wat je echt leuk vindt.
Ben benieuwd wat het zal gaan worden tegen die tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 18:38

Ik heb ook een vraag! Ik wil na mijn studie me graag bezig houden met equitherapie en paardencoaching, hiervoor wil ik graag mijn eigen terrein met bak/stallen/overdekte poetsplaats. Nu was mijn vraag: kan je een hogere hypotheek krijgen voor een huis als je je bedrijfsplan daarbij laat zien? Normaal is het toch zo dat je gewoon een hypotheek krijgt voor je huis en later nog eens een lening aanvraagt bij de bank (eventueel) voor de opzet van je bedrijfje? Nu vroeg ik mij af, kan dit niet in een? Stel ik wil graag een boerderij kopen met een bak en stallen maar mijn hypotheek is daartoe niet toereikend, als ik bij de hypotheekverstrekker of bank of whatever aangeef dat het voor mijn bedrijf is met bedrijfsplan kan ik dan een hogere hypotheek krijgen? Of is dit een hele rare vraag? :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:08

ik sluit even aan met de vraag of huur voor een accomodatie ook aftrekbaar is?

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:10

@Tinkelbell: een bank kijkt naar 2 dingen:
1. hoeveel zekerheid/onderpand kun je tegenover de financiering zetten
2. kun je de rente en aflossing betalen
Bij het verstrekken van een financiering op basis van een inkomen uit een bedrijf willen ze over het algemeen de jaarcijfers van de afgelopen 3 jaren zien.
Op basis van een bedrijfsplan kun je wel iets financieren (afhankelijk van de branche) maar reken niet op grote bedragen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:30

@Timokyana: Huur is inderdaad aftrekbaar! Het ligt wel heel veel aan de accomodatie/ruimte en hoe je hem huurt, maar misschien dat je boekhouder je hier beter in kan informeren!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:32

mmmm, jij maakt me blij ;-)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:37

Toen ik nog in Nederland woonachtig was hadden wij in huis een kantoor en buiten een grote schuur waar ook wel het één en ander aan materiaal stond. Ik weet niet meer hoe het precies zat, maar we betaalden minder belasting omdat we een gedeelte gebruikte voor bedrijfsruimte.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:37

Voor dat ik het vergeet te vragen, waar hebben jullie je domeinnaam laten registreren? En wat voor een pakket heb je daar bij genomen? Ben nog een beetje zoekende, heb er weinig verstand van.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:40

ik heb het gedaan bij webreus.nl lekker goedkoop en goed vind ik

had de alround voor 9,95

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:44

XLeandrosX schreef:
Voor dat ik het vergeet te vragen, waar hebben jullie je domeinnaam laten registreren? En wat voor een pakket heb je daar bij genomen?

Ik heb 2 domeinnamen bij Sohosted lopen, allebei Small pakket. Ze zullen misschien niet de allergoedkoopste zijn, maar ze verlenen uitstekende service, ze helpen je altijd onmiddellijk en goed. Ik betaal per domeinnaam+pakket €38,- per jaar.

Ik haak erg vast in mijn bedrijfsnaam. Uiteraard kan ik onder mijn eigen naam gaan beginnen, maar liever wil een krachtige, algemene naam. Hebben jullie allemaal je naam zelf verzonnen? Zijn er ook die een professional in de hand hebben genomen hiervoor?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:00

Zelf heb ik momenteel 2 websites in beheer die bij one.com staan. Heel fijn en je krijgt direct online support, maar de engels versie is hierin wel beter en vriendelijker dan de nederlandse, dus als je goed bent met engels, zou ik wel kiezen voor de engelse chat support! En ze zijn heerlijk goedkoop, hoewel ik af en toe twijfel of alle mail binnen komt! Zeker aangezien ik de eerste 2 weken dus daadwerkelijk mails niet ontvang vanwege hun virusscanner die er automatisch opgezet wordt als je een e-mailadres aanmaakt! Maar als je dit af zet, is het geen probleem!

Bedrijfsnaam zou ik voornamelijk iets pakken waar je jezelf goed bij voelt! Ik heb zelf zitten spelen met namen, een hele lijst opgestelt en grappig genoeg 11A Fotografie als eerste weggestreept. Hij bleef echter hangen en met iedereen met wie ik het erover had, kreeg ik positieve reacties. En dat blijft!
Dus ga op zoek naar een naam die je zelf goed vindt passen en ga dan peilen bij mensen om je heen! (Of hier natuurlijk! haha)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:19

Joehoe!!!! Schoonzus, n prof op gebied van ontwerpen gaat mijn logo ontwerpen!!! Hebben al gebrainstormed, wordt geweldig!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:34

Ik heb zonet eindelijk een "zakelijk" Twitteraccount aangemaakt. Moet geloof ik nog wel het een en ander uitvogelen, maar ik ben ervan overtuigd dat het iets kan opleveren.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:30

Leuk Georgette, als ik je kan vinden, ga ik je volgen.

Rosa als je niet weet wat je wilt gaan doen, doe het dan niet. Dat klinkt lummelig maar als je aan iets begint wat je eigenlijk maar mwa mwa vind, dan ga je op een gegeven moment de boel laten verslonzen en daarmee kun je in problemen komen en dat wil je uiteraard niet.
Zet even een stapje terug. Waar ligt jouw interesse, wat vind je leuk om te doen? En dan bedoel ik niet een hele berg, maar dat ene waar je echt uren mee bezig kunt zijn zonder dat het je gaat vervelen. Dan is dat de richting die je uit moet.

Tinkelbel je kunt het altijd proberen. Als je een goed plan hebt...
Maar denk ook aan de andere kant van het plaatje. Wat als je weinig of zelfs geen klanten kunt vinden? Wie betaald de hypotheek dan? Is huren misschien ook een optie? Hoe klein/goedkoop zou je kunnen beginnen om geld te kunnen besparen?
Zet dat soort voors en tegens een op een rijtje.

Ik doe altijd alles zelf. Logo's, bedrijfsnamen, websites, reclame materiaal, etc etc.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:09

Mag ik mijzelf ook aanmelden? Per 1 februari heb ik Dogs2Care individuele puppy en uitlaatservice Zoetermeer eo gestart.

www.dogs2care.nl.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:10

Ik heb de domeinnaam dogs2care.nl ook geregistreerd bij One.com trouwens

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:12

@Rosa_: Als je nog niet weet wat je wil gaan doen, dan is de tijd nog niet rijp voor een eigen bedrijf.

Iets leuk vinden is geen garantie dat je er goed in bent/wordt en dat je er geld mee kunt verdienen.
Iets voor de hobby doen of iets voor je werk doen is een groot verschil.

Ik vind paardrijden heerlijk, rij bijna dagelijks en kom 3x per dag bij mijn paarden om ze te verzorgen. En toch moet ik er niet aan denken dat dat mijn werk zou zijn om paarden te rijden en te verzorgen.
Bovendien, al zou ik elke dag les krijgen, dan word ik toch nooit de nieuwe Anky.
Mijn man kookt bijna iedere dag en vindt dat hartstikke leuk. Maar dat wil niet zeggen dat hij kok zou willen zijn in een professionele keuken. Dat is totaal iets anders.
Ik heb jarenlang voor de hobby gefotografeerd en heb een paar jaar geleden de overstap gemaakt naar bedrijf. Daar komt echt heel veel meer bij kijken.

Ga werk zoeken in de richtingen die jij leuk vindt zodat je er achter komt wat voor werk er is, of je het langere tijd leuk vindt etc. Werkervaring opdoen, want die heb je hard nodig als je voor jezelf begint.

@XLeandrosX: ik heb mijn website bij Antagonist voor € 28,56 per jaar. Veel ruimte en volgens mijn man prima service en helpdesk. Ik heb me er nog nooit in verdiept, dus ik weet niet hoe makkelijk het daar is voor leken. :o

@Kay27; bedrijfsnaam is een lastige. Ik heb de mijne zelf verzonnen: mijn naam + wat ik doe: Jolanda Scheepen Fotografie. :D
Dat is in mijn branche heel gebruikelijk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:42

Georgette schreef:
Ik heb zonet eindelijk een "zakelijk" Twitteraccount aangemaakt. Moet geloof ik nog wel het een en ander uitvogelen, maar ik ben ervan overtuigd dat het iets kan opleveren.

Daar ga ik mij ook maar eens in verdiepen!