Studenten Pedagogische Wetenschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:56

Ik zit erover te denken om volgend jaar een bachelor pedagogische wetenschappen te gaan doen, ik moet alleen wat meer concrete informatie hebben. Ik heb al wat ervaring met opleidingen en heb vooral gemerkt dat ze het veel mooier maken dan het is. Dus dan zijn ervaringen uit de praktijk natuurlijk veel interessanter dan die mooie praatjes. :+

Dus misschien dat jullie mij een beetje kunnen helpen? Ik wil bijvoorbeeld weten hoe de school bevalt (ik twijfel vooral tussen Nijmegen en Utrecht, maar info over andere scholen is ook welkom natuurlijk), hoeveel contacturen je hebt per week, en misschien dat iemand me wat titels van lesboeken door kan geven?
Besteden jullie veel tijd aan zelfstudie? Hoe groot zijn de klassen?

Eigenlijk wil ik gewoon alles weten haha.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:47

Hoi allemaal, ik ga straks naar een meeloopdag aan de UVA en morgen naar de VU. Ben heel benieuwd. :) Ik heb al een jaar psychologie aan de EUR achter de rug, maar dat was het toch niet helemaal. Zit er veel verschil in de opleiding per universiteit? Op de EUR zweren ze bijvoorbeeld bij het PGO systeem. Weet iemand misschien hoe dat met de UVA en de VU zit?

Jettie

Re: Studenten Pedagogische Wetenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:25

Veel plezier allebei bij de meeloopdagen en alvast succes met kiezen :) Ik zit in Groningen, dus kan de meeste vragen niet beantwoorden.

JuliaMaria: volgens mij is het, over het algemeen op de universiteiten, wel zo dat er veel zelfstudie verwacht wordt en er weinig contacturen zijn. Wij hebben voornamelijk hoorcolleges met ongeveer 250 studenten en daarnaast meestal 1 practicum per periode en een mentoraatgroep (1x per week of om de week). Dat zijn groepjes van 10 à 15 studenten en de opdrachten voer je meestal uit in nog kleinere groepjes.
Dit bevalt mij prima, niet te veel gedoe met projectgroepen, zoals op de meeste HBO-opleidingen. Je moet wel discipline kunnen opbrengen!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:36

MRIIIS schreef:
Hoi allemaal, ik ga straks naar een meeloopdag aan de UVA en morgen naar de VU. Ben heel benieuwd. :) Ik heb al een jaar psychologie aan de EUR achter de rug, maar dat was het toch niet helemaal. Zit er veel verschil in de opleiding per universiteit? Op de EUR zweren ze bijvoorbeeld bij het PGO systeem. Weet iemand misschien hoe dat met de UVA en de VU zit?

Ik studeer aan de UvA en een collega van me aan de VU, allebei pedagogische wetenschappen.
Er zit wel degelijk een hoop verschil in :j
o.a. hele andere vakken & een andere manier van toetsen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 15:34

JuliaMaria schreef:
Ik zit erover te denken om volgend jaar een bachelor pedagogische wetenschappen te gaan doen, ik moet alleen wat meer concrete informatie hebben. Ik heb al wat ervaring met opleidingen en heb vooral gemerkt dat ze het veel mooier maken dan het is. Dus dan zijn ervaringen uit de praktijk natuurlijk veel interessanter dan die mooie praatjes. :+

Dus misschien dat jullie mij een beetje kunnen helpen? Ik wil bijvoorbeeld weten hoe de school bevalt (ik twijfel vooral tussen Nijmegen en Utrecht, maar info over andere scholen is ook welkom natuurlijk), hoeveel contacturen je hebt per week, en misschien dat iemand me wat titels van lesboeken door kan geven?
Besteden jullie veel tijd aan zelfstudie? Hoe groot zijn de klassen?

Eigenlijk wil ik gewoon alles weten haha.

Ik heb twee jaar PWO in Nijmegen gedaan, dus daar kan ik je wel iets over vertellen :)

Ik vond zelf de uni in Nijmegen enorm leuk :j Voelde me er heel erg op mijn gemak, leuke mensen, gezellige sfeer :j Vond dat er ook goed les/college werd gegeven en vond dat het organisatorisch goed geregeld was :j Wel hoor ik vaak van mensen dat ze het een beetje oud vinden, maar daar heb ik me nooit aan gestoord..De enige manier om de sfeer te ervaren, is trouwens een keertje langs gaan :j

Qua contacturen per week, dat wisselt, maar ik had in mijn eerste jaar zo rond de 15-20 contacturen in de week, de meeste in de vorm van hoorcollege's..De hoorcollege's duren twee keer drie kwartier, met daar tussenin een kwartiertje pauze, best een lange zit dus, maar ik vond het altijd goed te doen :j Tijdens zo'n college zit je met een man (vrouw eigenlijk, bij PWO weinig mannen te bekennen :P) of 300 en is het vooral luisteren, aantekeningen maken en vragen stellen als je die hebt..
Voor de rest had ik ook voor sommige vakken werkgroepen, ook die duren twee keer drie kwartier met 15 min pauze..In zo'n werkgroep zit je met ongeveer 20 mensen en ga je je meer verdiepen in de stof d.m.v. opdrachten die je samen of individueel maakt.

Zelfstudie is erg belangrijk :j Je moet enorm veel lezen, vaak in het Nederlands, maar ook vaak in het Engels. Meestal moet je iets lezen ter voorbereiding op een college of werkgroep, maar ik las vaak na een college of werkgroep omdat ik de tekst dan makkelijker kon plaatsen..Dat is ook weer persoonlijk...Maar je moet er zelf, thuis wel echt veel tijd insteken, wil je goede punten halen, dat is zeker..Ik weet niet wat je vooropleiding is? Ik denk dat als je van een HBO komt, dat de overgang dan wel pittig is, want er is ook amper controle op wat je doet, dus je moet jezelf goed kunnen motiveren..

Klassen heb je op de uni niet, je hebt dus college met je hele jaar en werkgroepen met een x aantal studenten..Je kunt soms zelf kiezen in welke werkgroep je wilt, en soms wordt je ingedeeld..Die groepen verschillen dus ook steeds per vak..

Heb je hier wat aan? Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:45

Ah wat een heerlijk uitgebreid antwoord!

Het klinkt precies zoals ik wil: Zoals mijn HBO opleiding nu is maar dan eindelijk met wat pit erin en véél meer uitdaging. Ik verveel me hier namelijk ontzettend en ben helemaal klaar voor iets waar ik hopelijk wat moeite voor moet doen. Veel hoorcolleges zie ik: super. :)

Heb je misschien wat titels van lesboeken voor me?

Je zegt dat je in het eerste jaar 15/20 contacturen p.w. hebt, hoe ziet dat eruit in het daarop volgende jaar?

En ik vraag me eigenlijk wel af waarom je gestopt bent, mocht je daar iets over willen vertellen natuurlijk. Is de opleiding niet leuk? Niet jouw ding? ...?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:31

In het tweede jaar zo'n beetje hetzelfde :j Weet het alleen niet meer helemaal zeker, want was er niet helemaal bij met mijn hoofd toen :) Dat heeft er ook mede voor gezorgd dat ik ben gestopt, want ik vond het altijd wel leuk en het ging me goed af, dus het is nooit bij me opgekomen om te stoppen..Toen ging het dus op privé vlak even slechter en heb ik wat vakken laten versloffen, waardoor ik wel naar het 3e jaar mocht, maar het zou wel pittig worden omdat ik nog 2 tweedejaars statistiek ( :r ) vakken moest halen en vanaf toen ben ik me gaan afvragen "vind ik de studie leuk genoeg om voor te knokken? " Het antwoord was nee :n Ik vind het een interessant vakgebied en ik wil ook zeker de hulpverlening in, maar ik vind het te theoretisch..Ik wil echt met mensen werken en vanuit de opleiding kwam er niet echt een duidelijk beeld van wat ik nou zou kunnen als ik afgestudeerd was, dus ik ben gestopt..
Ik heb eerst nog overwogen om mijn derdejaars-stage af te wachten, maar ik wilde "gezin en gedrag" kiezen en de stage daarbij is rollenspellen doen met medestudenten, dus dat vond ik het ook niet waard :P

Ik zit nu op de HAN, ben sinds februari in het tweede jaar van MWD gestart en loop stage 1 dag in de week..Bevalt goed! Misschien ga ik via de minor nog wel een uni master halen, maar eerst maar eens een bachelor MWD ;)
Boektitels ga ik je geven als ik thuis ben (dat ben ik nu niet)

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 10:38

Hoe gingen de tentamens bij jullie? Of zitten er nu nog mensen in tentamenweken?

Een meisje mailde mij over een meeloopdag (ze kan niet op de vaste meeloopdag van de RuG). Nu gaat ze 1 dag met mij meelopen, maar ze wil ook graag met een eerstejaarsstudent een dagje meelopen. Jettie of Phylos (of een andere eerstejaars aan de RuG): mag ze bij jullie een dag meelopen? :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 11:26

Ja hoor er mag best iemand met mij een dagje meelopen
geen probleem, leuk!

Tentamens gingen wel redelijk goed.
Statistiek 2: 7,4
Inl Pedagogiek: 6,7
Onderwijskunde: nog niet bekend, maar waarschijnlijk net gehaald

Wineds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:46

Mooie cijfers! Ik pb je wel even voor mailadres!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:47

Zou ook bij mij mogen hoor, geen probleem!

Netjes Marije! Ik ben er ook weer goed doorheen gerold: Statistiek 2 een 7,4, Inleiding Pedagogiek een 7,4 en Inleiding Onderwijskunde idd nog geen cijfer, maar wel voldoende. :j

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 12:05

Ik helaas één fout teveel op statistiek 2, met mij nog 126 anderen onvoldoende van de 272 :=
Inl. ped. een 6.4 (vond dat tweede deel, van die man super moeilijk!) en inl. owk voldoende in ieder geval.
Voor mij dus één her, net als bij statistiek 1, is te overzien. :)
Oja, en practicum inl. owk en ped een 5, morgen de her inleveren.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:18

YankeeBoy schreef:
MRIIIS schreef:

Ik studeer aan de UvA en een collega van me aan de VU, allebei pedagogische wetenschappen.
Er zit wel degelijk een hoop verschil in :j
o.a. hele andere vakken & een andere manier van toetsen.

Kom ook even meelezen in dit topic. Moet eerlijk zeggen dat ik nog niet het hele topic heb gelezen maar dat ga ik zeker zo doen!
Ben me aan het orienteren wat ik precies wil doen komend studiejaar. Afgelopen 4,5 jaar heb ik HBO SJD gedaan op de HvA en wil nu pedagogiek gaan doen. In eerste instantie dacht ik dat een nieuwe HBO studie het beste zou zijn, maar ben nu toch ook aan het kijken naar de Universiteit. In dat geval zou ik graag meer info willen over het verschil tussen de UvA en de VU, hierboven staat wel iets maar misschien zou iemand het mij iets specifieker kunen uitleggen?
ik ben erg benieuwd naar ervaringen, daarom ga ik ook het topic nog even doorlezen. Misschien dat ik binnenkort een dagje mee wil lopen met iemand, zou dat kunnen denken jullie?

Alvast bedankt. Dan ga ik nu maar even het topic doorlezen!

Edit: Wat ik ook nog wilde vragen... Is er echt zoveel literatuur in het engels? Ik ben namelijk erg slecht in engels en daar zou ik dus echt op kunnen stuk lopen...

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:54

Ik twijfel nu tussen de VU en de EUR. Zijn er hier nog mensen die zich al ingeschreven hebben voor pedagogiek aan de EUR? :)

@Ossie96, ik heb een jaar psychologie gedaan en heb toen ook bijna alles in het Engels moeten lezen. Maar geloof me, het valt reuze mee :j

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:02

Ehm, ik kijk even voor je in mijn boekenkast: 13 Nederlandse boeken en 4 Engelse.
De boeken in het Engels zijn: statistiek (schijnt ook in NL's te zijn), psychologie en filosofie.
Dus het eerste jaar valt het erg mee. Psychologie is goed te doen,alleen veel!
Filosofie minder goed, maar dat ligt meer aan het feit dat ik het vreselijk vond.
En ehm... statistiek, dat boek heb ik nog maar één keer eventjes open gehad,
ik doe statistiek op collegeaantekeningen/collegesheets en de samenvatting :o

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:06

Ik heb meer boeken in het engels hoor, voor het eerste jaar!
Ik denk 50/50

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:04

Denk dat het per universiteit erg verschilt dan :)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:07

Ja, dat denk ik ook

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:03

Hoi PWO'ers! :wave:
Ik heb tijdens het eerste jaar van PWO ooit iets geleerd en ik heb het nu nodig en ik kan het met geen mogelijkheid weer vinden :+ Misschien weten jullie raad?! Het ging over moeders die een bang kind troosten en steunden in hun verdriet, terwijl vaders er juist vaker samen met het kind op af gingen en dat dat eigenlijk beter was..
Heel kort uitgelegd, maar hopelijk gaat er bij jullie een belletje rinkelen, want het lukt me ook echt niet om dit te google'n en op wat zinnigs uit te komen :\

edit: ik heb inmiddels iets gevonden, maar ik heb het liever nog wat uitgebreider

"Invloed vaders op ontwikkeling kind
Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die een goede band hebben met hun vader het later beter doen in de maatschappij. Dit komt waarschijnlijk doordat de meeste vaders hun kinderen meer uitdagen en meer stimuleren dan moeders. Door de speelse, uitdagende en spannende manier waarop vaders met kinderen omgaan (soms ruw en hard in de ogen van moeder) helpt de vader zijn kind om te gaan met nieuwe, enge of onverwachte dingen. Daardoor krijgt het kind zelfvertrouwen en moed. Vader stimuleert het kind zelf dingen te ontdekken en op onderzoek uit te gaan: 'zwem maar naar de overkant van het zwembad, je kunt het best'. Het kind mag vader helpen met klusjes en leert zo spelenderwijs hoe iets in elkaar zit. Bijvoorbeeld samen de motor van de auto repareren. Met vader beleef je avonturen door samen te gaan kamperen of een kampvuur te maken. Moeders houden hun kind op schoot, dicht tegen zich aan, ze brabbelen, zingen en zorgen voor hun kinderen. Vaders doen spannende dingen: ze gooien hun kind een eindje in de lucht en vangen het weer op. Moeders vinden dit maar eng, het kind lacht van plezier en vindt het ook wel spannend. Vaders bieden ook veiligheid want vaak stellen ze duidelijker grenzen aan gedrag dat ze niet goed vinden. Deze ervaringen zijn heel belangrijk voor kinderen, vooral in de eerste jaren van hun leven. Deze ervaringen hebben invloed op de jaren die daarop volgen."

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:19

Er gaat bij mij nog niet direct een belletje rinkelen... weet je nog bij welk vak je het hebt geleerd? Of in welk boek het stond?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:28

Nee, geen van beiden O:) Om het makkelijk te maken

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:35

Ik zit er ook aan te denken om pedagogiek te gaan studeren in groningen volgend jaar.
Zit nu in het tweede jaar van de pabo, maar heb als vooropleiding vwo, verveel me hier eigenlijk ontzettend en wil wel wat meer gaan doen, ben eigenlijk goed klaar met mijn opleiding.

Heb vandaag wat informatie opgevraagd, maar zag dat er geen reguliere meeloopdagen meer zijn, nu zag ik hier net iets staan over meelopen met studenten uit groningen en ik vroeg mij af of het voor mij mogelijk was om een dagje met een van jullie mee te lopen om te kijken of het wat voor mij is.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 22:14

Ja hoor Dauphine denk dat meerdere mensen je wel een dagje willen meenemen, waaronder ikzelf.
Maar ons studiejaar zit er wel bijna op, we hebben nog maar 3 weken college (en maar 6 uur per week verspreid over 2 dagen)

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:14

Dat zou heel fijn zijn, dat het nog maar weken is zou voor mij opzich geen probleem zijn aangezien ik het liefst zo snel mogelijk een dag meeloop om de beslissing zo snel mogelijk te kunnen maken ;)

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:12

Inderdaad dauphine, loop gerust een dagje met ons mee! :) Heb je ook al naar de academische pabo gekeken trouwens?

Wij hebben college op maandag van 13:00-15:00 en op woensdag van 13:00-17:00 (maar meestal duurt het laatste college wat korter). Beide dagen hebben we Inleiding in de Orthopedagogiek en op woensdag ook Methodologie.