Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 17:23

Daar word ik zelf al bang van :=

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:21

Die passen hier niet eens op de weg :D

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:16

Sjonge, jullie gaan hard zeg :D

Ik ben weer een training bij Equixantos aan het plannen *\o/* Moet het alleen goed plannen met school ed, 'ik wil trainen' is helaas nog steeds geen reden om een dag school te missen :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:55

Oei! Die schatjes ben ik gelukkig nog niet tegengekomen, denk zo maar eens dat ik dan zélf mijn bloeddruk in de gaten moet houden....Wat een monster zeg!!!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:59

Haha, ja, ik vind ze zefl ook niet leuk. ;) Gelukkig is het maar pakweg 2 weken per jaar dat ze hier veel op het land zijn en dat je ze dus onderweg ook tegen kunt komen, en dan blijf ik maar mooi 2 weekjes in de bak, doen we effe dressuurtraining of balkjes zo. ;)

Ze passen hier ook haast niet op de weg, hangen ook over de berm heen... echt niet tof om die tegen te komen. Gelukkig rijden ze niet zo hard. ;)

Djoni, leuk! Equixantos ga ik even googluh.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:11

Die dingen snijden toch mais enzo? Ik denk niet dat ik die met mijn paarden op de weg moet tegen komen..Ze zijn heel lief, maar er zijn wel grenzen :D

Ik ben bezig met een grote voorjaarsschoonmaak in huis, zo lekker, krijg er helemaal energie van. Net lekker nog geshopd, ik heb echt een blije dag ;) Mooie soort grand foulard gekocht die ik wil gaan gebruiken voor de yoga.
Paardjes staan lekker in de wei, die redden het wel een dagje zonder mij..

Iemand van jullie ervaring met hoefschoenen? Of zelf hoeven bijvijlen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:44

Ik houd in principe zelf de hoeven van mijn paard bij. Heb een jaar meegekeken bij mijn bekapper, daarna de cursus gedaan bij Paard Natuurlijk.

Het gaat goed, maar ik heb dan ook wel een goede waar ik op terug kan vallen als ik iets tegenkom wat ik niet ken, en die mijn werk controleerd om de zoveel tijd op mijn verzoek.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:57

Jij doet het bijna helemaal zelf! Ik zat meer te denken aan een beetje bijvijlen, de rest laat ik graag aan mijn eigen hoefsmid over.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:04

Een vijltje erlangs kan iedereen eigenlijk wel, is niet zo moeilijk als het lijkt, is meer een techniek van vijlen.

Edit: ik hoor meteen de stem van mijn bekapper weer:Diaan, slag in je vijl, rond houden en naar binnen vijlen! :D

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:18

Slag in je vijl :?
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar stond echt te klunzen met die vijl :o . Ik hoef geen hoefsmid te worden, maar een beetje kunnen vijlen lijkt me wel leuk en handig, zeker als mijn paard van de ijzers naar de hoefschoenen gaat..

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:26

Een cursus Natuurlijk Bekappen wil ik ook nog wel eens volgen, die geven ze bij Spirithorses ook :j

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:46

Ik hoef niet persé natuurlijk te bekappen, wil gewoon de hoeven kunnen bijvijlen. Ik ben niet anti ijzer, maar heb mijn paarden het liefst zonder. Boa heeft altijd blootsvoets gelopen, is weinig belast, veel in de wei, en heeft toch HKO en atrose opgelopen en moest toen van de dierenarts op ijzers en zolen en de hele ratteplan.
Wat ik bij veel natuurlijk bekappers een beetje proef is dat alles goed komt als je je paard 24 uur per dag buiten zet, en de ijzers eronder uithaalt..Ik wou dat het zo simpel was.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:51

Ze geven wel 2 hele leuke andere cursussen trouwens. Kijken met je handen, en Massage, Bewegingstherapie- en Begeleiding.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:59

reiziger schreef:
Slag in je vijl :?
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar stond echt te klunzen met die vijl :o . Ik hoef geen hoefsmid te worden, maar een beetje kunnen vijlen lijkt me wel leuk en handig, zeker als mijn paard van de ijzers naar de hoefschoenen gaat..

rond vijlen met een rechte vijl bedoelt ie daarmee :D De mustangroll is een afronding van de hoef, en dat is even oefenen in de "slag" ik kon nogal eens mooie hoekjes maken in het begin.

Mijn bekapper bekapte, in den beginnen Natuurlijk want dat heette zo, hij heeft ook opleiding smid gedaan en andere dingen, maar hij bekapt zonder oogekleppen en dat vind ik het belangrijkste. Hoe staat een paard, hoe is de belasting, wat moet er evt aan correcties gedaan worden etc etc.

Hij is ook iemand die toegeeft dat Niet Elk paard zonder ijzers kan, een paard dat constant staat te klauwen, 24/7 buiten gehouden wordt en alles volgens het "natuurlijke boekje" aangeboden krijgt, kan toch echt niet zonder.

Ik vond de dagcursus heel erg informatief, de anatomie van de hoef krijg je mee etc. Ook over het pompmechanisme van de hoeven, waarmee ook meteen een gedeelte van het fanatieke buitenstaan wordt verklaard, en meerdere dingen. Hetgeen ik niet kon gebruiken in combi met mijn paard heb ik gewoon gedelete zeg maar.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:04

Ja ik heb Renegade hoefschoenen en ja ik houd (noodgedwongen) mijn pony zijn hoeven, nu sinds ruim een jaar weer, zelf bij (alleen vijlen).

Heb de laatste tijd alleen maar hoefsmeden kunnen vinden die mijn pony kreupel maken. Laatste keer was klap op de vuurpijl, 2 pony's kreupel :(

Ik wil er van het voorjaar/begin zomer wel een keertje iemand bij halen om ze te checken en eventueel de stralen wat bij te werken. Moet een hele goede zijn volgens bekenden van mij, is gediplomeerd hoefsmid maar doet alleen nog bekappen.

Ik ben benieuwd of dat wel goed gaat. Zo niet, dan maar nooit meer een hoefsmid, dan ben wel een beetje klaar met die gasten.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:27

Boa heeft 1 voetje die een beetje steiler is dan de andere, mogelijk dat alle ellende daar vandaan komt. En ze heeft wat ongelukjes gehad, waarbij ze zich flink bezeerd heeft, dat is ook niet echt bevorderlijk geweest :(
We proberen nu heel voorzichtig haar steilere voetje net zo te krijgen als haar andere voetje. Stand lijkt al wel flink verbeterd. Ik heb op zich wel veel vertrouwen in mijn huidige hoefsmid.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:27

Bregh heeft linksvoor ook een wat stijler hoefje en een gebroken voetas, van ongeduld schrapen. Ze heeft er overigens ook geen last van. (Aangeleerd toen ze 4 maanden 24/7 op stal moest voor revalidatie van de operatie) achter heeft ze neiging tot Franse stand, en ze loopt snel op eieren als haar steunsels te lang worden. Vandaar dat ik het ook zelf bijhoud, kleine correcties om de week zorgt bij haar in elk geval voor een betere stand en fijner lopen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:48

Ik heb mijn pony ook het liefst zonder, ze heeft geen ideale hoeven maar tot nu toe gaat het aardig. Ik denk dat bij haar ijzers het alleen maar erger zouden maken. Ze krijgt wel biotine over haar voer, dat helpt wel.

Ik heb ook wel een tijdje zelf bijgevijld, tegenwoordig is het niet meer echt nodig. Ik vijl het alleen wat bij als er bijv. een stukje afbrokkelt, dan vijl ik dat weg zodat het niet gaat doorbrokkelen. Ik zou ook wel eens zo'n dagcursus willen doen, ik ben niet perse van het natuuriljk bekappen maar vind de anatomie van de hoef e.d. wel heel interessant.

Ik kreeg gisteren mijn bestelde boekje, Dancing With Your Dark Horse van Chris Irwin binnen. Ik ben er al een aardig eind in, tot nu toe heb ik nog niet heel veel nieuws gelezen maar hij is ook nog bij zijn intro van hoe hij omgaat met paarden en die ken ik nog uit Horses Never Lie. Ik moet zeggen dat het wel lekker wegleest en interessant is om bepaalde dingen weer op een rijtje gezet te zien. Leuk vind ik de link die hij legt tussen omgaan met paarden en jezelf ontwikkelen (consequent gedrag, zelfvertrouwen), en hoe je daarbij tegen dingen aanloopt. Ben benieuwd in hoeverre hij daar nog dieper op in gaat verder in het boek.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:48

mijn peerd had wat artrose in de voorpootjes, nou, ik hoefde dus echt niet van smid te veranderen, want 1mm verschil en mooi dat ie 6 weken kreupel was. 1 voetje zakte ivm zwaardere belasting ook altijd verder uit dan het andere voetje, dus jarenlang beslagen door de hoefsmid aangesloten bij de DA praktijk.
heeft hij het altijd super op gedaan, niets te klagen, vrijwel zijn hele leven 4kant op ijzers gestaan. voor vanwege gevoeligheid in verandering van stand, achter omdat zijn verzenen te hard afsleten en hij iets binnendoor moest staan.
lijkt me superleuk om cursus bekappen te doen, maar momenteel is de agenda even vol, of de bankrekening leeg, hoe je het wilt bekijken :D

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 00:55

Ik denk dat ik het ga doen, een cursus bekappen. Van de zomer ofzo. Cursuscentrum Barneveld is geen optie, ik ga niet als autoloos persoon 10 avonden naar Barneveld treinen en bussen.
Kom ik misschien toch nog uit bij natuurlijk bekappen, of weet iemand nog andere mogelijkheden?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 03:01

Het topic gaat me om het moment gewoon te hard, maar als iemand vragen heeft over NB/de cursus dan moeten jullie even roepen.
Niet dat ik zo geweldig ben, maar heb wel het een en ander uitgezocht. Ben ook afgelopen zomer bij Spirithorses geweest. Zij geven ook de cursus als Belgische dependance van Paard Natuurlijk + al hun paarden op het bedrijf worden zo gehouden én lopen op hun super-superharde ondergrond. De cursus dan ook pas zelf gedaan, zodat ik de boel ook wat zekerder zelf kan onderhouden. :-)

@ Nimue, ik weet niet hoe belangrijk je luxe vind, maar anders kun je van de zomer vast wel bij mij in de tent slapen. :))

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:06

10 avonden? := flinke cursus, heb je link?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:11

TurdusMerula, waar staat die tent en wanneer staat hij er? Ga je naar het themakamp van Spirithorses? Die klinkt namelijk wel heel leuk en interessant!

Ik ben druk aan het rondkijken voor de zomer. Ik ga een weekje met een vriendin weg, maar daar omheen wil ik ook nog wat dingen voor mezelf plannen. Ik ben er nog niet uit of het paardencursus wordt, of een creatieve week, of misschien ergens een yoga-week. E.e.a. hangt er ook vanaf welke week ik met die vriendin weg ga, en hoe het op het werk gaat met de vakantieplanning.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:37

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 13:13