Accountancy studenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Re: Accountancy studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:04

Heb je geen verplichte minor dan? Wij hadden niets te kiezen, maar verplicht OAT.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:14

Ik heb gelukkig geen OAT :P, maar ook niets te kiezen voorlopig!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:12

ja ze zijn wel verplicht, moeten er 2 kiezen en hebben maar de keuze uit die 2 haha :') maar moeten onszelf wel inschrijven via de site van school, en dat lukt dus niet :n

OAT? dat is bij mij bekend als de overall toets aant einde van t vierde jaar? of zeg ik nu iets heel doms? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:43

Ja dat is de overall toets idd ;)

pianka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:06

OAT lijkt me vreselijk! Een vriend van mij heeft het nu al 3 keer gedaan en elke keer net niet gehaald.. :=

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:15

OAT is een fantastische basis als je daar goed mee bezig bent. Dus liefst voltijd en voldoende tijd stoppen in het maken/studeren van de vakken. Ik heb er veel tijd in gestoken en merk dat het zelfs op de master handig is. Ik pak de samenvattingen er weer bij en alles komt zo weer naar boven :)

Ik ben blij dat ik hem gedaan heb en dat ik er veel tijd ingestopt heb. Geeft mij het gevoel dat ik een hele goede basis heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:56

Ik heb er niet al teveel voor gedaan, maar had hem gelukkig wel in 1x :) Maar ik had meteen al niet de ambitie om de controle kant op te gaan en daar is het idd vooral een belangrijke basis voor :j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:06

Pff.. Oat lijkt mij echt moeilijk := maar zit nu nog 1e jaar dus daar groei je denk ik vanzelf wel naartoe
In ieder geval heb ik gister mijn laatste her gehad.. goed gevoel erover. als dit nou klopt heb ik m'n P gehaald *\o/*

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:34

Gefeliciteerd! Lekker hoor dat je hem binnen hebt.

Bij de OAT moet je vooral voor zorgen dat je goed gaat studeren voor de vakken BIV, LAC en EXV. Ik geloof dat alleen BIV en LAC in het voortraject zijn (iig BIV in het eerste jaar). Daar zou ik voldoende tijd in gaan steken en niet op het laatste moment gaan studeren. Dat kan wel bij die managementvakken enzo :P

Ik heb idd de ambitie voor de controle kant/ controlling dus het is een must die OAT. Scheelt ook veel studietijd in je master als je veel energie steekt in de OAT.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:51

Wat is BIV LAC EN EXV?
EXv=Externe Verslaggeving?
die andere 2 kom ik niet uit :')

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:37

Bestuurlijke InformatieVerzorging en Leer van de AccountantsControle.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:03

mij lijkt de OAT ook best pittig, ben er alleen wel blij om dat we m krijgen aangezien ik op InHolland zit en dat nu nogal in t nieuws is, als ik de OAT haal weet ik dat ik evengoed een 'hbo-waardig' niveau heb haha :')

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:04

Hallo! :)
Sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen.
Ik ben net geslaagd voor mijn vwo diploma en ben nu druk bezig met mijn studiekeuze. :+
Ik dacht altijd dat ik Pedagogische Wetenschappen wilde studeren, maar het lijkt me nu toch niet meer zo leuk..
Economische vakken vond ik altijd erg leuk, en dat waren ook de vakken die mij het meest lagen. Daarnaast ben ik buiten school om ook redelijk economisch geïnteresseerd, en daardoor ben ik uitgekomen bij de studie Bedrijfseconomie in Groningen.
Ik heb de hele site van de RuG al doorgespit en ik denk dat de studie wel bij mij gaat passen.
Maar er is nog één ding... Ik zie in de ocasys dat er ook Wiskunde gegeven wordt.
Zijn er mensen hier die Accountancy of BE aan de RuG studeren of hebben gestudeerd? En die kunnen vertellen op wat voor niveau het vak wiskunde zit?
Ik ben geslaagd voor Wiskunde A met een 8 op mijn eindlijst. Maar toch is wiskunde niet echt een sterk vak van mij.
Op de site van de RuG staat bij eisen van Bedrijfseconomie dat Wiskunde A of B vereist wordt. Maar naar mijn weten zit er toch wel een groot verschil tussen deze twee.
Dus ik hoop dat er in dit topic mensen zijn, die mij kunnen vertellen hoe lastig de wiskunde is? En wat er voor wiskunde allemaal gegeven wordt?

Alvast heel erg bedankt :)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:14

Heb je ook gekeken naar bedrijfskunde? Andere variant, maar dan heb je alleen statistiek en geen wiskunde.

Bij wiskunde staat:
1. Een logische wiskundige redenering schrijven.
2. De kernbegrippen en technieken van algebra gebruiken.
3. De functies van een variabele en de bijbehorende eigenschappen analyseren.
4. Optimalisatie problemen voor functies met een variabele oplossen
5. Functies van meerdere variabelen differentiëren.
6. De basisregels van integrale rekening gebruiken.
7. De basis wiskundige instrumenten toepassen op eenvoudige economische problemen.
8. Oplossingsgericht werken in een team (practica)

Het wordt volgens mij in het eerste semester gegeven, dus met voldoende inzet moet het echt wel mogelijk zijn hoor :j Als je discipline hebt om alles te maken en te volgen dan is het wel te doen. Ok misschien geen negen, maar een zesje zit er wel snel in. Dus kijk even of bovenstaande je wel wat ligt. Aan de andere kant begin je redelijk bij de basis bij alle vakken uit de P. Bij sommige opleidingen kun je ook in de zomer voor een aantal vakken nog een opfriscursus gaan doen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:36

pff...heerlijk, alle toetsen zitten er op en ik heb dus echt vakantie! Verslaggeving gewoon een 8,9 terug gekregen, echt super!

Nu maar hopen dat t op t werk ook wat rustiger gaat worden haha. Is t bij jullie nog druk?

@Oelalala: miss een geruststelling maar ik ben met een 4 voor wisk op t vwo geslaagd :z maar heb tóch geen moeite met de wiskunde van mn studie. Als je gewoon je lessen meedoet dan gaat het gewoon goed hoor. (en ja, ik ben echt geen wiskundig onderlegd type)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:15

ik heb wiskunde B gedaan op de HAVO, daarbij vergeleken was de wiskunde die we int eerste jaar bedrijfseconomie kregen echt niks :P maar weet niet hoe t op de uni is!

lekker dat je ook vakantie hebt!! best cijfer zeg goed gedaan!

vanavond en morgenavond weer werken op school bij de diploma uitreiking, beetje de ouders en familie zeggen waar ze moeten zijn haha :P vind ik wel leuk om te doen, en zo heb ik in ieder geval nog IETS qua werk haha, maar helaas is het daarna toch echt over..
vriendin werkt nu op een stal, fulltime, en ze zoeken nog mensen, maar moet dan elke dag een uur en een kwartier op de fiets, heen en terug dus best pittig.. en zo goed verdiend t ook weer niet.. zij woont daar, maar weet niet of ik dat wil, een week of 2 hooguit haha :P

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:17

Ik heb op de uni geen wiskunde gehad voor mijn studie accountancy :n. Wel statistiek.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:06

ruth91 schreef:
mij lijkt de OAT ook best pittig, ben er alleen wel blij om dat we m krijgen aangezien ik op InHolland zit en dat nu nogal in t nieuws is, als ik de OAT haal weet ik dat ik evengoed een 'hbo-waardig' niveau heb haha :')

Dat is inderdaad dan wel een geluk. OAT geeft toch een beetje aan hoe je ervoor staat met landelijke normen. Alleen wat ik wel opmerkelijk vind is dat de OAT op verschillende scholen andere EC's krijgt. In Groningen krijg je maar 8 EC voor de OAT, terwijl ik ook van mensen hoor in het westen dat de OAT 12 EC is. Ik vind persoonlijk dat de Hanze jaren echt volpropt met vakken. Achteraf ben ik daar wel blij mee natuurlijk ;)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 15:42

Tja uiteindelijk moet iedereen evenveel EC halen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:50

Maar als één school 15 EC aan de OAT geeft en een andere school 8 EC (+ 4 management control + 3 belastingrecht, dan komen er bij die laatste school extra vakken bij... Dus hetzelfde aantal EC's, maar wel meer vakken, meer lesstof. Dus dan dat maakt wel degelijk uit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:04

LuvdaTossa, je weet niet hoe het over de andere ruim 3 jaar is verdeeld he. Misschien hadden wij daar wel minder vakken bijvoorbeeld..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:04

Uiteindelijk zal het elkaar allemaal niet zoveel uit maken in ieder geval :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:15

Kiwipitje schreef:
Uiteindelijk zal het elkaar allemaal niet zoveel uit maken in ieder geval :).

Dat lijkt me ook niet..

Bij ons had ik wel een paar vakken, die kregen we dan in het 3e of laatste jaar naast stage, waarvan ik vond dat die best in de 1e 2 jaar hadden gekund..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:24

Mijn vriend heeft vergeleken met een aantal andere opleidingen van oud klasgenoten over de jaren heen en dat liet zien dat er wel extra vakken waren in Groningen. Hij en twee klasgenoten van twee andere hogescholen vonden het vreemd dat de een 8 EC's kreeg, de ander 12 EC's en de laatste 15 EC's. Dat was twee jaar geleden. Extra in Groningen was toen in ieder geval een managementvak en een belastingvak. Hij baalde toen wel even dat ie niet in het westen was gebleven :P

Al is commissie eindtermen weer goed in de weer en zijn er op de hogescholen strenge controles vanwege de fraude praktijken op andere opleidingen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:46

Vind het een beeeetje bijzonder LuvdaTossa dat jij hier aan suggereren bent dat jouw / jouw vriend zijn opleiding 'zwaarder' is dan andere opleidingen. :')