Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Smallheal

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:38

UUmh, nouja bij ons qua moeite om te onthouden; onze klas schrijft ALLES op :'). En voor de rest met anatomie moest ik alle stelsels opschrijven. En voor de rest neit echt iets ofzo. Ja tijdens LGS (krijgen julie dat ook?) een word document met wat je wilt leren, wie je bent, wat je hiervoor heb gedaan etc.

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:49

Ik meld me ook! Doe sinds kort ook de opleiding verzorgende Ig. Ben het tweede jaar ingestroomd omdat ik de opleiding maatschappelijke zorg op niveau 3 heb afgerond.

Doe BBL in Tiel trouwens. Ik vind het qua theorie echt heel erg meevallen.
De opdrachten daar en tegen vind ik wel pittig. Ga binnenkort starten met zorgen in specifieke situaties.

Al die competenties ik word er knetter gek van!! 8)7

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:05

haha, nou hier hebben we echt heel veel huiswerk
maar als je er eenmaal inkomt word het toch makkelijker
ik baal alleen wel een beetje van me klas :P
is een heel klein groepje , de rest doet allemaal verpleegkundige
heb een groepje van 7 meiden
opsich heel gezellig
maar ik ben net ziek geweest
en niemand die mij even gemeld heeft dat ik vandaag eerste uur vrij was, lekker dan :P
en die competenties vind ik ook maar niks
deze week beginnen we trouwens pas met de pop en de pap

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:36

T eerste jaar heb ik me ook veel afgevraagd of dit wel echt is wat ik wou.. ik vond dat we te veel bezig waren met wie je zelf nou eigelijk bent, en ik had het gevoel dat ze je helemaal gingen 'kneden' en bepaalde eigenschappen wouden aanmaken. vaak gedacht; ik doe toch geen opleiding psychologie?!'' :P maar t 2e en 3e jaar ben je veel meer met de praktijk bezig.
Ik heb er al weer 3,5 weken stage opzitten, gaat erg goed, vandaag positief gesprek gehad met mn praktijkbegeleidster.
Nu moet ik alleen nog wel heel snel een scriptie onderwerp bedenken, want het onderwerp wat ik had komt daar eigelijk niet voor.. iemand tips? :P

amandatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:07

Hallo Allemaal

Ik heb erg veel moeite met de pop en pap maken wie heeft er wat voorbeelden voor mij??
ik ben nu met 3.4 bezig begeleiden bij zelfzorg en mantelzorg. ik ben net sinds maart begonnen met de opleiding verzorgende ig

amanda

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:35

Eerste jaar is idd heel veel reflectie, vond dat ook niet altijd leuk.
2e jaar was praktijkgerichter, en vooral de verpleegtechnische vaardigheden zijn erg leuk :)
Nu in m'n 3e jaar, ben erg benieuwd hoe dat in elkaar zit (moet maandag pas voor het eerst naar school - als BBL'er )

amandatje; ik heb je een PM gestuurd.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:49

hey, leuk topic... ik werk al 8 jaar bij thuiszorg en ga nu in november beginnen met de opleiding 3 ag.
heb er erg veel zin in, alleen heb ik 1 hele domme vraag en hoop dat jullie het weten want schijnt dat bij mij op het kantoor niemand het verschil weet tussen 3 ig en 3 ag :+
is het makkelijk uit te leggen??

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:55

Verschil is de taken die je mag uitvoeren ofzoiets.
Moet je eens googlen :)
Laatst bijgewerkt door Smallheal op 25-09-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:58

omg wat een blooper!!! ik kreeg afgelopen week een brief vanmijn leidinggevende en daar staat echt 3 ag in...zijn niet helemaal bij de tijd daar geloof ik ;)

dus ik word dan toch officieel 3 ig er :D
bedankt iig

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:00

Ooh heb me bercoht al verandert hoor haha.
Ik weet natuurlijk niet of ik het juist heb ;)
was zo'n forum, ging verder kijken en daar stond weer de handelingen enzo.

Maar ik zie ook nooit ergers AG staanhet is altijd IG.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:20

Ik heb weleens gehoord van AG, maar volgens mij is de normale opleiding gewoon IG hoor.

Vannah; Leuk dat je je opleiding gaat doen. Ik heb ook in de thuiszorg gewerkt (huishoudelijk) en kon via hen de opleiding gaan doen. Inmiddels alweer 3e jaars. Time flies! Ben nog steeds erg blij dat ik die kans gekregen heb.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:28

ja als je het naar je zin hebt in je werk en scholing dan vliegt het idd.
zelf ben ik al voor de opleiding zorghulp en de opleiding verzorgende opgeleid maar dit is dan alleen 7 modules geweest zodat ik bij thuiszorg bruikbaar ben en niet landelijk erkend zou zijn... wel allerlei cursussen ernaast gedaan zoals bijv. insuline spuiten. maar dan mag ik uiteindelijk toch gaan beginnen aan het landelijk erkende diploma... *\o/*

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:03

Nou heel erg actief is dit topic niet meer!

Schopje!!

Wie zou mij even kunnen uitleggen wat nu precies het verschil is tussen subcutaan en intramusculair spuiten?

Liefst ook nog een korte uitleg van intraverneus spuiten (heb ik dit goed geschreven, ahuhm geen idee!).
Alles wat ik ervan kan vinden in protocollen en boeken etc vind ik niet heel duidelijk.

Wie o wie kan mij hiermee helpen? Ik voel mezelf een beetje dom op het moment maar goed.

Ik ben al wel zover dat subcutaan onder de huid is en intramusculair in de spier. Nu wil ik alleen graag een goed beeld hierbij krijgen, daar gaat het me voornamelijk om.

@Vannah wat fijn dat je nu nog eens voor dat diploma opgaat zeg! Leuk hoor!

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:35

We gingen vandaag leren mensen uitkleden (dan hadden ze gewone kleren aan met daarover pyama die deden we dan uit) := en steunkousen aandoen

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:26

jolanda ook eerste jaar?
maar dan loop je best achter wij hebbe al gewassen in bed en gaan morgen haren wassen, en dinsdag scheren ofzo :)
we zijn ook bezig met de eerste leerprestatie (samenwerkend leren) af te sluiten

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:14

Maar hoeveel dagen ga jij naar school?
Ik namelijk 5 dagen en in december loop ik pas stage :)

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 15:45

ik heb vier dagen per week school.
en op twee dagen praktijk.
wij beginnen pas met stage lopen in jannuarie/februarie ( na week 20) vind ik best wel jammer eigelijk :o

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:54

[quote="diam0nd"]Nou heel erg actief is dit topic niet meer!

Schopje!!

Wie zou mij even kunnen uitleggen wat nu precies het verschil is tussen subcutaan en intramusculair spuiten?

Liefst ook nog een korte uitleg van intraverneus spuiten (heb ik dit goed geschreven, ahuhm geen idee!).
Alles wat ik ervan kan vinden in protocollen en boeken etc vind ik niet heel duidelijk.

Wie o wie kan mij hiermee helpen? Ik voel mezelf een beetje dom op het moment maar goed.

Ik ben al wel zover dat subcutaan onder de huid is en intramusculair in de spier. Nu wil ik alleen graag een goed beeld hierbij krijgen, daar gaat het me voornamelijk om.

Sc en IM spuiten hebben verschillende technieken.Subcutaan spuiten wordt meestal gebruikt voor o.a.insuline en Fraxiparine(bloedverdunners).
De naaldjes die hiervoor gebruikt worden zijn korter en dunner en komen zo doende ook niet verder dan onder de huid en maken zo min mogelijk beschadigingen.
Intramusculair spuiten wordt vaak gebruikt voor vitaminepreparaten zoals vit.B12 , voor Opiaten en Dormicums.Deze vloeistoffen zitten over het algemeen in ampullen die je zelf op moet trekken.Daarna wordt er een langere en wat dikkere naald opgedaan om in de spier te kunnen spuiten.Dit omdat deze vloeistoffen stugger en dikker zijn en zodoende dus niet door een te dunne naald gespoten kunnen worden.Deze stoffen hebben een langere werking en worden sneller opgenomen als ze in de spier worden gespoten.Hierbij heb je wel een verhoogd risico dat je in een bloedvat spuit en dit moet je dan ook checken voordat je de vloeistof in gaat spuiten.
IM spuiten wordt loodrecht gedaan waarbij je met duim en wijsvinger de huid fixeert, en bij SC spuiten wordt er eerst een huidplooi gepakt waarin je kunt spuiten
Is het een beetje duidelijk zo??Hoop dat ik je een beetje op weg geholpen hebt ;)

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:53

@ Belinnie

Bedankt voor je uitleg, het is me inmiddels wel iets duidelijker ja!

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:22

Graag gedaan hoor! Komt vast wel goed hoor,ik heb het ook geleerd haha!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:32

Ik heb (gisteren) bij verschillende instellingen gesolliciteerd naar een bbl plek voor de opleiding verzorgende ig.
Heb het eerste jaar van de opleiding mmz 4 afgerond en overgangsbewijs naar het tweede jaar.
Maar proeftijd is niet verlengd doordat ze denken dat ik er van de winter niet komen kan.(wisten ze toen ze me aannamen ook. ze kunnen van een 17 jarige neit verwachten dat ze een rijbewij hebben, heb een brommer).
Dit heb ik gisteren te horen gekregen dus zit nu zonder opleiding en zonder werk.
Gewerkt op een woning met 7 zeer ernstig verstandelijk gehandicapten met autisme en gedragsproblemen.
Hoop dat ik ergens de opleiding kan gaan volgen. :D

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 09:30

Mijn dochter volgt de verkorte opleiding via het volwassenonderwijs... in 2 jaar dus.
Van de 14 leerlingen die in september begonnen zijn, zijn er al 6 afgevallen.
Ze kan (nog) geen BBL plek vinden dus moet het de BOL maar worden.

In 1980 heb ik de oude opleiding gedaan, de in-service opleiding heette dat toen nog.
Ik ben dus een Ziekenverzorgster... een mini verpleegkundige voor half geld zoals men dat toendertijd noemde.

Dames in opleiding, ik neem mijn petje voor jullie af, als ik zie wat jullie allemaal moeten doen... ik denk dat ik er heden ten dage erg veel moeite mee zou hebben als ik dat diploma nu nog moest halen !

Ik werk nog altijd, al bijna 30 jaar in de zorg... met veel plezier... alhoewel... de werkdruk neemt wel enge vormen aan.

Succes allemaal !

samiratjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:37

tweede week na de vakantie heb ik proefwerk week, en ik ben er (Achteraf gezien) echt veeelste laat mee begonnen :o
ik weet het is mn eige schuld maar ik moet nog inkomen, maar baal nu wel als een stekker :o
dat worden volgens mij heel wat onvoldoendes ;( :o

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:55

Proefwerkweek?
Proefwerk eeuhh?
Wij hebben alleen een kennistoets aan het einde van het jaar met 180 vragen over alle vakken :+

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:14

Wij hebben echt in de 2,5 jaar dat ik nu op school zit, 2 toetsen gehad ofzo :+
Voor de rest worden wij gewoon in de praktijk getoetst door de opdrachten die we moeten maken. Maar ik doe BBL, dus dat scheelt misschien.

Ik zie het ff niet meer zitten %) zit in m'n laatste jaar, en zijn eind september begonnen. Moeten half november 1 heel boek (kernactiviteit!) af hebben incl. Proeve en daarna nog een heel boek, terwijl we in april onze laatste schooldag hebben.. Geloof niet dat ik het allemaal af ga krijgen :\
Op het werk is het ook superdruk, je krijgt officieel per week 1 uur dat je aan je opdrachten mag werken, maar in die 2,5 jaar heb ik echt nog nooit (behalve na werktijd) op m'n werk opdrachten kunnen maken :n

en ik wilde eigelijk na de VIG ook nog VPK (niv4) gaan doen, maar twijfel nu een beetje..